خمیر شدن پنکیک چه دلایلی می تواند داشته باشد ؟


خمیر شدن پنکیک دلایل زیادی دارد.این کیک را اغلب افراد به صورت خانگی برای صبحانه و عصرانه درست می‌کنند اما به دلیل رعایت نکردن برخی از فوت و فن‌های آن، بافت و نرم ابری پنکیک‌ها بعد از پخت خمیر شده و نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود.در این مطلب از با تمامی دلایلی که باعث این مشکل شما می شوند آشنا خواهید شد.

خمیر شدن پنکیک - کره

پنکیک چیست ؟

پنکیک (Pancake) یکی از انواع دسرها و میان وعده‌های خوشمزه و محبوب بین‌المللی است که شباهت زیادی به کیک دارد. این کیک یا شیرینی‌های سریع و ساده چون در ماهیتابه‌های کوچک درست می‌شود و با نام کیک تابه‌ای نیز شناخته می‌شود. خاستگاه اصلی این کیک نازک و تخت به کشور آمریکا باز می‌گردد و امروزه در سراسر جهان به روش‌های مختلف پخته می‌شود. با وجود اینکه پن کیک انواع بسیار متنوعی دارد اما مواد اولیه آنها را آرد، شیر، کره، تخم مرغ، بیکینگ پودر و وانیل تشکیل می‌دهد. بنابراین تمام علاقه‌مندان به پخت کیک و شیرینی می‌توانند بدون استفاده از فر، پن کیک درست کرده و با عسل، شیره، مربا یا سس شکلات سرو کنند.

همچنین در بخوانید : دلایل کف نکردن قهوه چیست ؟

خمیر شدن پنکیک - شکلات

دلیل خمیری شدن پنکیک

پخت هر کیک و شیرینی نیاز به رعایت یک سری نکات و فوت و فن‌های خاص دارد تا نتیجه مطلوب و دلخواه حاصل شود. به همین منظور در ادامه چند مورد از دلایلی که باعث خمیر شدن بافت پنکیک می‌شود را بیان می‌کنیم. با در نظر گرفتن این نکات در فرایند پخت، یک پن کیک با بافت نرم و لطیف درست کرده و از خوردن آن لذت خواهید برد.

غلظت مایه پنکیک یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

غلظت مایه پنکیک می‌تواند یکی از اصلی‌ترین علت خمیر شدن پنکیک شما باشد. مایع پن کیک باید نه خیلی غلیظ و نه خیل رقیق و شل باشد. بلکه باید همه مواد آن به خوبی با آراد ترکیب شده و مانند ماست رقیق شده باشد. به گونه‌ای باشد که به راحتی از ملاقه یا پیمانه اندازه‌گیری درون ماهیتابه بریزد.

همزدن بیش از حد مواد پنکیک یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

یکی دیگر از نکاتی که با رعایت آن یک پنکیک نرم و ایده‌آل خواهید داشت مربوط به مخلوط کردن مواد اولیه خشک و تر این کیک است. به طوری که مخلوط کردن بیش از حد مایه و مواد پنکیک باعث می‌شود که بافت آن بعد از پخت سفت، خمیری و بی‌کیفیت شود. پس در همزدن مایه پن کیک زیاده‌روی نکنید.

 ترکیب صحیح مواد اولیه یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

برای جلوگیری از خمیر شدن پنکیک، انتخاب مواد اولیه صحیح امری بسیار حیاتی است. استفاده از آرد با کیفیت، تخم‌مرغ تازه، شیر داغ، و یکمی بیکاربندهای مخصوص، موجب عالی شدن پنکیک می‌شود.

خمیر شدن پنکیک - خمیر

 ترکیب دما و زمان یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

ترکیب دما و زمان در هنگام پختن نیز نقش بسیار مهمی در خمیر شدن پن کیک دارد. حرارت مناسب و زمان کافی برای هر طرف پنکیک، خودش را به زیبایی به نمایش می‌گذارد را ایجاد خواهد کرد.

 انتخاب وسایل پخت یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

وسایلی که برای پختن پنکیک استفاده می‌شود نیز می‌توانند بر ترکیب خمیر و خمیر شدن آن تأثیر بگذارند. استفاده از ماهی تابه چدنی یا تابه‌های تفلون می‌تواند به خمیر شدن پن کیک کمک کند.

