طرز تهیه ترشی مخلوط به چند روش ساده


طرز تهیه ترشی مخلوط بسیار ساده است و شما به راحتی میتوانید در خانه یک ترشی مخلوط عالی در فصل پاییز درست کنید.در ادامه این مطلب از ما به شما چند روش ساده برای درست کردن ترشی مخلوط را آموزش میدهیم.

طرز تهیه ترشی مخلوط - ترشی در شیشه

روش اول طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی 

در فصل پاییز و زمستان یکی از چاشنی هایی که پای ثابت سفره اکثر ایرانی ها است ترشی مخلوط است. این ترشی خوشمزه و محبوب بسیار آسان تهیه می شود و با رعایت نکاتی که در این آموزش گفته شده می توانید ترشی خوشمزه ای تهیه کنید.

همچنین در بخوانید : طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری شمالی با آبغوره تازه

مواد لازم برای ترشی مخلوط:

  • هویج:نیم کیلو
  • خیار:نیم کیلو
  • کرفس:نیم کیلو
  • بادمجان:800 گرم
  • سیب زمینی ترشی:300 گرم
  • پیاز ریز:400 گرم
  • سیر:400 گرم
  • فلفل سبز:به مقدار لازم
  • سبزی ترشی شامل مرزه ، شوید ترخون، نعناع و برگ کرفس:400 گرم
  • ادویه ترشی شامل زردچوبه، فلفل، گلپر و نمک:به مقدار لازم
  • سرکه قرمز:به مقدار کافی
  • موسیر:300 گرم
  • نعنا و شوید خشک:در صورت تمایل

طرز تهیه ترشی مخلوط مجلسی :

ابتدا ته گل کلم را جدا کرده و آن را به اندازه های دلخواه خرد کنید و داخل تشت آب بریزید تا آلودگی های آن از بین برود سپس داخل آبکش بریزید تا آب اضافی اش برود. هویج ها را هم پوست گرفته خرد کنید، چشم های سیب زمینی ها را گرفته و خرد نمایید. در ادامه برگ های کرفس را جدا کرده و ساقه و برگ را جداگانه بشویید و خرد کنید. خیار را هم شسته و سپس خرد نمایید. پیاز، سیر و سبزی را هم پاک کرده و بشویید. در مرحله بعد بادمجان ها را در ابعاد دلخواه خرد کرده و اگر دوست دارید پوست آن را بگیرید.

همه سبزیجات را شسته و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی اش خارج سپس برای چند ساعت روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا به‌خوبی خشک شوند و هیچ گونه آبی نداشته باشند. همه سبزیجات شسته و خشک شده را در یک تشت بزرگ بریزید و ادویه را اضافه کنید و با دست همه مواد را خوب مخلوط کنید. مواد ترشی را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و لابه لای آن فلفل سبز و بادمجان پخته شده اضافه کنید. در نهایت سرکه را افزوده درب شیشه را محکم ببندید و در یخچال نگهداری نمایید. سرکه را در حدی بریزید که روی مواد را به‌خوبی بپوشاند.

نکات مهم تهیه ترشی مخلوط :

  1. بادمجان ها را بعد از شستن و خشک کردن با یک لیوان سرکه بپزید نیاز نیست بادمجان را کاملا بپزید همین که کمی نرم شود کافی است.  اگر برای تهیه ترشی از موسیر خشک استفاده میکنید ابتدا آن را بشویید و سپس برای 1 الی 2 ساعت با آب ولرم بخیسانید و سپس آب آن را گرفته و با سایر مواد مخلوط کنید.
  2. حتما گل کلم ها را بعد از شستن کامل خشک کنید تا مانع از کپک زدن آن شود.
  3. برای این میزان مواد 2 تا 3 قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید تا ترشی شل نشود.
  4. برگ های تازه و جوان کرفس را به همراه سبزی ترشی خرد کرده و روی یک پارچه پهن کنید تا آب آن گرفته شود سپس به ترشی اضافه کنید.
  5. استفاده از شوید و نعناع خشک عطر و بوی بی نظیری به ترشی می دهد.
  6. استفاده از سبزی های گفته شده در مقاله سلیقه ای است و اگر تمایل داشتید می توانید از سبزی های دیگر هم استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد ترشی مخلوط

