رفع بوی زهم ماهی با چند روش ساده


 رفع بوی زهم ماهی شاید کار سختی به نظر برسد اما میتوان با چند روش ساده بوی زهم ماهی را به طور کامل از بین برد.در این مطلب از با روش های رفع بوی زهم ماهی آشنا میشوید.

 رفع بوی زهم ماهی - ماهی خام

همه شما می‌دانید که غذاهای دریایی از جمله ماهی‌ها سرشار از ویتامین، امگا۳، پروتئین و مواد معدنی هستند. با این حال ممکن است نسبت به بوی زهم ماهی حساسیت زیادی داشته باشید و به همین دلیل هم آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید. جای نگرانی نیست، بعد از خواندن این مطلب شما می‌توانید یک ماهی خوش‌مزه و خوش‌بو میل کنید.

چرا ماهی بوی زهم می‌گیرد ؟

باکتری‌های موجود در بدن ماهی پس از مرگ آن فعال و باعث ایجاد بویی نامطبوع در گوشت ماهی می‌شوند. پس از شروع فعالیت این باکتری‌ها، ترکیباتی مانند آمونیاک، متیل‌آمین، ترکیبات گوگردی، آلدئیدها و اسیدهای چرب ایجاد می‌شوند. وجود همین ترکیبات کافی‌ست تا ماهی شما بوی نامطبوعی به‌خودش گیرد.

با این حال نگران نباشید! راه‌هایی برای رفع بوی زهم ماهی وجود دارد تا بتوانید از خوردن ماهی لذت ببرید. به‌طور مثال، استفاده از آب‌لیمو یا سرکه، خیساندن ماهی در شیر قبل از پخت یا اضافه‌کردن ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زنجبیل به آن، می‌تواند موثر باشد. در ادامه، راهکارهای بیشتری را برای حذف بوی نامطبوع ماهی و تهیه غذای لذیذ دریایی با هم مرور خواهیم کرد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که برای خرید ماهی به مراکز فروش ماهی رفته باشید و از بوی بد و زننده ماهی در آنجا کلافه شده باشید .

ماهیان زنده، تازه و سالم نه تنها بوی بدی ندارند بلکه برعکس بوی دریا می‌دهند. همچنین گوشت ماهیان تازه بوی ملایم و خوشایندی دارد. اما به محض آنکه ماهی می‌میرد بوی نامطبوعی از آن استشمام می‌گردد که ممکن است حتی زمانیکه تصمیم به درست کردن ماهی می‌گیرید بوی آن ساعت‌ها بر روی دست، آشپزخانه، ظرف، سینک، فضای خانه و یا لباس شما شما احساس گردد .

بسیاری از بانوان علی رقم علاقه خود و اهل خانواده به ماهی به خاطر مشکلاتی مثل بوی زهم ماهی و ماندگاری آن مثل مواردی که در بالا بیان کردیم از پخت آن صرف نظر میکنند.

با روش‌ها و راهکارهایی که در این مطلب برایتان بیان کردیم مطمئن باشید که نه تنها بوی بد ماهی بلکه انواع بوهایی که دوست ندارید را از بین خواهید برد.

 رفع بوی زهم ماهی - سرآشپز

روش های رفع بوی زهم ماهی

علت بوی بد ماهی چیست ؟

علت بوی بد ماهی می‌تواند به دلیل توقف فعالیت‌های ماهی و در پی آن تغییراتی که در سلول‌های آن صورت می‌گیرد بوجود آید. یکی از مهم‌ترین دلایل بوی بد ماهی می‌تواند به خاطر فعالیت باکتری‌های موجود بر روی پوست ماهی باشد.

باکتری‌ها پس از مرگ ماهی می‌توانند وارد سیستم گوارش آن شوند و سبب فساد و خرابی ماهی شوند . این بوی بد از ترکیبات نیتروژن‌داری به نام متیل‌امین به‌وجود می‌آید. ممکن است این ترکیبات و در نتیجه بوی بد در اثر تجزیه خود به خود پروتئین‌های گوشت ماهی (پس از مرگ) به وجود آید. پس از مرگ ماهی و به دلیل توقف فعالیت‌های جاندار، سلول‌های حیوان دچار تغییرات و اضمحلال درونی می‌شوند

ماهیانی که گوشت چرب و پوست و فلس هایی نازک دارند سریعتر دچار فساد می‌شوند .

