طرز تهیه موچی ساده و شکلاتی


طرز تهیه موچی یک نوعی دسر ژاپنی است و این روزها بسیار ترند شده ساده و آسان است.در این مطلب از شما با طرز تهیه موچی آشنا خواهید شد.

طرز تهیه موچی - موچی قرمز

اگر اولین بار است که اسم موچی به گوش‌تان می‌خورد، باید بگوییم موچی یک خوراکی محبوب است که به صورت دسر هم درست می‌شود. انواع مختلفی از موچی وجود دارند که وجه اشتراک آن‌ها، خمیری است که با آرد گندم یا آرد برنج یا آرد به دست آمده از غلات درست می‌شود. این غذای کره‌ای و ژاپنی که حکم یک دسر خوشمزه را هم دارد را می‌توانید بدون فر و در قابلمه درست کنید و نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده و حتی مواد گران‌قیمت ندارد.

موچی چیست ؟

موچی (mochi) نوعی کیک برنجی است که البته فقط با آرد برنج تهیه نمی‌شود و می‌توان با آرد گندم و غلات هم آن را درست کرد. اما نوع اصلی آن با نوعی برنج دانه کوتاه مخصوص به نام «موشیگوما» یا «موچی‌ گومه» درست می‌شود. برای تهیه این خوراکی، برنج را می‌کوبند، می‌پزند و خمیر می‌کنند. علاوه بر موچی گومه، به این برنج، برنج چسبناک، برنج شیرین و برنج مرواریدی هم می‌گویند.

تاریخچه موچی

این که موچی را اولین بار چه کسانی ساختند، مشخص نیست. در یک کلام اصالت این کیک برنجی نامعلوم است. البته برخی می‌گویند که موچی ابتدا در چین، تهیه و سپس به ژاپن آورده شد. ژاپنی‌ها هم آن را توسعه دادند. به همین خاطر به آن موچی ژاپنی هم می‌گویند. هر چند بعید نیست اسم موچی کره‌ای یا موچی چینی را هم شنیده باشید. به‌ هر حال این کیک محبوب در همه این کشورها، پخته می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی به روش مجلسی

این شیرینی در دوره پادشاهی «هی آن» در سال‌های ۷۴۹ تا ۱۱۸۵ میلادی به عنوان شیرینی سال نو میلادی شناخته شد. در قرن دهم، انواع مختلفی از موچی برای خدایان مذهبی در مراسم دینی «شینیتو» به عنوان پیشکش به این خدایان، استفاده می‌شد.

این هدیه به ظاهر ساده، نماد خوش‌‌یمنی و تقدس است و تا سال‌های زیادی، به عنوان یک غذای درباری و متعلق به طبقه مرفه ژاپن به حساب می‌آمده است. از طرفی موچی از فعل «موتسو» گرفته شده است که به معنای «داشتن یا گرفتن» است. این غذا به خوراکی اشاره دارد که از سمت خدایان به انسان داده شده است.

علاوه بر این، موچی انرژی‌زا است (البته بسته به موادی که در تهیه آن به کار می‌رود) و به همین خاطر بین سامورایی‌ها هم محبوب بوده است. اندازه کوچک و در عین حال مقوی بودن، آن را به غذایی مناسب تبدیل می‌کرده است. تا جایی که صدای کوبیدن برنج در هاون‌ها در زمان‌های قدیم، نشان از عزیمت جنگجویان به میدان‌های جنگ داشته است.

انواع موچی

از آن‌جایی که موچی قدمت طولانی دارد، به مرور هم دستور تهیه آن، پیشرفت و تکامل پیدا کرده است. موچی در بسیاری از غذاها و به عنوان دسر هم به کار می‌رود. در ژاپن انواع بسیاری از موچی وجود دارد. از انواع موچی می‌توان به واگاشی (خمیر موچی گرد شده و در مغز آن خمیر لوبیا قرمز وجود دارد)، موچی گاشی، موچی دایفوکو، دانگو، وارابی موچی، مافل و … اشاره کرد.

