نرم کننده لباس خانگی و طرز تهیه آن به چند روش ساده


نرم کننده لباس خانگی میتواند جایگزین بسیار منساب و مقرون به صرفه تری نسبت به نرم کننده های لباس صنعتی شوند.شما در این مطلب از با چند روش درست کردن نرم کننده لباس خانگی آشنا خواهید شد.

اگرچه نرم کننده های لباس در رایحه های مختلف و حتی بدون بو، برای افراد دارای آلرژی در بازار موجود است، اما اگر به دنبال مواد طبیعی و صرفه اقتصادی هستید و بخواهید خود در خانه نرم کننده لباس تهیه کنید،کار چندان سختی نیست. یاد بگیرید چگونه سه نوع مختلف از نرم کننده های طبیعی را برای لباس های خود درست کنید :همیشه به دنبال جایگزین های سازگار با محیط زیست در زندگی روزمره باشید . واقعیت این است که می توانیم به راحتی اکثریت محصولاتی را که در سوپر مارکت می بینیم با ترکیبات طبیعی که در خانه داریم، به دست آوریم.

حرکت به سمت شوینده های غیرشیمیایی

در این بخش ، می خواهیم در مورد نرم کننده سازگار با محیط زیست صحبت کنیم؛ یعنی یک جایگزین طبیعی برای نرم کننده هایی که می خرید و پر از مواد شیمیایی است که به محیط زیست آسیب می رسانند. این محصولات شیمیایی همچنین می توانند بر سلامت ما تاثیر بگذارند بدون اینکه متوجه شویم باعث آلرژی یا واکنش های پوستی جدی می شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، می خواهیم نشان دهیم چطور نرم کننده دست ساز را بسازید، که به نتایجی مشابه و یا حتی بهتر از آنچه که معمولا استفاده می کردید، برسید چطور می توانید نرم کننده پارچه بدون مواد شیمیایی را در خانه بسازید. برای شروع، باید بدانید که این نوع نرم کننده پارچه را می توان با استفاده از مواد طبیعی و ارزان انجام داد. هم چنین به شدت متنوع است چون برای انواع لباس ها و تمام برنامه های روی ماشین لباس شویی و همچنین شستن دست ها مناسب است.

همچنین در بخوانید : بهترین زمان برای شستن رختخواب ها چه زمانی است ؟

نرم کننده لباس خانگی - حوله آبی

آیا می‌دانستید ؟

نرم کننده‌های پارچه تجاری باعث جذب اندک حوله‌ی شما می‌شود، ولی سرکه می‌تواند ظرفیت جذب آب شما را بالا ببرد نرم کننده‌های پارچه لباس‌های ما را نرم، پرزدار و با طراوت می‌کند ولی خیلی از این نرم کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند استات بنزیل، لبمونین، کلروفرم، لبنالول و پنتان می‌باشند که مطمئناً هر کدام از آنها مشکلات بسیار زیادی برای سلامتی به همراه می‌آورند که یکی از آن‌ها افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌باشد. این مواد شیمیایی بر روی پارچه‌ی شما می‌ماند و سپس در محیط منتشر می‌شود. برای از بین بردن بوی این مواد مقدار زیادی از خوشبوکننده‌های مصنوعی به این نرم کننده‌ها اضافه می‌شود. ولی مواد استفاده شده در تولید این گونه خوشبوکننده‌ها ناشناخته می‌باشند. به هر حال شما می‌توانید با استفاده از مقدار کمی نرم کننده‌های طبیعی پارچه بدون اینکه از لطافت و نرمی پارچه کم شود خود را کمتر در معرض این گونه مواد قرار دهید.

روش تهیه نرم کننده لباس خانگی

چندین راه برای ساخت این نوع محصول در خانه وجود دارد همچنین احتمالا تمام مواد لازم را در خانه دارید بنابراین، حالا می خواهیم یک سری گزینه های مختلف با مواد مختلف را به شما نشان دهیم. گزینه ایده آل این است که تمام آن ها را امتحان و سپس آن را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر است و بهترین نتایج را به شما می دهد ؛ قبل از شروع، به یک ظرف در دار نیاز دارید تا نرم کننده را در آن نگه دارید.

