رژیم کتوژنیک چیست و چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

رژیم کتوژنیک هدف: این نوع رژیم به شما این امکان را می دهد تا زمانی که ورزش می کنید بتوانید کربوهیدرات را به رژیم خود نمونه و اطلاعات برنامه کیتوژنیک دایت اضافه کنید. وقتی این اتفاق میافتد، بدن شما در سوزاندن چربی برای تبدیل آن به انرژی فوق العاده کارآمد میشود. این رژیم به شما امکان میدهد تا در طول تمرینات ورزشی، به میزان کربوهیدرات مواد غذایی اضافه کنید. نان کتوژنیک در چند نوع نان سیر، نان گل کلم و نان ساده تهیه می شود که ما در اینجا با آموزش نوع ساده در خدمت شما خواهیم بود. بعد از زمان تعیین شده نان خواهد پخت ولی برای اطمینان خلال را از داخل نان بیرون بکشید و نگاه کنید اگر خمیری به خلال چسبیده بود هنوز آماده نشده است ولی اگر تمیز بود کاملا پخته شده. دکتر کوهدانی، مشاور تغذیه در این باره توضیح می دهند: در روش کتوژیک چرخه ای، به مدت معمولا ۵ روز، از اصول رژیم کتوژنیک رایج استفاده می شود یعنی میزان کربوهیدرات کاهش پیدا می کند و سپس به مدت یک تا دو روز استفاده از کربوهیدرات می تواند افزایش پیدا کند.

این رژیم در ابتدا به افراد دارای صرع در کنار درمان های روتین روزانه شان استفاده می­گردید و به مرور زمان به عنوان یک رژیم برای عموم مردم محبوب گردید. این رژیم شبیه یک رژیم استاندارد کتوژنیک است، اما پروتئین بالاتری دارد. گلوکز نیز نوعی کربوهیدرات می باشد که بدن در حالت عادی از این طریق به کسب انرژی می پردازد اما عوارضی نیز به همراه خواهد داشت که بارز ترین آن ها چاقی مفرط است. غالبا روش های غیر استاندارد و فوری برای وزن کم کردن به دلیل علمی نبودن و درست طی نکردن مسیر کاهش وزن باعث بروز مشکلات مختلف به ویژه استپ وزن در بدن شخص می شود؛ متاسفانه سو تبلیغاتها برای رسیدن به تناسب اندام در کوتاهترین زمان از طریق متد های غیر استاندارد باعث شده تا مشکلات سلامتی متعدد و زمینه بدنی نا مساعد برای تناسب اندام در بین مردم افزایش چشمگیری داشته باشد. رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهتهای زیادی با رژیم اتکینز و رژیم کم کربوهیدرات دارد.

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است

به عنوان مثال یک آووکادو حاوی 12 گرم کربوهیدرات و 10 گرم فیبر است. مهم ترین و اصلی ترین خطر و عارضۀ رژیم کتوژنیک برای بدن این است که فرد به مدت مشخصی بدن خود را از دریافت مواد دارای کربوهیدرات و فیبر بالا محروم می کند. با این حال، فقط رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتو با پروتئین بالا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفتهاند. رژیم کتوژنیک استاندارد به طور معمول 75٪ چربی، 20٪ پروتئین و فقط 5٪ کربوهیدرات را شامل میشود.

در رژیم کتوژنیک چه بخوریم

● به طور معمول چند روز طول می کشد تا به حالت کتوز برسید. این رژیم در عوض کاهش کربوهیدرات و قند میزان چربی را افزایش می دهد و مقدار متوسطی از پروتئین را در رژیم روزانه قرار می دهد تا نیاز های بدن تامین شود و در عین حال کاهش وزن نیز رخ دهد. این نسبت غالبا 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است. وقتی که رژیم غذایی کتو را آغاز میکنید باید چربی بیشتر و کربوهیدرات کمتر مصرف کنید. توجه به این نکته ضروری است که یک پزشک متخصص باید به کسی که از رژیم کتوژنیک استفاده می کند نظارت داشته تا به بهبود صرع کمک کند. اگر به عنوان یک کسی که میخواد از رژیم کتوژنیک برای لاغری استفاده کنه، دارین این صفحه رو مطالعه میکنید، باید بهتون بگم خوندن و مطالعه کردن در مورد این رژیم عالیه! این یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات با پروتئین متوسط و پرچرب است.

بر خلاف سایر رژیمهای کم کربوهیدرات که بر پروتئین تمرکز دارند، یک برنامه کتو بر روی چربی متمرکز است، که تا 90 درصد کالری روزانه را تأمین میکند. جهت بهبود آکنه، توصیه می شود مصرف لبنیات را نیز کاهش دهید و از یک برنامه منسجم مراقبت از پوست پیروی کنید. از آنجاییکه کتو سرشار از پروتئین و چربی است، میتواند بسیار سیرکننده باشد و بهطور بالقوه دریافت کالری کافی برای تولید شیر برای کودک و حفظ سلامت را دچار چالش کند. رژیم کتو چربی های مضر بدن رو دفع و از چربی های مفید استفاده میکنه. قالب را از فر بیرون می آوریم. انجام آنچه که همیشه می خواستید انجام دهید و لذت بردن از فعالیت هایی که شما را خوشحال می کند سطح استرس تان را کاهش می دهد و به کاهش وزن تان کمک می کند. این کاهش کربوهیدرات بدن شما را به حالت متابولیکی به نام کتوسیس سوق میدهد.

