رشته پلو با گوشت قل قلی و طریقه پخت آن


رشته پلو با گوشت قلقلی یک غذای بسیار لذیذ و راحت و از غذاهای اصیل ایرانی است.در این مطلب از شما می توانید با طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی آشنا شوید.

رشته پلو با گوشت - خلال پسته

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

مواد لازم برای ۴ نفر
رشته پلویی ۴۰۰ گرم
کشمش پلویی نصف لیوان
برنج ۴ لیوان
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
تخم مرغ ۳ عدد
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
کره به میزان لازم

همچنین در بخوانید : طرز تهیه رشته پلو با مرغ مجلسی با ۳ روش جذاب همراه با نکات مهم

رشته پلو با گوشت - قیصی

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

مرحله اول تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

برای تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی ابتدا برنج را پاک می کنیم و در ظرفی می شوییم و بعد از شفاف شدن آب برنج، تا سطح روی آن را آب ولرم می گیریم. نصف قاشق غذاخوری نمک در آب می ریزیم تا برنج هنگام خیس خوردن خرد نشود.

مرحله دوم

در ادامه به مدت ۱ ساعت اجازه می دهیم تا برنج خیس بخورد. سپس پیازی را پوست می گیریم و تمیز می شوییم و با رنده، ریز رنده می کنیم. درون صافی می ریزیم تا آب پیاز خارج شود. حالا گوشت چرخکرده را در کاسه گودی قرار می دهیم.

مرحله سوم تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

اکنون پیاز رنده شده را به همراه آرد نخودچی و نمک و ادویه به کاسه حاوی گوشت می افزاییم و تخم مرغ را در ظرفی جداگانه می شکنیم و بعد از اینکه از سالم بودن تخم مرغ مطمئن شدیم به مواد گوشتی اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

آنگاه تمامی مواد را با هم مخلوط می کنیم و، ورز می دهیم تا با هم یکدست و منسجم شوند. سپس بعد از آماده کردن مایه گوشتی به اندازه گردو کف دست می گذاریم و به شکل گلوله ای درست می کنیم.

رشته پلو با گوشت - کشمش

مرحله پنجم تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

زمانیکه باقی مواد را به پایان رساندیم، تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن در آن می ریزیم تا با حرارت ملایم گرم شود. حالا گوشت های قلقلی شده را به تابه می افزاییم و به طور یکنواخت تفت می دهیم.

مرحله ششم

در ادامه تا سرخ شدن قلقلی ها، ۲ عدد پیاز را بعد از پوستگیری می شوییم. و با چاقو روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم. تابه ای دیگر را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن و کره در آن می ریزیم تا گرم شود.

مرحله هفتم تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

اکنون پیازها را به تابه بی افزاییم و زمانی که سبک و کاراملی شدند کشمش ها را به همراه پودر دارچین و زعفران دم کرده به تابه اضافه می کنیم. بعد از این که کشمش نرم و براق شد و طعم ها با یکدیگر ترکیب شدند، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

در این قسمت قابلمه ای را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم و کمی نمک در آن می ریزیم. شعله را زیاد می کنیم تا آب به جوش برسد. آب برنج خیسانده شده را دور می ریزیم و برنج را به قابلمه حاوی آب جوش می افزاییم.

مرحله نهم

با استفاده از قاشق برنج را هم می زنیم تا به هم نچسبند. حالا به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان دهید تا برنج در آب جوش بخورد. زمان اضافه کردن رشته پلویی می باشد. درست ۵ دقیقه مانده به آبکشی کردن رشته ها را در قابلمه اضافه می کنیم.

رشته پلو با گوشت - خرما

نکته تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی:

توجه داشته باشید رشته را به موقع به برنج اضافه کنید زیرا رشته خیلی زود نرم و له می ‌شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند.

نکته:

بهتر است رشته پلویی حالت میانی داشته باشد؛ یعنی نه خیلی زنده باشد و نه خیلی نرم که خمیر شود.

مرحله دهم

در این مرحله با قاشق برنج و رشته پلویی را مخلوط می کنیم و بعد از نرم شدن رشته ها، درون آبکشی خالی می کنیم. حالا کف قابلمه را خشک می کنیم و روی حرارت می گذاریم. مقداری روغن در قابلمه می ریزیم تا گرم شود.

نکته:

معمولاً رشته پلویی شور است برای اینکه غذای شما شور نشود در هنگام نمک ریختن در غذا احتیاط کنید تا غذا شور نشود.

مرحله یازدهم

گام بعدی ته دیگ مورد دلخواه را کف قابلمه می چینیم. یک لایه برنج مخلوط شده با رشته را روی ته دیگ قرار می دهیم و لایه بعدی از مواد آماده شده کشمش و پیاز داغ روی آن پخش می کنیم. مراحل را به ترتیب به صورت لایه به لایه انجام می دهیم تا مواد به پایان برسد.

رشته پلو با گوشت - سبزی

نکته:

با توجه به اینکه برنج با رشته مخلوط است پیشنهاد می گردد از سیب زمینی یا کاهو یا پیازهای حلقه شده استفاده کنید.

نکته:

معمولاً رشته پلویی شور است برای اینکه غذای شما شور نشود در هنگام نمک ریختن در غذا احتیاط کنید تا غذا شور نشود.

مرحله دوازدهم

در نهایت لایه آخر را با برنج پوشش می دهیم. سپس نصف لیوان آب جوش را با کمی روغن مخلوط می کنیم و دور تا دور برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم. حرارت را زیاد می کنیم تا رشته پلو بخار کند.