می توانید از بطری های آب و یا بطری های نرم کننده خالی استفاده کنید از طرف دیگر، به یاد داشته باشید توصیه می شود قبل از چرخه آب ، آن را به ماشین لباس شویی اضافه کنید، نه در ابتدای شستشو.

تهیه نرم کننده لباس خانگی با سرکه سفید :

برای درست کردن این نرم کننده به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سرکه سفید 1/2 لیتر
آب معدنی 1 لیتر
جوش شیرین 2 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه نرم کننده لباس خانگی سرکه سفید :

آب را با سرکه مخلوط کنید.

کمی جوش شیرین را اضافه کنید. اجازه دهید تا حل شود.

زمانی که این سه جز به خوبی مخلوط شدند، آماده استفاده است.

سرکه همچنین به عنوان پاک کننده قوی لکه عمل می کند و همچنین بو را از بین می برد. بنابراین می توانید آن را به لباس هایی نیز اضافه کنید که می خواهید آن ها را بشوید که قهوه، و یا لکه های عرق دارند آن را 10 دقیقه قبل از شستن خیس کنید بعد در ماشین لباس شویی به طور طبیعی بشویید.

نرم کننده لباس خانگی - لباس آبی

تهیه نرم کننده لباس خانگی با روغن های گیاهی :

سرکه سفید و روغن های گیاهی برای درست کردن نرم کننده لباس :

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سرکه سفید 1 لیتر
روغن گیاهی معطر مورد نظر 10 قطره

طرز تهیه نرم کننده لباس خانگی با روغن های گیاهی

این نسخه بسیار ساده است، شما فقط باید دو جز را با هم مخلوط کنید که برای استفاده آماده خواهد بود.

نرم کننده لباس خانگی - آلوئه ورا

تهیه نرم کننده لباس با جوش شیرین، نمک دریا و روغن گیاهی :

مواد لازم مقدار مورد نیاز
روغن گیاهی 15 قطره
نمک دریایی 250 گرم
جوش شیرین 75 گرم

طرز تهیه نرم کننده لباس با جوش شیرین:

اول، 15 قطره روغن گیاهی را به نمک دریا اضافه کنید.

تا زمانی که روغن گیاهی به خوبی توسط نمک جذب شود ، هم بزنید.

سپس جوش شیرین را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا ترکیب یکدست داشته باشید.

وقتی همه چیز خوب ترکیب شد، نرم کننده آماده است. 2 تا 3 قاشق سوپ خوری را به هر کدام قبل از چرخه شستشو آب اضافه کنید.

این سه ماده که عاری از مواد شیمیایی هستند برای پوشاک نوزاد نیز ایده آل هستند، زیرا حاوی هیچ مواد تشکیل دهنده ناشناخته ای نیستند.

از طرف دیگر، اگر آلرژی های پوستی دارید، ممکن است دوست داشته باشید از این نرم کننده ها برای جلوگیری از به خطر انداختن واکنش های پوستی استفاده کنید. هم چنین مواد اولیه بسیار ساده هستند و هزینه زیادی ندارند.

نرم کننده لباس خانگی - جوش شیرین

ساخت نرم کننده لباس خانگی با سرکه معطر :

سرکه سفید یکی از محلول های چند کارست که در هر خونه ای پیدا میشه و برای تمیزکاری بسیار عالیه و میشه از اون برای ساخت نرم کننده لباس استفاده کرد. از سرکه هم میشه برای شستشوی لباس ها استفاده کرد، این محلول برای سفید کردن، کاهش بو و البته نرم کردن لباس ها مناسبه و جایگزین خوبی برای نرم کننده های شیمیاییست.

مواد مورد نیاز برای ساخت سرکه معطر

  1. سرکه سفید
  2. تعداد زیادی برگ نعنا تازه
  3. یک بطری بزرگ یا ظرف دردار
  4. قیف

دستورالعمل ساخت نرم کننده خانگی با سرکه

برگ های نعنا رو در ظرف قرار بدید و سرکه رو روی اون ها بریزید.

درب ظرف رو ببندید و بگذارید نعناها به مدت 24 ساعت درون سرکه ها بمونند.

