لاکتوز چیست؟ با نقش لاکتوز در بدن آشنا شوید


شاید شما نیز در غرفه سوپرمارکت‌ها، انواع شیر و لبنیات بدون لاکتوز را دیده باشید. خب اصلاً لاکتوز چیست و چه تاثیری در بدن دارد؟ چرا باید محصولات بدون‌لاکتوز تهیه کرد؟ با ما همراه باشید تا لاکتوز را به‌خوبی بشناسید.

لاکتوز چیست؟

هر چیز شیرینی، دارای قند است؛ اما همه قندها یکسان نیستند. در طبیعت انواع مختلف قند وجود دارد. یکی از فراوان‌ترین انواع قند در طبیعت، ساکارز است. پس از ساکارز، نوبت به دی ساکارید طبیعی یا همان لاکتوز می‌رسد. لاکتوز در حقیقت همان قند شیر است. این قند به‌صورت طبیعی در شیر وجود دارد. این ماده به میزان متفاوت در شیر انواع حیوانات و حتی شیر انسان نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال این قند در حدود 5 درصد شیر گاو را تشکیل می‌دهد.

لاکتوز چیست

تأثیر لاکتوز در بدن ما چیست؟

در وهله اول باید بدانید که این قند برای افراد دیابتی بسیار مناسب است. به‌عنوان مثال اگر به یک فرد دیباتی 50 گرم گلوکوز داده شود، قند او حدود 146 میلی‌گرم در هر 100 میلی‌لیتر افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است اگر همین 50 گرم را با لاکتوز جایگزین کنیم، قند خون آن فرد فقط حدود 74 میلی‌گرم در هر 100 میلی‌لیتر افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر این قند اثر بسیار مفیدی بر روی بدن افراد دیابتی می‌گذارد.

در وهله دوم باید بدانید لاکتوز باعث جذب بیشتر و بهتر کلسیم می‌شود. در حقیقت شیر یک پکیج کامل برای سلامت دندان و استخوان است. یعنی شیر با کمک لاکتوز به بدن شما کمک می‌کند تا جذب کلسیم به‌خوبی انجام شود. همچنین این ماده باعث تولید اسید لاکتیک می‌شود. این ماده مانع رشد میکروب‌های قلیا‌دوست است. به همین خاطر به سلامت سیستم گوارش نیز کمک شایان توجهی می‌کند. حتی این ماده باعث تنظیم PH مدفوع انسان نیز می‌شود.

لاکتوز چیست

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

بسیاری از افراد، با مصرف لاکتوز دچار ناراحتی گوارشی می‌شوند. این دسته افراد به عدم تحمل لاکتوز دچار هستند. بدن انسان برای تجزیه لاکتوز، به یک آنزیم با نام لاکتاز نیاز دارد. لاکتاز به‌صورت طبیعی در روده انسان تولید می‌شود. در حقیقت پس از 2 سالگی و زمانی که انسان دیگر شیر مادر مصرف نمی‌کند، میزان تولید لاکتاز کاهش پیدا می‌کند؛ اما برای برخی افراد، این میزان بسیار کم می‌شود و به حدود صفر می‌رسد.

این دسته افراد به‌دلیل عدم وجود لاکتاز کافی، قادر به تجزیه لاکتوز نیستند. به همین خاطر لاکتوز در سیستم گوارشی آن‌ها هضم نمی‌شود و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. این دسته عزیزان باید از محصولات بدون‌لاکتوز استفاده کنند. محصولات بدون‌لاکتوز فاقد لاکتوز نیستند. در حقیقت علاوه بر لاکتوز، مقداری لاکتاز را نیز همراه دارند. به همین خاطر فرد با مصرف آن‌ها دچار مشکلات گوارشی نمی‌شود.

خب دوستان عزیز، آیا شما نیز با مصرف لاکتوز دچار ناراحتی معده می‌شوید؟ شما چطور این مشکل را حل می‌کنید؟ تجربیات شخصی خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.



Source link