کانولی ایتالیایی یک شیرینی و دسر عالی برای میهمانی های شما


کانولی ایتالیایی یک دسر معروف است که لایه‌ای ترد و لوله‌ای شکل دارد که در روغن سرخ می‌شود و می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین دسرها در میان انواع دسر ایتالیایی دانست.در این مطلب از با طرز تهیه این شیرینی آشنا می شوید.

کانولی ایتالیایی - شیرینی

کانولی ایتالیایی چیست ؟

کانولی (Cannoli) در زبان ایتالیایی به معنای «لوله‌های کوچک» است و می‌توان گفت که کلمه‌ای مناسب برای این دسر انتخاب شده است. شیرینی‌های کانولی، لوله‌ای شکل هستند و ساختار بسیار ترد و کریسپی دارند که داخل آنها با پنیر ریکوتا پر می‌شود.

اما تکه‌های کوچک چیپس شکلات تلخ که روی مواد داخل کانولی ریخته می‌شود، طعم فوق‌العاده‌ای به این دسر می‌دهد. اما این پایان ماجرا نیست و شما می‌توانید طعم‌های مختلفی به این دسر ایتالیایی اضافه کنید؛ به عنوان مثال می‌توانید از دارچین، پوست پرتقال، گیلاس یا وانیل برای مزه‌دار مردن مواد داخل کانولی استفاده کنید و حتی در نهایت، دسر را در پسته خردشده بچرخانید.

درست کردن این دسر لذیذ ایتالیایی واقعا ارزش یادگیری دارد! بنابراین، همراه ما شوید تا با مراحل درست کردن کانولی آشنا شوید.

همچنین در بخوانید : طرز تهیه تیرامیسو مجلسی و خوشمزه با روش اصلی ایتالیایی

کانولی ایتالیایی - پسته

طرز تهیه کانولی ایتالیایی با پنیر ریکوتا

کانولی دارای ۲ جزء اصلی است، شیرینی لوله‌ای شکل و مواد داخلی که در مورد مزه‌دار کردن مواد داخل کانولی، دست شما باز است و می‌توانید در کنار پنیر ریکوتا از دیگر مواد برای طعم دادن به این دسر استفاده کنید. با اینکه بسیاری درست کردن شیرینی کانولی را سخت می‌دانند، اما چیزی نیست که از پس آن برنیایید. بنابراین، ابتدا با مواد مورد نیاز برای درست کردن شیرینی‌های لوله‌ای شکل این دسر شروع می‌کنیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه شیرینی‌های کانولی ایتالیایی :

  1. ۳ فنجان آرد گندم
  2. ۴/۱ فنجان شکر یا پودرقند
  3. ۴/۱ قاشق چای‌خوری دارچین آسیاب‌شده
  4. ۲ قاشق غذاخوری آب
  5. ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید
  6. ۱ عدد تخم مرغ بزرگ
  7. زرده تخم مرغ ۱ عدد
  8. سفیده تخم مرغ ۱ عدد
  9. ۱ لیتر روغن برای سرخ کردن یا به میزان لازم

مواد مورد نیاز برای داخل شیرینی‌های کانولی ایتالیایی :

  • ۱ بسته پنیر ریکوتا و بدون آب
  • ۲/۱ فنجان شکر
  • ۳۰ گرم شکلات تلخ خرد شده (اختیاری)
  • ۱ قاشق چای‌خوری پوست لیمو یا عصاره وانیل
  • پسته خردشده برای تزئین

کانولی ایتالیایی - قیفی

طرز تهیه کانولی ایتالیایی با پنیر ریکوتا

برای آماده کردن دسر کانولی، ابتدا باید شیرینی آن را آماده کنید. مراحل زیر، کارهایی است که برای درست کردن این شیرینی باید انجام دهید:

۱. آرد، شکر و دارچین را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و آنقدر به هم زدن ادامه دهید تا تمام مواد خشک یکدست شوند.

۲. یک گودی در مرکز مواد خشک ایجاد کنید و آب، سرکه، تخم مرغ و زرده تخم مرغ را داخل آن بریزید.

۳. تمام مواد را با چنگال هم بزنید تا خمیر سفت به‌وجود آید و بعد خمیر را به مدت ده دقیقه روی سطح تمیزی ورز دهید. در صورتی که خمیر بیش از حد سفت شد، می‌توانید به آن کمی آب اضافه کنید. روی خمیر را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

۴. خمیر کانولی را به سه قسمت تقسیم کنید. هر کدام از قسمت‌ها را با استفاده از وردنه یا دستگاه پاستاساز صاف کنید. خمیرها را به اندازه‌ای وردنه کنید تا به نازک‌ترین حالت برسند. در صورت لزوم و برای وردنه کردن، کمی آرد روی سطح مورد استفاده‌تان بپاشید.

۵. ورقه‌های نازک‌شده ی خمیر را روی یک سطح صاف و آردپاشی‌شده قرار دهید. با استفاده از کاتر یا لیوان بزرگ، روی خمیر را به شکل دایره‌های ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متری برش دهید.

