کالری بادام زمینی چقدر است ؟


کالری بادام زمینی بسته به نوع آن متفاوت است و دانستن میزان کالری این ماده مغذی در رژیم غذایی بسیار مهم است.در این مطلب از با کالری انواع بادام زمینی آشنا خواهید شد.

کالری بادام زمینی - بادام زمینی در کاسه

بادام زمینی، در بین کودکان و بزرگسالان بسیار محبوب و پرطرفدار است. این خوراکی پرطرفدار ارزش غذایی بالایی دارد و منبع خوب پروتئین گیاهی، چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. کالری بادام زمینی بالا است؛ اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی نشود اشتها را کنترل و به کاهش وزن کمک می‌کند.

این ماده غذایی در مقایسه با بادام، گردو و بادام هندی ارزان‌تر است؛ به همین دلیل، خیلی از مردم تصور می‌کنند ارزش غذایی زیادی ندارد؛ اما تحقیقات نشان داده‌ است که بادام زمینی به اندازه مغزهای خوراکی گرانقیمت، مفید است و نباید از مصرف آن به عنوان یک ماده غذایی سالم غافل شد.

 بادام زمینی قند خون را بالا نمی‌برد و بیماران دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند. افرادی که بادام زمینی مصرف می‌کنند هم کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند.

همچنین در بخوانید : غذاهای مفید برای دیابت چه چیزهایی هستند ؟

همه چیز در مورد بادام زمینی

بادام زمینی که به آن بادام خاکی، بادام شامی، پسته زمینی و پسته شامی هم گفته می‌شود، یک گیاه یکساله با ارتفاع حدود ۳۰ سانتی‌متر است. میوه بادام زمینی دارای یک پوسته شکننده به رنگ کرمی مایل به زرد است. رنگ دانه بادام زمینی سفید مایل به زرد است و پوسته نازکی به رنگ قرمز قهوه‌ای روی آن را پوشانده است.

بر خلاف تصور عموم مردم، بادام زمینی جز مغزهای خوراکی طبقه‌بندی نمی‌شود؛ بلکه مثل نخود و عدس یکی از حبوبات است. منشا گیاه بادام زمینی احتمالا کشور برزیل یا پرو در آمریکای جنوبی است. محققان در آمریکای جنوبی سفال‌هایی به شکل بادام زمینی یا تزیین شده با بادام زمینی پیدا کرده‌اند که قدمتی ۳۵۰۰ ساله دارند.

کالری بادام زمینی ساده و روکش دار

دانستن عدد کالری بادام زمینی که به آن بادام کوهی، پسته‌ شامی یا پسته زمینی هم گفته می‌شود برای افرادی که به رژیم غذایی و تناسب اندام خود اهمیت میدهند مهم است. اگر می‌خواهید بدانید کالری بادام زمینی ساده و روکش دار چقدر است و ارزش غذایی بادام زمینی در هر 100 گرم چه مقدار است، یا اینکه از کالری هر یک عدد بادام زمینی مطلع شوید، مطالعه این بخش از نمناک را از دست ندهید.

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی یک میان‌وعده پرکالری و غنی از مواد مغذی است. در زیر، میزان کالری و ارزش‌های غذایی بادام زمینی را برای هر 100 گرم و هر عدد آن برای شما آورده‌ام:

  • کالری:567 کالری
  • چربی کل:49.2 گرم
  • چربی اشباع:6.9 گرم
  • چربی غیر اشباع:15.6 گرم
  • کربوهیدرات کل:16.1 گرم
  • فیبر:8 گرم
  • قند:4.7 گرم
  • پروتئین:25.8 گرم

کالری بادام زمینی - بادام زمینی

کالری بادام زمینی خام

بادام زمینی خام به دلیل خوشمزه بودنش، بسیار محبوب بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. در واقع کالری و ارزش غذایی بادام زمینی خام به این شرح است که:کالری 100 گرم بادام زمینی خام تقریباً 567 کالری و کالری هر عدد بادام زمینی خام حدود 5.6 کالری دارد.

