رژیم پرچرب کتوژنیک – فواید رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک و بارداری رژیم کتوژنیک در درمان تشنجها و برخی از علائم دیگر اینگونه بیماریها سودمند است و از موارد مطلقاً ضروری تجویز آن نمونه رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه ۴ هفته ای رایگان لاغری سریع است. علاوه بر این موارد ، به دلیل اینکه سطح مواد معدنی در بدن شما کاهش میابد ، احتمال بروز سنگ کلیه ، یبوست و آسیب به استخوان ها بوجود می آید. یکی از عوارض شناختهشدهٔ داروهای خانوادهٔ بازدارندههای کربنیک آنهیدراز (همچون توپیرامات و زونیساماید) افزایش احتمال ابتلا به سنگهای کلیوی است، اما مصرف همزمان این داروها با رژیم کتوژنیک، این خطر را در مقایسه با مصرف رژیم غذایی بهتنهایی، افزایش بیشتری نمیدهد. This  data was c᠎re​at ed ​with GSA Conte nt G​ener ator Demov er sion!

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم در نتیجه اجازهٔ انحلال به اوریک اسید نمیدهد و بدین ترتیب کریستالهایی از این ماده تشکیل میشود که همچون هستهای برای سنگهای کلسیمی عمل میکنند. این روغن در کاهش ذخیره چربی و افزایش چربیسوزی نقش دارد و باعث میشود نیاز بدن به کالری و کربوهیدرات و در نتیجه گلوکز کاهش پیدا کند. بسیاری از مراکز بهطور سنتی میزان مصرف آب بیماران را به ۸۰٪ نیاز روزانه کاهش میدهند و این موضوع خود مزید بر علت است و امروزه دیگر توصیه نمیشود. عوامل مختلفی همچون بروز اسیدوز و کاهش هورمون رشد در این موضوع دخیلند.

این ویزیتها و آزمایشها باید در سال اول، هر سه ماه یکبار، و در سالهای بعدی، هر شش ماه یکبار باشد. پیشرفت خود را اندازه گیری کنید: هر سه تا چهار هفته یکبار از خودتان عکس بگیرید و وزنتان را اندازه گیری کنید. شما میتوانید برای دریافت یک رژیک کتوژنیک استاندارد و علمی به کلینیک های لاغری تهران مراجعه کنید. رژیم چربی خواری کتوژنیک به خاطر داشتن مقدار بالایی از چربی های سالم و پروتئین با کیفیت بسیار سیر کننده بوده که از خوردن بیش از حد مواد غذایی کم ارزش، شیرین و کالری خالی جلوگیری میکند.

رژیم لاغری کتوژنیک به برخی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند چون به بدن اجازه می دهد سطح گلوکز را در مقدار پایین اما سالم تثبیت کند. البته همیشه برای لاغری نیست؛ تغذیه سالم برای افراد زیادی اهمیت دارد. اما آیا عوارضی را برای فرد در پی دارد؟ در نسبت ۴ به ۱ رژیم کتوژنیک تقریبا حدود ۸۰ درصد انرژی از چربی ها تامین میشود و باقی مانده انرژی مورد نیاز روزانه فرد از طریق مصرف پروتیئین و کربوهیدرات به دست می آید، باید توجه داشته باشد که در رژیم کتوژنیک برای تامین حداقل پروتئین مورد نیاز بدن باید ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در رژیم غذایی قرار داشته باشد.پس از محاسبه انرژی چربی ها و پروتئین در رژیم غذایی باقی مانده انرژی را از طریق کربوهیدرات تامین میکنیم.

عوارض شایعی که به آسانی درمان میشوند عبارتند از یبوست، اسیدوز خفیف و هیپوگلیسمی، در صورتی که فرد در آغاز گرسنگی طولانی داشته باشد. تا حد امکان، تمامی قرصها و داروهای ضد تشنج بیمار را باید به انواعی تغییر داد که فاقد قند در فرمولاسیون خود هستند. در نهایت، لازم است والدین کودک و همهٔ کسانی که به نحوی از کودک مراقبت میکنند، آموزشهای لازم را در مورد جنبههای مختلف رژیم کتوژنیک گذرانده باشند تا بتوان تا حد امکان، این رژیم را با خطر کمتری اجرا کرد. این عارضه چند روز بیشتر و از علائم آن را میتوان به ضعف در عملکرد مغز، افزایش اشتها، اختلالات گوارشی، کاهش سطح انرژی و ناتوانی در ورزش اشاره کرد.