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 50دقیقه
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

طرز تهیه ترشی مخلوط - ترشی

روش دوم طرز تهیه ترشی مخلوط

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط :

  • گل کلم   ۱/۵ کیلوگرم
  • برگ کلم    ۰/۵ کیلوگرم
  • سبزی معطر پاک کرده   ۰/۵ کیلوگرم
  • فلفل دلمه ای متوسط    ۳ عدد
  • کرفس خرد شده   ۰/۵ کیلوگرم
  • لوبیا سبز خرد شده  ۲۵۰ گرم
  • هویج خرد شده   ۰/۵ کیلوگرم
  • سیر   ۲ بوته
  • فلفل سبز تند   ۳ یا ۴ عدد
  • بادمجان   ۱ کیلوگرم
  • پیاز ریز    ۰/۵ کیلوگرم
  • موسیر خشک   ۱۰۰ گرم
  • سیب زمینی ترشی   ۰/۵ کیلوگرم
  • نعنای خشک   ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل  به اندازه لازم
  • زردچوبه   ۱ قاشق غذاخوری
  • ادویه ترشی   ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه   به اندازه لازم

مواد لازم برای ادویه ترشی مخلوط :

  • پودر گلپر  ۱۰۰ گرم
  • پودر تخم گشنیز  ۵۰ گرم
  • پودر زیره سبز  ۵۰ گرم
  • ریشه جوز بویا ( پودر شده)   ۲۵ گرم
  • جوز رنده شده   ۲ عدد
  • دارچین   یک قاشق سوپخوری
  • فلفل سیاه   یک قاشق سوپخوری
  • فلفل سبز   یک قاشق سوپخوری
  • پودر رازیانه    ۵۰ گرم

استفاده از کرفس در ترشی مخلوط برای دادن عطر به آن است.

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی :

استفاده از همه ی سبزیجاتی که به عنوان مواد لازم در ابتدا آورده ایم یا کم و زیاد کردن هر کدام به سلیقه و ذائقه ی شما بستگی دارد. مثلا شاید شما از سیب زمینی ترشی، فلفل دلمه ای، لوبیا سبز یا برگ کلم در ترشی استفاده نکنید و دوست داشته باشید مقدار بادمجان و هویج در ترشی شما بیشتر باشد. البته توصیه ی ما برای استفاده از کرفس نیز برای این مقدار مواد در حد یکی دو ساقه و صرفا برای دادن عطر به ترشی است.

‎ همه ی موادی را که برای استفاده در ترشی مخلوط تدارک دیده اید تمیز بشویید.
در شستن گل کلم دقت و وسواس کافی به خرج دهید چون ممکن است لا به لای ساقه ها و زیر گلهای زیبای آن کرم وجود داشته باشد.
همه ی مواد را که شسته اید در سبد قرار دهید تا آب اضافه ی آن برود.

‎ اگر نتوانستید پیاز ریز تهیه کنید می توانید پیاز های معمولی را خرد کرده و در ترشی مخلوط استفاده کنید اما پیاز ریز ترشی شما را زیباتر می کند. برای اینکه پوست پیازهای ریز راحتتر کنده شود آنها را مدت کوتاهی در آب بخیسانید.

‎ تمام مواد جز پیاز ریز را در اندازه های دلخواه خرد کنید. هر قدر اندازه ها کوچکتر باشند ترشی مخلوط سریعتر می رسد.
مواد را در دستمالهای تمیز و در مکان مناسب که دور از گرد و غبار و دیگر آلودگی ها باشد کاملا پهن کنید تا خشک شوند.

طرز تهیه ترشی مخلوط - ترشی

سبزی ترشی مخلوط سبزیجات معطری مانند ترخان، مرزه و نعناع می باشد.