در واقع، مصرف چربی های اشباع شده رابطه معکوس با خطر سکته مغزی دارد، به این معنی که چربی اشباع شده در رژیم غذایی احتمال بیشتری برای محافظت در برابر سکته دارد. رژیم غذایی کم کربوهیدرات با چندین فواید سلامتی در افراد مبتلا به دیابت از جمله کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. برنامه درست کنید. پیدا کردن برنامه غذایی کم کربوهیدرات هنگام کار دشوار است.

برای به حداقل رساندن این مسئله ، می توانید برای چند هفته اول رژیم منظم کم کربوهیدرات را امتحان کنید. در دنیای رژیمهای لاغری، برنامههای غذایی کم کربوهیدرات و پروتئین زیاد اغلب توجه را به خود جلب میکنند. برنامههای مراجعه مجدد کودک در فواصل سه ماهه و برای نوزادان در فواصل یک ماهه تنظیم میشود.کودک باید مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی به خصوص کلسیم در حین رعایت رژیم کتوژنیک مصرف کند. بنابراین اگر یک فرد ورودی کربوهیدرات و قند بدنش رو کاهش بده سلول های سرطانی انرژی مورد نیاز برای فعالیت و زنده بودنشون رو به دست نمیارن. همچنین، با کمک این رژیم غذایی بدن میتواند چربی را در کبد به کتون تبدیل کند که در تامین انرژی مورد نیاز مغز موثر است.

فر را تا 250 درجه سانتیگراد گرم کنید.

رژیمهای غذایی پالئو، ساحل جنوبی و اتکینز همگی در این گروه قرار میگیرند. فر را روشن می کنیم و آن را در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا گرم شود. فر را تا 250 درجه سانتیگراد گرم کنید. رژیمهای کتوژنیک دورهای یا هدفمند روشهای پیشرفتهتری هستند و در درجه اول توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده میشوند. این نان را درون ظروف در بسته به مدت یک هفته در یخچال و یک ماه در فریزر به صورت سالم و قابل استفاده است. چون حذف نان موقع رژیم گرفتن خصوصا برای ما ایرانی ها خیلی سخت است این نان کمک می کند تا هم نان را در وعده هایمان داشته باشیم و هم رژِیم بگیریم. در حالی که این اتفاق فقط به ندرت رخ می دهد و ممکن است برخی از افراد قبل از شروع از رژیم انصراف دهند ، خصوصاً که چند هفته اول هر رژیم غذایی برای افراد خیلی سخت است.  Post w᠎as c reat ed by G SA  C᠎onte nt G en erator D​emov er​sion.

معایب و مزایای رژیم کتوژنیک

این رژیم نسبت به رژیم اتکینز عادی کربوهیدرات بالایی دارد اما با این حال نسبت به دیگر رژیم های گیاه خواری کربوهیدرات پایین تری دارد. پیش از این، رژیم کتو برای کمک به کاهش دفعات حملات صرع در کودکان استفاده میشد، اما امروزه از این رژیم برای کاهش وزن استفاده میشود. برخی پژوهش ها نشان داده اند که کاهش دریافت کربوهیدرات ها از کاهش قد در این دوران جلوگیری می نماید. در واقع مقایسه میزان کاهش وزن در افرادی که رژیم کتوژنیک دریافت میکنند و افرادی که از رژیم پرکربوهیدرات استفاده میکنند نشان دهنده تاثیر کاهش وزن در کاهش شدت دیابت است و رژیم کتوژنیک موجب کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم پرکربوهیدرات میشود. رژیم کتوژنیک در مقایسه با سایر رژیم های لاغری تاثیر بیشتری در چربی سوزی ، کاهش کالری و افزایش احساس سیری دارد. خمیر را در قالب می ریزیم و با لیسک روی آن را صاف می کنیم.

داخل خمیر و در جای مشخصی یک خلال به صورت عمودی قرار می دهیم و و قسمتی از آن را بیرون از خمیر می گذاریم. آرد بادام، دانه چیا یا بجای آن یک قاشق غذاخوری پودر اسفرزه، پودر، بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده و به تدریج به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم. در بین کار کاسه را دور گیری می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم. در صورت گرسنگی در میان وعدههای غذایی دورههای رژیم غذایی کتوژنیک، میتوان از وعدههای سالم و تأییدشدهای که توسط کتو تأیید شده است استفاده کرد.