بعد از گذشت زمان مورد نظر، برگ های نعنا رو از ظرف خارج کنید.

سپس سرکه معطر رو به ظرف مورد نظرتون انتقال بدید.

نحوه استفاده از نرم کننده سرکه معطر برای شستشوی لباس ها

1/4 فنجان از سرکه معطر رو در مخزن مخصوص نرم کننده در ماشین لباسشویی تون بریزید. سرکه در هر چرخش لباس ها وارد لباسشویی میشه و باعث میشه لباس هاتون بسیار نرم و خوشبو بشند.

نرم کننده لباس خانگی - سرکه

توپ‌های خشک کن :

توپ‌های خشک کن نه تنها نرم کننده‌ی پارچه می‌باشند بلکه زمان خشک کردن و همچنین چین و چروک لباس‌ها را کاهش می‌دهد. توپ‌های خشک کن اساساً پلاستیکی یا لاستیکی با برآمدگی‌هایی میخ مانند بر روی سطح آن می‌باشد. این توپ‌ها لباس‌های شما را بطور اتوماتیک با سایش مقابل آنها نرم می‌کند. توپ‌ها بین لباسها حرکت می‌کنند بنابراین آنها را در خشک کن از یکدیگر جدا می‌سازند. آن‌ها همچنین گرما را حفظ و به لباس‌ها منتقل می‌کنند که این عمل باعث کاهش تایم خشک کن و چین و چروک لباس‌ها می‌شوند.

طریقه‌ی استفاده:

شاید این آسان‌ترین راه برای نرم کردن لباس‌های شما باشد. شما فقط می‌بایست توپ‌ها را به همراه لباس‌ها درون خشک کن قرار دهید تا نرم و پرزدار شوند. با این وجود توپ‌های خشک کن به دلیل حالت میخ دار بودنشان بعضی مواقع باعث خرابی لباس‌های نازک و لطیف می‌شود و سوراخ‌هایی درون این لباس‌ها ایجاد می‌کند توپ‌های خشک کن پشمی خانگی جایگزین‌های طبیعی برای نرم کننده‌های پارچه توپ‌های خشک کن پشمی خانگی نسبت به نرم کننده‌های پارچه شیمیایی چندین مزیت دارند. توپ‌های خشک کن پشمی هیچ گونه ماده‌ی شیمیایی ندارند، ارزان هستند و لباس‌های شما را بسیار نرم و پرزدار می‌کنند، این توپ‌ها لباس‌ها را در خشک کن تکان داده و از هم جدا می‌کنند که این عمل باعث چرخش بیشتر هوای گرم می‌شود.

در این چرخش پرزدار شدن لباس‌ها افزایش و تایم خشک کن به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. به علاوه شما می‌توانید عطر مورد علاقه‌ی خود برای ایجاد رایحه‌ای خوشبو به لباس‌ها اضافه کنید. برای درست کردن توپ‌های خشک کن پشمی نخست یک سر الیاف را گرفته و آن را دور انگشتان وسطی و اشاره خود 10 الی 15 بار بپیچانید، اکنون آن را از انگشتان خود خارج کرده و بعد از آنکه توانستید الیاف را در هر جهت بچرخانید آن را حول مرکز خود 5 بار بپیچانید ولی باید مطمئن شوید که الیاف را محکم و توپ‌ها را گرد درست کرده‌اید.

نکته

هنگامی که اندازه و شکل مناسب (در حالت ایده آل این توپ‌ها باید اندازه یک توپ تنیس باشند) توپ خود را به دست آوردید الیاف را بریده و کنار توپ قرار دهید و به همین ترتیب 4 یا 5 توپ درست کنید. سپس توپها را به نوبت درون یک جوراب شلواری گذاشته و بالای آن را گره بزنید تا توپها به خوبی جاگیر شوند.

نخست توپ‌ های خشک کن پشمی را در داغ‌ترین حالت تنظیمات ماشین را بطوریکه الیاف آن حالت نمدی پیدا کند سپس چک کنید که اگر الیاف آن کاملاً پشمی و نمدی شده توپ‌ها را درون خشک کن بگذارید و آن‌ها را با داغ‌ترین حالت تنظیمات ماشین خشک کنید و وقتی توپ‌ها کاملاً خشک شدن آنها را از جوراب شلواری خارج کنید. اکنون شما می‌توانید با قرار دادن آنها در خشک کن به همراه لباس‌های خود از آنها استفاده کنید.

