استفاده از انواع پنیر در آشپزی


در آشپزی ایرانی شاید کمتر پیش بیاید که از پنیر در آشپزی استفاده کنیم؛ اما در آشپزی بین‌المللی، پنیر جایگاه خاصی دارد. نزدیک‌ترین مثالی که می‌توانیم بیاوریم، چیزبرگرهای خوشمزه هستند. همه ما عاشق طعم پنیر پیتزا هستیم؛ اما در غذاهای ایرانی تقریباً از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع پنیر در آشپزی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

استفاده از انواع پنیر در آشپزی

بررسی انواع پنیر در آشپزی بین‌المللی

موزارلا

موزارلا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین پنیرها در تمام دنیا دانست. تقریباً اکثر پنیرهای پیتزایی که تهیه می‌کنید، از جنس موزارلا است. موزارلا برای اولین بار در جنوب کشور ایتالیا به وجود آمد. این پنیر را ابتدا از شیر گاومیش تهیه کردند. به همین خاطر بسیار چرب، لذیذ و خوشمزه است. موزارلا به طور طبیعی رنگی سفید دارد؛ اما در فرآیندهای مختلف به رنگ زرد نیز در می‌آید. طعم موزارلا کمی اسیدی است. به همین خاطر بهتر است آن را با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل میل کنید. این پنیر در صنعت آشپزی ایران نیز پرکاربردترین پنیر محسوب می‌شود. در حقیقت اکثر ما این پنیر را در ایران با نام پنیر پیتزا می‌شناسیم. موزارلا در انواع قالبی، ورقه‌ای یا رنده‌شده عرضه می‌شود.

استفاده از انواع پنیر در آشپزی

چدار

پنیر چدار بافتی خشک و ترد دارد. چدار کمی شور است. به همین خاطر برای افرادی که مشکل فشار‌خون دارند، شاید مناسب نباشد. این پنیر به رنگ زرد بوده و بسیار مغذی است. از این نوع پنیر در انواع همبرگر استفاده می‌شود.

پارمسان

پارمسان نیز یکی دیگر از معروف‌ترین پنیرهای دنیا محسوب می‌شود. بافت این پنیر دانه دانه، غلیظ و سخت است. پارمسان طعمی قوی دارد و شاید حتی کمی تلخ باشد. به همین خاطر در مصرف آن باید احتیاط کنید تا غذای شما بدطعم نشود. از پارمسان بیشتر در تهیه انواع ماکارانی، پاستا، سوپ یا سالاد استفاده می‌کنند. حتی در دستور‌پخت بسیاری از میان‌وعده‌های ایتالیایی نیز می‌توانید نام پارمسان را مشاهده کنید.

گودا

گودا یکی از پرچرب‌ترین پنیرهای دنیا محسوب می‌شود. گودای اصیل را از شیر پرچرب گاو‌های هلندی تهیه می‌کنند. برای تولید گودای اصل، چندین ماه زمان نیاز است. به همین خاطر بافت آن بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد است. گودا طعمی قوی، خوشمزه و کمی شیرین دارد. به همین خاطر بیشتر همه‌پسند است. جالب است بدانید گوداهای ورقه‌ای که شاهد آن هستیم، اکثر فرآوری‌شده هستند. گودای اصیل قیمت بسیار گرانی دارد و فقط به‌صورت رنده شده در انواع غذا می‌توان استفاده کرد.

استفاده از انواع پنیر در آشپزی

امتالر

امتالر یک پنیر سوئیسی کمتر شناخته‌شده در ایران است. این پنیر دارای حفره‌های ریز و درشت در بدنه خود است. این حفره‌ها در زمان تولید آن شکل می‌گیرند. با وجود آنکه شاید بسیاری از مردم نام این پنیر را نشنیده باشند، یکی از معروف‌ترین پنیرهای دنیا به حساب می‌آید. از این پنیر در انواع پاستا، پیتزا و غیره استفاده می‌شود.

گورگونزولا

با وجود آنکه پنیرهای کپکی همانند «بلوچیز» به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند، باز هم این پنیرها طرفداران کمتری دارند. شاید هنوز بسیاری از ما نیز مایل به چشیدن طعم این پنیر نباشیم. گورگونزولا نیز یکی از انواع پنیر کپکی محسوب می‌شود. این پنیر دارای رگه‌های سبز‌رنگ در خود است. این رگه‌ها، از انواع باکتری مفید تشکیل شده‌اند و خاصیت دارویی دارند. این پنیرها شیرین هستند و طعمی ملایم دارند. شما می‌توانید از این پنیر در پخت‌وپز استفاده کنید.

خب دوستان عزیز نظر شما درباره انواع پنیر در آشپزی چیست؟ شما کدام یک از این پنیرها را می‌شناختید؟ کدام پنیر را بیشتر ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.



Source link