بهترین سیستم اطفا حریق مخازن سوخت


مخازن نگهداری سوخت یکی از مهم ترین مکان هایی است که باید به خوبی محافظت شوند تا از زیان های شدید جلوگیری کنندو مخازن سوخت معمولا به صورت چندتایی و در کنار هم ساخانه می شوند و برای ذخیره سازی سوخت در مقادیر بسیار زیاد استفاده می شوند. لذا آتش سوزی در یک مخزن می تواند باعث ایجاد زیان های بسیار بالای مالی و جانی شود. شرکت برسام سورین کارا می تواند در این زمینه انواع پیشنهاد های ایمن و استاندارد را برای افزایش ایمنی مخازن سوخت به شما ارائه دهد.

در ابتدا بعد از ساخت و ساز مخازن سوخت آتش ‌سوزی یک امر طبیعی محسوب می ‌شد چرا که سوخت هایی مانند گاز یا نفت خود عاملی برای ایجاد آتش بودند. اما با توسعه و گسترش صنایع توجه به این نکته که باید برای جلوگیری از آتش سوزی، سیستم های پیشگیری از حریق طبق استانداردها و دستورالعمل های لازم طراحی گردد باعث شد تا مخازن سوخت دچار حریق کمتری گردند.

سیستم اطفا حریق

این سیستم می تواند برای اموال و جان افراد در برابر آتش سوزی به عنوان بهترین محافظ عمل کند. اگر آتش سوزی رخ دهد سیستم های اطفا حریق به راحتی می‌ توانند آسیب ‌های وارده را به حداقل برسانند. سیستم هایی که امروزه طراحی شده اند بر خلاف نوع قدیمی خود که فقط از آب استفاده می کردند از فوم، سیستم اسپری نازل، گازهای بی اثر و سیستم CO2 برای اطفا حریق بهره می برند.

این مواد عکس العمل بسیار سریعی را در برابر آتش دارند و از طرف دیگر یک راه حل بسیار عالی برای خاموش کردن حریق محسوب می گردند. چرا که این موارد هم برای محیط زیست و هم افرادی که از آن استفاده می کنند کاملاً بی خطر می باشند.

انواع مخازن ذخیره ‌سازی نفت

در ادامه این نوشته انواع مخازن ذخیره سازی نفت را بیان می کنیم:

مخزن های ذخیره سازی سوخت روباز

این مدل مخزن ذخیره سازی از ساده ترین مخزن های موجود می باشد. دارای دیواره های بدون سقف هستند. به دلیل آن که این مخازن سقف ندارند پس باید موادی در آن ها ذخیره گردد که فرار نباشد، اشتعال زا و گران قیمت نباشد.

مخازن ذخیره سازی با سقف ثابت

از این مخازن بیشتر برای نگهداری موادی استفاده می کنند که فشار بخار این مواد کم و یا خیلی ناچیز باشد. همچنین برای ذخیره سازی موادی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای قابلیت اشتعال زدایی باشد. معمولا کف این مخازن را صاف ولی سقف آن ها را به شکل گنبدی می سازند.

مخازن ذخیره سازی با سقف شناور

طراحان این مخازن را به‌گونه ‌ای ساخته اند که دیواره های آن ها استوانه شکل بوده اما قسمت سقف و کف آن به صورت شناور می باشد. این مخازن را معمولاً به دو شکل می سازند نوع اول مخازنی می باشد که هیچگونه سقف ثابتی ندارند و قسمت سقف شناور آنها کاملاً با هوای آزاد در ارتباط می باشد.

نوع دوم مخازنی هستند که علاوه بر سقف شناوری که دارند یک سقف ثابت نیز برای آن ها در نظر گرفته می شود.

سیستم اطفا حریق در تانک های با سقف ثابت

در مخازن ذخیره سازی با سقف ثابت معمولاً از سوخت هایی نگهداری می کنند که ریسک متوسطی داشته و در دسته بندی مایعات کلاس 2 قرار می گیرند.