نرم کننده لباس خانگی - توپک

استفاده از توپ‌های تنیس به عنوان نرم کننده لباس خانگی :

توپ‌های تنیس نیز می‌توانند به عنوان جایگزینی برای نرم کننده‌های پارچه مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها می‌توانند علاوه بر نرم کردن لباس‌های شما، چسبندگی ناشی از الکتریسیته ساکن را کاهش دهند. از آنجایی که توپ‌های تنیس لاستیکی می‌باشند گرمای خشک کن باعث انتشار چند ماده‌ی شیمیایی از این توپ‌ها می‌شود که هر کدام از آنها بویی را بر روی لباس‌های شما به جا خواهند گذاشت. بسیاری از مردم نگرانی خود از مواد شیمیایی منتشر شده به وسیله‌ی این توپ‌ها را با این ظن که ممکن است این مواد سمی باشند ابراز می‌کنند و بنابراین این توپ‌ها جایگزین ایمنی برای نرم کننده‌های شیمیایی نمی‌باشند.

طریقه‌ی استفاده:

توپ‌های تنیس را می‌توان به همان روش توپ‌های خشک کن پلاستیکی استفاده کرد. شما می‌توانید به سادگی آنها را به همراه لباس‌های خود درون خشک کن ماشین لباسشویی قرار دهید.

براکس جایگزین نرم کننده لباس خانگی :

براکس یک تمیزکننده‌ی عالی ست که براحتی می‌تواند کنه‌ها، قارچ‌ها و کپک را از بین ببرد همچنین بوی بد لباس را از بین می‌برد و دیگر آنکه می‌تواند سختی آب را کاهش دهد ولی باید از آن به اندازه استفاده کرد زیرا استفاده‌ی بیش از حد از این تمیز کننده می‌تواند موجب سوزش پوست شود.

طریقه‌ی استفاده:

اگر شما قصد استفاده از براکس برای کاهش سختی آب را دارید آن را در مرحله‌ی شستشو استفاده کنید برای بیشتر ماشین‌های لباسشویی شما می‌توانید 1/2 پیمانه از براکس را برای هر شستشو به آب اضافه کنید و برای استفاده از براکس به عنوان یک نرم کننده پارچه شما می‌بایست 1/4 پیمانه از این محصول را به آبی که برای شستشوی لباس‌ها استفاده می‌شود اضافه کنید جدا از این‌ها شما همچنین می‌توانید نرم کننده‌های پارچه طبیعی در دسترس را در بیشتر فروشگاه‌های غذایی معتبر مورد آزمایش قرار دهید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید علاوه بر این شما می‌توانید با خشک کردن پارچه‌های خود در حالت دمای درجه پایین هم زمان خشک کردن را پایین بیاورید و هم پارچه‌های خود را نرم و لطیف نگه دارید به طور کلی دلیل نیاز به نرم کننده‌های پارچه، بالا رفتن تمایل پارچه‌ها به چسبیدن در اثر الکتریسیته ساکن به دلیل قرار گرفتن آنها درکنار هم می‌باشد.

نرم کننده لباس خانگی - حوله سفید

اسید سیتریک یک نرم کننده لباس خانگی مناسب برای لباس های رنگ روشن

اسید سیتریک یک همه کاره فوق العاده است که در ساخت پودر لباسشویی خانگی هم از آن استفاده می‌شود و چون اثر سفید کنندگی کمی دارد، برای الیاف رنگ روشن مناسب است.

راحت ترین روش استفاده از اسید سیتریک برای لباس های رنگ روشن این است که آن را درون محفظه‌ی نرم کننده ماشین بریزید.

روش دیگر این است که ۳ تا ۵ قاشق چای خوری از این پودر را در یک لیتر آب حل کنید و حدوداً ۵۰ الی ۱۰۰ لیتر از محلول را در هر نوبت شستشو استفاده نمایید. حالا شما یک نرم کننده قوی پارچه دارید.

