آشنایی با رژیم غذایی کتوژنیک – هنرمند خبر

کل کالري مصرفی در روز به ۸۰ تا ۹۰ درصد کالري موردنیاز براي سن و جنس تقلیل نمونه رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه ۴ هفته ای رایگان لاغری سریع مییابد. در این رژیم حدود ۵ درصد از انرژی بدن توسط کربوهیدرات ها، ۶۰ درصد چربی ها و ۳۵ درصد توسط پروتئین ها تامین می گردد. با این حال کبد میتواند با استفاده از «اسیدهای چرب زنجیره بلند»، سه جسم کتونی به نامهای بتا-هیدروکسیبوتیریک اسید، اسید استواستیک و استون بسازد. محصولاتی که عناوین کم چرب یا رژیمی دارند: این خوراکیها اغلب فراوری شده هستند. انسانها قادرند چند اسید آمینه را طی فرایندی موسوم به گلوکونئوژنز به قند تبدیل کنند، اما نمیتوانند همین کار را در مورد اسیدهای چرب انجام دهند.

انجام میشود؛ این پیامرسانها همچنین قادرند یاختههای عصبی را نسبت به این تکانهها تحریک و تهییج کنند که این کار عمدتاً توسط گلوتامات صورت میگیرد. با این وجود، کربوهیدراتهایی که در این رژیم بکار گرفته میشوند، محدود به آنهایی هستند که شاخص گلوکز کمتری (کمتر از ۵۰) دارند. آنهایی که لوله معده دارند، مشکلی با مسئلهٔ «طعم غذا» ندارند و نوزادان نیز، بهخوبی این فرمولبندی کتوژنیک را میپذیرند. کودکانی که فعالیت زیادی دارند یا آنهایی که دچار اسپاستیسیته و گرفتگی ماهیچهای هستند، به انرژی بیشتری نیاز دارند و کودکانی که تحرک کافی ندارند، نیازشان به کالری، کمتر است.

گرچه تغییرات بیوشیمیایی زیادی در مغزِ افرادی که رژیم کتوژنیک مصرف میکنند، روی میدهد، اما مشخص نیست که کدامیک از اینها، اثرات ضد تشنجی دارند. انتشار این تکانههای عصبی از یک نورون به نورونی دیگر، توسط پیامرسانهای شیمیایی صورت میپذیرد گرچه مابین برخی نورونها یک مسیر الکتریکی نیز برقرار است. نقص دانش پزشکی در این زمینه، مشابه به فقدان دانش انسان دربارهٔ نحوهٔ کارکرد داروهای ضد صرع است. نتایج کوتاهمدت رژیم LGIT نشان میدهد که دستکم ظرف یک ماه، تقریباً نیمی از بیماران شاهد کاهش بیش از ۵۰٪ از تشنجهایشان هستند و نتایج کلی در درازمدت مشابه رژیم کلاسیک کتوژنیک است.

کتوژنیک و ورزش برخی اطلاعات (از یکی از مراکز درمانی با ۷۶ کودک تا ۲۰۰۹ میلادی) نشان میدهد که عوارض جانبی این رژیم کمتر از رژیم کلاسیک کتوژنیک است و بهتر از آن تحمل میشود و غذاهای دلپذیر و خوشمزهتری را شامل میشود. این مواد غذایی چیا هستن؟ همچنین، آنان استدلال میکنند که خطرهای بالقوهی سلامتی ناشی از مصرف غذاهای فوقفراوریشده ممکن است بهجای اینکه ناشی از میزان فراوری باشد، نتیجهی میزان کمتر فیبر و مواد مغذی و میزان زیاد چربی و قند و نمک در رژیم غذایی باشد. این افراد اگر بتوانند ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند، ممکن است تخمکگذاری را از سر بگیرند.