کالری بادام زمینی روکش دار

کالری بادام زمینی روکش دار پیاز جعفری با میزان و عدد کالری بادام زمینی سرکه ای چندان تفاوتی ندارد و در واقع اصل ماجرا استفاده از موادی است که در تهیه بادام زمینی روکش دار اضافه می شود. کالری بادام زمینی طعم دار یا همان بادام زمینی های روکش دار خوشمزه، قطعا کمی بیشتر از کالری بادام زمینی خام است.

بادام زمینی روکش دار از بادام زمینی خام تشکیل شده و دارای پوششی از آرد نخودچی یا آرد گندم، ادویه‌های مختلف و طعم دهنده‌ها مانند پودر پیاز، جعفری، فلفل و سرکه است. این اقدام باعث تغییر در طعم و افزودن مواد مختلف به بادام زمینی می‌شود، اما در نظر گرفتن تفاوت‌ها در ارزش غذایی و کالری میان بادام زمینی خام و روکش دار مهم است.

بادام زمینی روکش دار به دلیل داشتن مواد افزودنی و آرد، کمی بیشتر کالری دارد تا بادام زمینی خام و شما برای محاسبه کالری بادام زمینی طعم دار با روکش، بایستی کالری مواد افزودنی این اسنک را به میزان کالری بادام زمینی که در بالا گفته شد اضافه کرده و آن را محاصبه کنید.

آیا بادام زمینی روکش دار چاق می‌کند ؟

مانند بادام زمینی خام، بادام زمینی روکش دار هم دارای کالری است که اگر به مقدار معقول و با اعتدال مصرف شود، نباید مستقیماً منجر به چاقی شود اما اگر به طور زیاد و بدون توجه مصرف شود، می‌تواند به افزایش وزن و چاقی منجر شود.

کالری بادام زمینی بو داده

در فرآیند بو دادن بادام زمینی، حرارت مستقیم بر روی آن اعمال می‌شود و نمک، شکر، آبلیمو و سرکه به آن اضافه می‌شود تا خوشمزه‌تر شود. درمورد کالری و ارزش غذایی بادام زمینی خشک و بوداده با نمک میتوان گفت کالری 100 گرم بادام زمینی بو داده تقریباً 599 کالری دارد و کالری هر یک عدد بادام زمینی بو داده حدود 5.9 کالری دارد.

کالری بادام زمینی آب پز

بادام زمینی آب پز کمترین میزان چربی را دارد و بنابراین قدرت سیر کنندگی کمتری دارد. 100 گرم بادام زمینی آب پز تقریباً 318 کالری و کالری یک عدد بادام زمینی آب پز حدود 4.7 کالری دارد.

کالری روغن بادام زمینی

این روغن گیاهی بیشتر در چین و جنوب شرقی آسیا برای آشپزی استفاده می‌شود. هر 100 میلی‌لیتر روغن بادام زمینی تقریباً 884 کالری و یک قاشق غذاخوری از آن حدود 124 کالری دارد.

کالری کره بادام زمینی

کره بادام زمینی تقریباً از یک سوم بادام زمینی‌های دنیا برای تهیه کره استفاده می‌شود. این محصول در دو نوع نرم و خرد شده وجود دارد. در 100 گرم کره بادام زمینی تقریباً 597 کالری و کالری هر یک قاشق بادام زمینی حدود 95 کالری وجود دارد.

کالری بادام زمینی - کره بادام زمینی

100گرم بادام زمینی چند عدد است ؟

100 گرم بادام زمینی در حدود 60 تا 70 عدد بادام زمینی خام ممکن است باشد، اما دقت کنید که این تعداد ممکن است بسته به اندازه و وزن دقیق هر عدد بادام زمینی تغییر کند. بادام زمینی‌ها اندازه‌های مختلفی دارند، بنابراین تعداد آنها در 100 گرم ممکن است متغیر باشد.

