تاریخ انقضا وسایل شخصی چقدر است ؟


تاریخ انقضا وسایل شخصی بسیار مهم است اما شاید شما ندانید که یک سری از وسایلتان هم تاریخ مصرف و انقضا دارند پس با این مطلب از همراه باشید تا با یک سری وسایل شخصی که تاریخ انقضا دارند آشنا شوید.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - بالش سفید

بر روی تمام وسایل مورد نیاز روزانه افراد تاریخ انقضا آن‌ها ثبت شده، اما برخی از افراد توجهی به این تاریخ‌ها ندارند. موجودات ذره بینی به وسیله آلودگی، گرد و غبار ایجاد می‌شوند که می‌توانند به راحتی روی وسایل قرار بگیرند و موجب آلرژی و حساسیت شوند.

بعضی از وسایل مانند کفش، بالش و حوله به صورت روزانه مورد استفاده افراد قرار می‌گیرند. بر روی بسته‌بندی این لوازم تاریخ انقضای آن‌ها قید شده است و باید بعد از مدتی تعویض شوند. 

لیستی از وسایل شخصی که تاریخ انقضا دارند 

تاریخ انقضا وسایل شخصی : لیف حمام

مانند دمپایی، لیف حمام محل مناسبی برای پرورش قارچ ها و باکتری ها هستند به همین دلیل باید لیف حمام خود را بیشتر از آنچه که می خواهید عوض کنید، اگرچه می توانید کیسه های حمام را بجوشانید تا باکتری ها از بین بروند و مدت بیشتری از آن استفاده کنید اما بهتر است هر 4 الی6 ماه آن را تعویض کنید.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : بالشت

کیفیت بالش در داشتن یک خواب مفید بسیارتاثیرگذار است. بسیاری از بالش ها بعد از24 یا 36ماه نیاز به تعویض دارندو در صورت تعویض نکردن موجب آزردن گردن و آلرژی می شود زیرابالش سلولهای مرده پوست، کپک، قارچ و ریزه های گرد و غبار را به خود می گیرد.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - بالشت رنگی

تاریخ انقضا وسایل شخصی : پراکسید هیدروژن

یک بطری پراکسید هیدروژن در صورت باز نشدن به مدت سه سال دوام می آورد، اما پس از باز شدن چند ماه بعد اثر خود را از دست می دهد. اگرچه گفته می شود طول عمر پراکسید هیدروژن 2 ماه پس از باز کردن است اما می توان تا 6 ماه بعد استفاده کرد. برای اطمینان از اثربخشی آن را داخل سینک ظرفشویی بریزید تا ببینید آیا حباب می زند.

پتو و تشک

پتوها نیز به تغییرات بالش دچار می شوند، با این فرق که به مدت زمان بیشتری یعنی در حدود ۷ سال قابل استفاده هستند. عمر پتوها را با خشک کردن همیشگی آن‌ها می توان به ده سال افزایش داد. بعد از آن، باید پتوی جدیدی بخریم.

زمانی که برای خرید پتو می‌روید، به فکر خرید یک تشک جدید نیز باشید چون عمر تشک‌ها هم میان ۸ تا ۱۰ سال است. 

همچنین در بخوانید : شستن پتو در خانه با آسان ترین روش ها

تاریخ انقضا وسایل شخصی : پاپوش و کفش ها

استفاده از کفش مناسب در سلامت پا تاثیرگذار است. اگر شما کفش خود را به موقع عوض نکنید، ماده فوم مانند در وسط پاشنه کفش پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد، در نتیجه قابلیت گرفتن ضربه را ندارد و سبب درد در ناحیه قوزک و پاشنه پا می شود. همچنین شما باید پاپوش ها و دمپایی های خود را نیز به موقع و هر 6 ماه عوض کنید زیرا ممکن است باعث عفونت های قارچی شود.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - پاپوش

تاریخ انقضا وسایل شخصی : برس مو

برس های مو می توانند باکتری های بیشتری نسبت به سینک یا ظرف غذای حیوانات خانگی داشته باشند. اگرچه نمی توانید چیزی جدی تر از پوست سر یا شپش سر را از یک برس کثیف بیابید اما باید مرتباً آن را تمیز کنید. اکثر سازندگان برس مو توصیه می کنند که برس موها را هر دو سال یکبار عوض کنید.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : عطر

وقتی عطرها باز نشوند، می توانند 3 سال دوام بیاورند و در صورت باز شدن 2 سال می مانند. طول عمر ادوتویلت ها بیشتر است و در صورت بازنشدن 4 سال و با باز شدن 2 سال قابلیت نگهداری دارند.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : صندلی ماشین کودک