 

طرز تهیه موچی - موچی در ظرف چوبی

همچنین در بخوانید : طرز تهیه ترافل شکلات سوئیسی خوشمزه و جذاب به روش خانگی

طرز تهیه موچی ژاپنی و کره‌ای

مواد لازم برای تهیه موچی کره‌ای و ژاپنی

• آرد برنج: ۲۰۰ گرم
• شکر: ۵۰۰ گرم
• نشاسته ذرت: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱۸۰ میلی لیتر

مراحل طرز تهیه موچی ژاپنی و کره‌ای

برای درست کردن موچی ژاپنی یا موچی کره‌ای، ابتدا باید همه مواد را با هم مخلوط و خمیر موچی را درست کنید. خمیر را به روش مخصوص بپزید و بعد آن را باز کنید و قالب بزنید. در نهایت داخل خمیر موچی را با مواد دلخواه پر کنید. خمیر موچی باید دو بار در یخچال قرار بگیرد تا آماده شود.

مرحله اول: مواد را با هم ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی، آرد برنج را دو بار با الک ریز الک کنید. سپس آرد و شکر را با آب، در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید. مواد را با دست ورز دهید تا گلوله‌ها باز شوند و مخلوطی یکدست داشته باشید.

مرحله دوم: خمیر را درست کنید

یک قابلمه با سایز متوسط را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب آن بجوشد. یک صافی در آن قرار دهید. خمیری را که در مرحله قبل درست کرده‌اید، داخل یک ظرف پیرکس بگذارید و ظرف را داخل صافی یا آبکش بگذارید.

مرحله سوم: خمیر موچی را بپزید

روی قابلمه را با دمکنی بپوشانید، حرارت را روی ملایم تنظیم کنید تا به مدت ۱۵ دقیقه خمیر با بخار آب بپزد. سپس شعله را خاموش کنید و خمیر را از داخل ظرف خارج کنید. دوباره خمیر را به خوبی ورز دهید تا حالت سفت و ژلاتینی به خودش بگیرد.

مرحله چهارم: خمیر را با وردنه باز کنید

در این مرحله از طرز تهیه موچی، روی یک سطح را نشاسته ذرت بریزید و خمیر را روی آن ورز دهید و با وردنه باز کنید. تا وقتی که کاملا نازک شود.

مرحله پنجم: خمیر موچی را در یخچال بگذارید

یک سینی فر را با کمی روغن چرب کنید یا کف سینی را کاغذ روغنی بیندازید. خمیر نازک پهن شده را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. ۱۵ دقیقه زمان کافی است.

مرحله ششم: خمیرها را قالب بزنید

بعد از این که خمیر خودش را گرفت، آن‌ها را با قالب گرد برش بزنید. خمیرها را بتکانید تا نشاسته ذرت از روی آن‌ها پاک شود. هر کدام از خمیرها را کف دست بگذارید و داخل خمیرها را با موادی که دلخواهتان است، پر کنید.

مرحله هفتم: خمیرها را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه موچی ژاپنی، خمیرها را به شکل گلوله‌ای بپیچید و حالت دهید. سپس آن‌ها را با فاصله کم در یک ظرف بگذارید. روی خمیرهای موچی دلخواه را سلفون بکشید و ۳۰ دقیقه دیگر در یخچال بگذارید. بعد از این مدت، موچی شما آماده است.

طرز تهیه موچی - موچی سفید

طرز تهیه موچی با بستنی

مدت زمان آماده سازی: ۱ ساعت

مواد لازم برای تهیه شیرینی موچی با بستنی

  • آرد برنج: ۲۰۰ گرم
  • نشاسته ذرت: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • بستنی: ۵۰ گرم
  • آب: ۱۸۰ میلی‌لیتر
  • رنگ خوراکی (اختیاری): به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه موچی با بستنی

یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن موچی ترکیب کردن آن با بستنی است. این شیرینی خوشمزه با استفاده از آرد برنج، نشاسته ذرت، بستنی و آب تهیه می شود. اضافه کردن رنگ خوراکی به موچی کاملا اختیاری است و ظاهر جذاب‌تری به آن می‌بخشد. در ادامه می‌توانید با روش تهیه شیرینی موچی با بستنی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد خشک

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی با بستنی باید در یک ظرف آرد برنج را با شکر مخلوط کنید و با قاشق خوب هم بزنید. در صورت تمایل مقداری رنگ خوراکی به مواد اضافه کنید و خوب ترکیب کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر موچی

در این مرحله باید آب را به آرامی به مواد خشک اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا آرد گلوله نشود و خمیری یکدست حاصل شود. در زمان اضافه کردن آب می‌توانید خمیر را با دست ترکیب کنید تا بهتر مخلوط شود.