می توانید از پوست پرتقال هم برای عطر بخشیدن به پارچه ها نیز استفاده نمایید. به این صورت که پوست پرتقال را درون کیسه پارچه ای یا جوراب تمیز قرار دهید و درون ماشین لباسشویی قرار دهید. بوی باورنکردنی به لباس های شما می بخشد.

کربنات سدیم یا نمک سدیم یک نرم کننده لباس خانگی

در گذشته کربنات سدیم توسط پدربزرگ مادربزرگ ها بسیار پرکاربرد بود. این پودر با بی کربنات سدیم یا جوش شیرین بسیار شبیه هستند، ولی دارای تفاوتهایی نیز می باشند. شما می توانید تفاوت جوش شیرین و نمک سدیم را در اینجا ببینید.

برای استفاده می توانید به ۱۰۰ میلی لیتر آب ۲ قاشق چای خوری سودا اضافه کنید. حل کنید و این مایع نرم کننده خانگی را در محفظه ماشین لباسشویی بریزید.

توجه داشته باشید این محلول را برای الیافی که از پشم و پوست حیوانات درست شده اند استفاده نکنید، زیرا باعث متورم شدن و از بین رفتن بافت آنها می‌شود.

اگر می خواهید لباس هایی با عطر و بویی خاص و خوب داشته باشید، چند راهکار طبیعی وجود دارد. ساده ترین راه استفاده از اسانس های طبیعی می باشد که به همه نرم کننده ها اضافه می شود.

اما باید بیش از استفاده بررسی کنید که آیا به این مواد آلرژی دارید یا خیر. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این اسانس ها برای محیط زیست می‌تواند مضر باشد.

توپ فویل آلومینیومی یک نرم کننده لباس خانگی

این یک جایگزین جالب برای نرم کننده های پارچه است، و در عین حال لباس ها را نرم کرده و الکتریسیته ساکن آنها را کاهش می دهد. مقداری از یک ورق نازک قلعی را پاره کرده و آن را به شکل یک توپ بیسبال مچاله کنید. حال این توپ را به همراه لباس هایتان در ماشین خشک‌کن بیاندازید؛ پرتاپ شدن توپ به جهات مختلف در هنگام روشن بودن دستگاه خشک‌ کن با تحریک لباس ها، باعث نرم شدن آنها شده و الکتریسیته ساکن آنها را پایین می آورد.

نکته: فراموش نکنید که نباید از فویل های آلومینیومی ظریف استفاده کنید؛ چرا که لبه های تیز این فویل ممکن است لباس هایتان را پاره کند.

نرم کننده لباس خانگی - مایع

صابون طبیعی

مواد لازم

  • دو عدد صابون
  • یک فنجان آب

کافی است اول صابون را له کنید و سپس آب را اضافه کرده و به مدت نیم ساعت بجوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود و از این نرم کننده لباس استفاده کنید.

شیت خشک کننده لباس

مواد لازم

  • مقداری پارچه نخی
  • روغن خوشبو
  • بطری آب

پارچه های نخی قدیمی را تکه تکه کنید. چند قطره روغن با بوی خوب را به صورت انتخابی به تکه های پارچه اسپری کنید و بعد از اینکه ماشین لباسشویی شستشوی نهایی را انجام داد، این پارچه ها را لابلای لباس بگذارید و صبر کنید تا خشک شود. این پارچه ها شبیه به یک نرم کننده و خشک کن طبیعی عمل می کنند و تا چند ماه اثر خود را باقی می گذارند.

نرم کننده لباس خانگی - ماشین لباسشویی

نرم کننده موی سر یک نرم کننده لباس خانگی

مواد لازم :
یک فنجان نرم کننده مو

کمی آب داغ

کافی است که آب داغ را با نرم کننده مو ترکیب کنید و سپس یک هشتمِ محل اضافه کردن نرم کننده در لباسشویی را از این ترکیب پر کنید.