پلاستیک و فوم با گذشت زمان شکل خود را از دست می دهند ، بنابراین یک صندلی ماشین قدیمی در محافظت از فرزند شما موثر نخواهد بود. به جای خرید صندلی اتومبیل دست دوم، یک صندلی جدید بخرید. صندلی های خودرو 5-9 سال پس از تاریخ تولید و نه لزوما خرید منقضی می شوند زیرا استانداردهای ایمنی معمولاً در طول زمان تغییر می کنند.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : ادویه جات

ادویه جات طعم و بوی خود را پس از مدت معینی از دست می دهند و اگر آسیاب شوند طعم خود را سریعتر از دست می دهند. ادویه جات به مدت 4 سال تازه می مانند در حالی که ادویه جات ساییده 2-3 سال ماندگاری دارند و گیاهان خشک طعم خود را 1-3 سال حفظ می کنند.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - ادویه

تاریخ انقضا وسایل شخصی : آرد

آرد درجه یک را می توان یک سال نگهداری کرد، در حالی که آرد با درجه پایین تر فقط 6 ماه ماندگاری دارد.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : کپسول آتش نشانی

در صورت مشاهده هرگونه آسیب کپسول آتش نشانی خود را در اسرع وقت تعمیر کنید. اگر مدتی (بیش از یک دهه) از کپسول آتش نشانی استفاده کرده اید، خدمات حفاظتی آتش نشانی توصیه می کند آن را از نظر هیدرواستاتیک آزمایش کنید. کپسولهای آتش نشانی معمولا 15 سال قابل استفاده هستند.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : نوارهای برقی

نوارهای برقی دائمی نیستند و هرچه مدت بیشتری از آنها استفاده کنید خطرناک تر می شوند. تعویض آنها هر دو سال یک قاعده کلی است، اما این بستگی به میزان استفاده شما دارد.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : ضدعفونی کننده ها

اگرچه این بستگی به نوع ماده ضدعفونی کننده ای دارد که استفاده می کنید، اما توجه به این نکته ضروری است که با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می دهد. توصیه می شود همیشه پاک کننده هایی را که از نظر قوام، بو و رنگ تغییر کرده اند دور بریزید و تاریخ انقضا محصول را پیگیری کنید.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : حوله

حوله دائما مرطوب می شود و محل بسیار مناسبی برای رشد باکتری ها می شود و بعدازمدتی بوی بدی میگیرد که حتی با شستشو نیز از بین نمی رود پس باید حوله ها را تعویض کنید. عمر مفید حوله ها از 1 تا 3 سال است.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - حوله

تاریخ انقضا وسایل شخصی : ضد آفتاب

دو سال زمان زیادی به نظر می رسد اما اگر به آن فکر کنید، اکثر ما در ماه های سرد سال از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنیم. بنابراین باید هنگام خرید به تاریخ انقضا آن توجه کنید زیرا با گذشت تاریخ انقضا، کرم های ضد آفتاب دیگر مو ثر نخواهد بود و قطعاً می تواند برای سلامتی تان مضر باشد.

تاریخ انقضا وسایل شخصی : لوازم آرایش

این بستگی به محصول دارد اما به طور کلی هر چیزی که استفاده می کنید احتمال زیادی برای انتقال باکتری ها دارد و هر 3تا6 ماه باید تعویض شوند به همین دلیل باید برچسب محصول را بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - لوازم آرایش

تاریخ انقضا وسایل شخصی : مسواک

مسواک وسیله ضروری برای برای بهداشت دهان و دندان است. وقتی مسواک فرسوده می شود، موهای مسواک نمی تواند جرم دندان را به طور موثر از بین ببرد و نمی تواند از دندان در برابر باکتری های مضر که به بیماری لثه و خرابی دندان منجر می شود، محافظت کند، به همین دلیل خطر ابتلا به عفونت های دهان و دندان به دلیل رشد باکتری قارچ روی مسواک افزایش میابد پس دندان پزشکان توصیه می کنند، مسواک هر 3 تا 4 ماه عوض شود.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - مسواک

شامپو

شرکت ها معمولاً تاریخ انقضا را روی بطری های شامپو یا نرم کننده تعیین نمی کنند اما توافق عمومی بر این است که در طول 18 ماه باید استفاده شود.