کالری بادام زمینی بیشتر است یا کالری بادام درختی ؟

مقایسه کالری، چربی، و کربوهیدرات بین بادام زمینی و بادام درختی نشان می‌دهد که تفاوت‌های کمی در ارزش غذایی آن‌ها وجود دارد. با این حال، هر یک از این میان‌وعده‌ها دارای ویژگی‌ها و خواص خاص خود هستند.

بادام زمینی (100 گرم):

  • کالری:576 کالری
  • چربی کل:49.2 گرم
  • کربوهیدرات کل:16.1 گرم

بادام درختی (100 گرم):

  • کالری:578 کالری
  • چربی کل:50.6 گرم
  • کربوهیدرات کل:19.7 گرم

با توجه به این اطلاعات، می‌توانیم بگوییم که تفاوت کالری بین بادام زمینی و بادام درختی بسیار کم و اندک است و به طور عمده نیاز به انتخاب یکی از آنها براساس سلیقه و مصرف شخصی دارید.

چربی بادام زمینی

درصد چربی این مغز خوراکی بالاست. درواقع بادام عضوی از خانواده دانه های روغنی است. خوب است بدانید که بخش بزرگی از برداشت بادام زمینی برای تولید روغن آن است.

میزان چربی بادام بین 44-56 % متغیر است و اساسا حاوی چربی های تک اشباع و چندگانه و بخش زیادی از آن شامل اسیدهای اُلئیک و لینواُلیک می شود.

پروتئین بادام زمینی

فراموش نکنید که بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین است. درصد پروتئین آن از مجموع کالری، بین 22-30 % متغییر است. بااین اوصاف این خوراکی یک منبع عالی از پروتئین گیاهی است.

دو نوع فراوان از پروتئین موجود در بادام زمینی آراچین و کناراچین است که البته بعضی نسبت به این دو ماده به شدت حساسیت دارند و دردسرهای جدی را برای سلامتی آنها ایجاد میکند.

کربوهیدرات موجود در بادام زمینی

درصد کربوهیدرات این خوراکی اندک است. درواقع موجودی کربوهیدرات آن فقط حدود 13-16 % از کل وزن آن است. با وجود کربوهیدرات پایین، پروتئین و چربی و فیبر بالا بادام زمینی شاخص گلیسمی بسیار اندکی دارد که اندازه ای می شود که نشان می دهد کربوهیدرات آن با چه سرعتی ( سرعت پایین) پس از خوردن جذب خون می شود. بنابراین گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت است.

کالری بادام زمینی - بادام زمینی با پوست

بادام زمینی و سلامت قلب

در علم تغذیه، توجه اصلی به بادام هندی و گردو است که تأثیر چشمگیری بر سلامت قلب و سایر ارگان‌های بدن می‌گذارد و این به دلیل چربی غیراشباع موجود در این مغزهای خوراکی است. جالب است اضافه کنیم که در پژوهش‌های انجام شده، بادام زمینی هم تمامی فواید لازم برای داشتن یک قلب سالم را درخود نفهته دارد.

با گنجاندن مقدار مشخصی از آن در رژیم لاغری خود به کاهش سطح کلسترول خونتان کمک می‌کنید. همچنین خوراک خوبی برای توقف تولید لخته‌های خونی کوچک در عروق قلب و بروز حملات و سکته قلبی است.

تأثیر کالری بادام زمینی در کاهش وزن

این مطالعات همه مشاهداتی هستند که یعنی دلیل، مشخص نیست. هرچند در یک مطالعه شش ماهه با شرکت زنان سالم مشخص شد وقتی در یک رژیم کم چربی، به جای منابع دیگری از چربی، بادام زمینی جایگزین می شود، کاهش وزن 3 کیلوگرمی داشتند که این باوجود گفته ها برای حفظ وزن اولیه بوده است.