 با توجه به نوع سوختی که در مخازن نگهداری می شود سیستم اطفا حریق مخازن سوخت یا به صورت دستی و یا به صورت اتوماتیک اعمال می گردد. سیستمی که برای اطفا در مخازن نگهداری سوخت مورد استفاده قرار می گیرد هم باید دارای کارآمدی بالا و هم سرعت عمل بسیار بالا باشند.

سیستم های اطفا حریق در تانک های با سقف شناور

هدف از طراحی این نوع مخازن ذخیره سازی سوخت برای نگهداری از مایعاتی می باشد که دارای خطر بسیار بالایی بوده و در دسته بندی در مایعات کلاس 1 قرار می گیرند.

با توجه به خطری که این مایعات دارند برای پیشگیری از هرگونه خطر احتراق و جلوگیری از آسیب و ضرر و زیان مالی و جانی طراحان در سطوح مختلف این مخزن از سیستم های خنک سازی استفاده کرده اند.

از طرف دیگر لایه های این مخازن را به‌گونه ‌ای ساخته اند که می تواند در برابر فشار بالا بسیار مقاوم باشد و به راحتی در برابر انقباض و انبساط مایعاتی که در مخازن قرار دارد مقاومت کند.

در صورت بروز هرگونه آتش سوزی سیستم‌ اطفا حریق فوم به صورت خودکار شروع به فرآیند خاموش سازی آتش می کنند. اگر این سیستم ها به طور خودکار کار نکنند می توان از طریق سوپاپ های اطمینان اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

روش های اطفا حریق مخازن سوخت

روش های اطفا حریق مخازن سوخت را در پایین به طور کامل گفته ایم:

خنک کردن مخازن نگهداری

هر مخزنی که برای نگهداری سوخت ساخته می گردد برای آن یک سیستم خنک کننده که آب را اسپری می کند در نظر گرفته می شود. در صورت آتش سوزی در هر مخزن به اندازه ۱۰ لیتر در هر دقیقه متناسب با هر متر مربع از میزان سطح مخزن آب اسپری خواهد شد.

سیستم اطفا حریق آب و فوم

این سیستم را بیشتر برای مخازن نگهدارنده سوخت هایی استفاده می کنند که اشتعال زا و غیر قابل مهار می باشند. این سیستم تشکیل شده است از ۳ ماده فوم، هوا و آب که به راحتی می‌توانند حریق های غیر قابل مهار را خاموش کنند.

عملکرد این سیستم به این شکل است که زمانی که حریق را تشخیص دهد سیگنال هایی را به پانل رها کننده می فرستد. با این سیگنال دریچه آب باز شده و در همین زمان به صورت هماهنگ لوله کشی آب به بلدر تانک هدایت می گردد. که در نهایت با ترکیب شدن فوم با آب از طریق نازل های آب پاش بر روی آتش پاشیده می شوند.

خفه کردن یا قطع اکسیژن

آتش ایجاد شده از طریق سوختن مایعات در دسته حریق طبقه B قرار می گیرد. این مدل آتش‌سوزی ‌ها خاکستری از خود به جای نمی گذارند و در صورت آتش سوزی فرآورده های سوختی مانند نفت گاز و بنزین ایجاد می شوند. روش خاموش کردن این مدل آتش به این صورت می باشد که باید از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری کنیم. به همین دلیل به این روش خفه کردن می گویند.

مناسب ترین روش سیستم اطفا حریق مخازن سوخت

مناسب ترین روش برای خاموش کردن حریق هایی که به وسیله سوختن مایعات اشتعال زا به وجود می آیند روش خفه کردن یا قطع اکسیژن می باشد. ابزار های خاموش سازی در این روش می‌تواند کپسول های آتش نشانی پودر و گاز، کف، شن و ماسه باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link