خشک کردن شوید در منزل به چند روش ساده


خشک کردن شوید در خانه فوق العاده کار راحت و سریعی است.در این مطلب از ما روش هایی برای خشک کردن شوید در خانه را به شما آموزش میدهیم.

خشک کردن شوید - شوید در کاسه

بسیاری از خانم‌ها علاقه دارند که خشک کردن سبزیجات معطر را خود در خانه انجام دهند؛ خشک کردن شوید در منزل، جزو همین سبزیجات معطر به شمار می‌آید که در آشپزی نیز بسیار کاربرد دارد؛ اما از مهم‌‎ترین سوالاتی که در هنگام خشک کردن شوید در خانه برای ما به وجود می‌آید این است که چگونه شوید را خشک کنیم که زرد نشود ؟

بهترین روش خشک کردن شوید

بعد از اینکه به مقدار لازم شوید خریداری کردید، برای از بین بردن میکروب و آلودگی روی آن بهتر است شویدها را به مدت 10 ال 15 دقیقه در آب خنک خیس دهید و روی آن چند قطره مایع ظرفشویی بریزید. خشک کردن شوید روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به بهترین‌ آن‌ها اشاره خواهیم کرد :

نحوه خشک کردن شوید در منزل بسیار ساده و راحت است و در ابتدا باید بدانید که هر یک کیلوگرم شوید تازه، در حدود 50 گرم شوید خشک شده تحویل تان می دهد پس نباید توقع بی جا از شویدهایتان داشته باشید.

خشک کردن شوید - شوید در کاسه بلور

طریقه خشک کردن شوید به روش سنتی در منزل

1. قبل از هر چیزی شوید های تازه را خریداری کنید و خوب بشویید.

2. برگ های زرد و پلاسیده و بلا استفاده شوید تازه را از آن جدا کنید و بخشی از ساقه های آن را نیز ببرید.

3. حالا یک ظرف بزرگ بردارید و شوید ها را داخل آن بریزید. ظرف را از آب سرد پر کنید تا تازگی شوید از بین نرود.

4. از آنجایی که شوید دارای برگ های ریز ریز و زیاد است، ممکن است در بین برگ های آن انگل های ریز وجود داشته باشد به همین منظور بهتر است به ازای هر لیتر آب سه تا چهار قطره مایع ظرفشویی یا نمک داخل آب بریزید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا شوید ها ضد عفونی شوند.

5. حالا آب داخل ظرف را آرام خالی کنید و برای از بین رفتن کامل مایع شوینده دوباره شوید تازه را آبکشی نمایید.

6. حالا شوید ها را روی دستمال‌ های خشک‌ کن، پارچه نخی تمیز یا سینی قرار دهید آن را داخل سایه بگذارید تا کم کم خشک شود.

7. سایه بهترین گزینه برای خشک کردن شوید تازه می باشد.

8. حالا بعد از چند مدت شویدهای خشک شده را با دست خرد کنید و داخل ظرفی که رطوبت گیر است، بگذارید و استفاده نمایید. در نهایت هر یک کیلو شوید تر 50 گرم شوید خشک تحویل میدهد.

9. خشک کردن شوید زیر نور مستقیم آفتاب کاری اشتباه است و با این کار تمام ویتامین سبزیحات شما از بین خواهد رفت.

10. برای داشتن نتیجه بهتر و زودتر خشک شدن شوید، می‌توانید بعد از پاک کردن و شستن شویدها، آن‌ها را به صورت دسته‌ای و با حوصله خرد و بعد اقدام به خشک کردن کنید.

11. همچنین برای جلوگیری از زردشدن شویدها، بهتر است روز اول خشک کردن شوید، جلوی آن پنکه‌ ای با دور متوسط قرار دهید و اجازه دهید یک روز باد پنکه به آن بخورد، باد پنکه باعث زودتر خشک شدن شوید و در نتیجه مانع زرد شدن آن می‌شود. بعد از یک روز اجازه دهید دو تا سه روز دیگر نیز شوید‌ها بماند تا کاملا خشک شوند.

12. اگر جزء خانم‌های باسلیقه و پرحوصله هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خشک شدن شویدها، آن‌ها را الک کنید تا شوید یکدست‌ تر و ریزتری داشته باشید.

خشک کردن شوید - شوید در سبد

طریقه خشک کردن شوید با پنکه

  • برای تهیه شوید خشک، پس تهیه و پاک کردن شوید و شستشوی آن به طریق بالا، اجازه دهید آب شوید برود.
  • شویدها را روی پارچه نخی و تمیزی پهن کنید.
  • برای جلوگیری از زردشدن شویدها، روز اول خشک کردن شوید، جلوی آن پنکه ای با دور متوسط قرار دهید و اجازه دهید یک روز باد پنکه به آن بخورد، باد پنکه باعث زودتر خشک شدن شوید و در نتیجه مانع زرد شدن آن می شود.
  • سپس اجازه دهید دو تا سه روز دیگر نیز شوید ها بماند تا کاملا خشک شوند.

