آشنایی با بهترین جاهای دیدنی قم


قم شاید در نگاه بسیاری تنها مقصدی برای سفری زیارتی باشد. با این حال مسافران بسیاری سالانه برای بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری، به این استان سفر می‌کنند. جاذبه های گردشگری هم‌چون بازار قدیمی قم، باغ گنبد سبز، حمام حاج عسگرخان و کاروانسراهای متعدد برخی از اماکن دیدنی استان و شهر قم هستند. در ادامه به معرفی اجمالی برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم می‌پردازیم.

بازار قدیمی قم

شاید بازار قدیمی قم را بتوان به دلیل معماری ایرانی بی‌نظیرش از بهترین جاذبه های گردشگری این شهر دانست. این بازار بزرگ در دو راسته و چهار بخش در خیابان طالقانی قم واقع شده است. راسته‌های بازار پوششی گنبدی دارد. تیمچه، راسته، سرا و سوق بخش‌های مختلف این بازار هستند. گنبدهای بازار وظیفه‌ی نوررسانی به فضای بازار و هم‌چنین تهویه‌ی هوای آن را بر عهده دارند.

بازار مجموعه‌ای از بناهای مختلف است که در دوره‌های تاریخی متفاوتی ساخته شده‌اند. بنای بازار از خشت، گل و سنگ ساخته شده و معماری زیبای آن از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن است.

کاروانسرای دیرگچین

بعید است کسی اهل گردشگری و سفر باشد و در بازدید از قم به کاروانسراهای تاریخی آن سر نزند. یکی از این کاروانسراها، کاروانسرای دیرگچین است که در فاصله‌ی 80 کیلومتری از شهر قم قرار دارد. این کاروانسرا قدمتی بیش از 1750 سال داشته و از این حیث نسبت به دیگر جاهای دیدنی قم و اماکن زیارتی این شهر برتری دارد. ساخت این کاروانسرا به زمان حکومت ساسانیان در ایران برمی‌گردد.

بنای کاروانسرا در دوره‌های تاریخی مختلفی هم‌چون دوران سلجوقیان و صفویان، بازسازی شده است. البته در زمان قاجار بخش‌های جدیدی نیز به کاروانسرا اضافه شده است. دیرگچین از بهترین کاروانسراهای تاریخی ایران بوده و آن را با نام‌های مختلفی هم‌چون گنبد اردشیر، دیرالجص و رباط می‌شناخته‌اند. کاروانسرای گنبد اردشیر در جاده‌ی قم به ورامین و در 80 کیلومتری قم واقع شده است.

کاروانسرای دلاک

این کاروانسرا در دوره‌ی صفوی بنا شده است. حیاط کارونسرا 8 ضلعی بوده و در ساخت بنای آن از مصالحی چون سنگ و آجر استفاده شده است. وجود ایوان‌های متعدد و دو ستون بزرگ از جمله ویژگی‌های بنای این کاروانسراست. عدم رسیدگی و تلاش برای حفاظت از این بنا، تخریب بخش‌های مختلفی از آن را به همراه داشته است. این کاروانسرای تاریخی را در روستای ملک‌آباد خواهید یافت.

روستای وشنوه قم

در 66 کیلومتری جنوب شرقی قم، روستای وشنوه با قدمتی هزاران ساله و معماری تاریخی‌اش در بخش کهک واقع شده است. قدمت سکونت در این منطقه به بیش از 3هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. علاوه بر ارزش تاریخی، این منطقه از نظر طبیعی نیز فضایی ایده‌آل برای بازدید بوده و جاذبه‌های طبیعی متنوعی را در خود جای داده است. غار زیبای وشنوه در 6 کیلومتری روستا قرار دارد. این غار در کوهستان اردهال و در دل طبیعتی بکر و دیدنی قرار دارد.

درختان قدیمی بادام و گردو، دره‌های زیبای اطراف روستا، رودخانه‌ی وشنوه و … دره وشنوه را به یکی از بهترین جاهای دیدنی قم بدل کرده‌اند. جالب است بدانید که اولین معدن مس کشور در این روستا کشف و به بهره‌برداری رسیده است.

دره قاهان

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، فرصت سر زدن به دره قاهان را از دست ندهید. این دره در 35 کیلومتری جاده ساوه قرار دارد. یکی از المان‌های مهم تاریخی در این دره، قنات‌های متعدد آن هستند. آب شرب و کشاورزی روستاهایی هم‌چون جمزقان، کاسوا، انجیله، قاهان و … به‌وسیله‌ی این قنات‌ها تامین می‌شود. این منطقه در فصل‌های مختلف سال زیبایی‌های خاص خود را داشته و اگر مسیرتان به قم می‌خورد، بد نیست سری به آن بزنید.

قلعه قمرود

در معرفی جاهای دیدنی قم، نمی‌توان نام قلعه قمرود را از قلم انداخت. قدمت این قلعه به دوره‌ی اشکانیان بازمی‌گردد و سالانه میزبان گردشگران بسیاری‌ست. البته همان‌طور که حدس می‌زنید آن‌گونه که شایسته است از بنای قلعه محافظت نشده و قلعه قمرود از تخریب در امان نبوده است. با این وجود سر زدن به این اثر تاریخی برای اغلب توریست‌ها از مهم‌ترین اولویت‌ها در سفر به قم است. قلعه قمرود در روستایی با همین نام در استان قم واقع شده است.

دریاچه حوض سلطان

اگر به قم سفر می‌کنید، حتماً برای بازدید از دریاچه نمک یا دریاچه حوض سلطان برنامه‌ریزی کنید. حرکت رودها از میان شوره‌زارها و ریختن به این دریاچه، آن را به دریاچه نمک بدل کرده است. این دریاچه در شمال قم و در 90 کیلومتری اتوبان تهران قم واقع شده است. یکی از زیبایی‌های این دریاچه، ایجاد اشکال 5 ضلعی از نمک در اطراف آن است. قدم زدن در نمکزار اطراف دریاچه بسیار خوشایند و جذاب خواهد بود. اما فراموش نکنید که حرکت کردن به سمت مرکز آن به دلیل زمین نرم و گلی زیر دریاچه می‌تواند خطرناک باشد.

پارک ملی کویر

اگر به کویرگردی علاقه دارید، پارک ملی کویر در استان قم در انتظار شماست. البته بخش بزرگی از این پارک در استان سمنان قرار دارد و از این استان نیز امکان دسترسی به آن فراهم است. این پارک زیست‌بوم حیوانات مختلفی نظیر پلنگ، روباه شنی، آهوی صحرایی، کاراکال و حیوانات متعدد دیگری‌ست. در جاده‌ی قم به قمرود پارک ملی کویر ایران را خواهید یافت.

سفر به جاهای دیدنی قم با فلای تودی

به دلیل وجود اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی گردشگری در استان و شهر قم، این شهر یکی از مقاصد گردشگری مسافران بسیاری در طول سال است. در سفر به این شهر با توجه به مدت‌زمان اقامت خود، برای سر زدن به جاهای دیدنی قم برنامه‌ریزی کرده و لذت گذراندن زمان در آن‌ها را از دست ندهید. برای داشتن سفری خاطره‌انگیز حتماً از خدمات حرفه‌ای رزرو پرواز و رزرو هتل قم از شرکت‌های معتبر هم‌چون فلای تودی استفاده کنید. به این ترتیب هم برنامه‌ریزی دقیقی خواهید داشت و هم در خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل تخفیف خواهید گرفت.



Source link