۶. روی دایره‌ها را آردپاشی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که شیرینی‌ها را راحت‌تر از لوله‌های فلزی جدا کنید. خمیر را دور لوله‌های کانولی بچرخانید و لبه آن را با کمی سفیده تخم مرغ ببندید. این کار را با تمام خمیرهای دایره‌ای شکل انجام دهید.

۷. روغن را در سرخ‌کن یا ماهیتابه عمیق بریزید و اجازه دهید به دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

۸. خمیرهای شیرینی را همراه با لوله‌ها در روغن داغ بیندازید و اجازه دهید حدود ۲ تا ۱ دقیقه در روغن سرخ شوند تا به رنگ طلایی دربیایند. برای چرخاندن شیرینی‌ها، در صورت نیاز از انبر استفاده کنید. پس از سرخ شدن، شیرینی‌ها را از داخل روغن دربیاورید و آنها را روی یک قفسه خنک‌کننده قرار دهید که روی آن دستمال کاغذی است که روغن اضافی شیرینی‌ها را بگیرد.

۹. اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مقدار کافی خنک شوند تا بتوانید لوله‌ها را از آنها جدا کنید. سپس هر لوله را به دقت بچرخانید تا نان شیرینی از آن جدا شود. سپس، لوله‌ها را بشویید یا پاک کنید و از آنها برای درست کردن شیرینی‌های کانولی بیشتر استفاده کنید. شیرینی‌های خنک‌شده را می‌توان در یک ظرف دربسته قرار داد و تا ۲ ماه نگهداری کرد. فقط باید بلافاصله یا حداکثر ۱ ساعت قبل از سرو آنها را پر کنید.

کانولی ایتالیایی - خمیر

طرز تهیه مواد داخل شیرینی کانولی ایتالیایی :

۱. پنیر ریکوتا و شکر را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند. سپس، شکلات و پوست لیمو را داخل آن بریزید.

۲. مخلوط را داخل قیف شیرینی‌پزی بریزید و مواد را داخل هر کدام از شیرینی‌های لوله‌ای کانولی بریزید به‌طوری که از یک سر تا سر دیگر آن را کامل پر کنید. در صورت تمایل می‌توانید هنگام سرو، کمی پودر قند روی شیرینی‌ها بریزید. یا اینکه شیرینی‌های کانولی را از هر طرف داخل پودر پسته بغلتانید.

کانولی ایتالیایی - دسر

چگونه و برای چه مدت می‌توان از کانولی نگهداری کرد ؟

اگر داخل شیرینی‌های کانولی را با پنیر پر نکردید، می‌توانید آنها را در یک ظرف دربسته و به مدت ۱ هفته در دمای اتاق نگهداری کنید. مواد داخل کانولی را باید جدا از شیرینی‌ها در یخچال نگهداری کنید و نهایت مدت زمان نگهداری از آنها در یخچال، ۵ روز است.

چه کار کنیم تا شیرینی‌های کانولی ترد شوند ؟

اگر دقیقا این دستور العمل را دنبال کنید، به هیچ وجه به این مرحله نیاز نخواهید داشت که شیرینی‌ها را ترد کنید. اما اگر شیرینی‌های کانولی ترد نشدند، می‌توانید آن‌ها را روی یک توری سیمی و سپس روی سینی فر قرار دهید و بعد اجازه دهید تا در دمای ۱۸۰ درجه در فر بپزند تا ترد شوند. برای ترد شدن آنها حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان لازم است. این کار را با کانولی‌هایی که داخل آنها با پنیر پرشده انجام ندهید.

مواد جایگزین برای تهیه دسر کانولی

کانولی در ایتالیا و دیگر کشورها جهان درست می‌شود و می‌توان گفت که همین موضوع باعث شده که دستورپخت‌ها و همچنین مواد لازم آن تغییر کند. بنابراین، شما می‌توانید به جای مواد اولیه‌ای که در بالا نام بردیم، از مواد زیر نیز استفاده کنید:

  1. به جای کره می‌توانید از روغن نباتی، روغن بادام زمینی یا روغن نارگیل تصفیه‌شده استفاده کنید.
  2. به جای پودر قند، می‌توانید از دانه‌های شکر استفاده کنید (اما آنقدر هم بزنید تا دانه‌های شکر حل شود).
  3. می‌توانید از ۲ قاشق چای‌خوری پودر کاکائو یا ۴/۱ قاشق چای‌خوری دارچین در پخت شیرینی‌های کانولی استفاده کنید و طعم آن را تغییر دهید.
  4. می‌توانید موادی مانند پوست پرتقال، شکلات خرد شده یا چیپس‌های شکلات، دارچین، عصاره وانیل یا دانه‌های وانیل را به پنیر داخل کانولی اضافه کنید.
  5. می‌توانید کانولی‌ها را از هر سمت داخل شکلات ذوب‌شده قرار دهید و بعد در یخچال بگذارید تا شکلات‌ها بگیرند.
  6. بعد از پر کردن کانولی، می‌توانید دو طرف آن را در پودر پسته بغلتانید.
  7. می‌توانید به جای پنیر ریکوتا از پنیر ماسکارپونه برای مواد داخل کانولی استفاده کنید. ماسکارپونه همان پنیری است که در طرز تهیه تیرامیسو وجود دارد.
  8. اگر زمان برای آماده کردن کانولی ندارید، برخی فروشگاه‌ها شیرینی‌های آماده آن را برای فروش دارند که می‌توانید آنها را خریداری کنید و مواد داخل آن را در خانه آماده و شیرینی‌ها را با آن پر کنید.
  9. قبل از سرو، می‌توانید روی کانولی‌ها را پودر قند بپاشید.