مرحله سوم؛ قالب زدن خمیر

بعد از آماده شدن خمیر باید مقداری نشاسته ذرت روی سطح کار بپاشید و سپس خمیر را پهن کنید تا قطر آن نازک شود. خمیر را برای ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید و بعد از یخچال خارج کنید و با استفاده از یک قالب گرد با قطر ۶ سانتی‌متر، برش دهید.

مرحله چهارم؛ قرار دادن خمیر در یخچال

بعد از قالب زدن خمیرها باید خمیرها را به صورتی که لای همه آن‌ها سلفون قرار بگیرد، روی هم بچینید و برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا برای تهیه شیرینی آماده شوند.

مرحله پنجم، ریختن بستنی در خمیر موچی

در این مرحله از طرز تهیه موچی با بستنی باید خمیرها را از یخچال خارج کنید و سپس داخل هر خمیر یک اسکوپ بستنی قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید برای داخل موچی از تکه‌های میوه تازه یا خشک نیز استفاده کنید. سپس خمیر را به شکل یک توپ جمع کنید تا بستنی کاملاً درون خمیر قرار بگیرد. موچی بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید.

مرحله ششم؛ سرو کردن موچی با بستنی

بعد از نیم ساعت موچی بستنی را از فریزر بیرون بیاورید و سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری سس شکلات روی موچی‌ها بریزید و هر کدام را به شکلی متفاوت تزیین کنید. برای تزیین موچی می‌توانید از پودر نارگیل، ترافل‌های رنگی و یا شکلات رنده شده استفاده کنید.

طرز تهیه موچی - موچی صورتی

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی در مایکروفر

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت موچی با آرد برنج: ۳ دقیقه

مواد لازم برای تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

  • آرد برنج ایرانی: ۱۰۰ گرم
  • پودر قند: ۵۰ گرم
  • آب: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۸۵ میلی‌لیتر)
  • پنیر خامه‌ای یا ماسکارپونه: ۲۰۰ گرم
  • رنگ خوراکی: چند قطره (رنگ و میزان دلخواه)
  • میوه‌ یا مربای دلخواه: به میزان دلخواه (برای داخل موچی)
  • نشاسته ذرت: به میزان لازم (برای غلتاندن دسر)

مراحل طرز تهیه موچی ژاپنی با آرد برنج ایرانی

موچی ژاپنی را می‌توانید به عنوان یک خوراکی برای میان وعده یا در کنار چای به عنوان شیرینی سرو کنید. در ادامه مراحل تهیه موچی با آرد برنج ایرانی را بخوانید.

مرحله اول: مواد خمیر موچی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی با آرد برنج، آرد برنج را ۲ تا ۳ بار از الک ریز عبور دهید تا ناخالصی‌های آن گرفته شده و یکدست شود. سپس آرد برنج را در یک کاسه بریزید و پودر قند، آب و چند قطره رنگ خوراکی را اضافه کنید. اگر می‌خواهید رنگ موچی تیره‌تر شود، رنگ بیشتری بریزید.

مرحله دوم: خمیر موچی را درست کنید

مواد خمیر موچی را که در کاسه ریخته‌ بودید، با دست ورز دهید تا یک خمیر یکدست و نرم داشته باشید. خمیر باید کاملا منسجم باشد. بعد از آماده شدن، روی خمیر را با سلفون یا نایلون بپوشانید. چند منفذ یا سوراخ هم روی نایلون ایجاد کنید.

مرحله سوم: خمیر موچی را در مایکروفر بگذارید

ظرف حاوی خمیر موچی را به مدت ۱ دقیقه یا ۴۵ ثانیه در مایکروفر قرار دهید. سپس آن را بیرون بیاورید و دوباره مواد را هم بزنید. روی ظرف را دوباره با نایلون بپوشانید و ۴۵ ثانیه دیگر ظرف را در مایکروفر بگذارید. ۳ مرتبه این کار را انجام دهید تا خمیر بپزد و از حالت خامی خارج شود.