شیشه شیر ها و پستانک های پلاستیکی

تاریخ انقضا وسایل شخصی,تاریخ انقضا پستانک هاوشیشه شیرهایی که برای کودکانتان استفاده می کنید، دو تا پنج هفته بیشتر نیست زیرا این پستانک ها وشیشه شیرها که دائماً در دهان کودک قرار می گیرد، ممکن است خیلی سریع ترک بخورد و با کوچکترین ترک میکروبها وارد آن شده و شروع به رشد می کنند.

ژیلت و تیغ یکبار مصرف

اگر از تیغ های یکبار مصرف استفاده می کنید، باید هر چند بار آن را تعویض کنید. این تیغ ها نه تنها می توانند باکتری ها را جمع آوری کنند، بلکه در صورت عدم تعویض منظم ممکن است باعث تحریک و بثورات پوستی شوند.

تخته برش

مراقب خراش های عمیق یا تغییر رنگ روی تخته های برش باشید. اینها نشانه هایی هستند که آنها را کنار بگذارید معمولا سالی یکبار باید تخته ها را تعویض کنید و برای جلوگیری از آلودگی حتما تخته های جداگانه ای برای گوشت خام، مرغ، میوه ها و سبزیجات و مواد فاسد نشدنی داشته باشید.

لباس زیر

تاریخ انقضا وسایل شخصی,هنگامی که لباس زیرتان تغییر فرم داد و انعطاف‌پذیریش را از دست داد، بیش‌از اندازه بزرگ یا کوچک شد یا حس کردید دیگر راحت نیست، بی‌درنگ و بدون حس پشیمانی عوضش کنید. عمر موثر لباس‌های زیر، ۱ تا ۲ سال است.

تشک تخت 

تشک تخت را  8 تا 10 سال که از آنها استفاده کرده اید حالا دیگر تاریخ مصرفشان گذشته است و باید آنها را عوض کنید. تشک ها را هر شش ماه یک بار برگردانید تا از پوسیده شدن آنها پیشگیری شود.

کفش‌های ورزشی 

تاریخ انقضا وسایل شخصی,کفش‌های ورزشی که برای دویدن و ورزش کردن استفاده می‌کنید، هم تاریخ مصرف دارند. به جز اینکه ظاهر آن دیر یا زود خراب می‌شود. اگر اهل دویدن هستید باید بدانید که بعد از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر دویدن، کفش تان کیفیت و راحتی خود را از دست می دهد. در این صورت حتی خاصیت ارتجاعی و استحکام آن‌ها  هم کم می شود. این موضوع هم یک بار اضافی روی مفاصل می‌گذارد. به این ترتیب توصیه می‌شود که پس از یک سال استفاده از هر کفش ورزشی، آن را تعویض کنید.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - کفش ورزشی

اسفنج ظرفشویی

مدت زمان استفاده موثر و بهداشتی از اسفنج های ظرفشویی تنها دو هفته است، بنابراین عوض کردن این اسفنج ها را اصلا پشت گوش نیندازید.

چندراهی برق

روی چندراهی های برق تاریخ انقضا نمی زنند اما آنها هم به مرور تأثیر خود را از دست می دهند. پس اگر یادتان نمی آید که چندراهی های برق تان را کِی خریدید، وقت عوض کردن شان رسیده است.

علاوه بر این، اگر رد سوختگی دور سوکت دیدید و یا متوجه شدید وسیله ای که به آن وصل شده سوسو می زند، یعنی دیگر باید چندراهی جدیدی جایگزینش کنید.

به خاطر داشته باشید که چندراهی های برق هم خطر آتش سوزی دارند گرچه کمتر کسی این موضوع را می داند. هر گونه اتصالی یا جرقه زدن می تواند منجر به آتش سوزی شود، بنابراین بهتر است بعد از یک یا دو سال آنها را عوض کنید.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - سه راهی برق

قاشق ها و ملاقه های چوبی

تاریخ انقضا وسایل شخصی,قاشق ها و ملاقه های چوبی به مرور ترک می خورند و خرده چوب پس می دهند. به علاوه، روغن را به خود جذب می کنند. حتی اگر سخت و مداوم تمیزشان کنید باز هم احتمالش هست شکاف ها و گوشه و کنارشان به محل رشد باکتری ها تبدیل شده باشد.

یک راه خوب برای بررسی این موضوع این است که قاشق ها و ملاقه های چوبی خود را در آب جوش فرو کنید. اگر آب بو گرفت یا تغییر رنگ داد، یعنی وقت عوض کردن آن ها رسیده است.