بله ، اما ممکن است در رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط مؤثر نباشد. برخی مطالعات نشان میدهد که این خوراکی مایع مؤثرتر از رژیم کتوژنیک جامد معمولی است و در مصرفکنندگان آن، سطح کلسترول خون پائینتر است. این مجاری یونی، یکی دیگر از اهداف داروهای ضد تشنج هستند. علائم تشنج را می توان 20 دقیقه قبل از اینکه تشنج اتفاق بیافتد، احساس کرد. خوراکیهای هر یک از این چهار گروه را به منظور تنوع غذایی، میتوان به راحتی و بدون نیاز به محاسبهٔ مجدد، جابجا کرد.

شاید به نظرتون عجیب بیاد که یه رژیم غذایی با چربی بالا منظور (چربی های سالم مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، کره حیوانی، روغن حیوانی و… ) چطور می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ شاید شما به طور کامل در فاز کتوسیس قرار ندارید یا چربی و کتون به منظور سوخت و ساز استفاده میکنید. تحقیقات نشان میدهد که به حداقل رساندن سطح گلوکز با استفاده از رژیم کتوژنیک بدن شما را مجبور به تولید کتون برای سوخت بدن میکند. از آنجایی که اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئینها (که برای رشد و ترمیم بافتهای بدن ضروری هستند) مورد نیازند، نمیتوان از آنها، تنها برای تولید گلوکز، بهره جست.

اجسام کتونی، نسبت به گلوکز، سوختِ کارآمد و مؤثرتری هستند. در مقایسه با رژیم کتوژنیک کلاسیک، رژیم تعدیلشدهٔ اَتکینز (MAD) محدودیتی برای کالری و پروتئین نداشته و بهدلیلِ نسبت کتوژنیک کمتر (در حدود ۱:۱)، ضرورت چندانی به کنترل دقیق و شدید ندارد. بدین ترتیب، استفاده از تریگلیسرید با زنجیره متوسط، این اجازه را میدهد تا از چربی کمتر و پروتئین و قند بیشتری در وعدههای غذایی استفاده شود. در این روش احتمال کاهش وزن، هایپوگلایسمی، نیاز به درمان اسیدوز و دهیدراتاسیون کمتر است. رژیم کتوژنیک ترکیبی از چربی بالا، پروتئین متعادل و مقدار بسیار پایینی از کربوهیدرات ها است.

رژیم کتوی شما باید حاوی مقدار بالایی از چربی های سالم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، کره حیوانی، آجیل ها و دانه ها باشد. برای خارج شدن از رژیم کتوژنیک و در عین حال حفظ وزن خود ۳۰ درصد از کالری ها را با پروتئین، ۲۰ درصد را با چربی و باقی مانده را از چربی های سالم تامین کنید. معمولا ۴۰-۳۵ درصد کالری در رژیم مدیترانه ای از چربی تامین می شود که شامل مقادیر زیاد چربی غیراشباع مونو از روغن زیتون می باشد. این رژیم غذایی میزان زیادی از ویتامین ها را برای افزایش سوخت و ساز به بدن می دهد که عملا به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند.

از سوی دیگر، به دلیل سرعت بالای سوزاندن چربی، افزایش وزن ناشی از دیابت تا حد زیادی جبران میشود و خطرات ناشی از چاقی برای مبتلایان کمتر میشود. هنگامی که کربوهیدرات کمتری مصرف میکنید، بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای سوخت میکند. رژیم کیتو با تغییر منبع سوختی بدن از گلوکز یا قند به چربی خوراکی در بدن شما عمل میکند. از یک منبع انرژی دیگر که چربی است استفاده میکند و زمانیکه چربی ها نیز تمام شود بدن از موادی به نام “کتون” بهره میبرد.در این مرحله است که کتون ها وارد عمل میشوند.- زمانیکه بدن از کتون ها به عنوان منبع انرژی استفاده کند، خیل سریعتر چربی میسوزانید چراکه بدن در اینجا صرفا برای دریافت انرژی مورد نیاز خود از چربی های ذخیره شده استفاده میکند و نه شکر.- هنگامیکه بدن از چربی بجای شکر (گلوکز) به عنوان منبع انرژی استفاده کند، سطوح انرژی بدن تان بهبود پیدا میکند چراکه دیگر بدن نیازمند منابع خارجی نیست و هر زمان که نیاز داشته باشد میتواند از ذخایر خود استفاده کند.