نرم کننده پارچه چگونه عمل می کند ؟

چنانچه از نرم کننده های پارچه استفاده می کنید؛ احتمالاً دوست دارید با دلایل محبوبیت آنها آشنا شوید. اما نکات مهمی در مورد نرم کننده های پارچه وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید:

مزایا استفاده از نرم کننده پارچه

لباس ها را نرم می کنند؛ به گونه ای که پوشاک بعد از استفاده از آنها نرم و راحت می شوند.چین و چروک لباس ها را کاهش می دهند؛ لذا راحت تر و سریع تر اتو می گردند.
الکتریسیته ساکن لباس ها را کاهش می دهند و از پارگی و سایش آنها در هنگام شستشو جلوگیری می کنند.
بیشتر نرم کننده های پارچه معطر هستند؛ بنابراین باعث خوشبو شدن لباس های شسته شده می شوند.

معایب استفاده از نرم کننده پارچه

قابلیت جذب اقلام خاص مانند حوله ها را کاهش می دهند.
نرم کننده های پارچه به مرور روی لباس ها جمع می شوند؛ به همین دلیل مانع نفوذ آب و مواد شوینده به لباس ها می گردند. بنابراین اگر در هنگام شستن لباس ها متوجه تمیز نشدن آنها شدید؛ احتمالاً به دلیل تجمع نرم کننده ها روی آنها باشد.
اگر نرم کننده ها با خوشبو کننده های مصنوعی، خوشبو شده باشند؛ ممکن است باعث ایجاد سردرد و مشکلات تنفسی شوند.

نکاتی در مورد نرم کننده های پارچه

هرگز نرم کننده پارچه را مستقیماً روی لباس ها نریزید. همیشه آنها را به محفظه پخش کن نرم کننده ماشین لباسشویی اضافه کنید. چنانچه نرم کننده های پارچه به صورت مستقیم با لباس ها تماس پیدا کنند؛ ممکن است به پارچه آنها نفوذ کرده و موجب آسیب رساندنشان شوند.
نرم کننده های پارچه را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید؛ در غیر این صورت ممکن است غلیظ شوند.
همیشه محفظه پخش کن نرم کننده ماشین لباسشویی را تمیز کنید. با این کار مطمئن می شوید که توده های نرم کننده روی لباس ها جمع نمی شوند.
هرگز نرم کننده را در هنگام شستشوی لباس ها به ماشین لباسشویی اضافه نکنید؛ در این صورت تمام نرم کننده با پساب شستشو هدر می رود. باید نرم کننده را در هنگام آبکشی لباس ها به ماشین لباسشویی بیافزایید.

نرم کننده لباس خانگی - سبد

سوالات متداول

آیا باید در هنگام شستن ملحفه ها از نرم کننده پارچه استفاده کرد ؟

بله استفاده از نرم کننده پارچه در هنگام شستن ملحفه ها نه تنها جلوه ای تر و تازه به آنها می بخشد، بلکه آنها را برای خواب نیز ایده آل می کند. البته می توانید به جای نرم کننده پارچه از گزینه های جایگزین آن هم برای نرم کردن ملحفه ها استفاده نمایید.

اما از آنجاییکه نرم کننده پارچه خاصیت جاذب پارچه ها را کاهش می دهد؛ لذا برای کسانیکه شب ها زیاد عرق می کنند مناسب نیست. در عوض می توانید از یک توپ پشمی دست ساز یا سرکه تقطیری سفید بهره بگیرید.

آیا نرم کننده پارچه برای ماشین لباسشویی ضرر دارد ؟

اگر می خواهید از ماشین لباسشویی گران قیمت خود محافظت کنید و یا تمای دارید طول عمر آنها را افزایش دهید؛ بهتر است از نرم کننده های مایع لباس استفاده نکنید. اکثر نرم کننده های مایع معمولی بر پایه مواد نفتی هستند و حاوی چربی های حیوانی می باشند که منافذ و لوله های ماشین لباسشویی را مسدود می کنند. در ضمن به رشد کپک ها نیز منجر می‌گردند.

تا چه اندازه می توان از نرم کننده پارچه استفاده نمود ؟

بر روی بسته بندی برخی از نرم کننده های پارچه میزان استفاده از آنها ذکر شده است. این مقدار به برند نرم کننده بستگی دارد. برای بعضی از ماشین های لباسشویی بایستی از نصف مقدار توصیه شده مایع نرم کننده استفاده کرد.



Source link