۸ توصیه برای داشتن پوست صاف و شفاف


چند چین و چروک ظریف روی چهره شما یا حتی چند لک کوچک نباید باعث شود تصور کنید که زشت یا پیر هستید. همین چین و چروک‌ها گاهی جذابیت چهره شما را دو چندان می‌کنند. اما اگر بخواهیم رک با شما صحبت کنیم باید بگوییم که معمولا اکثریت قریب به اتفاق مردم به ویژه خانم‌ها چین و چروک و لک صورت را دوست ندارند. اگر شما هم جزء این دسته هستید، پیشنهاد می‌دهیم به توصیه‌های زیر برای داشتن پوست صاف و شفاف توجه داشته باشید:

ذخایر کلاژن را در بدن خود افزایش دهید

جوان و شاداب ماندن پوست شما در گرو این است که ذخایر کلاژن در بدنتان کافی باشد. اصلا می‌دانید کلاژن چیست؟ فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن شما کلاژن نام دارد. این پروتئین همانند یک چسب قوی اجزای پوست شما را در کنار هم قرار می‌دهد تا استحکام کافی را داشته باشند. البته کلاژن در ساختار استخوان‌ها، تاندون‌ها، بافت‌های همبند، رباط‌ها و رگ‌های خونی نیز نقش دارد.

بدن انسان خود می‌تواند کلاژن تولید کند اما مشکل اینجاست که با افزایش سن (بعد از 20 سالگی) سنتز کلاژن در بدن رو به کاهش می‌رود. خوشبختانه راه‌هایی برای کمک به افزایش سطح کلاژن در بدن وجود دارد که یکی از آنها خرید قرص کلاژن از داروخانه است. همچنین می‌توانید خوراکی‌هایی مثل آب قلم، ماهی ساردین و گوشت‌های ارگانیک را به رژیم غذایی خود بیفزایید تا به کلاژن سازی در بدن شما کمک شود. به این نکته هم توجه داشته باشید که هرچه ذخایر ویتامین C را در بدن خود افزایش دهید، کلاژن‌سازی بیشتر خواهد شد.

از مواد غذایی حاوی بیوتین استفاده کنید

بیوتین بیش از هر چیز در تولید انرژی نقش دارد اما تاثیر بی‌نظیر آن در سلامت پوست به این دلیل است که به تشکیل اسیدهای چربی که در تغذیه پوست نقش دارند، کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد افرادی که به توصیه پزشک از قرص بیوتین یا آمپول بیوتین استفاده کرده‌اند، به مرور تغییرات مثبتی را در سلامت پوست و موی خود مشاهده نموده‌اند. اگر می‌خواهید از منابع طبیعی بیوتین در رژیم غذایی خود استفاده کنید، مصرف مواد غذایی زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • زرده تخم مرغ
  • حبوبات
  • آجیل و دانه‌ها
  • جگر
  • سیب زمینی شیرین
  • قارچ
  • و میوه‌ و سبزیجاتی مثل: موز، کلم بروکلی و آووکادو

قرص بیوتین در 3 ماه متوالی باید مصرف شود تا اثرات استفاده از آن را ببینید. با این حال قبل از خرید این مکمل با پزشک مشورت کنید تا متوجه شوید که آیا اصلا کمبود این ویتامین را دارید یا خیر.

از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید

قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید می‌تواند به پوست آسیب رسانده و باعث چین و چروک یا لک صورت شود. پس اگر خواهان پوست صاف و شفاف هستید حتما باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که استفاده منظم از کرم ضدآفتاب علائم پیری پوست را کاهش داده و به تعویق می‌اندازد. از ضد آفتابی استفاده کنید که SPF یا فاکتور محافظتی در آن حداقل 30 باشد.

دقت کنید که استفاده از ضد آفتاب فقط نباید محدود به فصل تابستان و گرمای شدید نور خورشید باشد. حتی زمانی که هوا به ظاهر ابری است، اشعه ماورا بنفش خورشید همچنان اثر مضر و آسیب‌رسان خود را برای پوست دارد. همچنین استفاده از عینک و کلاه آفتابی را هم در فصول گرم سال فراموش نکنید. کرم ضد آفتاب نه تنها از پیری پوست جلوگیری می‌کند بلکه از بروز لک هم ممانعت به عمل خواهد آورد.