اما در رویکردهای موثر، اولویت با این مسئله است که در مورد مصرف کربوهیدرات انتخابی عمل کنیم و منبع آنها را در نظر بگیریم. نسبت کتوژنیک در این رژیم، مقایسهٔ وزن چربی به ترکیبی از پروتئین و قند است. بهلحاظ نظری، هیچگونه محدودیت جغرافیایی در استفاده از رژیم کتوژنیک وجود ندارد و این رژیم، ارزانتر از داروهای ضد صرع است. با این وجود، به نظر میرسد که کارایی هر دو رژیم، به یک اندازه باشد. میزان ۴۵٪، معمولاً عدد مناسبی است تا ضمن برقراری یک کتوز خوب، عوارض گوارشی آن نیز بهحداقل رسیده و میان این دو، تعادل برقرار شود.

 Po᠎st w as creat​ed  by GS​A ​Co ntent Gene᠎ra​tor DE​MO!

این پودر در کودکان بالای یک سال، جهت برقراری نسبت کتوژنیک ۴:۱ تجویز میشود. در این بخش از نوشتار به گفته دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک چیست به ذکر مواردی در خصوص این که از پروتئین غافل نشوید خواهیم پرداخت. این رژیم با تحمیل گرسنگی طولانیمدت به بیمار آغاز نمیشود، نیازی به بستری بیمارستانی ندارد و اتکاء کمتری به متخصص تغذیه دارد. رژیم تعدیلشدهٔ اَتکینز، پیچیدگی کمتری – چه بهلحاظ تهیهٔ غذا و چه بهلحاظِ توضیح آن به والدین – داراست و نیاز کمتری نیز به نظارت و حمایت متخصص تغذیه دارد.

برای دستورالعمل پخت غذا و تهیه آن استفاده کرد. یک مطالعه دریافت که تنها بعد از ۴ هفته سطح تری گلیسیرید از ۱۰۷ به ۷۹ mg/dL کاهش پیدا کرد. در رژیم غذایی کتوژنیک سعی شده که میزان کربوهیدرات و مواد قندی تا حد صفر کاهش پیدا کند. لوبیا مقداری فیبر و سایر مواد مغذی را فراهم می کند، اما برای رژیم کتوژنیک برای لاغری مناسب نیست زیرا دارای نشاسته (کربوهیدرات) بالایی است. بهعنوان مثال، کلم بروکلی پخته، کلم بروکسل، گل کلم و لوبیا سبز معادل و همارز یکدیگرند.

۲۲ گرم گوشت گاو ریزریزشده (چرخکرده)، ۱۰ گرم پنیر آمریکایی، ۲۶ گرم کَره، ۳۸ گرم خامه، ۱۰ گرم کاهو و ۱۱ گرم لوبیا سبز. چربی، سرشار از انرژی است و هر گرم از آن، ۹ کیلوکالری (۳۸ کیلوژول) انرژی دارد. مشکل این است که از دست دادن سریع آب میتواند منجر به کم آبی بدن و عوارض جانبی ناخوشایند مانند یبوست، سردرد، گرفتگی عضلات و انرژی کم شود. معایب این روش شامل استرس روانی، احتمال هایپوگلایسمی و دهیدراتاسیون، هزینه بستري در بیمارستان و آزمایش خونهای متعدد، است. در مقایسه، پروتئین و قند هریک، دارای ۴ کیلوکالری (۱۷ کیلوژول) انرژی به ازای هر گرم وزن هستند، در نتیجه وعدههای غذایی رژیم کتوژنیک معمولاً کمتر از وعدههای غذایی معمولی است.

