رژیم غذایی کتوژنیک؛ راهنمای جامع برای تازهکاران

گوشت و مرغ در رژیم کتوژنیک از غذاهای اصلی محسوب نمونه و اطلاعات برنامه کیتوژنیک دایت میشوند. کتون مولکول هایی هستند که می توانند انرژی لازم مغز را فراهم کنند.در این رژیم لاغری بعد از گذشت چند روز بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات ها شروع به سوزاندن چربی و کتون ها می کند. با توجه به موارد ذکر شده در مورد اهمیت نوع رژیم غذایی در کودکان ، لازم است استفاده از هر نوع رژیم خاص مانند رژیم غذایی کتوژنیک در کودکان تحت نظر متخصص تغذیه انجام گردد. میزان چربی موجود در رژیم را میتوان با توجه به انرژی کلی مورد نیاز و نسبت کتوژنیک، محاسبه کرد سپس پروتئین آن را بر اساس نیازهای روزانه جهت رشد مناسب بیمار و حفظ سلامت بدن محاسبه میکنند که حدوداً ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن است در انتها، کربوهیدرات را بر اساس باقیماندهٔ نیاز انرژی، ضمن حفظ نسبت کتوژنیک، تعیین میکنند.

آیا رژیم کتوژنیک برای کبد مضر است

کتومحض کتوژنیک کتوژنیک دایت کتوژنیک محشره کیتو کیتوروزانه کیتو روزانه گلوکونئوجنسیس چیست؟ ۱ رژیم کتوژنیک چیست؟ برنامه لاغری به آرامی و به صورت تدریجی، موثرترین شیوه برای کنترل وزن در بلندمدت است.بسیاری از رژیم ها و برنامه های لاغری ممکن است در شما احساس گرسنگی و در نتیجه نارضایتی ایجاد کنند و همین امر نیز یکی از دلایل اصلیست که ادامه دادنِ یک رژیم لاغری سالم را برای اغلب افراد در طولانی مدت دشوار می سازد.با این حال تمام رژیم های لاغری این ویژگی را ندارند. به عنوان مثال، مطالعهای که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶، در مجله nutrients منتشر شد، اهمیت غلات کامل را برای کمک به کنترل وزن و همچنین کنترل قند خون بالا نشان میدهد. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که بدن برای سوزاندن انرژی قند خود را تمام می کند و مجبور است از چربی استفاده کند. از دیگر مزیت های رژیم کتوژنیک افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون است.

از جمله افزایش تشنگی ، خشکی دهان ، تکرر ادرار و کاهش گرسنگی یا اشتها. اما امروزه همچنان برای افرادی که بدن سالمی دارند اما صرع آنها مقاوم به درمان است، از این رژیم غذایی استفاده میکنند و این عارضه را کنترل مینمایند. همانطور که در برنامه اقدام جهانی سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر مشخص شده است، رژیمهای غذایی سالم به طور کلی میوهها، سبزیجات، آجیل و دانهها، غلات کامل، حبوبات و مواد غذایی کمتر حیوانی را شامل می شود. این رژیم غذایی شامل کاهش کربوهیدرات ها ، به میزان 50 گرم در روز یا کمتر ، برای کمک به بدن در رسیدن به حالت کتوز است ، که در آن مجبور است چربی (و نه قند) را برای تأمین انرژی بسوزاند. هدف اصلی رژیم کتوژنیک، لاغری سریع است و مانند هر برنامه غذایی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و برای هر شخصی نتایج متفاوتی داشته باشد.

انواع غذاهای کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک یک برنامه غذایی با میزان بالای چربی و کربوهیدرات پایین به فرد داده می شود. روغن زیتون، روغن نارگیل، کره بادام زمینی، آجیل و دانهها، محصولات لبنی چرب، گوشتهای سالم و ارگانیک چرب، تخممرغ رسمی، ماهیها، سبزیجات برگ سبز، آرتیشو (کنگرفرنگی)، مارچوبه، قارچ، گوجهفرنگی، هویج، کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج، ادویه جات، جو، برنج قهوه ای، حبوبات و میوههای با قند پایین از این جملهاند. کربوهیدرات کمتر : یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می تواند مرتبا قند خون و انسولین را افزایش دهد ، که می تواند منجر به عملکرد ضعیف سلول ها و آسیب به آنها در مرور زمان شود. رژیم کتوژنیک در مقایسه با سایر رژیم های لاغری تاثیر بیشتری در چربی سوزی ، کاهش کالری و افزایش احساس سیری دارد. کاهش ذخیره چربی: برخی تحقیقات نشان می دهند که رژیم های کتوژنیک می توانند فرآیند تبدیل قند به چربی را کاهش دهند بنابراین ذخیره چربی در بدن کمتر می شود.