نحوه خشک کردن شوید در ماکروفر

  1. شوید تازه تهیه کنید و آن را به طریق بالا پاک کرده و تمیز بشویید.
  2. شوید ها را روی پارچه تمیزی پهن کنید تا رطوبت سبزی ها گرفته شود.
  3. بعد از رفتن آب شوید و گرفته شدن رطوبت آنها ، شویدها را در بشقاب و روی تکه ای دستمال کاغذی پهن کنید.
  4. ماکروفر را روی حداکثر قدرت قرار دهید.
  5. بشقاب را داخل ماکروفر بگذارید.
  6. هر 10 ثانیه در ماکروفر را باز کنید و سبزی را زیر و رو کنید.
  7. برای خشک شدن شوید حدود 2 دقیقه زمان لازم است.
  8. پس از این مدت زمان شوید خشک را با دست خرد کنید.
  9. شوید خشک شده را داخل ظرف بریزید.

خشک کردن شوید روی بخاری

استفاده از شوفاژ و بخاری از راه های استفاده از وسایل گرمایشی برای خشک کردن شوید در زمستان است. برای خشک کردن شوید روی بخاری و شوفاژ

  • شوید را پس از تهیه و پاک کردن بشویید.
  • پس از اینکه آب سبزی رفت، یک پارچه تمیز را روی شوفاژ یا بخاری پهن کنید و شویدها را روی آن قرار دهید.
  • حرارت باید به همه سبزی ها به طور یک نواخت برسد.
  • 4 تا 12 ساعت طول می کشد تا شویدها با حرارت بخاری و شوفاژ خشک شوند

خشک کردن شوید - شوید تازه

روش دوم خشک کردن شوید

1. برای خشک کردن شوید روش دیگری هم هست. به طوری که سبزی شوید را به صورت دسته گل دسته بندی می کنیم. فقط موقع دسته بندی حتما شوید های خراب و زرد را تمیز کنید و سعی کنید که دسته هاتون زیاد پر نباشد تا به راحتی خشک شود.

2. شوید های دسته بندی شده را از قسمت ساقه با نخ محکم می بندیم و در حیاط یا بالکن در سایه از یک طناب یا سبد لباس آویزان می کنیم تا دو سه روزی بماند و خشک شود.

3. بعد از خشک شدن آنها را برمی داریم و قسمت برگ شوید ها را خرد می کنیم. می توانید مثل روش قبل به کمک آبکش این کار را انجام دهید.

خشک کردن شوید - شوید روی بند رخت

نحوه خشک کردن شوید در منزل

شوید تازه را تهیه و آن را پاک کنید، همه برگ‌های زرد، خراب، چوب‌ها و گل و لای سبزی را از آن جدا کنید. از آنجایی که ساقه‌های شوید نرم هستند و خواص درمانی زیادی دارند، پیشنهاد می‌کنیم شوید‌ها را کمی با ساقه پاک کنید. این کار به با برکت‌تر شدن و بیشتر شدن شوید خشک شما نیز کمک می‌کند.

شستن صحیح شوید بسیار مهم است، به این منظور شوید‌ها را داخل ظرف بزرگ بریزید و ظرف را از آب پر کنید. دمای آب بهتر است خنک باشد تا تازگی شوید‌ها حفظ شود.

سبزی شوید برگ زیادی دارد و ممکن است به تخم انگل آلوده باشد، بنابراین به ازای هر لیتر آب داخل ظرف، ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی یا نمک اضافه کنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. این کار سبب لیز و لزج شدن تخم و کیست انگل‌ها و به سطح آب آمدن آن‌ها می‌شود. در این مرحله از شست وشو، آب روی سبزی شوید را آرام خالی کنید و شوید‌ها را داخل ظرف دیگری بریزید تا آب آن گرفته شود.

می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی کننده سبزیجات نیز برای میکروب‌زادیی شوید، استفاده کنید. در مرحله بعد، برای اینکه اثر مواد شیمیایی برطرف شده و از تمیزی شوید مطمئن باشید، سبزی را دوباره داخل آب ریخته و سپس آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود.

بعد از گرفتن آب اضافی، شوید‌ها را روی دستمال‌های خشک‌کن، پارچه نخی تمیز یا سینی، به صورت یک لایه نازک پهن کنید و آن را در محلی که سایه باشد (دور از تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و گرد و غبار) و البته جایی که هوا جریان داشته باشد، قرار دهید.