غذاها اغلب دارای ۴ بخش اصلی هستند: خامهٔ غلیظ زدهشده، یک غذای سرشار از پروتئین (معمولاً گوشت)، میوه یا سبزی و یک منبع چربی همچون کَره، روغن گیاهی یا سس مایونز. ۲۸ گرم تخممرغ، ۱۱ گرم بیکن، ۳۷ گرم از خامهٔ غلیظ زدهشدهٔ ۳۶٪، ۲۳ گرم کره و ۹ گرم سیب. ۶ گرم کره بادامزمینی و ۹ گرم کره. توت ها مانند بلوبری، توت فرنگی، توت سیاه و تمشک در هر نصف فنجان ۳ تا ۹ گرم کربوهیدرات خالص دارند. یکی دیگر از مکانیسمهای مشخص شده در مطالعات حیوانی، اثر نوروپروتکتیوي اجسام کتونی (محافظت از نورورن ها) با افزایش تولید گابا میباشد.

یک انتخاب خوشمزه دیگر همبرگر بدون نان است و به جای سیب زمینی سرخ شده سبزیجات میل کنید. مشخصهٔ امواج و تکانههای عصبی هجوم یونهای سدیم به داخل سلول از طریق مجراهایی در غشای یاختهٔ عصبی و سپس خروج یونهای پتاسیم از طریق مجراهایی دیگر است. و برای تغذیهٔ لولهای یا دهانی مناسب است. سپس پروتئین آن را بر اساس نیازهای روزانه جهت رشد مناسب بیمار و حفظ سلامت بدن محاسبه میکنند که حدوداً ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن است.

در رژیم کتوژنیک، میزانِ کربوهیدرات محدود است و این میزان، قادر به تأمین تمامی نیازهای متابولیک بدن نیست. این اجسام کتونی وارد مغز شده و «تا حدودی» بهعنوان منبع تأمین انرژی، جایگزین قند خون میگردند. از والدین خواسته می شود تا میزان اجسام کتونی در ادرار را بررسی کنند. در طی هر ویزیت باید پارامترهاي رشد در کودکان بررسی شود؛ تستهای خونی و تست ادرار باید هر ۶ ماه تکرار شوند. هدف فوری این تحقیق بررسی این مکانیسم در انسان و پس از آن یک درمان دارویی است که بتواند عملکرد رژیم را تقلید کند و به عنوان یک داروی پیشگیری از تشنج استفاده شود.

رژیم کتوژنیک، کربوهیدرات کم و دارای چربی زیاد، در ابتدا برای کاهش ابتلا به تشنج در صرع طراحی شده بود. هرگاه تعادل میان این نورونهای مهاری و تحریکی در بخشی از مغز یا تمامی آن بههم بخورد، تشنج رخ میدهد. از جمله نشانههای این اختلال چاقی، هایپرانسولینمی و مقاومت انسولین است. آیا رژیم غذایی کتوژنیک خطرناک است؟ کتوژنیک یک رژیم غذایی کمکربوهیدرات و پرچرب است که برای لاغری سریع بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. 👈 بیشتر بخوانید: کاهش وزن با رژیم لاغری سریع را بیشتر بشناسید. برنامه رژیم لاغری تخم مرغ روز اول صبحانه ⇐ ۲عدد تخم مرغ آب پز/۲ عدد گوجه فرنگی کوچک/ چای سبز.

کربوهیدرات در آغاز محدود به ۱۰ گرم در روز در کودکان و ۲۰ گرم در روز در بالغین است و بر حسب میزان کنترل تشنجها، تحملپذیری بیمار و محدودیتهای دیگر، ظرف یکماه تا ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز افزایش داده میشود. بهتر است در ابتدا با روند روز به روز این رژیم آشنا شد تا بهتر نسبت به معایب جدی و مزایای آن پی ببرید. جریان عصبی از خلال این مجراهای یونی، توسط دریچههایی کنترل میشود که باز شدنشان یا توسط ولتاژهای الکتریکی صورت میگیرد یا وابسته به پیامرسانهای شیمیایی موسوم به لیگاند (مثلاً یک پیامرسان عصبی) هستند.