در یک مطالعه دیگر مشخص شد که وقتی 89 گرم بادام زمینی به رژیم روزانه فرد بزرگسال سالم به مدت هشت هفته اضافه شد، به آن مقداری که انتظار داشتند، افزایش وزن اتفاق نیفتاد.

فاکتورهای زیادی باعث می شود تا بادام زمینی دوست شما برای کاهش وزن باشد:

◄ باعث کاهش میل به غذاخوردن می شود چون احساس سیری زیادی در مقایسه با تنقلات دیگر خواهید داشت که مثلا در مقایسه با کیک برنج چنین حالتی اتفاق نمی افتد.

◄ چون بادام زمینی خاصیت سیرکنندگی دارد، افراد با افزایش مصرف این خوراکی میل کمتری به غذاخوردن پیدا میکنند.

◄ وقتی همه بادام زمینی به اندازه کافی جویده نمی شود، بخشی از آن ممکن است بدون جذب شدن، از گوارش شما عبور کند.

◄ بخش زیادی از پروتئین و چربی اشباع شده در بادام زمینی ممکن است باعث افزایش کالری سوزی شود.

◄ بادام زمینی منبع فیبر رژیمی غیرمحلول در آب است که ارتباطی با کاهش خطر افزایش وزن دارد.

در جمع حبوبات و مغزهای آجیلی کم کالری مثل بادام هندی، کالری بادام زمینی در مقایسه با پروتئین آن، کم است اما به دلیل دارا بودن پروتئین مناسب و کربوهیدرات پایین، گزینه‌ای عالی برای رژیم‌های بدنسازی به حساب می‌آید.

مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که با اضافه کردن مقدار متعادلی از بادام زمینی به رژیم‌های لاغری دیگر لازم نیست نگران افزایش وزن ناشی از خوردن پروتئین باشید. به بیان ساده‌تر، بادام زمینی باعث کاهش وزن می‌شود.

مطالعات زیادی درمورد نقش بادام زمینی در رژیم تثبیت انجام شده است. باوجود چربی و کالری بالا، این مغز خوراکی تأثیری بر افزایش وزن ندارد. درواقع مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف بادام ممکن است به حفظ وزن سالم و کاهش خطر چاقی کمک کند.

توجه داشته باشید که در یک مطالعه کوچک 6 ماهه با شرکت زنان سالم بیان شد که وقتی در رژیم کم چربی آنها از بادام زمینی به جای منابع دیگر چربی استفاده شد، کاهش وزن 3 کیلویی داشتند با اینکه گفته شده بود وزن اولیه خود را حفظ کنند.

در پژوهش دیگری مشخص شد وقتی 89 گرم بادام زمینی به رژیم غذایی روزانه افراد بزرگسال به مدت 8 هفته افزوده شد، افزایش وزن چندانی نداشتند.

فاکتورهای زیادی باعث می شود بادام زمینی برای کاهش وزن مناسب باشد:

• بادام زمینی باعث می شود شما تامیزان زیادی احساس سیری داشته باشید که این امتیاز در مقایسه با میان وعده های دیگر است.

• به دلیل خاصیت سیرکنندگی بادام، افراد مایل هستند آن را برای کم غذاخوردن میل کنند.

کالری بادام زمینی - بادام زمینی

هنر بادام زمینی برای طول عمر

بادام زمینی کم کالری میل کنید تا عمر بیشتری داشته باشید! پژوهش‌های مفید در این مورد ثابت کرد که مصرف منظم بادام زمینی یا هرنوع دیگر از حبوبات و مغزهای آجیلی ضریب مرگ و میر را کمتر می‌کند.

البته ناگفته نماند که این پژوهش‌ها شکل مشاهده‌ای داشتند و هنوز مشخص نشده است که چطور در کاهش مرگ و میر ممکن است اثرگذار باشند. در هرصورت قطعاً بی ارتباط با این موضوع نیست.

بادام زمینی مناسب برای کاهش خطر دیابت

شاخص گلیسمیک بادام زمینی پایین است؛ با خوردن این ماده خوراکی لازم نیست نگران بالا رفتن سطح قند خونتان باشید. آزمایش‌های دقیق نشان می‌دهد که خوردن بادام زمینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان کم می‌کند.