استراحت دادن مواد پنکیک یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

برای درست کردن یک پن کیک پف‌دار و خوشمزه باید مایه آن بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند تا بافت آن نرم شده و پف آن افزایش یابد. در طول استراحت دادن به مایه پنکیک، نشاسته درون آن آزاد می‌شود و هنگام ریختن درون ماهیتابه سریعا پفت‌دار شده و شکل خمیری به خود نمی‌گیرد.

ریختن بیش از حد مایه درون ماهیتابه یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

علت خمیر شدن پنکیک می‌تواند مربوط به ریختن بیش از حد مایه درون ماهیتابه باشد. بهتر است هنگام ریختن مایه پن کیک درون ماهیتابه از یک پیمانه مناسب استفاده کنید. همواره یک سوم یا یک چهار از حجم پیمانه را مایه پن کیک پر کنید و داخل ماهیتابه بریزید. این اقدام باعث می‌شود که گرما و حرارت شعله به بافت داخلی پن کیک نفوذ کرده و از خمیری شدن آن جلوگیری کند. در صورتی که مقدار زیادی از مایه پن کیک درون ماهیتابه ریختید باید زمان بیشتری را برای سرخ کردن آن صرف کنید.

خمیر شدن پنکیک - بلوبری

مدت زمان سرخ کردن پنکیک یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

مدت زمان پخت پنکیک برای سرخ و برشته شدن آن بستگی به میزان حرارت شعله گاز دارد. به طور میانگین هر پن کیک برای پخت کامل نیاز به ۲ الی ۳ دقیقه زمان دارد تا سطح آن برشته شود. در واقع زمانی که متوجه حباب‌های ریز روی پن کیک شدید باید نسبت به برگرداندن آن اقدام کنید تا طرف دیگر آن پخته و برشته شود. در صورتی که زمان پخت کمتر از یک دقیقه شود، بافت داخلی پن کیک به صورت خمیر باقی می‌ماند.

داغ نبودن سطح ماهیتابه یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

توجه داشته باشید که هنگام ریختن مایه پنکیک داخل ماهیتابه از داغ بودن سطح ظرف اطمینان حاصل کنید. داغ نبودن سطح ماهیتابه می‌تواند علت خمیر شدن پن کیک شما باشد چرا که باعث می‌شود، تمام سطح پن کیک به طور یکسان پخته نشده و بافت خوبی نداشته باشد.

تنظیم حرارت شعله گاز یکی از دلایل خمیر شدن پنکیک

در صورتی که حرارت شعله گاز زیاد باشد، پنکیک‌ها به سرعت سرخ می‌شوند اما بافت داخلی آن مغز پخت نمی‌شود و به صورت خام و خمیر باقی می‌ماند. بنابراین برای پخت پن کیک در ابتدا زمان کافی را در نظر بگیرید و شعله گاز را روی حرارت کم تنظیم کنید. هر چه زمان پخت پن کیک طولانی‌تر و با حرارت کم صورت بگیرد، پن کیک‌ها بهتر پخته شده و دیگر حالت خمیری به خود نمی‌گیرند.

خمیر شدن پنکیک - توت فرنگی

پیشگیری از خمیر شدن پنکیک

 ایجاد حرکات هنری با قاشق

حرکات هنری با قاشق در هنگام ریختن خمیر بر روی تابه نقش بسیار زیبا در خمیر شدن پنکیک ایفا می‌کند. می‌توانید الگوهای مختلفی از قاشق بر روی خمیر ایجاد کنید که به پن کیک شما زیبایی خاصی بدهد.

 استفاده از انواع طعم‌دهنده‌ها

افزودن انواع مختلفی از طعم‌دهنده‌ها به خمیر نیز می‌تواند به خمیر شدن پنکیک یک لمس خاص ببخشد. از وانیل، دارچین، یا حتی پوست لیمو برای افزودن طعم و رایحه خاص استفاده کنید.

 آزمایش با ترکیبات مختلف

به‌عنوان یک هنرمند پختن پنکیک، امکان آزمایش با ترکیبات مختلف را داشته باشید. اضافه کردن یک مقدار کم عسل، خرما، یا حتی تنقلات به خمیر، به پن کیک خود یک لمس خاص می‌دهد.

خمیر شدن پنکیک - تمشک

نکات حرفه‌ای برای پیشگیری از خمیر شدن پنکیک:

  • اطمینان از ترکیب مناسب مواد اولیه.
  • استفاده از وسایل پخت مناسب.
  • تنظیم دما و زمان پخت به‌دقت.

چگونگی انتخاب بهترین وسایل پخت

می‌دانید که انتخاب تابه مناسب چه تأثیری در خمیر شدن پنکیک دار ؟ اطلاعات بیشتر را در این بخش مقاله بخوانید.