با توجه به تحقیقات صورت گرفته بر روی ماهیان دریایی و پرورشی به این نتیجه رسیده‌اند که ماهیان پرورشی گاهی به دلیل شرایط نامناسب زیستگاه و آلودگی آب آنها و نوع تغذیه شان معمولا دارای بو نامناسبی هستند.

خواباندن در آب‌لیمو ؛ فضای اسیدی برای رفع بوی زهم ماهی

یکی از بهترین روش‌ها برای رفع بوی زهم ماهی، خیساندن آن در آب‌لیمو است. آب‌لیمو با خاصیت ضدباکتریایی خود مانع از رشد باکتری‌هایی می‌شود که این بو را ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توانید آبلیمو را با ماست ترکیب کنید تا علاوه‌بر طعم‌دارکردن ماهی، از شر بوی زهم آن هم خلاص شوید.

برای این کار ماهی را در ظرفی از ماست و آب‌لیمو بخوابانید و روی ظرف را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید. سپس به‌مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت آن را در یخچال نگهداری کنید. ناگفته نماند که این روش برای از بین بردن بوی زهم مرغ هم کاربرد دارد.

 رفع بوی زهم ماهی - ماهی پخته

در بخوانید : طرز تهیه ماهی کبابی به روش رستورانی و طعمی بی نظیر

یکی دیگر از روش های رفع بوی زهم ماهی : خواباندن ماهی در شیر

اولین راه‌حلی که ممکن است برای رفع بوی زهم ماهی به ذهنتان بیاید، استفاده از شیر است. شیر تاثیر زیادی دارد. می‌توانید ماهی یا دیگر غذاهای دریایی را در شیر بخوابانید و سپس آن را آب کشید. این کار باعث می‌شود بوی بد ماهی از بین برود. بنابراین شما می‌توانید آن را بدون هیچ مشکلی بپزید و بخورید.

سرکه ، قاتل بوی بد ماهی

استفاده از سرکه، یکی از روش های رفع بوی زهم ماهی ا‌ست. تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه به‌عنوان یک پاک‌کننده و ازبین‌برنده بو عمل می‌کند و ۵۰ درصد بوی زهم ماهی را از بین می‌برد. برای حذف این بوی ناخوشایند کافی‌ست ماهی را به مدت ۵ دقیقه در سرکه بخوابانید، سپس آن را بشویید. پس از آن می‌توانید ماهی را بپزید یا سرخ کنید و آن را نوش‌جان کنید.

استفاده از شکر ، روشی عجیب و جادویی برای رفع بوی زهم ماهی

شکر یکی دیگر از موادی‌ است که برای از بین بردن بوی زهم ماهی کاربرد دارد. برای استفاده از آن باید دو پیمانه شکر روی ماهی بریزید. اجازه دهید ۵ دقیقه بماند. سپس ماهی را با آب‌ سرد آب بکشید و بعد آن را درون ماهی‌تابه سرخ کنید.

مالیدن خاکستر چوب روی ماهی

از خاکستر چوب به‌عنوانی ماده‌ای درمانی یاد می‌شود که برای از بین بردن بوی بد مواد طبیعی و تمیزکردن ظروف هم کاربرد دارد. وقتی خاکستر چوب را روی ماهی بمالید، باعث می‌شود مخاط داخلی آن خارج شود. این مخاط داخلی همان عامل ایجاد بوی بد ماهی‌ است و زمانی که خارج شود، دیگر هیچ بوی زهمی را احساس نمی‌کنید.

اگر خاکستر چوب در دسترس شما نیست، می‌توانید سراغ آب داغ بروید. البته مراقب باشید که داغی بیش از حد آب خواص ماهی را از بین نبرد. کمی آب جوش روی ماهی بریزید. سپس با چاقو مخاط آن را خارج کنید.

