نشانه‌های بیماری پروستات بزرگ و روش درمان آن


درمان پروستات بدخیم این روزها دور از انتظار نیست؛ چراکه امروزه به‌راحتی از پیشرفت بسیاری از بیماری‌ها می‌توان جلوگیری به عمل آورد و در این میان، پروستات هم از این قضیه مستثنی نیست. پروستات بزرگ‌شده نشانه‌هایی دارد که اگر با این نشانه‌ها آشنا باشید، قطعاً دیگر به دنبال درمان پروستات پیشرفته یا بد خیم نیستید؛ چون که از همان ابتدای کار به‌راحتی پروستات را می‌توان درمان کرد. ما در ادامه در مورد نشانه‌ها و روش درمان پروستات بزرگ بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

نشانه‌های بیماری پروستات بزرگ

برخی از مردان شاید همزمان که پروستات رشد می‌کند، با فشردگی مجرای ادرار هم روبرو شوند که همین امر باعث می‌شود ادرار از مثانه به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد. توجه داشته باشید که نمی‌توان گفت اندازه پروستات یک معیار مهم برای شدت نشانه‌ها به شمار نمی‌آید.

یکی از نشانه‌هایی بیماری پروستات بزرگ این است که در پایان ادرار با قطره قطره خارج شدن ادرار مواجه خواهید شد. متأسفانه یکی دیگر از نشانه‌ها سخت ادرار کردن است، یعنی باید مدت‌زمان طولانی را در دستشویی سپری کنید.

قطع و وصل شدن جریان ادرار را هم یکی دیگر از نشانه‌های این بیماری باید در نظر گرفت. عدم تخلیه کامل مثانه بعد از ادرار هم بسیار شایع است و یکی از نشانه‌های پروستات بزرگ محسوب می‌شود. تکرر ادرار و احساس نیاز فوری برای انجام ادرار هم ازجمله دیگر نشانه‌ها به شمار می‌آیند.

برخی از مردانی که شب‌هنگام مجبور می‌شوند، چندین مرتبه برای دفع ادرار بیدار شوند هم باید بدانند که شاید به بیماری پروستات بزرگ مبتلا شده‌اند. مشاهده خون در ادرار و مشکلات کلیوی را هم نباید نادیده گرفت. به‌هرحال زمانی که ادرار در کلیه جمع شود و عفونت مجاری ادرار به وجود آید، مشکلات کلیوی به وجود می‌آیند که بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان پروستات بزرگ وارد عمل شوید.

علت افزایش اندازه پروستات

این‌که علت بزرگ شدن پروستات دقیقاً چیست، کاملاً مشخص نشده است. در طی تحقیقاتی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالاً افزایش سن نمی‌تواند بی‌تأثیر باشد. افزایش سن مردان باعث می‌شود که هورمون‌های جنسی آن‌ها تعادل خود را از دست بدهد.

معمولاً هنگامی‌که بلوغ پسران شروع می‌شود، اندازه پروستات هم 2 برابر شده و در سن 25 سالگی ممکن است رشد اندازه پروستات ادامه پیدا کند. در شرایطی همانطور که سن مردان بالا می‌رود، احتمالاً تا سن 50 سالگی با نشانه‌های بزرگ شدن پروستات روبرو شوند و این چنین است که مردان باید به دنبال درمان پروستات بزرگ باشند. دراین‌بین، بیماری‌های قلبی و دیابت را هم نباید نادیده گرفت که البته اگر هر یک از اعضا خانواده مانند پدر و برادر به این بیماری مبتلا شده باشند، احتمالاً فرد هم با این مشکل روبرو شود که پروستات بزرگ‌شده و باید آن را درمان کند.

نحوه تشخیص پروستات بزرگ

برای درمان پروستات بدخیم باید در ابتدا آزمایش‌هایی را انجام دهید که این آزمایش‌ها شامل آزمایش ادرار، آزمایش خون و آزمایش پی اس آی (آزمایش آنتی ژن پروستات) می‌شوند ولی شاید در مواردی هم آزمایشات پیشرفته موردنیاز باشد. تست جریان ادرار، اندازه‌گیری قدرت تخلیه مثانه، ثبت دفعات و میزان ادرار، سیستوسکوپی (سونوگرافی)، بیوپسی پروستات، آزمایش سیستوسکوپی، آزمایش اورودینامیک و اندازه‌گیری فشار جریان ادرار همگی جزء آزمایش‌های پیشرفته به شمار می‌آیند. البته در ابتدا پزشک سؤالاتی مبنی بر نشانه‌هایی که وجود دارد پرس‌وجو می‌کند و به معاینه فیزیکی می‌پردازد. در این میان، معاینه‌ مقعد با انگشت را هم باید در نظر بگیرید که توسط پزشک انجام خواهد شد.