نکته: خشک کردن شوید در آفتاب اگر چه سریع‌تر انجام می‌شود، ولی تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزی به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث می‌شود و از کیفیت سبزی شما کاسته می‌شود. در حالیکه اگر خشک کردن شوید را در سایه انجام دهید، مقدار کمتری از ویتامین آن از دست می‌رود، ضمن اینکه شوید‌هایی که در سایه خشک شوند، خوش‌رنگتر می‌شوند.

هنگامی که شوید‌های شما کاملا خشک شدند، به طوری که بتوانید به راحتی با دست خود خردشان کنید، ترد باشند و صدایی مانند خرد شدن برگ‌های پاییزی داشته باشند، می‌توانید آن‌ها را جمع کنید.

تقریبا هر یک کیلو شوید تازه، ۵۰ گرم شوید خشک می‌دهد. بعد از خشک شدن شوید، آن را به ظرف دربسته انتقال و در محیطی خشک، خنک و دور از تابش نورخورشید قرار دهید.

خشک کردن شوید - شوید خشک در کاسه

نکات طرز تهیه شوید خشک شده

در صورتی که در آپارتمان زندگی می کنید و به حیاط یا بالکن دسترسی ندارید و درون خانه زیاد هوا رد و بدل نمی شود می توانید بعد از پهن کردن در خانه از باد کولر و یا پنکه استفاده کنید.

نگهداری شوید خشک

شوید خشک را حتما در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید تا مدت زمان زیادی سبز و قابل استفاده بماند.

خواص شوید خشک شده

  • درمان بی خوابی
  • تقویت استخوان و دندان به دلیل کلسیم بالا
  • دارای فیبر و منبع آهن و منیزیم
  • کاهش چربی خون و قند خون
  • مسکن درد شکم و روده
  • چربی سوز و لاغر کننده عالی
  • تسکین دهنده یبوست
  • درمان کم خونی
  • شوید باعث قطع سکسکه می شود

توصیه‌هایی برای بهتر خشک کردن شوید

برای داشتن نتیجه بهتر و زودتر خشک کردن شوید، میتوانید بعد از پاک کردن و شستن شویدها، آن‌ها را به صورت دسته‌ای و با حوصله خرد و بعد اقدام به خشک کردن کنید. از روزنامه برای پهن کردن سبزی‌ها استفاده نکنید، زیرا سرب موجود در روزنامه برای سلامت بدن مضر است و میتواند باعث آلوده شدن سبزی شما شود.

توجه کنید اگر برای خشک کردن شوید آن را در جایی بیرون از منزل پهن کرده‌اید، باید در هنگام شب آن را به مکان سربسته‌ای منتقل کنید یا روی شوید‌ها را با پارچه‌ای بپوشانید، زیرا در هوای سرد شب، سبزی شما دوباره رطوبت جذب کرده و مقدار آب ان زیاد میشود، ضمن اینکه باعث پلاسیده شدن شوید خواهد شد.

برای جلوگیری از زردشدن شویدها، بهتر است روز اول خشک کردن شوید، جلوی آن پنکه‌ای با دور متوسط قرار دهید و اجازه دهید یک روز باد پنکه به آن بخورد، باد پنکه باعث زودتر خشک شدن شوید و در نتیجه مانع زرد شدن آن می‌شود. بعد از یک روز اجازه دهید دو تا سه روز دیگر نیز شوید‌ها بماند تا کاملا خشک شوند. اگر جزو خانم‌های باسلیقه و پرحوصله هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خشک شدن شویدها، آن‌ها را الک کنید تا شوید یکدست‌تر و ریزتری داشته باشید.

شوید خشک علاوه بر بهتر کردن طعم غذا، خواص درمانی زیادی دارد. دمنوش شوید خشک یک نوشیدنی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است که به تنظیم سطح قند خون کمک میکند و در کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز موثر است. همچنین اضافه کردن شوید به غذا به لاغر شدن کمک می‌کند.

خشک کردن شوید - شوید روی دستمال

بهترین روش نگهداری شوید خشک

پس از خشک کردن شوید یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید نگهداری شوید خشک شده در منزل است. ما در بخش دوم این مقاله قصد داریم بهترین روش نگهداری شوید خشک را برایتان بیان کنیم.  یکی از مواد غذایی که بسیاری بر این تصور هستند نگهداری خاصی نمی‌خواهد در حالی که این تصور کاملا اشتباه است نگهداری درست و اصولی از شوید خشک شده است.

در زمان آشپزی ممکن است بارها و بارها از شوید خشک به منظور پخت و پز استفاده شود، پس باید بهترین روش نگهداری شوید خشک شده را بلد باشید. شوید هم می‌تواند به صورت تازه و هم خشک شده مورد استفاده قرار گیرد.