نشاسته ذرت ، نمک و زردچوبه برای مزه‌دار کردن و از بین بردن بوی زهم ماهی

یکی از بهترین روش‌ها برای رفع بوی زهم ماهی استفاده از ترکیب نشاسته ذرت، نمک و زردچوبه است. استفاده از این ترکیب موجب می شود تا بوی ماهی در زمان پخت از بین برود. برای مزه دار کردن ماهی با ترکیب نشاسته ذرت، زردچوبه و نمک باید ماهی را یک ساعت در این ترکیب قرار دهید. سپس می‌توانید ماهی را با آب بشویید و ماهی را طبخ کنید. این ترکیب موجب از بین رفتن بوی بد ماهی می شود و طعم ماهی را بهتر می‌کند.

 رفع بوی زهم ماهی - ادویه

رفع بوی زهم ماهی با زنجبیل

زنجبیل یک ماده مفید دیگر برای از بین بردن بوی بد ماهی قبل از پخت است. از طرف دیگر زنجبیل موجب می شود تا ماهی شما بعد از پخته شدن یا سرخ شدن طعم بهتری پیدا کند. زنجبیل موجب از بین بردن سموم و کاهش مواد آلرژی‌زا موجود در ماهی می‌شود و بوی بد آن را از بین می‌برد. برای این کار باید زنجبیل تازه یا خشک را در اندازه کوچک خرد کنید. سپس نیم ساعت قبل از پخت آن را روی ماهی بریزید تا طعم دار شود و بوی بد آن را از بین ببرد.

در بخوانید : ماهی سفید شکم پر مجلسی را چگونه درست کنیم – دو روش پخت ماهی شکم پر

استفاده از نمک برای رفع بوی زهم ماهی

یک روش ساده و مؤثر دیگر برای از بین بردن بوی بد ماهی استفاده از نمک است. مالیدن مقداری نمک روی پوست ماهی موجب می شود تا بوی ماهی تا میزان زیادی از بین برود. می‌توانید کمی نمک روی ماهی بریزید و برای ۵ دقیقه صبر کنید و بعد آن را آبکشی نمایید و برای پخت آماده کنید.

 رفع بوی زهم ماهی - نمک به ماهی زدن

ماهی مزه‌دار و بدون بو با کره بادام‌ زمینی

استفاده از کره ‌بادام‌زمینی از دیگر روش های رفع بوی زهم ماهی است. برای استفاده از آن ابتدا مقداری کره بادام‌زمینی را در ماهیتابه بریزید و ماهی را درون آن قرار دهید. در این حالت، کره بادام‌زمینی بوی ماهی را به‌خودش می‌گیرد.

سیر و پیاز ، دو خوراکی مفید

سیر علاوه‌بر رفع بوی زهم ماهی ، عطر و طعم دلنشینی به ماهی می‌دهد. برای استفاده از آن، پوست دو حبه سیر را بکنید، ریز خرد کنید و روی ماهی بریزید. در مرحله بعد سیر را در روغنی که می‌خواهید ماهی را در آن سرخ کنید، قرار دهید.

پیاز خام هم خوراکی دیگری ا‌ست که شما را از شر بوی بد ماهی خلاص می‌کند. برای این کار ابتدا پیاز را خرد کنید. سپس آن را درون روغنی که برای سرخ‌کردن ماهی استفاده می‌کنید، بریزید. پیاز هم مانند سیر می‌تواند طعم و بوی مطبوعی به ماهی دهد.

ترکیب جعفری و گشنیز ، ترکیبی برای خداحافظی با بوی زهم

جعفری، گشنیز و کمی آب‌لیمو، ترکیب خوبی برای رفع بوی بد ماهی ا‌ست. کافی‌ست ماهی را در یک ظرف بزرگ قرار دهید و کمی گشنیز و جعفری خردشده را روی آن بریزید. خوب است مقداری آب‌لیمو هم به آن اضافه کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. حالا با خیالی آسوده می‌توانید ماهی را بخارپز یا سرخ کنید.

