سیر داغ بدون روغن رو میتونی با این این روش درست کنی


سیر داغ بدون روغن ، منظور سیر داغی می باشد که برای تهیه آن از کمترین میزان روغن استفاده می شود. برای یادگیری این روش با این مطلب از همراه باشید.

سیر داغ بدون روغن - روغن

مواد لازم برای تهیه سیر داغ بدون روغن

سیر 2 کیلوگرم
نمک 2 قاشق غذاخوری
روغن 4 قاشق غذاخوری
زردچوبه (اختیاری) به میزان دلخواه

همچنین در بخوانید : طرز تهیه پیاز داغ خشک مجلسی با روغن کم

سیر داغ بدون روغن - سیر

روش تهیه سیر داغ خشک شده مجلسی

زمان مورد نیاز: 40 دقیقه

  1. شستن سیرحبه های سیر را از یکدیگر جدا می کنیم و در ظرفی می ریزیم و تمیز می شوییم.
  2. پوست کردن سیربرای تهیه سیر داغ خشک بدون روغن، پوست سیر ها را جدا می کنیم.
  3. خشک کردن سیرپارچه ای نخی را روی سطحی صاف پهن می کنیم و سپس سیر ها را روی آن می ریزیم و نیم ساعت زمان می دهیم تا خشک شود و آب اضافی نداشته باشد.
  4. خرد کردن سیرسیر را با رنده یا غذاساز خرد می کنیم برای اینکه سیر داغ مجلسی شود، بهتر است از رنده درشت استفاده کنید.
  5. تهیه سیر داغ خشک بدون روغندر تابه ای تقریبا گود، مقدار نسبتا زیادی روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و می گذاریم کاملا داغ شود.
  6. ریختن سیردر این مرحله از طرز تهیه سیر داغ خشک، بعد از اینکه روغن داغ شد، سیر های خرد شده را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا به هم نچسبد.

سیر داغ بدون روغن - قاشق

  1. اضافه کردن نمکنمک را به همراه زردچوبه به سیر ها اضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم.
  2. خشک کردن سیر داغوقتی سیر داغ آماده شد، آن را در آبکشی می ریزیم و آبکش را روی ظرفی می گذاریم تا روغن اضافی سیر داغ خارج شود. توجه کنید که آبکش باید آنقدر بزرگ باشد که سیر ها با فاصله باشند و روی هم قرار نگیرند تا سیر داغ خشک بدون روغن تهیه شود.
  3. راهکار ترد شدن سیر داغزمانی که روغن سیر داغ گرفته شد، پارچه ای نخی را پهن کرده و سیر داغ را روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم سیر داغ ترد شود. بعد از اینکه خنک شد، در ظرفی مناسب می ریزیم و در یخچال می گذاریم یا در کیسه فریزر یا زیپ کیپ ریخته و در فریزر می گذاریم.

سیر داغ بدون روغن - سیر ورقه ای

بدون روغن سیرداغ درست کن

  1. ابتدا سیرها را پوست بگیرید و بشویید.
  2. سپس سیرها را با هر وسیله ای که در خانه دارید، چرخ کرده تا کاملا له شوند.
  3. مقداری نمک به سیرها بیافزایید.
  4. سیرهای چرخ شده را درون آبکش بریزید تا آبشان خارج گردد.
  5. سیرها را درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید.
  6. به سیر حتی یک قاشق روغن هم اضافه نکنید.
  7. هر چند دقیقه یکبار سیرها را هم بزنید تا کاملا سرخ شوند.
  8. اجازه دهید سیرها کاملا خشک شوند.
  9. بعد از سرخ و خشک شدن سیرها، حرارت را خاموش کنید.
  10. بگذارید سیرها سرد شوند، سپس مقداری سیر را درون آسیاب بریزید و به پودر سیر تبدیل کنید.
  11. این کار را تا تمام شدن سیرها انجام دهید.
  12. سیرهای پودرشده را الک کنید و دوباره تکه سیرهای باقی مانده درشت درون الک را پودر نمایید.
  13. پودر سیر را درون شیشه یا ظرف درب بسته بریزید و داخل یخچال نگهداری نمایید.
  14. این سیر داغ هیچ روغنی ندارد و شما می توانید به انواع غذا آن را بیافزایید.

نکات مهم

  • از سیرهای تازه و مرغوب استفاده کنید.
  • برای اینکه پوست سیرها راحت تر جدا شوند، می توانید آن ها را برای چند دقیقه در آب جوش و یا چند ساعت در آب معمولی قرار دهید.
  • چسبیدن سیرها به ماهیتابه، کاملاً طبیعی است و بعد از اینکه سیرها کمی سبک شدند، برطرف خواهد شد.
  • نگهداری سیر داغ در فریزر و برای مدت زمان طولانی تر موجب کاهش ارزش غذایی و خواص سیر می شود.