نقش بادام زمینی در کنترل التهاب

کالری بادام زمینی کم و فیبر آن، چشمگیر! دیگر برای رژیم خام خواری خود چه می‌خواهید ؟ فیبر موجود باعث کاهش التهابات در بدن و همچنین کمک به بهبود سیستم گوارش می‌شود.

خوب است بدانید که هرچه میزان فیبر در مواد غذایی بیشتر باشد، امکان ابتلا به یبوست در رژیم‌های غذایی که اتفاقی طبیعی است، کمتر می‌شود.

پیشگیری از سرطان با بادام زمینی

مصرف کره بادام زمینی در سالمندان احتمالاً باعث کاهش خطر پیشرفت نوع خاصی از سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله معده می‌شود.

سایر فواید بادام زمینی

علاوه بر اینکه میتوانید روی خاصیت کم کننده بودن وزن این خوراکی حساب کنید، بهتر است سایر خواص آن را هم بیشتر بشناسید:

سلامت قلب

فراموش نکنید که بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. مطالعات مشاهداتی نشان می دهند که خوردن بادام زمینی مثل انواع دیگر آجیل ممکن است از قلب شما در برابر بیماری محافظت کند.

این فواید احتمالا در نتیجه فاکتورهای متفاوتی هستند. از همه آنها مهم تر، بادام زمینی حاوی مقداری مواد مغذی مناسب برای سلامت قلب است؛ منیزیم، نیاسین، مس، الئیک اسید و چندین آنتی اکسیدان مثل رزوراتول.

کالری بادام زمینی - بادام زمینی در کاسه شیشه ای

چربی های سالم

باید اضافه کنیم که بادام زمینی حاوی چربی های سالم است که بخش ضروری رژیم مغذی به شمار می روند. اسیدهای چرب بخش ضروری هر رژیم غذایی هستند. بسیاری از این چربی های موجود در بادام زمینی اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع هستند که نوع سالم چربی به شمار می روند.

بنابر گزارش انجمن سلامت آمریکا مصرف چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع  به جای چربی های ترنس و اشباع شده باعث بهبود سطح کلسترول خون فرد می شود. همچنین خطر بیماری و سکته قلبی را کم میکند.

همچنین مقدار اندکی چربی اشباع در بادام زمینی وجود دارد. چربی اشباع در مقایسه با چربی های تک غیراشباع سلامت کمتری دارند. بیماری های قلب و عروق ناشی از مصرف بیش از اندازه این نوع چربی می شود. در نتیجه بهتر است در خوردن بادام زمینی زیاده روی نکنید تا فواید ان را به بدنتان برسانید.

فیبر رژیمی

خوب است بدانید که بادام زمینی منبع خوبی از فیبر رژیمی است. این مغزخوراکی حاوی 5/8 گرم در هر صد گرم فیبر است که حدود یک چهارم نیاز مصرفی روزانه مرد به فیبر و یک سوم نیاز مصرفی روزانه زن به آن می شود.

بنابر دستورالعمل رژیم فعلی آمریکایی ها توصیه می شود که بزرگسال مقدار زیر را مصرف کند:

34 گرم برای مردان

28 گرم برای زنان

باید اضافه کنیم که فیبر یک ماده مغذی مفید برای سلامت قلب است. بنابر گزارش AHA خوردن غذاهای پرفیبر باعث بهبود سطح کلسترول خون و کاهش خطر بیماری قلبی، حمله قلبی چاقی و دیابت نوع 2 می شود.

کنترل قند خون

بادام زمینی یک غذای عالی برای ان دسته از افرادی است که درگیر دیابت یا خطر ابتلا به این بیماری هستند. شاخص گلیسمی این اجیل پایین است که یعنی تاثیری بر بالا رفتن قند خون ندارد.

