شیرینی ملکه بادام خانگی برای عید و طرز تهیه آن


شیرینی ملکه بادام خانگی یکی از انواع شیرینی های بسیار قدیمی و سنتی ایرانی است که طعم بسیار جذابی دارد. این شیرینی بسیار شیک و مجلسی را می توانید در لیست شیرینی های نوروزی خود قرار دهید.در این مطلب از با طرز تهیه این شیرینی خوشمزه آشنا خواهید شد.

شیرینی ملکه بادام خانگی - ظرف سفید

یکی از شیرینی های بسیار مجلسی و شیک می باشد که می توانید در لیست شیرینی های نوروزی خود قرار دهید و یا برای شب نشینی و مهمانی تهیه کنید اگر از کره به جای روغن استفاده کنید طعمش بهتر می شود اما توجه داشته باشید شیرینی ها که با کره تهیه می شوند ماندگاری کمتری دارند و بهتر است در ظرف دربسته در یخچال نگهداری شود. برای تهیه شیرینی ملکه بادام باید کمی دقت و صبر داشته باشید چون خمیر این شیرینی نرم حساس می باشد در واقع شیرینی ملکه بادام یک لایه خمیر است که روی آن با آجیل پوشیده شده است از همین رو به شیرینی آجیلی نیز معروف است. برای کیفیت شیرینی مخصوصا اینطور شیرینی ها باید دقیقا مواد وزن شود پس بهتر است یک ترازو دیجیتال تهیه کنید.

همچنین در بخوانید : طرز تهیه شیرینی نخودچی با آسانترین رسپی

شیرینی ملکه بادام خانگی - شیرینی

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی در فر

مواد لازم شیرینی ملکه بادام
آرد ۲۰۰ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
کره ۱۲۰ گرم
پودر شکر ۸۰ گرم
بکینگ پودر ½ قاشق چایخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
مواد لازم روی شیرینی
شکر ۱۰۰ گرم
خامه صبحانه ۳ قاشق غذاخوری
عسل ۳ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
خلال بادام ۳۰۰ گرم

شیرینی ملکه بادام خانگی - ظرف آبی

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج کرده تا دمای آن با دمای محیط هماهنگ شود. حالا فر را با حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا فر کاملا گرم شود.

مرحله دوم

در ادامه کره به دمای محیط رسیده را به همراه شکر درون یک کاسه مناسب ریخته و با همزن برقی هم می زنیم. زمانی که مخلوط کره کرم رنگ و خامه ای شد، هم زدن را متوقف کرده، سپس زرده تخم مرغ را به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه مواد درون کاسه را مجددا هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شده، سپس کاسه را بین کار دورگیری می کنیم تا زرده تخم مرغ به صورت یکدست هم زده شود. حالا آرد را به همراه بکینگ پودر درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد خشک را به تدریج به کاسه اضافه کرده و با لیسک مخلوط می کنیم تا مخلوط کره حالت خمیری پیدا کند. حالا درون یک قالب مناسب را با مقداری روغن مایع چرب کرده و خمیر شیرینی را درون قالب می ریزیم.

شیرینی ملکه بادام خانگی - بشقاب

مرحله پنجم

در ادامه خمیر را به صورت یکنواخت درون قالب باز می دهیم، سپس قالب را طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه نیم پز شود. پس از گذشت این زمان قالب را از فر خارج کرده و مواد روی شیرینی را آماده می کنیم.

مرحله ششم

برای این منظور کره را به همراه خامه و شکر درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم شکر و کره کاملا حل شوند. زمانی که کره و شکر حل شدند، خلال بادام را به قابلمه می افزاییم.

مرحله هفتم

حالا قابلمه را از روی حرارت برداشته و مایه درون قابلمه را به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه مایه شیرینی را درون قالب روی خمیر ریخته و با لیسک به آرامی و یکنواخت پخش می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه مجددا قالب را درون فر بر می گردانیم و اجازه می دهیم شیرینی به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان قالب را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن شیرینی را به اندازه های دلخواه برش می زنیم. نوش جان.