‎ از آنجایی که بادمجان طعمی تلخی دارد برای اینکه طعم ترشی شما بهتر شود بعد از خرد کردن بادمجانها (نیازی به کندن پوست بادمجان نیست) آنها را در سرکه بجوشانید. نیازی به استفاده از سرکه ی طبیعی نیست چون بعد از جوشاندن بادمجان ها باید سرکه را دور بریزید. یادتان باشد یکی دو جوش کافی است و گرنه بادمجانها متلاشی شده و خراب می شوند. بادمجانها را پس از جوشاندن در سبدی که کاملا خشک و تمیز باشد ریخته و روی آن سینی و وسیله ی نسبتا سنگینی قرار دهید تا طی حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت آب اضافی آن خارج شود.

استفاده از سیر را در ترشی توصیه نمی کنیم اما موسیر عطر بهتری دارد.
برای استفاده از موسیر، موسیرها را در مقدار زیادی آب خیس کنید و طی ۲۴ ساعت حداقل ۳ مرتبه آب آن را عوض کنید و اگر نیاز به پاک کردن دارند آنها را پاک کنید. وقتی آب موسیرها در آبکش رفت آنها را در پارچه ی تمیزی پهن کنید تا خشک شوند.

اگر سبزی خشک در دسترس دارید استفاده از آن ایده آل است و بهتر نیز در ترشی پخش می شود ولی اگر از سبزی تازه استفاده می کنید دقت کنید کاملا تمیز و خشک باشند.
سبزی ترشی معمولا سبزیجات معطری مانند ترخان، مرزه و نعناع می باشد.

وقتی همه ی مواد کاملا خشک شدند زمان ریختن ترشی فرا رسیده است.
برای اینکه همه ی مواد مخلوط شوند از یک ظرف یا پارچه ی تمیز و بزرگ استفاده کنید. یا به تدریج و لایه لایه مواد را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید.

وقتی مواد را در ظروف مورد نظرتان ریختید شروع به ریختن سرکه کنید تا جایی که سرکه کامل روی مواد را بگیرد.
توجه کنید در روزها و دو هفته ی اول به ترشی سر بزنید و اگر روی آن خالی شده بود دوباره سرکه بریزید تا مواد رویی خشک نمانند زیرا سرکه جذب سبزیجات می شود و سطح آن در ظرف پایین می آید.
اگر سرکه ی طبیعی در اختیار دارید به خاطر خواص درمانی و طعم خوب آن حتما استفاده کنید اما توصیه می شود قبل از مصرف آن را بجوشانید تا مطمئن شوید آب ندارد.

ادویه ترشی مخلوط را در مرحله ی آخر اضافه کنید،

نکات و هشدارها :

* سعی کنید برای ریختن و نگهداری ترشی از ظروف شیشه ای استفاده کنید، و اگر مقدور است ظروف شیشه ای تیره رنگ. زیرا طعم ترشی در ظروف پلاستیکی با مرور زمان عوض می شود و خوشایند نیست.
* اگر مایل به استفاده از ادویه در ترشی هستید آن را در مرحله ی آخر اضافه کنید، اما چون ادویه رنگ ترشی را تیره می کند توصیه می کنیم وقتی ترشی رسید ظرف کوچکی از آن را برای استفاده کنار بگذارید و ادویه را به آن اضافه کنید تا در دراز مدت رنگ ترشی تان تیره نشود.
* ظروف ترشی مخلوط را در محلی خشک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
* توصیه های اکید در مورد خشک و تمیز بودن دستها، ظروف و پارچه های مورد استفاده برای آن است که کمترین رطوبت و آلودگی که به ترشی برسد باعث کپک زدن ترشی و هدر رفتن همه ی زحماتتان می شود. در همین راستا هنگام استفاده از ترشی ها نیز برای کشیدن آنها از ظرف اصلی از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و اگر مطمئن نیستید که هیچ آلودگی ای وارد ظرف ترشی که سر سفره آورده اید و مقداری ترشی در آن باقی مانده نشده، باقی مانده ی ترشی را به ظرف اصلی باز نگردانید.