مرحله چهارم: خمیر موچی را فرم دهید

بعد از آماده شدن خمیر، روی یک سطح را مقداری نشاسته ذرت پودر شده، بپاشید. سپس خمیر را روی سطح قرار دهید و آن را ورز دهید. به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین کف دستانتان بچرخانید تا گلوله‌ای شود. داخل گلوله‌ها را با مقداری پنیر و میوه‌های دلخواه یا مربا پر کنید و دوباره موچی را به شکل گلوله، فرم دهید. همه خمیر‌ را به همین شکل آماده کنید و موچی را سرو کنید.

طرز تهیه موچی - موچی توت فرنگی

طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی روی گاز

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت موچی با آرد برنج روی گاز: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

  • آرد برنج ایرانی: ۱۰۰ گرم
  • پودر قند یا شکر: ۵۰ گرم
  • آب: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۸۵ میلی‌لیتر)
  • رنگ خوراکی: چند قطره (رنگ و میزان دلخواه)
  • میوه‌ یا مربای دلخواه: به میزان دلخواه (برای داخل موچی)
  • نشاسته ذرت: به میزان لازم (برای غلتاندن دسر)

مراحل طرز تهیه موچی با آرد برنج بدون مایکروفر

در این روش، از شیوه سنتی ژاپنی برای آماده کردن خمیر موچی استفاده می‌شود و نیازی به فر یا مایکروفر وجود ندارد. مراحل زیر را برای تهیه این مدل موچی، ادامه دهید.

مرحله اول: خمیر موچی را آماده کنید

برای طرز تهیه موچی با آرد برنج ایرانی روی گاز و بدون مایکروفر، آرد برنج ایرانی الک شده را با شکر یا پودر قند مخلوط کرده و آب به آن اضافه کنید. مواد خمیر را ورز دهید تا یکدست شود. سپس آن را به روش سنتی بخارپز کنید که در ادامه روش آن را به شما می‌گوییم.

مرحله دوم: خمیر را بخارپز کنید

یک قابلمه را تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. خمیر را در یک ظرف پیرکس بگذارید. یک آبکش را روی درب قابلمه بگذارید و ظرف پیرکس حاوی خمیر موچی را در آن قرار دهید. روی قابلمه را دم‌کنی بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خمیر با حرارت بخارآب بپزد.

مرحله سوم: موچی را آماده کنید

بعد از بخارپز شدن خمیر، آن را از داخل ظرف پیرکس بیرون بیاورید. سپس خمیر را روی سطحی که نشاسته ذرت پاشیده‌اید، بگذارید و ورز دهید تا سفت و منسجم شود. به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین کف دستانتان بچرخانید. بعد از گرد شدن، داخل خمیر را با انواع مغزها یا میوه‌های دلخواه پر کنید و دوباره دایره‌ای‌شکل فرم دهید. همه خمیر را به همین نحو، آماده کرده و موچی را سرو کنید. نوش جان!

طرز تهیه موچی - موچی رنگی

طرز تهیه موچی شکلاتی با آرد برنج ایرانی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت موچی شکلاتی با آرد برنج: ۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه موچی با آرد برنج ایرانی

  • آرد برنج ایرانی: ۱۰ قاشق غذاخوری
  • پودر قند یا شکر آسیاب شده: ۵ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکلات تلخ: ۱ بسته
  • نشاسته ذرت: ۵ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه موچی شکلاتی

برای طرز تهیه موچی با آرد برنج و شکلات، می‌توانید داخل این شیرینی پودر کاکائو یا مایه شکلات بریزید یا بعد از گلوله کردن خمیر موچی، شیرینی را داخل پودر کاکائو یا شکلات ذوب شده بغلتانید. طرز تهیه موچی کاکائویی را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مواد موچی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موچی شکلاتی با آرد برنج ایرانی، شکلات تخته‌ای را خرد کنید و در یک کاسه بریزید. ظرف را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید و اجازه دهید شکلات به روش بن ماری ذوب شود. 