 رفع بوی زهم ماهی - ماهی و سبزی

زردچوبه ، ادویه‌ای خوش‌طعم برای نابودی بوی زهم

ادویه‌ها نقش پررنگی در طعم‌دارکردن غذاها دارند. در این‌جا هم به‌همین صورت است؛ ادویه زردچوبه می‌تواند ماهی شما را خوش‌طعم و خوش‌بو کند. برای استفاده از آن حدود ۳۰ دقیقه قبل از پخت ماهی، کمی زردچوبه روی آن بریزید. سپس با یک دستکش تمیز سطح ماهی را با زردچوبه بپوشانید. در آخر ماهی را با آب ‌سرد بشویید.

تمیز کردن ماهی برای رفع بوی بد آن

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بوی بد ماهی ناشی از چیست ؟ معمولاً ماهی که کهنه باشد و یا درست تمیز نشود، بوی بدی دارد. بهترین روش رفع بوی بد ماهی این است که ماهی را تازه مصرف کنید و تا زمانی که تازه است شکم ماهی را به طور کامل تخلیه و تمیز کنید. سپس ماهی را با آب فراوان بشویید و آن را برای پخت آماده نمایید.

خواباندن ماهی در ماست و آبلیمو بهترین روش برای رفع بوی بد ماهی

یکی از کاربردهای ماست در آشپزی از بین بردن بوی زهم مرغ و ماهی است. خواباندن ماهی در ترکیب ماست و آبلیمو یک روش مزه دار کردن ماهی است که ضمن طعم بخشیدن به آن بوی بد ماهی را برطرف می‌کند. برای این کار باید ماهی را در ترکیب ماست و آبلیمو قرار دهید و یک پلاستیک روی آن بکشید و برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

 استفاده از راهکارهای دیگر

همچنین می توانید موارد گفته شده در ادامه ی این بخش از نمناک را برای از بین بردن بوی ماهی به کار بگیرید:

  • استفاده از روغن کنجد
  • خواباندن در ماست و آبلیمو (می توانید ماهی را داخل یک ظرف بگذارید و اطراف آن را با ماست و آبلیمو پر کنید و سپس آن را داخل یک پوشش پلاستیکی بریزید و داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید که 30 الی 60 دقیقه داخل آن باقی بماند. قبل از پختن این کار را انجام دهید.)

 رفع بوی زهم ماهی - ماهی خام و لیمو

رفع بوی زهم ماهی از دست ، ظروف و فضای آشپزخانه

خیلی از بانوان خانه‌دار از طبخ ماهی به خاطر بویی که در آشپزخانه راه می‌اندازد، طفره می‌روند، ولی باید گفت از بین بردن بوی ماهی کار زیاد سختی نیست.

  • جهت برطرف نمودن بوی ماهی هنگام طبخ، سوزاندن کمی پوست پرتقال یا لیمو عمانی در آشپزخانه بی تاثیرنیست.
  • در صورتی کــه کــف آشپزخانه‌تان سرامیک است و امکان تمیز کردن آن وجود دارد می‌توانید سرکه را درون افشانه ریخته و آن را در طول پوست کندن یا پختن ماهی در هوا اسپری کنید.
  • یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بوی ماهی در فضای آشپزخانه و خانه، استفاده از اسانس وانیل یا اکالیپتوس است. می‌توانید اسانس این گیاهان را روی یک دستمال اسپری کنید و آن را روی میز آشپزخانه یا پیشخوان قرار دهید.
  • در صورتی که بوی ماهی در فضای خانه‌تان پیچیده بهتر است یک لیوان سرکه را روی میز آشپزخانه بگذارید تا بوی بد را به خود جذب کند.
  • بعد از پاک کردن ماهی جهت برطرف نمودن بوی ماهی ،دستهای خود را با مخلوطی از آبلیمو ونمک بشویید.
  • برای از بین بردن بوی ماهی از ظرف‌ها، کافی است از آب سرد استفاده کنید و کمی پودر خردل داخل ظرف بریزید.
  • برای از بین بردن بوی ماهی از دست‌ها، آنها را با سرکه مالش دهید و با آب سرد و صابون بشویید. سرکه نیز بوی بد ماهی ظروف را از بین می‌برد. اگر کمی سرکه داخل ظرفی بجوشانید، بوی آن بوی ماهی را خنثی می‌کند.
  • برای از بین بردن بوی ماهی در فضا، یک کاسه سرکه سفید را چند ساعت در محیط قرار دهید.خوابندن ماهی در سرکه برنج و چند قاشق چای خوری سیر خرد شده