بنابر نظر کارشناسان تغذیه غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین تر از 55 عنوان دارای شاخص گلیسمی پایین را می گیرند و بالاتر از 70 یعنی با شاخص گلیسمی بالا. شاخص گلیسمی بادام زمینی 23 است پس در دسته بندی غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین قرار میگیرد.

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

خوب است بدانید که سنگ کیسه صفرا تقریبا 10-25 % بزرگسالان آمریکایی را درگیر میکند. در دو مطالعه مشاهداتی نشان داده شد که مصرف منظم بادام زمینی ممکن است خطر سنگ کیسه صفرا را هم در زن و هم در مرد از بین ببرد.

ازآنجاییکه بخش زیادی از سنگ کیسه از کلسترول تشکیل می شود، اثر کاهش دهنده بودن کلسترول در بادام زمینی ممکن است دلیل مفید بودن آن باشد. البته در این مورد و برای تأیید مطالعات، به پژوهش های بیشتری نیاز است.

بادام به عنوان یک ماده مغذی عالی برای سلامت قلب ممکن است مانع بروز بیماری های قلبی شود. علاوه بر این، ممکن است مانع شکل گیری سنگ کیسه صفرا شود.

کالری بادام زمینی - کره بادام زمینی در قاشق

اهمیت ریزمغذی‌ها در کنار کالری بادام زمینی

این خوراک آجیلی منبع خوبی از پروتئین، چربی و فیبر است. البته وقتی از چربی می‌نویسیم قطعاً منظور ما «چربی‌های خوب» است. این نوع چربی‌ها واقعاً باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شوند. با سایر ریزمغذی‌های این مغز خوراکی بیشتر آشنا شوید:

منیزیوم، فولات، ویتامین E، روی، آرژنین (نوعی اسیدآمینه که در تولید پروتئین بدن نقش دارد)

عوارض مصرف و نگرانیهای فردی

جدای از حساسیت، خوردن بادام زمینی عوارضی ندارد. بااین اوصاف، هنوز هم نگرانی های در مورد مصرف این تنقلات هست.

مسمومیت افلاکسوتین

این مغز خوراکی گاهی همراه می شود با نوعی کپک که افلاکسوتین تولید میکند. علائم اصلی مسمومیت با افلاکسوتین شامل کاهش اشتها و زردی چشمهاست که از جمله نشانه های معمول مشکلات کبدی است.

مسمومیت افلاکسوتین جدی باعث از کارافتادن کبد و سرطانی شدن این عضو می شود. البته خطر این نوع مسمومیت به چگونگی ذخیره شدن بادام زمینی در بدن بستگی دارد. در موقعیت گرم و مرطوب مخصوصا در مناطق استوایی، خطر مسمومیت بیشتر است.

جالب است بدانید که بادام زمینی از جمله مغزهای خوراکی است که حساسیت به آن شیوع بسیار زیادی دارد. حساسیت به ان طبق براورد تقریبا 1 % آمریکایی ها را درگیر میکند. این نوع حساسیت زندگی فرد را در معرض خطر قرار می دهد و در رده شدیدترین نوع حساسیت ها قرار دارد. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند نباید به سراغ هیچ یک از انواع بادام زمینی بروند.

ضدریزمغذی ها

بادام زمینی حاوی مقداری ضدریزمغذی هاست که روند جذب مواد مغذی را در بدن شما دچار اختلال و ارزش مغذی مواد غذایی را کم میکند. از جمله ضدریزمغذی های موجود در بادام زمینی باید به فتیک اسید است که لازم است به آن اشاره کنیم.

فتیک اسید یا فتات در همه انواع دانه های خوردنی، مغزهای خوراکی، غلات و حبوبات موجود است. این ماده در بادام زمینی نوسانی بین 2/0-5/4 % دارد. فتیک اسید قابلیت دردسترس بودن اهن و روی موجود در بادام زمینی را کم میکند و ارزش غذایی این خوراکی را پایین میاورد.