از رتینوئیدها استفاده کنید

رتینوئیدها از ویتامین A مشتق شده‌اند و ضد پیری پوست عمل می‌کنند. گاهی اوقات به رتینوئیدها رتینول می‌گویند. رتینول این قابلیت را دارد که تولید کلاژن را در بدن افزایش دهد و به حجیم شدن پوست کمک کند. همچنین رتینوئیدها باعث ایجاد رگ‌های خونی جدید شده و ظاهر و بافت کلی پوست را بهبود می‌بخشند. در کرم‌های ضد چروک این ترکیب شگفت انگیز را به وفور می‌توانید بیابید.

مرطوب کننده بزنید تا پوست صاف و شفاف داشته باشید

برای کمک به تغذیه و آبرسانی به پوست خود از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده از کرم مرطوب کننده با افزایش سن، ضرورت بیشتری می‌یابد زیرا با کاهش کلاژن بر اثر افزایش سن احتمال بروز چین و چروک افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌دهیم از کرم مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که حاوی هیالورونیک اسید و ویتامین سی باشد. در کنار خرید کرم مرطوب کننده توجه داشته باشید که به منظور آبرسانی به پوست خود لازم است در طی روز به مقدار کافی نیز آب و مایعات سالم بنوشید.

برای داشتن پوست زیبا سیگار نکشید

دود تنباکو به کلاژن و الاستین آسیب رسانده و خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد. در نتیجه پوست زودتر چروک خواهد شد. از طرف دیگر نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض رگ‌های خونی شده و با کاهش جریان خون در پوست از رسیدن مواد مغذی به بافت پوست جلوگیری می‌کند. اگر دقت کرده باشید افراد سیگاری معمولا رنگ پوستشان رو به تیرگی می‌رود. لازمه داشتن پوست صاف و شفاف این است که با سیگار خداحافظی کنید.

2 بار در روز صورت خود را بشویید

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که برای داشتن پوست صاف و شفاف لازم است افراد روزانه 2 بار پوست صورت خود را بشویند. همچنین شستشوی پوست بعد از هر بار تعریق لازم است. باقی ماندن عرق روی پوست و خشک شدن آن می‌تواند عاملی برای ایجاد جوش و آکنه باشد. شوینده مناسب برای پوست شما باید با توجه به نوع پوستتان تعیین شود. از صابون و شوینده‌های قلیایی و همچنین آب داغ برای شستن پوست صورت استفاده نکنید.

مواد غذایی غنی از ویتامین بخورید

هشتمین توصیه ما برای داشتن پوست صاف و شفاف این است که در سبک غذا خوردن خود و آنچه که می‌خورید تغییر ایجاد کنید. غذاهایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی هستند برای کمک به سلامت پوست، بهترین به حساب می‌آیند. از جمله این خوراکی‌ها به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی سالمون
  • آووکادو
  • انار
  • دانه کتان
  • سبزیجاتی مثل هویج، کدو تنبل، سبزیجات برگ دار تیره، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی

نکات آخر برای داشتن پوست صاف و شفاف

علاوه بر موارد بالا توصیه‌های زیر را هم جدی بگیرید:

  • اگر جوش روی صورت خود دارید، آن را نکنید و نترکانید.
  • با دست آلوده هرگز صورت خود را لمس نکنید.
  • به پشت بخوابید تا هنگام خواب به صورت شما فشار وارد نشود.
  • پوست صورت خود را ماساژ دهید.
  • حتما قبل از خواب در صورت داشتن آرایش، آن را پاک کنید.
  • برای شفاف شدن صورت خود از سرم ویتامین سی استفاده نمایید.

با این حال گاهی لازم است برای درمان مشکلات پوستی به پزشک متخصص پوست مراجعه شود. ممکن است شما خودتان به راحتی نتوانید تشخیص دهید که کدام محصول پوستی برای شما مناسب است. پس حتما باید از پزشک کمک بگیرید تا شرایط پوست شما رو به بدتر شدن نرود.

میانگین امتیازات ۳ از ۵

از مجموع ۲ رای



Source link