جدیدترین دستورالعمل و شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم


تصویب «لایحه واردات خودروهای کارکرده» در مجلس و سپس تأیید آن از سوی شورای نگهبان، باعث مطرح شدن سؤالات مختلفی برای شرکت‌های خودروسازی و مردم شد. به همین دلیل، شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم به دنبال آن توسط مجلس اعلام شدند.

به این ترتیب آنها به طور دقیق می‌دانند که آیا واجد شرایط خرید خودرو کارکرده هستند یا خیر. در ادامه به بررسی این شرایط می­پردازیم.

تمام شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم

چندی پیش لایحه‌ای تصویب شد که به واردات خودروهای کارکرده می‌پرداخت. در این لایحه توضیح داده می‌شود که کدام خودروهای دست دوم در فرآیند واردات، به کشور می‌آیند. این شرایط به شرح زیر هستند.

1- داشتن گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع

داشتن گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع

اولین شرط مهمی که برای خودروهای وارداتی وجود دارد، داشتن «گواهینامه صحه‌گذاری تأیید نوع» از سوی سازمان ملی استاندارد، در طی پنج سال گذشته است.

برای صادر شدن این گواهی حتماً بررسی فیزیکی اولیه از سوی شرکت بازرسی صورت می‌گیرد. پس از آن ایمارک‌هایی (E-Mark) که خودروها دارند، توسط همین مرجع بررسی خواهند شد. در نهایت این ای‌مارک‌ها باید توسط اتاق بازرگانی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ به تأیید برسند.

2- تحت برندهای معروف اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی یا انگلستان

با توجه به این که تلاش می‌شود هنگام خرید خودرو دست دوم خارجی، کیفیت محصولات مورد توجه باشد، واردکنندگان خودروهایی را انتخاب می‌کنند که از معتبرترین برندهای ژاپنی، کره‌ای (کره جنوبی) یا انگلیسی باشند. البته خودروهای ساخته شده توسط برندهای معتبر در اتحادیه اروپا نیز در این فهرست قرار دارند.

3- داشتن تأیید نوع کلی خودرو (WVTA)

داشتن تأیید نوع کلی خودرو (WVTA)

شرط مهم دیگر برای خرید ماشین دست دوم که در میان شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم وجود دارد، داشتن تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) است که روی پلاک شناسایی درج می‌شود. در حقیقت سازمان ملی استاندارد گواهی می‌دهد که وسایل نقلیه دست دوم خریداری شده از نظر قطعات، اجرای قوانین و مقررات فنی مربوط به استاندارد ملی با شماره (EC/2007/46) یا استانداردها جداگانه مورد تأیید قرار گرفته‌اند.

4- داشتن گواهی استاندارد ای‌مارک (COC)

(CoC) گواهی دیگری است که وجود آن در میان شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم الزامی است. گواهی انطباق یا (Certificate of compliance) اعلام می‌کند که خودروهای وارداتی موجود در بازار با استانداردهای موجود در سازمان استاندارد ملی ایران، مطابقت دارند. باید دقت کنید که این گواهی هنگام ترخیص از گمرک باید ارائه شود و وجود آن جنبه حقوقی دارد. به نحوی که وجود آن را نوعی انطباق با قانون معرفی می‌کنند.

5- داشتن گواهی تأیید (GCC)

داشتن گواهی انطباق عمومی (General Certification of Compliance) یکی دیگر از شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم به حساب می‌آید. این گواهی نشان‌دهنده انطباق شرایط خودروهای وارداتی با استانداردهای کمیسیون ایمنی محصولات مصرف‌کننده است. در کنار (GCC)، وجود گواهی (GSO) برای خرید ماشین از کشورهای حوزه خلیج فارس ضروری است.

6- گواهی واردات خودروهای چینی (CCC)

گواهی واردات خودروهای چینی (CCC)

برای وارد کردن خودروهای چینی گواهی دیگری باید ارائه شود. گواهی اجباری چین (China Compulsory Certification) که به آن (3C) نیز گفته می‌شود، از نظر حقوقی در گمرک چین اهمیت دارد. اگر این گواهی هنگام ترخیص در گمرک چین وجود نداشته باشد، کالا ضبط شده و به فرستنده مرجوع خواهد شد.

7- گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا

گروهی از خودروهای وارداتی از کشورهای اتحادیه اوراسیا به ایران فرستاده می‌شوند. برای اینکه انطباق آنها با ضوابط استاندارد ملی تأیید شود، باید گواهی واردات (EAC) نیز همراه مدارک ترخیص کالا در گمرک وجود داشته باشد. وجود این گواهی همانند سایر گواهی‌هایی که در این بررسی ذکر کردیم، برای تسهیل خرید خودرو کارکرده خارجی لازم است. اما باید منحصراً برای خودروهای تولید کشورهای اوراسیا باشد.

متقاضیان واردات خودروهای کارکرده

در مرداد 1402 لایحه به طور کامل توضیح داده شد. در این آیین‌نامه، ضوابط به طور دقیق شرح داده شده‌اند. در این راستا شرکت‌هایی متقاضی واردات خودروهای کارکرده هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به ایساکو، سایپا یدک، ایرتویا، پرشیا خودرو، بهمن خودرو، بم خودرو، کوشا خودرو نگین و مکث موتور اشاره کرد. آنها متقاضیانی هستند که برای واردات خودروهای شخصی کارکرده اقدام می‌کنند.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که تنها شرکت‌های خودروسازی نیستند که اجازه واردات خودروهای دست دوم را دارند. قائم مقام وزارت صمت اعلام کرد افرادی می‌توانند نسبت به وارد کردن خودروهای دست دوم اقدام کنند که کارت بازرگانی معتبر داشته باشند. البته سقف مشخص شده در آیین‌نامه و توجه به منابع ارزی کشور که برای خریداری کالاهای اساسی استفاده می‌شوند الزامی است.

جمع‌بندی

در این مطلب به 7 شرط مهمی اشاره کردیم که به عنوان شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم ذکر شده‌اند. سپس به معرفی شرکت­هایی پرداختیم که متقاضی واردات خودروهای کارکرده هستند. البته افرادی که کارت بازرگانی معتبر دارند نیز می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.



Source link