شیرینی ملکه بادام خانگی - سینی فلزی

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی در تابه (بدون فر)

مرحله اول: خمیر را در تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید

اگر می خواهید این شیرینی را بدون فر تهیه کنید یا به فر دسترسی ندارید، می توانید آن را در تابه درست کنید. همه مواد را مانند روش بالا آماده کنید و خمیر شیرینی را درست کنید. به جای سینی فر، یک تابه دو طرفه را انتخاب کنید. به مدت ۱۵ دقیقه تابه را روی حرارت ملایم و با شعله پخش کن بگذارید تا تابه گرم شود. کف تابه را دو لایه کاغذ روغنی بگذارید. خمیری را که درست کردید، روی کاغذ روغنی بریزید. واشر تابه را بردارید و درب تابه را ببندید. ۳۵ دقیقه صبر کنید تا اطراف خمیر طلایی شود.

مرحله دوم: مواد رویه شیرینی را اضافه کنید

در این فاصله مواد رویه شیرینی ملکه بادام خانگی را (مانند روش بالا) آماده کنید. بعد از ۳۵ دقیقه در تابه را باز کنید و مواد رویه شیرینی را به صورت یکنواخت روی خمیر نیم پخته بریزید. دوباره درب تابه را ببندید و ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید. بعد از این که شیرینی پخت، حرارت را خاموش کنید. درب تابه را باز و شیرینی را به یک سینی منتقل کنید. بعد از این که شیرینی کمی از دما افتاد، آن را شکل دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی

  • روی شیرینی در طرز تهیه شیرینی ملکه در تابه و بدن فر، طلایی نمی شود.
  • در آخرین مرحله، روی شیرینی را می توانید با پودر پسته یا پودر گردو هم تزیین کنید.

شیرینی ملکه بادام خانگی - ظرف طلایی

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی ملکه بادام خانگی

  • برای درست کردن خمیر شیرینی ملکه بادام، لازم نیست خمیر را با دست ورز دهید. همین که آن را با همزن بزنید، کافی است. اگر آن را با دست ورز می دهید، اصلا نباید خمیر به روغن بیفتد. در این صورت کیفیت شیرینی پایین می آید و زود سفت می شود. در ضمن این خمیر نیاز به استراحت دادن هم ندارد.
  • از آن جایی که نوع آرد های بازار تا حدودی متفاوت است، ممکن است نیاز به اضافه یا کم کردن خمیر باشد. اگر خمیر خیلی حالت چسبندگی داشت، کمی آرد اضافه کنید.
  • به جای روغن می توانید از کره در طرز تهیه شیرینی ملکه بادام استفاده کنید. این شیرینی با کره خوشمزه تر هم می شود. ولی فراموش نکنید که هر چند این شیرینی جزو شیرینی های خشک است و می توانید مدت طولانی تری آن را نگه دارید اما استفاده از کره، ماندگاری آن را کاهش خواهد داد.
  • به جای بادام می توانید از مغز های دیگر مثل گردو یا پسته در طرز تهیه این شیرینی استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که بادام خیلی زود می سوزد. بنابراین آن را سرخ نکنید. چون هم رنگش تغییر می کند و هم روی طعم آن تاثیر منفی می گذارد.

شیرینی ملکه بادام خانگی - خلال پسته

  • میزان شکر مورد استفاده در طرز تهیه شیرینی ملکه بادام، اختیاری است و می توانید آن را بنا به ذائقه خود، کمتر یا زیاد تر در نظر بگیرید.
  • اگر از فر برای درست کردن شیرینی ملکه بادام استفاده می کنید، بهترین سایز سینی فر، ۳۰ در ۴۰ است. در این صورت قطر لایه زیرین شیرینی مناسب خواهد بود و خیلی قطور یا خیلی نازک نمی شود.
  • زعفران را در مراحل پایانی یعنی حدود ۲ یا ۳ دقیقه انتهایی طرز تهیه شیرینی ملکه بادام به مواد اضافه کنید تا عطر و طعم آن ماندگار بماند.
  • بهتر است بعد از این که شیرینی را در فر قرار دادید، سریعا شروع به درست کردن لایه رویی کنید تا موادی که درست کرده اید، کمی از دما بیفتد و بعد به لایه زیری اضافه کنید.
  • برای نگهداری از شیرینی ملکه بادام، حتما آن را در ظرف در بسته و در یخچال قرار دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link