علاوه بر این، یک بررسی دیگر نشان داد که افزایش سطح کتون با استفاده از مکملها، ممکن است ریکاوری عضلانی را تسریع کند و تجزیه پروتئین را به دنبال تمرینات استقامتی کاهش دهد. یک دورهٔ کوتاهمدت از افزایش تشنجها در طی بیماری یا در اثر نوسان سطح کتونهای خون محتمل است. اگر بیماری خاصی دارید، حتما ۷ خطر رژیم کتوژنیک برای سلامتی که باید بدانید را بخوانید. رژیم کتو یا کتوژنیک جزو رژیم های غذایی میباشد که با تغییر متابولیسم منجر به لاغری سریع میشود اما نکات مهمی دارد که قبل از خرید رژیم کتوژنیک باید بدانید.

هنگام بستری تا زمان شام، به بیمار فقط مایعات بدون کالری و بدون کافئین داده میشود. افرادی که دچار اختلال در اکسیداسیون اسید چرب هستند، قادر به سوختوساز اسیدهای چرب موجود در این رژیم (که جایگزین کربوهیدرات برای تأمین انرژی شده) نیستند. مارچوبه، قارچ، فلفل دلمه ای، تربچه و گوجه فرنگی در ۱ فنجان ۳ تا ۷ گرم کربوهیدرات خالص دارند. کودکانی که ضایعهٔ فوکال مغزی دارند (یعنی یک نقطهٔ خاص در مغزشان شروعکننده تشنج است) و نامزد انجام جراحی هستند با احتمال بیشتری پس از جراحی و آغاز این رژیم، بهبود کامل (عاری از تشنج) خواهند یافت.

شام روز سوم، محتوای کالریاش کامل است و دیگر اگناگ نیست، بلکه رژیم اصلی کتوژنیک است که آغاز میشود. وجود کتون در ادرار نشانۀ رعایت رژیم بر طبق دستور العمل داده شده است و نبودن کتون در ادرار یعنی حالت اسیدی از بین رفته است و تشنج شروع میشود. پیاچ ادرار در این بیماران، پائین (اسیدی) است. کاهش سیترات ادرار: در مصرفکنندگان این رژیم، سطح سیترات ادرار بهطور غیرعادی پائین است. همینطور افراد مبتلا به دیابت میتوانند در طول هفته تخم مرغ مصرف کنند و نگران افزایش سطح قند خون و کلسترول خون نباشند.

والدین سه روز اول را بهطور کامل در کلاسهای آموزشی میگذرانند که شامل مباحثی دربارهٔ تغذیه، مدیریت رژیم غذایی، تهیه غذا، خودداری از مصرف قند و رسیدگی و ادارهٔ بیماری است. حدود ۲۰٪ از کودکان با این رژیم بهطور کامل از تشنجها رهایی مییابند و بسیاری دیگر نیز میتوانند مصرف داروهای ضد صرع را کاهش داده یا به کلی قطع کنند. حدود 10 تا 15 درصد از کودکان نیز، تشنجهایشان به صورت کامل کنترل میشود. کادر ماهر و متخصص این متشکل از پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی خدمت رسانی نماید.

با رژیم کتوژنیک، بدن ایشان شروع به مصرف ذخایر پروتئینی خود کرده و کتواسیدوز و در نهایت کما و مرگ حادث میشود. فقدان انرژی و لتارژی بهطور شایع دیده میشود اما ظرف دو هفته برطرف میشوند. با کاهش چشمگیر میزان دریافت کربوهیدرات، بدن مجبور میشود برای دریافت انرژی دست به سوزاندن چربیها بزند. پس از صبحانهٔ کتوژنیک در روز چهارم، بیمار مرخص میشود. بهطور شایع پس از ۲ سال، یا ۶ ماه بعد از قطع کاملِ تشنجها، میتوان اندکاندک ظرف دو تا سه ماه رژیم را قطع کرد.

علت اصلی به جود آمدن رژیم کتوژنیک برای درمان صرع بود، در گذشته به دلیل نبود داروهای ضد تشنج از رژیم های کتوژنیک برای درمان صرع استفاده میشد، اما امروزه با وجود داروهای ضد تشنج در صرع میتوان بسیاری از بیماران را درمان کرد. چربی سوزی تنها یکی از فایده های کتو است. در ۲۰۰۵ میلادی در یک نظرسنجی از ۸۸ متخصص مغز و اعصاب اطفال در آمریکا، مشخص شد که تنها ۳۶٪ آنها پس از شکست درمان با دو دارو، رژیم کتوژنیک را تجویز میکنند، ۲۴٪ بهطور گاهبهگاه از این رژیم بهعنوان آخرین چاره بهره بردند و ۲۴٪ بهندرت و تنها در چند مورد، آن را به کار بسته بودند و ۱۶٪ نیز بههیچوجه آن را تجویز نکرده بودند.

