بایدها و نباید های رژیم غذایی کتوژنیک برای مبتدیان

در این رژیم به دلیل استفاده مستمر و زیاد از چربی ها، کمتر احساس گرسنگی می کنید و این نکته یکی از مهم ترین نقاط قوت کتوژنیک می باشد، چرا که خیلی از افراد به خاطر اشتهای زیاد و کاذبی که دارند، خود را ملزم می دانند مدام غذا بخورند و همین امر باعث افزایش وزن و تداخل در تناسب اندام آن ها می نمونه و اطلاعات برنامه کیتوژنیک دایت شود. یکی از زجر آورترین بیماری های پوستی، ایجاد جوش های متعدد بر روی پوست صورت و بدن است و از آن جایی که شیرینی جات تاثیر منفی بر روی پوست می گذارند، این رژیم می تواند تاثیر مستمر به ثمری را داشته باشد. مثلا ۲ هفته است که در رژیم هستید ، پس از هر دو هفته ۲ روز می توانید کربوهیدرات خوبی مصرف کنید. مطالعات انجام شده نشان می دهند که رژیم های کم کربوهیدرات، برای بهبود افزایش فشار خون، مقدار گلیسمی پس از صرف غذا و ترشح انسولین مفید است.  Th is a rt᠎icle has been done  with GSA Conte᠎nt Generator  D em᠎oversion᠎.

برای کاهش عوارض دهیتراته شدن بدن در هنگام داشتن رژیم کتویی باید مقدار آب مصرفی در روز را افزایش داد. وقتی آنرا برای سوزاندن چربی ها بجای گلوکوز آموزش دهیم، در هنگام سوختن چربی ها مولکول هایی به نام کتون در بدن تولید می شود که می توان به آنها بسته های سوختی بدن هم گفت. بدن انسان در هنگام تغییر رژیم غذایی خود بویژه جایگزین کردن، سوخت مهمی مانند، کربوهیدرات با چربیها، باید از خود انعطافپذیری و پذیرش موقعیت نشان دهد، میزان این انعطافپذیری در هر فرد نسبت به فرد دیگر میتواند، متفاوت و مختلف باشد. چرا که کمک زیادی به رسیدن مواد موردنیاز برای سوخت و ساز اعضای مختلف بدن میکند. اگر کبد چرپ دارید و نمی دانید چه کار کنید، این رژیم می تواند یکی از فرشته های نجات شما باشد، ضمن اینکه عموما بدن جهت تامین انرژی سوخت و ساز خودش مجبور است به سراغ کبد و چرپی هایش برود و به این ترتیب کبد را از چرپی های اضافی پاکسازی و تصفیه کند. C ontent h᠎as be en generat᠎ed ᠎by GSA Con te᠎nt G᠎enerator DE᠎MO​.

برنامه غذایی رژیم کتوژنیک استاندارد

به همین سبب مهمترین کاری که نیاز است، در این بخش از زندگی خود انجام دهید، این است که انرژی خود را با در نظر گرفتن روندی مثبت سپری کنید. همان طور که گفتیم بیشتر افرادی که تازه این رژیم را شروع می کنند، دچار حالتی به این اسم می شوند که شما تا چند روز درگیر حالت هایی مثل سردرد، تهوع، عدم تمرکز، سرگیجه و خستگی می شوید که موضوعی طبیعی است و معمولا با گذشت زمان یک تا دو هفته اصلاح می شود و شما را به زندگی قبل همراه با انرژی و شادابی باز می گرداند.

از آنجایی که مغز انسان گلوکز را به عنوان منبع انرژی میشناسد، در اولین روزهای رژیم کتویی کمبود کربوهیدرات و انسولین در خون موجب کاهش سطح انرژی جسمی و ذهنی خواهد شد. رژیم غذایی کتوژنیک که در آن به دلیل حجم پایین مصرف کربوهیدرات، میزان قند (گلوکز) و انسولین موجود در خون به شدت کاهش مییابد، میتواند انسان را با مشکلات و عوارضی از جمله آنفولانزای کتویی مواجه کند. ولی هر نوع تغییر سبک غذایی در افراد باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص انجام پذیرد چراکه ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. ممکن است بدن شما در حالت کامل کتوز قرار نگرفته یا چربی و کتون کافی در اختیار بدن نباشد. آنفولانزای کتویی در حقیقت مشکل یا عارضهای است که در مراحل اولیه این رژیم غذایی بروز میکند. و دوماً مثلاً فردی که وزن اولیه او 70 کیلو است با فردی که 140 کیلو است این میزان یکسان است؟ هنگامی که کودک در بیمارستان بستری است، قند خون را چندین مرتبه در طی روز، آزمایش میکنند و او را از لحاظ بروز کتوزیس علامتدار زیر نظر میگیرند (که با تجوی مقادیر اندکی از آب پرتقال قابل درمان است).

