تفاوت آسانسور کششی و هیدرولیکی در ساختمان


امروزه ساخت خانه‌های یک یا دو طبقه در شهرهای مهم و اصلی دیگر طرفداران کمتری دارد. به جای این خانه‌ها عموما آپارتمان‌های چندطبقه و برج‌ها مرتفع ساخته می‌شود. مردم هم زندگی در این سبک از خانه‌ها را بیشتر می‌پسندند. ولی بالا و پایین رفتن از پله‌های خیلی زیاد در روز باعث خستگی و گاهی آسیب به بدن می‌شود. در نتیجه آسانسور یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آپارتمان‌ها است.

آسانسور وسیله‌ای است که در واقع نقش مهمی در حمل و نقل افراد و کالاها در طبقات ساختمان ایفا می‌کند. اما آسانسورها چند نوع دارند و به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع آسانسور آشنا کنیم. همچنین در این مقاله نکات جالبی درباره خدمات نصب و نگهداری آسانسور را می‌آموزید.

آسانسورها چند نوع دارند؟

آسانسورها بر اساس عملکردی که دارند به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها آسانسورهای کششی و هیدرولیک است. هر کدام از این نوع آسانسورها مکانیسم‌های خاصی برای جا به جا کردن افراد دارند. در ادامه مقاله تفاوت آسانسور کششی و هیدرولیکی در ساختمان را می‌شناسید.

نحوه عملکرد آسانسور کششی و هیدرولیکی در ساختمان

  • نحوه عملکرد آسانسورهای کششی :

آسانسورهای کششی با استفاده از طناب یا کابل‌های فولادی کار می‌کنند. این طناب‌ها به کابین آسانسور وصل شده و به دور یک سیستم فلکه یا قرقره حلقه می‌شوند. قرقره آسانسور توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید و کابل‌ها مطابق با آن حرکت کرده و اتاقک آسانسور را بالا و پایین می‌برند. جالب است بدانید که در این نوع از آسانسورها از دنده و گیربکس هم ممکن است استفاده شود. با این حال بالابرهای کششی‌ای که بدون گیربکس هستند، عملکرد راحت‌تر و بهتری هم دارند.

  • نحوه عملکرد آسانسورهای هیدرولیک :

اگر به طور کلی با سیستم‌های هیدرولیک آشنا باشید، می‌دانید که این سیستم‌ها با استفاده از فشار مایعات کار می‌کنند. آسانسورهای هیدرولیک، جوری طراحی شده‌اند که در پایین چاه آسانسورشان یک پیستون قرار دارد. در سراسر این سیستم هم یک مایع هیدرولیک که معمولا نوعی روغن است، جریان دارد. با تغییر فشار روی مایع هیدرولیک این اتاق آسانسور بالا و پایین می‌رود و مسافران را جابه‌جا می‌کند. این روش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آسانسور است زیرا حرکت نرم و کنترل‌شده‌ای دارد و به ندرت خراب می‌شود.

تفاوت آسانسور کششی و هیدرولیکی در ساختمان

  • ارتفاع ساختمان :

آسانسورهای کششی :

آسانسورهای کششی برای ساختمان‌هایی که چند طبقه هستند و ارتفاع زیادی دارند، انتخاب مناسب‌تری است. وجود موتور الکتریکی در این سیتم سرعت بالاتر و شتاب بیشتری به آسانسور می‌دهد. به طور مثال برای استفاده در ساختمان‌های چند طبقه تجاری بهتر است از این نوع آسانسور استفاده شود. آنالیز ترافیک آسانسور برای انتخاب این که چه نوعی آسانسور را انتخاب کنید اهمیت زیادی دارد. اگر استفاده از آسانسور ساختمان شما زیاد است، یعنی ترافیک آن بیشتر است. هر چه ترافیک آسانسور بیشتر باشد بهتر است آسانسور کششی را انتخاب کنید.