روش های درمان پروستات بزرگ

درمان پروستات بزرگ در روش های مختلفی امکان‌پذیر است و نمی‌توان تنها یک‌راه درمانی را در نظر گرفت. این روش‌های درمان عبارتند از:

· TURP

TURP که به برداشتن پروستات از طریق پیشابراه معروف است، یکی از روش های درمانی به شمار می آید. معمولاً بعد از این‌که بیمار بیهوش می‌شود، لوله ای که دارای دوربین و پروژکتور تقریباً کوچکی است، باید وارد پیشابراه شده و پروستات را خارج می‌کند.

· TUIP

این روش به جای برداشتن پروستات از طریق پیشابراه به برش آن اشاره می‌کند. باز هم لوله ای که دارای دوربین و پروژکتور است وارد پیشابراه شده و سپس پزشک برشی در بافت پروستات به وجود می آورد. اینچنین مجرای ادرار باز شده و معمولاً در مواقعی که اندازه پروستات چندان بزرگ نباشد، از این روش درمانی می‌توان به نحو احسنت استفاده کرد.

· TUMT

این روش یک نوع گرما درمانی است که پزشک باید الکترودی مخصوص را از طریق مجرای ادرار وارد پروستات کند. حاصل گرمای این الکترود می‌تواند غده داخلی پروستات را از میان بردارد و بدین ترتیب، اندازه پروستات هم کوچک تر می‌شود ولی در شرایط احتمال درمان مجدد را این روش درمانی به وجود می آورد.

· TUNA

استفاده از سوزن برای برداشتن پروستات از طریق پیشابراه به روشی درمانی به نام TUNA معروف شده است. در این روش که لوله دارای دوربین و پروژکتور وارد پیشابراه می‌شود و سپس سوزن می‌تواند وارد غده پروستات شود، امواج رادیویی که از داخل این سوزن عبور می کنند، بافت پروستات را گرم کرده و باعث از بین رفتن بافت مورد نظر می‌شود که البته این روش درمان پروستات بزرگ چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

· لیزر درمانی

لیزر می‌تواند به خاطر انرژی بالایی که دارد، بافت منتسب به پروستات را از بین ببرد. این روش درمانی معمولاً عوارض کمتری دارد و به خاطر تهاجم کمتر خود امروزه مورد استقبال قرار گرفته است. برخی از بیماران ممکن است داروی کاهنده فشار خون مصرف کنند، به همین دلیل تنها از این روش درمانی می‌توانند استفاده کنند.

· کرایوسرجری

معمولاً برای درمان پروستات بدخیم این روش درمانی هم پاسخگو است. معمولاً در این روش درمانی از ابزاری خاص استفاده می‌کنند که این چنین ابزاری می‌توانند از نیروی منجمد کردن برای حذف سلول های سرطانی کمک بگیرند.

مراقبت های بعد از درمان پروستات

معمولاً بعد از درمان پروستات بزرگ مصرف نوشیدنی ها در شب محدودیت پیدا می‌کند، خصوصاً نوشیدنی های کافئین دار و الکل. بهتر است تعداد دفعات ادرار را تنظیم کرد و سپس به صورت مرتب در طی روز برای ادرار مراجعه کرد که این چنین مثانه بتواند استراحت کند.

متأسفانه برخی از آقایان شاید نمی دانند که چاقی تا چه اندازه می‌تواند تحریک کننده پروستات باشد و به همین دلیل، باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند. توصیه می‌شود بعد از ادرار مجدداً ادرار کنید که این کار باعث می‌شود تخلیه ادرار به درستی انجام پذیرد. یکی از دلایل حبس شدن ادرار می‌تواند هوای سرد باشد و به همین دلیل، بهتر است که فرد بدن خود را همیشه گرم نگه دارد. ورزش کردن هم راه مناسبی است که بتوان از مشکلات ادرار کمی فرد خود را دور کند.

بهترین دکتر پروستات بزرگ

در مورد درمان پروستات بزرگ و نشانه‌های آن با شما صحبت کرده ایم. تا حدودی شاید بتوان پروستات بزرگ را یک اتفاق عادی برای آقایانی که پا به سن گذاشته اند، در نظر گرفت. در صورتی باید با توجه به نشانه‌های این بیماری آن را کنترل و به درمان آن پرداخت. دکتر آرزه گر جراح و متخصص اندویورولوژی از هلند می‌تواند خدمات مطمئنی را در این زمینه در اختیار آقایان عزیز قرار دهد. دکتر آرزه گر به عنوان بهترین دکتر برای درمان پروستات خوش خیم و بدخیم شناخته می‌شود.

تماس با مطب دکتر سید حمیدرضا آرزه گر

آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار سرو غربی، نبش خیابان بخشایش، ساختمان پزشکان سرو

تلفن تماس: ۲۲۰۸۳۸۱۷ – ۰۹۹۰۳۱۱۴۸۷۸

آدرس پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.arezegar_urologist

آدرس سایت: https://drarezegar.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای





Source link