نکات مهمی که هنگام خرید طلا و جواهرات باید در نظر داشته باشید


خرید طلا و جواهرات همواره از حساسیت خاصی برخوردار است. با توجه به ارزش این فلز گرانبها باید در هنگام خرید به یک سری نکات دقت کنید، تا گرفتار بسیاری از اشتباهات احتمالی نشوید. از آنجایی که امروزه بازار طلا زمینه ساز سواستفاده بسیاری از کلاهبرداران و افراد متقلب شده است، مهم است که با نکاتی در مورد خرید جواهرات آشنا شوید تا ضمن رضایت از خرید خود، دچار ضرر و زیان نشوید. در این مقاله به شرح نکات مهمی که در هنگام خرید طلا باید در نظر بگیرید، می‌پردازیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

درجه خلوص طلای زینتی

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید انواع جواهرات مانند خرید دستبند طلا زنانه و… باید در نظر بگیرید، درجه خلوص طلای زینتی است. در ایران خلوص طلای رایج که برای ساخت انواع جواهرات به کار می‌رود، ۷۵ درصد یا ۱۸ عیار است. این اعداد به معنی این است که حدود ۷۵% آن قطعه جواهر از طلای خالص تشکیل شده و ۲۵ درصد باقی مانده آن را انواع آلیاژها تشکیل می‌دهد. باید توجه داشته باشید که هر چقدر خلوص یا عیار طلا بالاتر باشد، آن طلا خالص‌تر است؛ بنابراین قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.

همان طور که پیش‌تر گفته شد؛ رایج ترین نوع طلا، نوع ۱۸ عیار آن است، اما برای ساخت بعضی از قطعات طلا و جواهرات از طلای ۲۰، ۲۱ و ۲۲عیار نیز استفاده می‌شود.

نکته دیگری که در مورد خلوص طلا باید در نظر بگیرید، شباهت طلا به پلاتین است. این دو فلز گرانبها به یکدیگر بسیار شباهت دارند، اما اگر در ساخت قطعات جواهر از پلاتین استفاده شده باشد، عبارت pt بر روی آن حک خواهد شد.

تحقیق در مورد فروشندگان معتبر

امروزه به دلیل وفور فروشگاه‌های عرضه کننده طلا، خرید طلا و جواهرات با استرس و نگرانی همراه است. متاسفانه بعضی افراد سودجو از طریق انواع فروشگاه‌های آنلاین و حضوری غیر معتبر، از اعتماد و سادگی برخی خریداران سو استفاده می‌کنند. به همین دلیل در هنگام خرید جواهرات باید در مورد فروشندگان معتبر تحقیق کنید. دقت به نکات زیر می‌تواند در این مورد راهگشا باشد:

توجه داشته باشید که اگر به صورت آنلاین به خرید طلا می‌پردازید، فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد.

در خرید جواهرات چه به صورت حضوری و چه خرید طلا آنلاین، باید پس از خرید، فاکتور دقیق که به مهر و امضای فروشنده رسیده است برای شما ارسال شود.

توجه داشته باشید که در صورت مغایرت محصول خریداری شده با آن چه سفارش داده‌اید، امکان عودت محصول برای شما وجود داشته باشد.

اگر به صورت آنلاین خرید می‌کنید، صفحه پرداخت، امن قابل اعتماد باشد.

سعی کنید پیش از خرید چندین گالری طلا و جواهر را شناسایی کنید و از آن‌ها بازدید کنید تا در مورد قیمت طلا و انواع مدل‌های موجود اطلاعات لازم را کسب نمایید.

بهتر است پیش از خرید طلا و جواهرات از فروشنده در مورد نحوه فروش بپرسید و از مقدار سود، اجرت و مالیات اطلاعات لازم را کسب کنید.