آسانسورهای هیدرولیک :

آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورها کششی کندتر هستند. این آسانسورها برای ارتفاع‌های متوسط بهتر عمل می‌کنند. این آسانسورها برای حمل تعداد زیادی از افراد یا وسایل سنگین بسیار مناسب هستند. حتی می‌توان از آن‌ها برای بالا بردن بارها و اساسیه سنگین هم استفاده کرد. مثلا برای انتخاب آسانسورهای یک بیمارستان عموما از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌شود.

  • میزان مصرف انرژی :

از نظر مصرف انرژی آسانسورهای کششی بهتر از آسانسورهای هیدرولیک هستند. آسانسورهای کششی که دنده و گیربکس ندارند، بخشی از انرژی مصرفی خود در زمان بالا رفتن را در خود نگه می‌دارند و در زمان پایین آمدن از آن استفاده می‌کنند. آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورهای کششی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. به همین دلیل هم در جایی که مصرف انرژی در آن یک دغدغه مهم به حساب می‌آید، باید از آسانسورهای کششی استفاده کرد.

مزایا و معایب استفاده از آسانسورهای کششی و هیدرولیک در آپارتمان‌‌ها

  • معایب و مزایای استفاده از آسانسورهای کششی :

انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

در ساختمان‌های مرتفع عملکرد بهتری دارند.

حرکت نرم و در عین حال سریعی دارند.

  • معایب و مزایای استفاده از آسانسورهای هیدرولیک :

نصب و خرید آن‌ها مقرون به صرفه است.

هزینه نگهداری و تعمیر کمتری دارد.

برای حمل بارهای سنگین عملکرد بهتری دارند.

برای ساختمان‌های کمتر از ۶ طبقه مناسب هستند.

سرعت کمتری دارند ولی حرکتشان نرم است.

آسانسور هیدرولیک بهتر است یا آسانسور کششی ؟

این سوال بسیار کلی است و شاید یک جواب واحد و مستقیم برای آن وجود نداشته باشد. در واقع جواب این سوال به اولویت‌ها و نکات موردنظر شما بستگی دارد. می‌توان گفت که هر کدام از این آسانسورها اگر در جای درست به کار روند، بهترین انتخاب هستند.

اگر با آسانسور بارها سنگین جا به جا می‌کنید یا تعداد خیلی زیادی از افراد به طور همزمان از آن استفاده می‌کنند، بهتر است آسانسور هیدرولیک را انتخاب کنید. اما اگر سرعت بالا و پایین رفتن برایتان اهمیت بیشتری دارد باید به سراغ آسانسور کششی بروید. اگر در مکانی هستید که صدای آسانسور از دغدغه‌های مهم شماست، بهتر است برای داشتن صدای کمتر از آسانسور هیدرولیک استفاده نمایید. به علاوه اگر اولویتتان حرکت نرم و بدون لرزش است باز هم آسانسور هیدرولیک گزینه بهتری به حساب می‌آید. اگر برایتان مهم است که آسانسوری بخرید که نصب آسان‌تری داشته باشد بهتر است به سراغ آسانسورهای کششی نروید. همچنین قیمت آسانسورهای هیدرولیک هم از آسانسورهای کششی پایین‌تر است.

نتیجه گیری

اگر می‌خواهید برای خرید آسانسور تصمیم‌گیری کنید، بهتر است که از همان ابتدا اولویت‌ها و اهدافتان را لیست کنید. مثلا بدانید که هزینه آسانسور برایتان مهم‌تر است یا اینکه می‌خواهید سرعت بیشتری داشته باشید یا فراد بیشتری را جا به جا کنید. در قدم دوم به نیازهای ساختمان موردنظرتان به خوبی فکر کنید. بدانید که چه تعداد افرادی در طول روز از آسانسورها استفاده می‌کنند و نیازشان چه چیزی است. به طور مثال باید در نظر بگیرید که در ساختمان شما جایی برای نصب و ایجاد چاهک آسانسور کششی وجود دارد یا خیر! با توجه به این نکات می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link