پخت پنکیک یک هنر است و انتخاب وسایل صحیح نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خمیر شدن آن دارد. در ادامه توضیح می‌دهیم چگونه بهترین وسایل را انتخاب کرده و از خمیر شدن پن کیک جلوگیری کنید:

نوع تابه یا ماهی تابه (Skillet):

استفاده از تابه با پوشش نچسب (non-stick) موجب می‌شود که پنکیک به راحتی از سطح جدا شده و خمیر نچسبد. وسایل با روکش نچسب کمک زیادی به جلوگیری از خمیر شدن پن کیک دارند.

انتخاب مناسب ماهی تابه:

ماهی تابه های سنگی یا چدنی هم می‌توانند گزینه‌های عالی برای پخت پنکیک باشند. این مواد باعث انتقال یکنواخت حرارت می‌شوند و به پن کیک شما کمک می‌کنند که به طور یکنواخت پخته شود.

خمیر شدن پنکیک - تابه

سایز مناسب تابه:

انتخاب تابه با سایز مناسب نیز اهمیت دارد. تابه‌های بزرگ‌تر ممکن است باعث ناهمگنی دمای پخت شده در سطح تابه شوند. تابه با اندازه مناسب بهترین گزینه است. این گزینه هم در پیشگیری از خمیر شدن پنکیک نقش مهمی دارد.

حرارت مناسب:

تنظیم دمای تابه یا ماهیتو به دقت مهم است. حرارت زیاد موجب خمیر شدن زودهنگام پنکیک و حرارت کم نیز باعث شده پن کیک نپزد. حرارت متوسط بهترین گزینه است. این گزینه نیز در پیشگیری از خمیر شدن پن کیک نقش مهمی دارد.

انتخاب شعله متناسب با تابه:

برای جلوگیری از خمیر شدن پنکیک همیشه از شعله متناسب با تابه خود استفاده کنید. این امر قطعا یکی از تاثیرگذارترین عوامل است.

استفاده از روغن:

قبل از اضافه کردن خمیر پنکیک به تابه، از روغن مانند روغن کنجد بر روی سطح تابه استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که پن کیک به راحتی جدا شود.

انتخاب وسایل متناسب با آشپزخانه:

توجه به نوع آشپزخانه و وسایل موجود نیز حائز اهمیت است. وسایلی که با آشپزخانه شما هماهنگ هستند، می‌توانند نتایج بهتری برای پخت پنکیک به ارمغان بیاورند.

خمیر شدن پنکیک - عسل

چگونه پنکیک را سرخ کنیم

برای درست کردن یک پنکیک ایده آل و پفکی با لبه های ترد، ماهیتابه را به مدت چند دقیقه بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و زمانی که به طور کامل داغ شد مایه پن کیک را درونش بریزید. زمانی که پن کیک در حال سرخ شدن است حباب های ریزی می زند که یکی از نشانه های پخته شدن است و می توانید زمان برگرداندن آن را از روی همین حباب ها متوجه شوید.حدود ۱ تا ۲ دقیقه زمان می برد تا هر طرف پن کیک پخته شود. اگر دوست دارید پن کیک شما برشته شود باید مدت زمان بیشتری را به پخت آن اختصاص بدهید.

این نکته را بخاطر داشته باشید که هر طرف پنکیک را فقط یک مرتبه برگردانید، اگر چند بار این کار را انجام دهید نرمی بافتش را از دست می دهد. پن کیک ها را با حوصله و شعله کم تا متوسط گاز بپزید تا مغزپخت شده و به طور کامل بپزند، حرارت بالای گاز موجب پخته شدن سطح رویی و خام ماندن وسط پن کیک ها می شود.

نکات تهیه پنکیک

نکات کوچکی وجود دارد که با رعایت آن ها یک پنکیک نرم و ایده آل خواهید داشت. یکی از نکات مهم همزدن مایه پنکیک است که نباید در آن زیاده‌ روی شود زیرا نرمی و لطافت پن کیک را از بین میبرد و در آخر کار یک پن کیک سفت و بی کیفیت خواهید داشت.

چگونه پنکیک گرد شود

تابه ای ها وجود دارند که مخصوص پخت پن کیک هستند و فرمی گرد دارند. اگر تابه ندارید می توانید از قالب های سیلیکونی استفاده نمایید تا پن کیک هایتان یک اندازه و گرد شوند.