قوانین و مقررات بازگشت کالا از هر فروشنده را مطلع باشید

به این نکته دقت داشته باشید که همیشه انواع جواهرات خریداری شده مانند سرویس طلا ممکن است به طور کامل مطابق با سلیقه شما نباشد و پس از خرید، نظر شما تغییر کند. بنابراین بهتر است پیش از خرید در مورد روش‌های مرجوع کردن کالا اطلاعات لازم را کسب کنید. زیرا ممکن است در بسیاری از موارد، مرجوع کردن کالا برای شما به امری پردردسر و پیچیده تبدیل شود. بنابراین در این مورد حتما از قوانین و مقررات بازگشت کالا به طور کامل مطلع شوید.

بررسی گواهینامه

توجه به گواهینامه یا جواز کسب فروشگاه طلا و جواهرات، پیش از خرید طلا این امکان را برای شما فراهم می‌کند که ضمن خرید با خیالی آسوده، در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید به آسانی پیگیری‌ کنید. چنان‌چه قصد خرید طلا به صورت آنلاین را دارید، باید از وجود نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) اطمینان پیدا کنید. همچنین مجوز کشوری کسب و کار مجازی فروشگاه مورد نظر خود را بررسی نمایید.

افت قیمت در صورت فروش را در نظر داشته باشید

اگر فقط به خرید انواع طلای زینتی مانند ؛ به چشم زیورآلات یا اکسسوری نگاه نمی‌کنید و آن را به عنوان سرمایه نیز در نظر می‌گیرید، باید افت قیمت طلا در هنگام فروش را نیز در نظر بگیرید. علت افت قیمت، کسر شدن اجرت و سود در هنگام فروش است. بنابراین بهتر است در هنگام خرید طلا و جواهرات طلاهای کم اجرت را برای خرید انتخاب کنید. به عنوان مثال قیمت انواع دستبند طلای زنانه که از جزئیات بیشتری برخوردارند، به دلیل اجرت ساخت بالاتر بیشتر است، اما در هنگام فروش این اجرت از قیمت طلا کسر می‌شود. به همین دلیل خرید طلای کم اجرت یا مستعمل برای سرمایه‌گذاری بهتر است.

معایب خرید طلا و جواهرات به صورت حضوری و آنلاین

خرید طلا و جواهرات به صورت حضوری در کنار مزایای خود مانند مشاهده محصولات از نزدیک و اطمینان خاطر بیشتر، معایبی نیز دارد. در هنگام خرید حضوری باید زمان زیادی صرف کنید و به صورت حضوری به فروشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایید. از طرفی مقایسه انواع محصولات در خرید حضوری نیاز به بازدید از فروشگاه‌های متعدد دارد، که این امر وقت گیر و پر دردسر است.

امروزه فروشگاه‌های آنلاین بسیاری به فروش طلا و جواهرات می‌پردازند. خرید طلا آنلاین دردسرهای خرید حضوری را ندارد و در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق برخی فروشگاه‌های غیر حضوری به خرید اقساطی طلا آنلاین بپردازید. اما از معایب این نوع خرید طلا نیز می‌توان به افزایش احتمال تقلب و کلاهبرداری در فضای مجازی اشاره کرد. خرید از فروشگاه‌های آنلاین چه به صورت خرید اقساطی جواهرات باشد و چه به صورت خرید با پرداخت کامل، این ریسک را به همراه دارد که در دام سودجویان افتاده و متحمل ضرر و زیان شوید. به همین دلیل توجه به نماد اعتماد الکترونیک از اهمیت فراوانی برخوردار است.

جمع‌بندی

توصیه ما به شما این است که حتما پیش از خرید طلا و جواهرات در مورد فروشگاه حضوری یا انلاین خود تحقیق کنید تا از گواهینامه معتبر و نماد اعتماد الکترونیک برخوردار باشد. همچنین به عیار طلا، افت قیمت به دلیل اجرت، سود و… در هنگام فروش و انواع مدل‌های و طرح‌های طلا و جواهرات توجه نمایید تا از بابت خرید خود آسوده خاطر باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link