در زما‌ن‌های قدیم که امکان نگهداری شوید در یخچال و فریزر وجود نداشت و همچنین دسترسی به سبزیجات متنوع به سادگی امروز نبود؛ بسیاری از سبزیجات مثل شوید را به صورت خشک‌ شده مورد استفاده قرار می‌دادند و برای همین لازم بود تا جایی را برای نگهداری این سبزیجات در نظر بگیرند.

امروزه نیز با وجود آنکه اکثر سبزیجات متنوع به صورت تازه موجود است؛ اما بسیاری علاقمند هستند تا خودشان هم در خانه سبزیجات خشک داشته و هرازگاهی از آنها استفاده کنند.

اما باید بدانید که نگهداری از شوید خشک هم اصولی دارد در غیر این صورت عمر مفید خود را از دست داده و خاصیتی که باید داشته باشد را دیگر ندارد و در نتیجه استفاده از این شویدهای خشک هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. بنابراین لازم است در صورت نگهداری از شوید خشک اصولی را بدانید تا به بهترین شکل ممکن آنها را داشته و به مرور زمان مورد استفاده قرار دهید.

خشک کردن شوید - شوید خشک در قاشق

ظروف مناسب برای نگهداری شوید خشک

استفاده از ظروف مناسب برای نگهداری شوید خشک شده بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید بدانید بعد از آنکه شویدها به اندازه کافی خشک شد آنها را با دقت جمع کرده و درون ظروفی که از قبل شسته و کاملا خشک شده‌اند و از جنس شیشه یا پلاستیک هستند و درب شان به خوبی بسته می‌شود نگهداری کنید. این کار کمک خواهد کرد تا مدت زمان زیادی شوید خشک شده برای شما باقی بماند بدون آنکه از کیفیت‌ شان کاسته شود.

اگر هم جزء کسانی هستید که شوید خشک شده خود را به صورت آماده تهیه می‌کنید بهتر است از مراکزی خرید کنید که اطمینان دارید شوید خشک آنها به درستی مراحل خشک شدن را گذارنده و به صورت استاندارد، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی این محصولات را تولید می‌کنند.

در این شرایط با خرید شوید خشک شده خود به مقدار مورد نیاز آنها را پس از تهیه درون ظروف شیشه‌ ای یا پلاستیکی که در بالا به آنها اشاره شد ریخته و در محلی که خشک، خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید است نگهداری کنید.

بهتر است بدانید شوید خشک شده با وجود آنکه خشک است و تصور بر این می‌ رود که هیچ وقت تاریخ انقضایی ندارند؛ اما این تصور اشتباه است. شوید خشک هم مانند هر مواد غذایی دارای تاریخ انقضا بوده و به همین خاطر با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است در نگهداری شوید خشک خود کوشا باشید.

مدت زمان نگهداری شوید خشک

اگر شما شوید خشک خود را از جای معتبر تهیه می‌کنید یا خودتان با اصولی که به آنها در بالا اشاره شد به خشک کردن شوید مورد نیاز خود می‌پردازید باید بدانید مدت زمان نگهداری از شوید خشک شده نهایتا یک سال است و بعد از آن خاصیت و کیفیت خود را از دست خواهد داد.

بنابراین سعی کنید شوید خشک خود را به میزانی تهیه کنید که نهایتا برای یک سال شما کافی بوده و بار دیگر شوید خشک مورد نیاز خود را تهیه کنید. معمولا در صورت خشک کردن صحیح شوید می‌توان برای مدت یک سال از آن استفاده کرد.

خشک کردن شوید - شوید در ظرف

نکات مهم در خشک کردن شوید

  1. شوید هایی که در سایه خشک شوند، خوش رنگتر می شوند.
  2. تقریبا هر یک کیلو شوید تازه، 50 گرم شوید خشک می دهد.
  3. برای داشتن نتیجه بهتر و زودتر خشک کردن شوید، شویدها را به صورت دسته ای خرد و سپس خشک کنید.
  4. برای خشک کردن شوید زیر آنها پارچه تمیز نخی پهن کنید و از پهن کردن روزنامه خودداری کنید، زیرا سرب موجود در روزنامه برای سلامت بدن مضر است.
  5. در هنگام شب شویدها را به مکان سربسته ای منتقل کنید یا روی شوید ها را با پارچه ای بپوشانید، زیرا هوای سرد شب، سبب جذب رطوبت و پلاسیده شدن سبزی می شود.
  6. بعد از خشک شدن شویدها، آن ها را الک کنید تا شوید یکدست تر و ریزتری داشته باشید.
خشک کردن شوید - شوید در کاسه چوبی

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link