خمیر شدن پنکیک - شاه توت

پنکیک موزی بدون شیر

۴ عدد موز را پوست گرفته و با استفاده از چنگال له کنید تا بافتی یکدست پیدا کنند. ۲ عدد تخم مرغ را شکسته و به موز له شده بیافزایید. ۲ پیمانه آرد الک شده هم به مایه موزی تان بیافزایید. در ادامه نصف قاشق چای خوری نمک، ۲ قاشق چای خوری بکینگ پودر و ۲ قاشق غذاخوری شکر به ترکیب مایه پن کیک افزوده و خوب ترکیب کنید تا مایه ای یکدست به وجود بیاید. خمیر به دست آمده باید فرمی شل و آبکی داشته باشد.

تابه را بر روی حرارت قرار دهید و با کمی روغن چرب نمایید. از مایه پن کیک درون تابه ریخته و زمانی که یک سمت آن قهوه ای شد برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود. پنکیک خوشمزه تان را با نوتلا و مربا سرو کنید. این مقدار مواد برای ۴ نفر است پس اگر می خواهید برای تعداد کمتری پنکیک درست کنید مواد را نصف کنید.

داخل پنکیک چی بزاریم

بسته به ذائقه و سلیقه ی خود می توانید از موز، شکلات، عسل … برای وسط پن کیک استفاده نمایید.

نکات پنکیک پف دار

برای درست کردن یک پنکیک حرفه ای و پف دار ۲ نکته مهم وجود دارد. نکته اول استراحت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای مایه پن کیک است که به نرمی و پف بیشتر آن کمک می کند. نکته دوم استفاده از بیکینگ پودر در ترکیب پن کیک است که این کیک تابه ای تخت را پف دار تر می کند.

خمیر شدن پنکیک - عسل

نکات پنکیک و جایگزین شیر

جایگزین اصلی شیر در دستور کیک های مختلف، آب است. برای این کیک تخت هم می توانید به جای شیر از آب یا آبمیوه هایی مثل آب پرتقال و آب هلو استفاده کنید و پن کیک را با طعمی جدید سرو کنید.

نکات پنکیک و انتخاب تابه

یکی از نکات مهم در پخت پنکیک، انتخاب تابه است. پن کیک را در تابه ی تفلون درست کنید تا به کف آن نچسبد و ظاهرش خراب نشود.

خمیر شدن پنکیک - چنگال

پنکیک با ماست

اگر در خانه شیر ندارید و می خواهید پن کیک درست کنید، ماست را جایگزین کنید. ۲ عدد تخم مرغ را بشکنید و به همراه نصف قاشق چای خوری وانیل درون کاسه ای بریزید. حالا تخم مرغ را با استفاده از همزن برقی به خوبی مخلوط کنید. ۵ قاشق غذاخوری شکر به تخم مرغ اضافه کرده و دوباره به همزدن ادامه دهید تا مایه ای کرم رنگ که کمی حجیم باشد به وجود بیاید.

۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و ۳/۴ لیوان ماست هم به مایه پنکیک بیافزایید و به ازای هر کدام ۱ دقیقه مایه پن کیک را هم بزنید. ۱ لیوان آرد را به همراه ۱ قاشق مرباخوری بیکینگ پودر و به دلخواه کمی پودر دارچین و هل الک کنید سپس در ۲ مرحله به مایه پن کیک اضافه کنید و این بار با استفاده از همزن دستی، مخلوط کردن را انجام دهید. مایه پن کیک نباید خیلی آبکی یا خیلی سفت و غلیظ باشد. مایه پن کیک شما آماده سرخ شدن است.

چرا پنکیک میچسبه

یکی از مشکلاتی که در حین پخت این کیک تخت با آن روبرو می شویم، چسبیدن پن کیک به تابه است که در ادامه مطلب سایت الانت می توانید علت این موضوع را متوجه شوید. یکی از مهم ترین دلایل استفاده نکردن از روغن است. البته به خاطر داشته باشید که روغن باید خیلی کم استفاده شود. در صورت زیاده روی در مقدار روغن، پنکیک فرم سرخ شدگی به خود می گیرد و از حالت اصلی خود خارج می شود.

خمیر شدن پنکیک - موز

تزیین پنکیک با میوه

موز و توت فرنگی میوه هایی هستند که می توانید برای روی پنکیک به شکل اسلایس شده و برش خورده استفاده کنید. خامه، شکلات آب شده، عسل، پودر قهوه، پودر کاکائو، مارمالاد، پودر نارگیل و مربا مواد دیگری هستند که برای تزیین پن کیک به کار گرفته می شوند و همراه آن سرو می شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link