 رفع بوی زهم ماهی - ماهی در ظرف سفید

نکات مهم در طبخ ماهی

ماهی از مواد غذایی ارزشمندی است که به والدین توصیه می‌شود فرزندانشان را از همان سنین کم (البته بعد از ۲ سالگی) به خوردنش عادت دهند.

البته در بسیاری از موارد با مقاومت کودک مواجه خواهند شد اما یکی از راه‌حل‌ها، تهیه سوخاری فیله‌های بدون استخوان ماهی است زیرا یکی از دلایلی که بچه‌ها از خوردن ماهی طفره می‌روند ترس از تیغ‌هایی است که احتمال دارد در گلوی آن‌ها گیر کند.

در شستشوی ماهی از آب سرد و روان استفاده کنید.

برای خروج ماهی از حالت انجماد هیچوقت از آب گرم استفاده نکنید. (بهترین روش قراردادن ماهی منجمد در هوای آزاد ویا در مسیر جریان آب سرد می باشد)

یادتان باشد که هر ماهی‌ای را برای سوخاری کردن به کار نبرید. ماهی‌ها تنوع بسیاری دارند برخی برای تنوری کردن، برخی برای کبابی کردن، برخی حتی برای تهیه خورش و بعضی دیگر برای سوخاری کردن مناسب هستند، بنابراین فیله ماهی‌هایی مانند حلوای سیاه، ماهی شیر و هامور را که برای این منظور بسیار مناسب هستند، انتخاب کنید.

در فلس گیری ماهیان از وسیله ای بنام فلس پاک کن (همانند برس با میله های زبر ومحکم) استفاده کنید.

جهت جلوگیری از پراکنده شدن فلس ماهی در محوطه آشپزخانه ماهی را مجاور قابلمه ای پراز آب قرار دهید واقدام به پاک کردن فلسها نمایید.

در بریدن باله ها وشکم ماهی بهتر است از قیچی مخصوص استفاده کنید.

برای جدا کردن تیغهای درشت ماهی , پس از تخلیه امعاء واحشاء وبازکردن ماهی از پشت، غشاء چسبیده به استخوانها را به کمک چاقو آزاد نموده وبا کشیدن ستون مهره ها کلیه استخوانهای متصل به ستون مهره را میتوان جدا نمود.

 رفع بوی زهم ماهی - ماهی خام

برای جدا کردن تیغهای ریز ماهی , پس از آب پزکردن آن با کمک چنگال می توان این تیغها را جدا نمود وبا گوشت خالص وپخته شده ماهی اقدام به تهیه خوراکهای خوشمزه از قبیل (کتلت, شامی, کوکو, کوفته, کباب کوبیده, استانبولی پلو و…) کرد.

سعی کنید ماهی را در روغن کاملاً داغ وفراوان سرخ کنید.اینکار باعث عدم چسبیدن ماهی به ظرف وبهتر پخته شدن همه قسمتها می شود.

جهت جلوگیری از چسبیده شدن ماهی به ماهیتابه قطعات ماهی را در مخلوطی از تخم مرغ هم زده ،آرد ،نمک وادویه غلطانده ،اقدام به طبخ نمایید.

هیچوقت قطعات ماهی را ابتدا از طرف پوست سرخ نکنید. اینکار باعث جمع شدن تکه های گوشت ماهی می شود،اول طرف گوشتی ماهی را سرخ کنید بعد طرف دیگر را.