اما نباید آنقدر منتظر بمانید تا قاشق ها و ملاقه هایتان به این مرحله برسد و باید هر سال آنها را عوض کنید. از قدیمی ها می توانید برای باغبانی و هر کار دیگری جز آشپزی و خوردن غذا استفاده کنید.

کلاه های ایمنی

بیشتر کلاه های ایمنی برند در داخل خود تاریخ انقضا دارند. اما اگر تاریخ انقضای کلاه تان به مرور پاک شده و دیگر قابل مشاهده نیست، به خاطر داشته باشید که بیشتر کلاه های ایمنی ۳ تا ۵ سال عمر دارند.

اگر از کلاه ایمنی تان به ندرت استفاده می کنید، بهتر است هر ۷ سال یک بار آن را عوض کنید. فوم و چسب درون کلاه بیشتر از این مدت دوام نمی آورد.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - کلاه

نمک

تاریخ انقضا وسایل شخصی,نمک خالص فاسد نمی شود. اما نمکی که افزودنی هایی مانند یُد یا عناصر ضد فشردگی داشته باشد می تواند طعم و تأثیر خود را از دست بدهد و گلوله گلوله شود. به همین دلیل بهتر است که هر ۳ تا ۵ سال یک بار نمک جدیدی تهیه کنید.

پستانک

پستانک‌های لاتکس بر خلاف ظاهر، نبودن علامتی از تغییر شکل و میزان استفاده، باید حتما پس از ۲ تا ۵ هفته عوض بشوند. این متریال به راحتی می‌شکند و باکتری‌ها به آسانی در شکاف‌های به وجود آمده در آن نفوذ می‌کنند.

کپسول آتش‌نشانی

تاریخ انقضا وسایل شخصی,چنانچه کپسول آتش‌نشانی‌تان خراب شده است، به طور مثال شلنگش ترک خورده است، هرچه زودتر تعمیرش کنید. عمر مفید کپسول‌های آتش‌نشانی ۱۵ سال است.

ضدعفونی‌کننده

پس از سه ماه ضدعفونی‌کننده‌ها خاصیت‌شان را از دست می‌دهند.

تاریخ انقضا وسایل شخصی - ظرف

حشره‌کش

تاریخ انقضای حشره‌کش‌ها ۲ سال است.

عینک آفتابی

یکی از لوازمی که در بیشتر وقت ها نادیده گرفته می شود، استفاده طولانی مدت از عینک های آفتابی است. تعجب نکنید، این عینک ها نیز مثل خیلی از وسایل دیگر تاریخ انقضا دارند که حتما آن را نمی دانستید. اشعه های فرابنفش اثر منفی روی لنزهای عینک می گذارند، به طوری که پس از مدتی، لنز عینک های آفتابی توانایی مقابله با این اشعه ها را از دست می دهند. پس بهترین شیوه برای حفاظت از چشم ها در مقابل اشعه های فرابنفش عوض کردن عینک های آفتابی است.

گوشی هوشمند

اصلا جای تعجب نیست؛ طبق بررسی های علمی ثابت شده که گوشی های هوشمند نیز تاریخ انقضا دارند و فقط دو تا سه سال می توان از آنها انتظار کارکرد مناسب داشت. با به پایان رسیدن تاریخ انقضای گوشی های هوشمند، اختلالات آنها نیز به تدریج خود را نشان می دهد، مانند باد کردن باتری، هنگ کردن، دیر شارژ شدن و… .

چای کیسه ای

تاریخ انقضای چای کیسه ای نیز فقط شش ماه است، حتی اگر مهر و موم شده باشد. چای کیسه ای را به علت قابلیت تخمیر برگ ها نمی توان بیشتر از شش ماه استفاده کرد.

کفگیر

کفگیر، قاشق و هر وسیله ی دیگری که با غذا در تماس باشد را هر دو سال باید عوض کرد. این نکته به ویژه در مورد کفگیرهای چوبی هم می باشد.

نوارهای برقی

نوارهای برقی همیشگی نیستند و هرچه مدت بیشتری از آنها استفاده کنید خطرناک تر می شوند. عوض کردن آنها هر دو سال یک قاعده کلی است، ولی این بستگی به مقدار استفاده شما دارد.

تمام وسایلی که روزانه استفاده می‌شوند زیستگاه مورد علاقه برای بسیاری از قارچ‌ها است. آسپرژیلوس از جمله قارچ‌های مهم آلرژی‌زا است که می‌تواند در صورت تماس مداوم با بدن منجر به مشکلات تنفسی، سرطان ریه و آسم شود. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link