نکته:

یک بشقاب سبزیجات تازه متشکل از کاهو، جوانه گندم، گوجه فرنگی، هویج و بروکلی به‌همراه آب ‌لیموی تازه، بهترین گزینه برای سرو با رشته پلو است. به‌عنوان نوشیدنی نیز دوغ کم‌چرب با رشته پلو سرو کنید تا یک غذای کامل و مقوی داشته باشید.

مرحله آخر تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

بعد از حدود ۴۵ دقیقه رشته پلو آماده است. قبل از اینکه در ظرف مورد نظر بکشیم، با استفاده از کفگیر درون قابلمه مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. حالا رشته پلو را در ظرف مورد نظر می ریزیم و گوشتهای قلقلی شده را کنار ظرف قرار می دهیم. نوش جان

نکته:

ادویه اصلی پخت رشته پلو «زردچوبه» است. جالب است بدانید که در گذشته، زردچوبه تنها ادویه‌ای بود که به رشته پلو اضافه می‌کردند. پس برای داشتن یک رشته پلو سنتی، در زمان سرو، کمی کره داغ کنید و به آن زردچوبه بزنید. سپس آن را روی رشته پلو بریزید.

نکته:

می توانید رشته پلو را جدا آماده کنید و پیاز، کشمش و گوشت را روی برنج بریزید و سرو کنید، می توانید به جای گوشت قلقلی از گوشت چرخ شده یا گوشت ماهیچه پخته و حتی مرغ پخته و ریش ریش شده نیز استفاده کنید.

رشته پلو با گوشت - دیس

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده (برای ۴ یا ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته پلویی خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد درشت
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
پوره یا رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
کشمش پلویی و مغز گردوی خرد شده به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
خرما ۱۰ عدد یا بیشتر
روغن یا کره به مقدار لازم
پودر دارچین و پودر سیر به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت رشته پلو با گوشت چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده ساده

رشته پلو با گوشت چرخ کرده یکی از غذاهای ساده و در عین حال مجلسی و خوشمزه است که می‌توانید به راحتی برای مهمانی‌ها یا دورهمی‌ها در زمان کمی تهیه کنید. برای تهیه این پلوی لذیذ، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

رشته پلو با گوشت - گوشت چرخکرده

مرحله اول: رشته پلو با گوشت چرخکرده را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده، برنج را پاک کنید و بشویید. برنج را با مقداری آب نمک به مدت حداقل نیم ساعت تا ۲ ساعت، بخیسانید. کشمش پلویی را هم در آب خیس کنید. در یک تابه کمی کره و روغن مایع بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس رشته‌های پلویی خرد شده را در تابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس حرارت را قطع کنید و رشته پلویی را کنار بگذارید.

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را با پیاز تفت دهید

در این مرحله، پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سپس در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. پیاز را در تابه سرخ کنید تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا رنگ گوشت تغییر کند و تفت بخورد.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر دارچین و رب یا پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد گوشت بروند و بوی زهم گوشت گرفته شود. سپس به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به تابه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت بپزد. در ۵ دقیقه پایانی، ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کافی است تا آب گوشت کشیده شود و مایه گوشت چرخ کرده برای رشته پلو آماده شود.

مرحله چهارم: برنج را بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده، در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. برنج را از آب نمک آبکش کنید و در قابلمه بریزید. اجازه دهید برنج یک جوش بخورد و کمی نرم شود. سپس رشته‌های پلویی را به قابلمه برنج اضافه کنید و بگذارید یک جوش دیگر بخورند، تا هم برنج و هم رشته‌های پلویی نرم شوند. سپس برنج و رشته را آبکش کنید.

مرحله پنجم: ترکیب برنج و رشته و گوشت را در قابلمه بریزید

در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و کف آن را نان لواش یا سیب زمینی‌های حلقه‌شده بچینید تا ته‌دیگ دلخواه خود را داشته باشید. سپس یک لایه رشته پلویی و برنج و یک لایه مایه گوشت بریزید. دوباره یک لایه برنج و رشته و یک لایه مایه گوشت اضافه کنید. همه لایه‌ها را به همین شکل در قابلمه بریزید تا موادتان تمام شود. درب قابلمه را با دم‌کنی روی آن بگذارید تا رشته پلو دم بکشد.

رشته پلو با گوشت - لیوان

مرحله ششم: خرما، کشمش و گردو را آماده کنید

قبل از سرو رشته پلو، در یک تابه، مقداری کره بریزید و کشمش‌های آبکش شده را چند ثانیه در آن تفت دهید و از تابه بیرون بیاورید. سپس خرمای هسته و پوست گرفته را به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه تفت دهید. در آخر مغز گردو را اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله آخر: رشته پلو با گوشت چرخ کرده را سرو کنید

بعد از دم کشیدن رشته پلو (۴۵ دقیقه کافی است)، روی رشته پلو کمی روغن محلی، کره یا روغن مایع بریزید. به اندازه یک کف‌گیر از روی برنج بردارید و با باقی‌مانده زعفران دم‌کرده مخلوط کنید. رشته پلو را به آرامی با کفگیر هم بزنید تا رشته پلو و گوشت چرخ کرده مخلوط شوند و سپس در ظرف سرو بریزید. روی رشته پلو، برنج زعفرانی را بریزید. در آخر، کشمش، گردو و خرمای تفت داده شده را روی رشته پلو بریزید و آن را سرو کنید. نوش جان!

نکته: می‌توانید مایه گوشت چرخ کرده را کنار بگذارید و بعد از دم کشیدن رشته پلو آن را به همراه سایر مخلفات روی رشته پلو بریزید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link