پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید؟


پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری با آن سر و کار دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را به‌صورت کامل با این بیماری آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید

علت پوکی استخوان چیست؟

  • افزایش سن؛
  • عوام ژنتیکی؛
  • استعمال الکل و دخانیات؛
  • نداشتن فعالیت فیزیکی کافی؛
  • کمبود مواد معدنی همانند کلسیم؛
  • بیماری‌های مختلف همانند دیابت، پرکاری تیروئید، کم‌کاری غدد جنسی و غیره؛
  • مصرف داروهایی همانند کورتن‌ها برای طولانی مدت.

علائم پوکی استخوان چیست؟

متأسفانه استئوپروز یا همان پوکی استخوان، یک بیماری تماماً خاموش است. زمانی شما می‌توانید متوجه ابتلا به استئوپروز که دیگر راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. استئوپروز باعث کاهش شدید مقاومت استخوان می‌شود. استئوپروز با شکستگی‌های حاد بروز پیدا می‌کند. افرادی که به این بیماری دچار باشند، با فشاری بسیار مختصر، همانند عطسه، خم‌شدن و بلند‌کردن اجسام دچار شکستگی می‌شوند. این مسئله نشان‌دهنده ابتلا به استئوپروز یا همان پوکی استخوان است.

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید

چه افرادی بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند؟

استئوپروز بیشتر در زنان پیش از سن یائسگی رخ می‌دهد. به همین خاطر زنان یائسه باید بیشتر مراقب سلامت استخوان خود باشند. در این دوران سطح استروژن آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در این سن، استئوپروز بیشتر با شکستگی لگن در خانم‌ها رخ می‌دهد. اگر در این سن از سنجش تراکم مواد معدنی استخوان استفاده کنیم، خواهیم دید که خانم‌ها در این سن به‌شدت دچار کاهش توده استخوانی در استخوان ران، لگن و گردن خواهند شد.

از طرف دیگر، استئوپروز ارتباط مستقیم با مصرف و جذب کلسیم دارد. این یعنی اگر فرد کلسیم کافی مصرف نکند یا اینکه جذب کلسیم در بدن او به‌خوبی انجام نشود، فرد در معرض ابتلا به استئوپروز خواهد بود. کلسیم با فسفر در رقابت جذب هستند. یعنی زمانی که فسفر در بدن شما وجود داشته باشد، از جذب کلسیم جلوگیری خواهد کرد. تمامی نوشابه‌های گازدار، دارای مقادیر بسیاری فسفر هستند. به همین خاطر با مصرف فسفر، جذب کلسیم تا مدت‌ها مختل می‌شود. از این رو افرادی که به مصرف نوشابه اعتیاد دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری استئوپروز خواهند بود.

پوکی استخوان چیست و چطور به وجود می‌آید

 درمان پوکی استخوان

متأسفانه زمانی که فرد به پوکی استخوان دچار شود، روش درمانی خاصی برای او وجود نخواهد داشت. با این وجود، امکان پیشگیری و کاهش سرعت ابتلا به بیماری وجود دارد. زنان پیش از سن یائسگی باید تحت نظر پزشکان متخصص استخوان باشد. از طرف دیگر بهتر است مصرف نوشیدنی‌های گازدار حاوی فسفر از جمله انواع نوشابه را کاهش دهید. قرار‌دادن لبنیات در رژیم غذایی روزانه می‌تواند کمک شایان توجهی به تعویق انداختن ابتلا به استئوپروز کند. بر اساس توصیه پزشکان، هر فرد باید روزانه بین 1 تا 2 لیوان شیر در طول روز مصرف کند. فراموش نکنید دریافت کلسیم به تنهایی برای سلامت بدن کافی نیست. شما باید همزمان میزان کافی منیزیم و ویتامین دی نیز مصرف کنید تا 85 الی 90 درصد کلسیم دریافتی شما در استخوان‌تان جذب شود. بهترین گزینه برای این کار، مصرف شیرهای غنی شده با ویتامین دی خواهد بود.

خب دوستان عزیز نظر شما درباره جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.



Source link