البته نگران نباشید چون اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و گوشت را به صورت منظم در رژیم غذایی تان مصرف کنید این ضدریزمغذی خطری برای سلامتی شما ندارد. درغیراینصورت در کشورهای درحال توسعه که منبع غذایی اصلی غلات و حبوبات است ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

کالری بادام زمینی - بادام زمینی در کاسه

خواص بادام زمینی

1. خواص بادام زمینی برای پوست و مو

بادام زمینی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که موجب می شود آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در پوست از بین رود. از همین جهت باعث می شود پوست جوان تر به نظر برسد. وجود روی، منیزیم و ویتامین E در ترکیبات بادام زمینی موجب پاکسازی پوست، درمان آکنه و تسریع در درمان آفتاب سوختگی می شود.

آنتی اکسیدان و بتاکاروتن که در ترکیب این آجیل وجود دارد سبب رشد و ترمیم یافتن بافت های بدن شده و درمان زخم ها و کبودی ها را تسریع می بخشد. منیزیم، ویتامین C و اسید های چرب موجود در بادام زمینی باعث تولید کلاژن سازی و از بین رفتن چین و چروک های سطح پوست می شود.

اسید های چرب امگا 3 موجود در ترکیبات بادام زمینی موجب تقویت فولیکول های مو شده و موجب تسریع در بلند شدن موهای سر می شود. بیوتین و اسید آمینه ها در ترکیب این آجیل موجب جلوگیری از ریزش مو و درمان طاسی مردان می شود.

کمبود ویتامین E موجب شکنندگی و آسیب پذیری موهای سر می شود به همین دلیل می توانید با خوردن بادام زمینی از ویتامین E موجود در ترکیبات آن بهره برده و به درمان موهای آسیب دیده خود بپردازید.

2. خواص بادام زمینی برای سلامت و بهبود عملکرد قلب و عروق

از جمله دلایل مرگ و میر در سراسر دنیا به بیماری های قلبی و عروقی می توان اشاره کرد. مصرف انواع آجیل در حد اعتدال، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. یکی از خواص بادام زمینی کاهش بیماری های قلبی است.

این ماده مغذی دارای خواص مفید از جمله مس، منگنز، اسید اولئیک، نیاسین و انواع مختلف آنتی اکسیدان مثل رسوراترول است که برای سلامت قلب بسیار مهم هستند.

اسید های چرب مونو غیر اشباع به ویژه اسید اولئیک موجود در ترکیبات این ماده غذایی موجب کاهش چربی خون بالا بدن می شود. از سویی دیگر خطر ابتلا به بیماری های کرونری و بیماری های قلبی با مصرف پلی فنول که در بادام زمینی نیز وجود دارد، کاهش میابد.

3. خواص بادام زمینی برای جلوگیری از سنگ صفرا

حدود 10 تا 25 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده از سنگ صفرا رنج می برند. دو مطالعه مشاهده ای نشان داده اند که مصرف مکرر این مغزیجات مقوی، ممکن است خطر ابتلا به سنگ صفرا را در مردان و زنان کاهش دهد.

به این دلیل که اکثر سنگ های صفراوی ناشی از کلسترول هستند، اثر این مغزیجات مقوی، بر کاهش کلسترول از سنگ صفرا جلوگیری می کند. برای تایید این یافته ها، مطالعات بیشتری لازم است.

به این دلیل که خواص بادام زمینی حاوی مواد مغذی قلب است از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. علاوه بر این، ممکن خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را کاهش دهند.

4. خواص بادام زمینی برای کاهش وزن

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته چاقی و اضافه وزن به دلیل تحرک کم و تغذیه ناسالم، بسیار رواج یافته است. بادام زمینی تاثیرات زیادی بر کاهش و ثابت نگه داشتن وزن دارد.

بر خلاف کالری بادام زمینی و چربی بالایی که دارد بر کاهش خطر ابتلا به افزایش وزن بسیار موثر است. زنانی که در رژیم غذایی خود از مصرف متعادل بادام زمینی بهره برده اند وزن کم کرده و به تثبیت وزن ایده آلشان کمک شایانی شده است.