این کارآزماییهای بالینی در کودکانی انجام شده بود که به داروهای رایج ضد تشنج پاسخی نداده بودند و تنها در یکی از این کارآزماییهای بالینی، یک گروه اختصاصدادهشده به رژیم کتوژنیک را با یک گروه دیگر که این رژیم را دریافت نکرده بودند (گروه شاهد) مقایسه کرده بودند. حدود یک سوم از مراکزی که رژیم کتوژنیک را به کودکان ارائه میکنند رژیمهای مشابهی هم برای بالغین مبتلا دارند. اعضا این تیم معمولاً شامل یک «متخصص پروانهدار تغذیهٔ کودکان» که مسئول هماهنگسازی برنامهٔ رژیم غذایی است و یک «پرستار دارای پروانه رسمی» که با صرع کودکان آشنایی کافی داشته باشد.

مایعات را جایگزین کنید و به اندازه کافی آب بنوشید. صبحانه: تخم مرغ سرخ شده را با بیکن و قارچ سرخ کنید. صبحانه: بیکن ، تخم مرغ و گوجه فرنگی. سیترات در حالت معمول به انحلال کلسیم آزاد کمک میکند. بهدلیل اسیدوز ایجاد شده، استخوانهای بدن شروع به از دست دادن مواد معدنی خود کرده و بدین ترتیب میزان کلسیم دفعشده در ادرار بالا میرود. عوارض جانبی همچون گرسنگی و از دست دادن انرژی شایع بود و ۳۰٪ نیز دچار یبوست شدند.

که اغلب به این عوارض آنفلوآنزای کتو گفته می شود و معمولاً طی چند روز تمام می شود. رژیم با چربی بالا و کربوهیدرات پایین کتو باعث کاهش نشانههای بیماری قلبی از جمله تری گلیسیرید و کلسترول بالا میشود. این آزمایش با نوارهای آزمایش کتون نیتروپروساید انجام میشود که رنگش در حضور اَستواَستون (یکی از سه اجسام کتونی) از «صورتی براق» به «قرمز آلبالویی» تغییر میکند. در مطلب سبزیجات کم کربوهیدرات بهترینها را به شما معرفی میکنیم تا از سبزیجات مجاز رژیم کتو آگاهی پیدا کنید. کربوهیدرات ها منبع اولیه تولید انرژی در بافت های بدن هستند.

اگر رژیم را با گرسنگی اولیه آغاز نکنند، زمان رسیدن به بهبودی نسبی در نیمی از بیماران کمی طولانیتر (۲ هفته) است، اما میزان کاهش تشنجها در درازمدت، تفاوتی ندارد. در بیمارانی که این رژیم مفید واقع میشود، نیمی ظرف ۵ روز، شاهد کاهش تشنجها هستند (در صورتی که رژیم غذایی با ۱ تا ۲ روز گرسنگی اولیه شروع شده باشد)، سه چهارم ظرف ۲ هفته و ۹۰٪ ظرف ۲۳ روز، شاهد کاهش تشنجها خواهند بود. هنگامی که کودک در بیمارستان بستری است، قند خون را چندین مرتبه در طی روز، آزمایش میکنند و او را از لحاظ بروز کتوزیس علامتدار زیر نظر میگیرند (که با تجوی مقادیر اندکی از آب پرتقال قابل درمان است).

در یک تحقیق بر روی افراد مبتلا به دیابت، نشان داده شد کسانی که از این رژیم پیروی می کنند، پس از مدتی، استفاده از داروهای کنترل کننده قند خون را کنار گذاشته اند. رژیم کتوژنیک قند خون و سطح انسولین بدن را کاهش می دهد و با افزایش سطح کتون ها برای سلامتی بسیار مفید هستند. سطح کتون ادرار، روزانه اندازهگیری میشود تا مطمئن شوند کتوزیس دلخواه بدست آمده و بیمار به رژیمش پایبند بوده یا خیر، با این وجود، سطح کتون ادرار ارتباطی با اثرات ضد تشنجی آن ندارد.

استخوانها از ترکیب فسفات کلسیم ساخته شدهاند؛ فسفات با اسید واکنش نشان میدهد، اما کلسیم اضافی از ادرار دفع میشود. رژیم کتوژنیک معمولاً همزمان با داروهای ضد صرع آغاز میشود و اگر موفق باشد، داروها را کمکم قطع میکنند. برخی از این سندرمها عبارتند از: سندرم دراوه، اسپاسمهای صرعی، صرع میوکلونیک آستاتیک، و سندرم توبروز اسکلروزیس. از آنجا که رژیم کتوژنیک شامل تعویض به منابع انرژی مختلف است می تواند منجر به برخی تاثیرات منفی نیز شود. این رژیم بدن افراد را در حالت کتوز قرار میدهد که بدن شما را مجبور به سوزاندن چربی میکند.