سیر داغ بدون روغن - پیاز

طرز تهیه سیر داغ در مایکروویو

مرحله اول

یک روش ساده برای سرخ کردن سیر درست کردن سیر داغ در مایکروویو است. برای این کار باید سیرها را در اندازه مناسب خرد کنید و سپس آن ها را همراه با روغن داخل یک کاسه بزرگ بریزید. توجه داشته باشید که برای این کار مقدار روغن شما باید کاملاً سطح روی سیرها را پوشش دهد. به یاد داشته باشید که برای این کار از کاسه ای استفاده کنید که قرار دادن آن در مایکروویو مانعی نداشته باشد. برای درست کردن سیر داغ در مایکروویو و جلوگیری از پخش شدن روغن در داخل مایکروویو می توانید یک درب یا یک بشقاب نیز روی کاسه قرار دهید.

مرحله دوم

در مرحله دوم از درست کردن سیر داغ در مایکروویو باید دستگاه را برای مدت ۵ دقیقه با قدرت بالا را روشن کنید. بعد از این مدت مایکروویو را خاموش کنید و با کمک یک کفگیر سیرها را به خوبی هم بزنید. سیرهای چسبیده شده و اطراف کاسه را از آن جدا کنید. دستگاه را برای دو دقیقه دیگر روشن کنید. بعد از این زمان سیرها را هم بزنید. سپس در صورت لزوم باز هم دو دقیقه دیگر دستگاه را روشن نمایید. در این مرحله سیرها به سرعت شروع به طلایی شدن می کنند. پس مراقب باشید که بیش از اندازه آن ها را سرخ نکنید.

در مراحل آخر طرز تهیه سیر داغ خشک در مایکروویو بهتر است هر ۳۰ ثانیه آن را با کفگیر هم بزنید و تا سرخ شدن کامل سیره این کار را ادامه دهید. در نهایت سیرها را داخل یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن خارج شود. می توانید یک دستمال روغن گیر نیز روی سیرها بگذارید تا روغن اضافی آن را جذب کند.

سیر داغ بدون روغن - آبکش

طرز تهیه سیر داغ چیپسی

در مرحله از طرز تهیه سیر داغ چیپسی باید سیرها را با آب فراوان بشویید و پوست بگیرید. سپس با کمک یک چاقوی تیز سیرها را به صورت ورقه ای برش دهید داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس برای طرز تهیه سیر داغ خشک سیرهایی را که به صورت چیپسی برش داده اید، داخل روغن داغ بریزید و صبر کنید تا کاملاً سرخ شوند. توجه داشته باشید که در این طرز تهیه سیر داغ چیپسی باید به اندازه ای از روغن استفاده کنید که کاملاً سطح سیرها را بپوشانند. در نهایت سیرها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن ها خارج شود.

طرز تهیه سیر داغ گیلانی یا شمالی بدون روغن

مواد لازم

سیر: نیم کیلو

نمک: یک قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

سیر داغ بدون روغن - کاغذ روغنی

طرز تهیه

مرحله اول؛ آماده کردن سیرها

درست کردن سیر داغ شمالی یا گیلانی بدون روغن بسیار راحت و ساده است و در عین حال شما می توانید از سیری که به این روش سرخ شده، تا چند سال نیز در یخچال نگهداری کنید. در ابتدا باید همانند روش های قبل سیرها را به خوبی بشویید و پوست آن ها را جدا نمایید. سپس یک دستمال بزرگ پهن کنید و برای یک شبانه روز سیرها را روی دستمال پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. برای خرد کردن سیرها می توانید آن ها را رنده کنید و یا از چرخ گوشت یا غذاساز استفاده نمایید تا کاملاً ریز شوند.

مرحله دوم؛ سرخ کردن سیرها

در دومین مرحله از طرز تهیه سیر داغ گیلانی یا شمالی بدون روغن باید به سراغ سرخ کردن سیرها برویم. برای این کار باید یک ماهیتابه با دیواره بلند انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید. شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید و اجازه دهید روغن داغ شود. سپس مقداری زردچوبه به روغن اضافه کنید. حال سیرها را در روغن بریزید و سیرها را کاملاً داخل روغن پخش کنید و چند بار هم بزنید. بعد از ۱ تا ۲ دقیقه شعله گاز را کم کنید.

سیرها را مرتب هم بزنید تا رنگ آن ها شروع به طلایی شدن کند. بعد از سرخ شدن سیرها، آن ها را فورا روی دستمال یا آبکش پهن کنید تا روغن اضافی آن خارج شود. توجه داشته باشید که سیرها زمانی که داغ هستند نباید روی هم قرار بگیرند. این کار موجب چسبیدن سیرها به هم می شود. شما می توانید از این سیر برای حدود ۲ سال نگهداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link