طرز تهیه ترشی مخلوط - ترشی

روش سوم طرز تهیه ترشی مخلوط

مواد لازم ترشی مخلوط
گل کلم ۱ عدد متوسط
هویج ۴ عدد بزرگ
ساقه کرفس ۱ عدد
خیار ۵ عدد
سیب زمینی ترشی ۴ عدد
پیاز ۴ عدد کوچک
سیر ۱ بوته
فلفل تند ۴ عدد
سبزی ترشی ۲۰۰ گرم
تخم گشنیز به مقدار کافی
سیاه دانه و زردچوبه به مقدار کافی
نمک و آویشن به مقدار کافی
سرکه و آب جوشیده به مقدار مساوی از هر کدام

طرز تهیه ترشی مخلوط

مرحله اول

برای تهیه ترشی مخلوط خوشمزه ابتدا گل کلم را به اندازه دلخواه خرد می کنیم، سپس می شوییم و آبکش می کنیم تا آب اضافی اش به طور کامل خارج شود. در ادامه خیار را می شوییم، سپس به اندازه دلخواه خرد می کنیم.

مرحله دوم

حالا هویج را می شوییم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و به اندازه دلخواه خرد می کنیم. در ادامه پوست پیاز قرمز کوچک را جدا می کنیم، سپس به ۴ قسمت تقسیم می کنیم. حالا سیب زمینی ترشی را به اندازه دلخواه خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله ساقه کرفس را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به اندازه دلخواه خرد می کنیم. در ادامه پوست سیر را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به اندازه دلخواه برش می زنیم. حالا فلفل تند را حلقه حلقه ریز خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک کاسه مناسب و بزرگ انتخاب می کنیم، سپس گل کلم، هویج، ساقه کرفس، سیر، سیب زمینی ترشی، خیار، پیاز و فلفل تند را به کاسه اضافه می کنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود.

مرحله پنجم

در این مرحله سبزی ترشی (جعفری، شوید، مرزه، گشنیز، ترخون) را می شوییم، سپس آبکش می کنیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه سبزیجان را روی تخته گوشت به صورت ریز ساطوری می کنیم. توجه داشته باشید خشک بودن مواد مهم است.

مرحله ششم

حالا سبزی ترشی را به کاسه حاوی مخلوط گل کلم اضافه می کنیم، سپس مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا سبزی با مواد ترکیب شود. در ادامه سیاه دانه را به ترشی مخلوط اضافه می کنیم تا سردی ترشی مخلوط را از بین ببرد.

مرحله هفتم

حالا تخم گشنیز را برای عطری بهتر و ترد شدن مواد به مخلوط ترشی اضافه می کنیم. در ادامه زردچوبه را به مخلوط ترشی اضافه می کنیم تا خوشرنگ شود. حالا نمک را به همراه گلپر به مخلوط ترشی اضافه می کنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم.

طرز تهیه ترشی مخلوط - ترشی در کاسه

مرحله هشتم

در این مرحله یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی انتخاب می کنیم. در ادامه آن را تمیز می شوییم و با دستمال کاملا خشک می کنیم. توجه داشته باشید خشک بودن ظرف مهم است. در ادامه مخلوط ترشی را درون ظرف می ریزیم و پر می کنیم.

مرحله نهم

حالا آب را می جوشانیم، سپس کنار می گذاریم و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در ادامه سرکه را با آب جوشیده خنک مخلوط می کنیم تا کمی از اسیدی بودن سرکه کم شود. در ادامه مخلوط سرکه و آب را درون ظرف حاوی ترشی می ریزیم تا پر شود.

مرحله دهم

در این مرحله برگ کرفس را روی ترشی قرار می دهیم تا اگر ترشی کپک زد، کپک به ترشی نرسد. در ادامه یک نایلون فریزر را روی درب ظرف قرار می دهیم، سپس درب ظرف را محکم می بندیم تا از ورود هوا به ترشی جلوگیری کند.

مرحله یازدهم

در نهایت ترشی مخلوط را در جای خنک قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز ترشی کاملا برسد. به هیچ وجه ترشی را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید، چون این کار باعث خراب شدن ترشی می شود.

طرز تهیه ترشی مخلوط - ترشی دز کاسه فلزی

نکات طرز تهیه ترشی مخلوط

محل نگهداری ترشی

اگر حجم ترشی ما کم باشد، بهترین جا برای نگه داشتن آن، یخچال است. اما اگر حجم ترشی زیاد باشد، باید از مکانی استفاده کنیم که دارای رطوبتی کم و ترجیحا محلی دور از نور مستقیم خورشید باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link