انواع رژیم کتوژنیک

به طوری که با حذف برخی از غذاها نیازی به شمارش کالری نمی باشد. در مقابل ، تقریباً تمام منابع کربوهیدرات از جمله دانه ، برنج ، لوبیا ، سیب زمینی ، شیرینی ، شیر ، غلات ، میوه و حتی برخی سبزیجات با کربوهیدرات بالاتر حذف می شوند. بهعنوان مثال، برخی از کاربران در انجمنهای آنلاین میگویند که میتوانند در حین شیردهی تا زمانی که کالری دریافتی خود را بالا نگه داشتهاند و مایعات زیادی مینوشند، تحت رژیم کتوژنیک بمانند. درهرحال هر رژیمی قواعد و اصول خود را دارد و با نکات مهمی همراه است که رعایت اصولی این نکات به شما کمک میکند تا به وزن و هدف اصلی و دلخواه خود برسید.

در ادامه همراه ما باشید تا با این عوارض بیشتر آشنا شوید. یکی دیگر از نظریههای موجود نشان میدهد که چون رژیم کتوژنیک قند خون را در افراد مختلف کاهش خواهد داد بنابراین میتواند عوارض انسولین را نیز به پایینترین حد بکشاند، مادهای که احتمالا همراه با سرطان خواهد بود. اینگونه تصور میگردد که ترکیب چربی، پروتئین و کربوهیدرات میتواند موجب ایجاد تغییراتی در ساختار بدن شود، این مسئله در ادامه کتوز را شکل خواهد داد.

رژیم کتوژنیک و پریود

اما یک مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می کند. این برنامه غذایی شما را به خوبی لاغر میکند! تبدیل چربی به کربوهیدرات : در این رژیم بدن شما برای سوخت چربی و پروتئین را به کربوهیدرات تبدیل می کند که این امر باعث می شود بدن کالری بیشتری بسوزاند. در این نوع نسبت غالباً 60٪ چربی ، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است. و خیلی از افراد که قصد افزایش وزن دارند به اشتباه سراغ مولتی ویتامین ها می روند در صورتیکه مصرف این مواد سبب اضافه شدن وزن نمی شود.یک باور غلط دیگری هم که وجود دارد این است که خیلی از افراد تصور می کنند چون چربی ها کالری بیشتری دارند، بیشتر سبب افزایش وزن می شوند. باعث افزایش کتون ها در بدن می شود. اجسام کتون: کتون ها دارای مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی ، از جمله بیماری هایی مانند سرطان ، آلزایمر و صرع است.

روش رژیم کتوژنیک

ممکن است رژیم غذایی کتوژنیک در بهبود بیماریهایی مانند دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر نیز مفید باشد. این یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات ، پروتئین متوسط و پرچرب است. اگرچه این عارضه کاملاً نادر است. یکی از انتقادهای اصلی این رژیم این است که بسیاری از افراد تمایل به خوردن بیش از حد پروتئین و چربی های بی کیفیت از غذاهای فرآوری شده ، با میوه ها و سبزیجات بسیار کمی دارند. در جدول 1-1رتبه بندی کتو را در رژیم های غذایی متعدد مشاهده خواهید کرد. رژیم غذایی کتوژنیک – به عنوان “رژیم کتو” یا فقط “کتو” شناخته می شود – به جدیدترین روش در برنامه های کاهش وزن تبدیل شده است. در این رژیم غذایی کربو هیدرات ها به میزان خیلی کم مصرف می شود و تأمین انرژی مورد نیاز از طریق مصرف چربی های مفید صورت می گیرد. This c​on tent h​as ᠎been g​en er᠎ated ​wi​th t᠎he he​lp of G​SA Conte​nt Gen erat᠎or D᠎em᠎ov ersion​.