فروشگاه کتوژنیک شیراز

پس بهتر است در کنار آن از مکملهای کلسیم، ویتامین دی و زینک استفاده کرد. این رژیم و آنفولانزای کتویی همراه با آن میتواند موجب بروز کمبودهایی در زمینه ویتامینها و املاح در بدن شود. در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات میتواند بسیار پایین باشد (حدود ۵ درصد) و مصرف چربی میتواند بسیار زیاد باشد (حدود ۷۵ درصد) و علاوه بر این پروتئین را بهطور متوسط (حدود ۲۰ %) نگه میدارند. همچنین باید در نظر داشته باشیم همان گونه که در اهمیت به سلامت جسم و بدن مان پیگیر و مسر هستیم، باید توجه بیشتر و ویژه تری را نیز به سلامت روح و روانمان داشته باشیم؛ اگر در اثر اتفاقات و موارد دیگر از لحاظ روحی دچار مشکلاتی مثل افسردگی یا خشم زیاد شدیم، باید بدانیم این مشکلات رابطه مستقیمی با سلامت جسم ما دارند و موجب آسیب رساندن به آن می شوند که در چنین مواردی مراجعه به یک روانشناس و روانپزشک خوب نیز توصیه می گردد.

کاهش سطح کربوهیدرات در خون باعث بروز مشکلاتی در غده تیروئید میشود، سطح هورمون T3 در غده تیروئید کاهش یافته در نتیجه موجب ایجاد ضعف جسمانی و به طبع آن بروز علائم آنفولانزای کتویی خواهد شد. از دیگر مشکلاتی که برایتان پیش می آید تغییر حالات جسمانی تان است، وقتی شما چندین سال بدنتان را به حال خودش رها کرده اید و همه چیز را به خوردش می دهید، بدیهی است اگر روزی بخواهید تغییر رویه بدهید و با برنامه ریزی اصولی، جلو بروید، بدن و سیستم گوارش تان کمی متعجب و شوکه می شود، و ممکن اختلالاتی را مشاهده و حس کنید؛ ما در این مقاله پر تکرار ترین این رفتار ها را بررسی و ذکر می نمائیم تا شما بیشتر با ساز و کار این رژیم آشنا شوید. چربی اشباع: از آنجایی که رژیم کتو سرشار از چربی است، ممکن است دریافت چربیهای حیوانی و اشباع نیز در پی آن افزایش یابد که خطرات طولانی مدت برای سلامتی به همراه دارد. Th is was created by G᠎SA᠎ Content Generat​or  D emov ersion!

یکی از تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک حساسیت انسولین را در بدن تقویت می کند. با کاهش یافتن میزان انسولین در طبع کمبود کربوهیدرات در بدن، کلیهها میزان سدیم و آب بیشتری دفع میکنند و در نتیجه سطح آب بدن به تدریج کاهش مییابد. رژیم کتوژنیک با تاثیرگذاری مستقیم بر روی عوامل خطرناکی مثل چرپی بدن، فشار و قند خون و… یکی از راه های مقابله با این آنفولانزا مصرف ۱ تا ۲ لیوان آبگوشت در روز می باشد. تا اینجا با مبحث مشکلات اول راه رژیم کتوژنیک آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان پست مشاوره رژیم کتوژنیک با ما همراه باشید.

در ابتدا لازم است تا به توصیف علمی ارائه شده از جانب متخصصان تغذیه، درباره ی مفهوم کربوهیدرات مراجعه کنیم. البته پیش از شروع دوره درمانی این رژیم حتما با پزشک متخصص درباره مشاوره رژیم کتوژنیک تبادل نظر کنید. آنفولانزای کتویی یا بیماری کتوزیس یکی از عوارض رژیم کتوژنیک است که در دامه درباره آن بیشتر خواهیم نوشت. آنفولانزای کتوژنیک یا به اصطلاح شبه آنفولانزا (Flu-like) ناشی از بروز واکنش بدن افراد به تغییر رژیم غذایی و تغییر آن از کربوهیدرات به چربی است و بسته به میزان انعطافپذیری بدن افراد مدت زمان و عوارض مختلفی خواهد داشت. همانطور که پیشترگفته شد، علائم آنفولانزای کتویی بسته به انعطافپذیری افراد در تغییر رژیم غذایی، در هر فرد نسبت به فرد دیگر میتواند متفاوت باشد. رژیم گیاهی میتواند بهتر عمل کند. برای رژیم غذایی که مصرف کره و پنیر را مجاز می کند ، احتمالا فکر می کنید که مقدار زیادی کالری می کنید.