کانولی ایتالیایی - پودر قند

نکاتی برای تهیه کانولی به بهترین شکل

  1. حتما اجازه دهید تا خمیر یک ساعتی در یخچال بماند.
  2. خمیر را خیلی نازک کنید تا شیرینی‌ها ترد شوند.
  3. روغن را با استفاده از یک دماسنج به دمای مناسب برسانید (در غیر این صورت، شیرینی‌ها ممکن است نرم شوند یا بسوزند).
  4. کانولی‌ها را روی دستمال قرار دهید تا باقی‌مانده روغن آن گرفته شود، در غیر این صورت و در زمان اضافه کردن پودرقند روی کانولی‌ها، این شیرینی‌ها حالت خمیری پیدا خواهند کرد.
  5. برای تردتر شدن شیرینی‌های کانولی، آنها را ظرف ۱ ساعت پس از پر شدن سرو کنید. رطوبت پنیر داخلِ ریکوتا پس از مدتی به خمیر شیرینی نفوذ می‌کند و باعث نرم شدن این دسر می‌شود.

در نهایت باید عنوان کنیم که این دسر ایتالیایی یکی از خوشمزه‌ترین دسرها در سراسر جهان است که می‌توانید آن را با این دستورپخت آماده کنید و برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید.

طرز تهیه کانولی ایتالیایی با پنیر ماسکارپونه

مواد لازم برای خمیر :

کره  ۳۰ گرم

زرده تخم مرغ  ۳ عدد

رنده پوست لیمو  ۱ قاشق چایخوری

دارچین  ۱ قاشق غذاخوری

سرکه سفید  ۱ قاشق چایخوری

شکر  ۳۰ گرم

نمک  ۱/۴ قاشق چایخوری

آرد  ۲۵۰ گرم

مواد لازم برای داخل کانولی :

پنیر ماسکارپونه  ۱ فنجان

پودر شکر   ۱/۴ فنجان

عصاره وانیل یا قهوه  ۲ قاشق چایخوری

کانولی ایتالیایی - تمشک

دستور پخت :

ابتدا در ظرفی بزرگ تمام مواد خشک پوسته کانولی را با هم خوب مخلوط کنید. در ظرفی دیگر کره نرم شده، زرده تخم مرغ و سرکه را با هم خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. مواد تر را به آرامی به مواد خشک بیافزایید و با دست ورز دهید تا کاملا خمیری و یکدست شود. خمیر بدست آمده باید نرم و یکدست باشد، سپس آن را در ظرفی درپوش‌دار به مدت ۲ ساعت داخل یخچال بگذارید.

روغن را در تابه‌ای مناسب و عمیق بریزید و بگذارید خوب داغ شود. قالب‌های استیل استوانه‌ای شکل را (قالب کانولی) کمی چرب کنید تا بعد از سرخ شدن کانولی‌ها راحت از آن‌ها بیرون بیایند. خمیر را از یخچال در بیاورد و به کمک وردنه کاملا پهن کنید. از خمیر پهن شده تکه‌های گرد به اندازه یک کف دست یا کمی بزرگ تر جدا کنید و به دور قالب‌ها بچسبانید. حال قالب‌ها را به نوبت درون روغن داغ بیاندازید و ۲ تا ۴ دقیقه فرصت بدهید تا کاملا سرخ شود. بعد سرخ شدن، هنگامی که هنوز پوسته کانولی گرم است آن‌ها را از قالب جدا کنید و روی دستمال کاغذی مناسب بگذارید تا سرد شود.

پنیر ماسکارپونه، پودر شکر و عصاره قهوه یا وانیل (به دلخواه) را با هم مخلوط کنید و به آرامی بسیار هم بزنید تا سفت و یکدست شود. مایه بدست آمده را به کمک قیف یا ماسوره مناسب درون پوسته کانولی بریزید.

کانولی ایتالیایی - الک

نکات :

با اضافه کردن پودر کاکائو به خمیر کانولی می‌توانید، کانولی کاکائویی داشته باشید. پنیر ماسکارپونه را به دلخواه با هر موادی می‌توانید طعم‌دار کنید همانند : دارچین یا عصاره شکوفه پرتقال. اگر پنیر ماسکارپونه نبود می‌توانید از کرم کاستارد و خامه قنادی کم شیرین نیز استفاده کنید. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link