مرحله دوم: مواد موچی را ترکیب کنید

پودر قند (یا شکر آسیاب شده)، نشاسته و آرد برنج را باهم داخل یک کاسه بریزید و هم بزنید. سپس به تدریج شیر را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا غلظت آن، شبیه به ماست روان شود. خامه را به شکلات بن‌ماری‌شده، اضافه کنید و سریع هم بزنید تا مواد یکدست شوند.

سپس ۱ قاشق غذاخوری از مایه شکلاتی-خامه‌ای را به مایه موچی (همان خمیر با مخلوط پودر قند، نشاسته و آرد برنج) اضافه کنید و هم بزنید تا مایه موچی شکلاتی و خوشرنگ شود. 

مرحله سوم: پخت موچی شکلاتی

یک تابه نچسب را روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید و مواد را موچی را داخل تابه ریخته و به صورت مداوم باز و بسته کنید تا مثل یک خمیر، وسط تابه جمع شود و بعد از روی حرارت بردارید و روی یک سطح آرد‌پاشی‌شده، قرار دهید.

مرحله چهارم: موچی شکلاتی را سرو کنید

در آخرین مرحله، موچی را روی یک سطح، کمی ورز دهید تا نرم و لطیف شود. سپس از مواد به اندازه دلخواه بردارید و داخل آن را از مواد شکلاتی پر کنید. هر دانه موچی را بین کف دست‌هایتان، گرد کنید و داخل یک سلفون قرار دهید و خوب فشرده کنید . موچی‌های شکلاتی را برای ۲۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید و سپس آنها را سرو کنید.

طرز تهیه موچی - موچی شکلاتی

نکات و فوت وفن‌های طرز تهیه موچی با آرد برنج

  • برای انسجام بیشتر خمیر موچی با آرد برنج، بهتر است خمیر را بعد از آماده کردن به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.
  • از پنیر بدون نمک یا پنیر ماسکارپونه می‌توانید به عنوان مواد داخل موچی، در موچی آرد برنج استفاده کنید.
  • برای انسجام بهتر موچی، بعد از آماده کردن موچی با آرد برنج، بهتر است موچی‌ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند و بعد آنها را سرو کنید.
  • برای طرز تهیه موچی آرد برنج و توت فرنگی، از میوه توت فرنگی برای داخل موچی استفاده کنید. هم از توت فرنگی سالم و هم برش‌های توت فرنگی یا مربای توت فرنگی و مارمالاد توت فرنگی می‌توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه موچی با آرد گندم روی گاز یا طرز تهیه موچی بدون آرد برنج، شبیه موچی با آرد برنج است، فقط به جای آرد برنج از آرد گندم استفاده می‌شود.
  • برای طرز تهیه موچی ساده، نیازی به استفاده از شکلات و رنگ خوراکی در طرز تهیه موچی نیست.

طرز تهیه موچی - موچی سبز

نکات مهم تهیه موچی ژاپنی

    • موادتون رو که هم میزنید اگه در ظرف صاف بریزید بهتره چون توی ظرف مثل من بریزین امکان داره برای بدست آوردن خمیرتون زمان بیشتری ببره.
    • سعی کنید تا جایی که میتونید موادتون موقع روی بخار آب گذاشتن نرم باشه نزارید که مواد خشک خشک بشه.
    • توی ورز دادن حتماً با دستکش انجام بدید و زیاد ورز ندید که موادتون زود خشک نشه ولی یکدست بشه.
    • موچی رو اگه با ترازو یه اندازه بکشید قبل از مغزی گذاشتن بهتره چون همشون یکنواخت در میان.
    • از هر فیلینگ دلخواهی میتونید استفاده کنید مثل مربا، مارمالاد، ژله مغزی یا کره بادام زمینی داخل قالب بریزید، فریز کنید سفت بشه ما بین موچی بزارید. نوتلا، نوتلا به همراه میوه یا همه اینایی که گفتم بزارید با میوه دلخواه خودتون این بستگی به سلیقه شما داره من نوتلا گذاشتم، چون موچی شیرینیش کمه برای ما ایرانی ها موچی با نوتلا خیلی خوش خوراک تر میشه.
    • موچی چون از آرد برنج و نشاسته درست میشه موندگاری زیادی نداره زود خشک میشه حتما روی اون سلفون بکشید با این کار چند روزی بیشتر میمونه.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link