بادام زمینی با ایجاد حس سیری از مصرف ریز خوراکی های پرکالری مثل پفک یا اسنک جلوگیری می کند. انرژی مورد نیاز بدن در حین کاهش وزن توسط این ماده غذایی تامین می شود.

برای بهره بردن از تمام خواص این ماده غذایی بهتر است آن را خوب جویده تا توسط دستگاه گوارش جذب بدن شود و از دفع آن توسط دستگاه گوارش قبل از جذب کامل مواد مغذی جلوگیری شود.

پروتئین بالای موجود در آن انرژی زیادی را برای بدن تامین می کند که از بی حالی و ضعف در طول رژیم کاسته می شود. فیبر موجود در ترکیبات این آجیل از ابتلا به اضافه وزن می کاهد اما باید در مصرف آن جانب اعتدال را رعایت کرد.

پوست بادام زمینی حاوی مقدار زیادی فیبر رژیمی و منبعی سرشار از آنتی اکسیدان است که به همین دلیل بهتر است آن را با پوست مصرف کنید.

کالری بادام زمینی - بادام زمینی با پوست

برای سوزاندن کالری بادام زمینی چقدر ورزش کنیم ؟

برای سوزاندن کالری‌های موجود در 100 گرم بادام زمینی خام که حدود 567 کالری است، می‌توانید از فعالیت‌های ورزشی مختلفی استفاده کنید. زمان مورد نیاز برای سوزاندن این کالری‌ها به عوامل مختلفی مانند وزن شما، شدت واقعی ورزش، و میزان تمرین متوقفی که انجام می‌دهید، بستگی دارد. در ادامه، تخمینی از زمان لازم برای سوزاندن این کالری‌ها در تعدادی از ورزش‌های معمولی آورده شده است:

پیاده‌روی:

برای سوزاندن 567 کالری بادام زمینی خام به پیاده‌روی متوسطی به مدت تقریباً 140 دقیقه (حدود 2 ساعت و 20 دقیقه) نیاز دارید.

دویدن:

در صورت دویدن با سرعت متوسط، ممکن است به میزان 567 کالری بادام زمینی خام در حدود 55 دقیقه برسید.

دوچرخه‌سواری:

برای سوزاندن این مقدار کالری با دوچرخه‌سواری به سرعت متوسط، ممکن است حدود 85 دقیقه زمان نیاز باشد. 

مختصر خواص بادام زمینی و عوارض آن

خواص بادام زمینی بسیار است که بطور خلاصه می توان به چند موردش اشاره کرد.

منبع پروتئین و اسیدهای آمینه

بادام زمینی حاوی پروتئین است که اسیدهای آمینه ضروری برای ساخت بافت‌های بدن را فراهم می‌کند.

منابع چربی سالم

چربی‌های نیمه اشباع و غیر اشباع در بادام زمینی به سلامتی قلب و کلسترول خوب کمک می‌کنند.

منبع فیبر

بادام زمینی حاوی فیبر معتدلی است که برای سلامت گوارش و کنترل قند خون مفید است.

منابع ویتامین و مواد معدنی

بادام زمینی شامل ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و سلنیوم است که برای سلامتی استخوان‌ها، عملکرد عصبی، و سلامت پوست ضروری هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

بادام زمینی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها که از بدن در مقابل عوامل آسیب‌زای اکسایشی مانند رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

کالری بادام زمینی - بادام

و اما عوارض بادام زمینی که شامل:

آلرژی

بادام زمینی می‌تواند آلرژی‌ها را تحریک کند و در برخی افراد، علائمی همچون خارش، تورم، و تنگی نفس ایجاد کند.

افزایش وزن و چاقی

برای افرادی که به کنترل وزن خود نیاز دارند، مصرف بیش از حد بادام زمینی به عنوان میان‌وعده ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link