اگر ماهی را درسته می پزید جهت نفوذ حرارت وروغن به داخل بدن ماهی پیشنهاد می شود چند برش عرضی در دو طرف بدن ماهی ایجاد نمایید.

 رفع بوی زهم ماهی - ماهی روی تخته

جهت پوست گیری ماهی ۲ شکاف عرضی نزدیک برانشی ها روی بدن ماهی ،۲شکاف طولی به فاصله حدود یک سانتی متر در طرفین باله های پشتی و۲ شکاف طولی در طرفین باله های شکمی ماهی ایجاد نمایید، آنگاه به کمک انگشت خود در قسمت برش عرضی پوست ماهی را طوری آزاد کنید که بتوانید پوست ماهی را از سر به طرف دم بکشیداینکار را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.

اصولاً ماهی سرخ‌شده احساس چرب‌تری را در دهان ایجاد می‌کند و باعث دل‌زدگی بچه‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد این احساس حتماً فیله‌های سرخ‌شده را روی دستمال کاغذی نسبتاً ضخیمی قرار دهید تا روغن‌های اضافی آن گرفته شوند و سطح خشک و تردی به دست آید.

در انتخاب آرد سوخاری سخت‌گیر باشید و هرگز از آردهای سوخاری خارجی استفاده نکنید زیرا یا تاریخ مصرفشان گذشته یا این که از ابتدا برای تولیدشان از آردهای کهنه استفاده شده است.

به جای مصرف این آردها، خمیر داخل نان‌های حجیم بیات شده را بیرون بیاورید و خشک و پودر کنید. این آرد را بعد از الک کردن با ادویه طعم‌دار کنید و برای سوخاری کردن ماهی این پودر سوخاری خانگی را به کار ببرید.

کنار ماهی حتماً سیب‌زمینی سرخ‌شده یا نخودفرنگی قرار دهید زیرا بر اثر جویدن این دو ماده غذایی در دهان، خمیری به وجود می‌آید که به تیغ‌های کوچکی که احتمالاً با خوردن فیله ماهی به دهان وارد می‌شوند، می‌چسبند و مانع از این می‌شوند که تیغ‌ها راه گلو را خراش دهند یا باعث بروز درد و ناراحتی هنگام خوردن و بلعیدن این غذا شوند.

هرگز در کنار ماهی گوجه‌فرنگی خام و حلقه شده قرار ندهید زیرا تجربه نشان داده است این سبزی بر طعم ماهی غالب است و مانع درک طعم واقعی آن می‌شود. به همین دلیل هر سبزی‌ای هرچند مغذی باشد، در کنار ماهی قرار ندهید زیرا ممکن است طعمی خوشایند را با این منبع پروتئینی ایجاد نکند.

خلاصه کلام اینکه برای از بین بردن بوی بد ماهی روش‌های مختلفی استفاده می شود. شما می‌توانید به سادگی با اضافه کردن کمی سرکه، آبلیمو و سبزیجات معطر به ماهی و همچنین تمیز کردن ماهی و شستن اصولی آن به سادگی از شر بوی بد ماهی خلاص شوید. از طرف دیگر برای از بین بردن بوی ماهی از دست‌ها نیز می‌توانید دستان خود را با ترکیب آبلیمو و نمک و یا مقداری سرکه بشویید. رفع بوی زهم ماهی - ماهی سرخ شده

سوالات متداول

بهترین روش رفع بوی بد ماهی چیست ؟

بهترین روش رفع بوی بد ماهی استفاده از آبلیمو، سرکه، زنجبیل، سیر و انواع سبزیجات است.

از بین بردن بوی زهم ماهی با شیر چگونه است ؟

شما می‌توانید ماهی و غذاهای دریایی را در شیر بخوابانید. سپس ماهی را آب بکشید و آن را بپزید.

چطور ماهی را خوش طعم کنیم ؟

خواباندن ماهی در ترکیب ماست و آبلیمو یک روش مزه دار کردن ماهی است که ضمن طعم بخشیدن به آن بوی بد ماهی را برطرف می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link