پاک كردن لكه عرق از لباس با چند ترفند ساده


پاک كردن لكه عرق از لباس همیشه مشکل بسیاری از ما بوده که در طول روز درگیرش هستیم.ما در این مطلب از روش هایی ساده برای پاک كردن لكه عرق از لباس به شما آموزش میدهیم.

پاک كردن لكه عرق از لباس - لباس سفید

چگونه مانع ایجاد لکه عرق روی لباس شویم ؟

پیش از آنکه به پاک کردن لکه عرق روی لباس بپردازیم، بهتر است بدانید که شما می‌توانید مانع ایجاد لکه زرد عرق روی لباس شوید. برخی از دئودورانت یا ضدتعریق‌ها فاقد آلومینیوم هستند که نه تنها ضرر کمتری برای بدن دارند، بلکه مانع زرد شدن زیر بغل لباس می‌شوند.

اگر می‌خواهید از زرد شدن زیر بغل لباس جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم پس از استفاده از هرگونه ضدتعریق یا دئودورانت کمی صبر کنید تا روی پوستتان خشک شود، سپس لباستان را به تن کنید. همچنین عدم استفاده از ضدتعریق و تعریق بیش از حد نیز باعث ایجاد لکه تعریق روی لباس می‌شود.

از بین بردن بوی عرق لباس

ممکن است بوی عرق لباس به دلیل باکتری، حتی پس از شستشو نیز ماندگار بماند. دو روش برای از بین بردن بوی عرق لباس وجود دارد. در روش اول شما می‌توانید در پودر ماشین لباسشویی، مقداری جوش شیرین اضافه کنید. جوش شیرین باعث از بین بردن بوی عرق لباس ناشی از باکتری می‌شود.

در روش دوم، شما می‌توانید پیش از شستشوی لباس، مقداری جوش شیرین را با کمی آب ولرم مخلوط کنید تا کاملا حل شود. سپس لباس را در یک تشت آب سرد یا ولرم قرار دهید و محلول جوش شیرین را داخل آن بریزید و اجازه دهید لباس به مدت چند ساعت داخل تشت قرار گیرد. سپس لباس را به روش معمول بشویید. در واقع این روش به از بین بردن بوی عرق لباس کمک می‌کند و مانع آسیب به بافت لباس می‌شود.

همچنین در بخوانید : بهترین ترفندها برای پاک کردن لکه روغن از لباس

پاک كردن لكه عرق از لباس - لباس سفید زنانه

جلوگیری از لکه عرق روی لباس چطور انجام می شود ؟

لکه‌های عرق علاوه بر بو، موجب تغییر رنگ لباس می‌شوند، حتی اگر شما وانمود کنید که بوی عرق نمی‌دهید، در صورتی که لباس به درستی شسته نشود، نشانه‌های تعریق همانند بو و لکه در پارچه باقی می‌ماند. میزان این تعرق در مناطقی که آب و هوای شرجی دارند، مانند شهرهای اهواز و استان‌های شمال کشور مانند رامسر، تنکابن و … که نزدیک دریا هستند بیشتر است. آب و هوای شرجی این مناطق باعث می‌شود که افراد به طور ناخودآگاه دچار تعرق زیاد گردند. به همین دلیل لباس‌هایشان همیشه مشکل لکه‌های زرد عرق را دارند.

عرق به خودی خود رنگی ندارد، چرا که حاوی نمک و مواد معدنی زیادی است. استفاده از ضدتعریق یا دئودورانت باعث می‌شود تا عرق بدن با مواد شیمیایی موجود در ضدعرق همانند آلومینیوم ترکیب شود که حاصل آن تولید لکه‌های زرد عرق خواهد بود. البته می‌توان با استفاده از راهکارهای به جلوگیری از لکه عرق روی لباس کمک کرد.

استفاده از لباس‌ها با الیاف طبیعی

یکی از ترفندهای که نقش موثری در کاهش تعرق بدن دارد، استفاده از لباس‌ها با الیاف طبیعی است‌. پس زمانی که قصد خرید انواع لباس‌ها را دارید، جنس لباس را مورد بررسی قرار دهید. برخی از لباس‌های مناسب جهت کاهش میزان عرق و لکه‌های برجا مانده آن به قرار زیر هستند:

لباس پنبه

پنبه از جمله پرکاربردترین الیاف طبیعی است که در تولید انواع لباس‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. انواع لباس‌های ساخته شده از جنس پنبه گستردگی بالایی دارند، به همین دلیل امکان استفاده از آنها در تمامی فصول سال وجود دارد.

پنبه از جمله الیاف تنفس پذیر است، یعنی رطوبت جا مانده از تعریق را از روی بدن تبخیر می‌کند، به همین دلیل این لباس‌ها به جلوگیری از تعریق و ایجاد لکه عرق روی لباس کمک می‌کنند.‌

لباس کتان

لباس‌های کتان نیز از جمله لباس‌های ساخته شده با الیاف طبیعی هستند که با داشتن خنکای بالا در تابستان بسیار به کار گرفته می‌شود. این لباس‌ها مانع از بالا رفتن دمای بدن می‌شوند، چرا که تنفس پذیرند. بدین ترتیب پوشیدن این لباس‌ها به جلوگیری از ایجاد لکه عرق روی لباس کمک فراوانی می‌کند.

پاک كردن لكه عرق از لباس - پیراهن مردانه

لباس پشمی

خیلی‌ها تصور می‌کنند پارچه‌های پشمی با توجه به تراکم و ضخامتی که دارند، تنها مناسب استفاده در زمستان هستند، اما در واقع نمونه‌ای از پارچه‌های پشمی وجود دارند که کمترین تراکم را داشته و برای استفاده در فصل گرم سال مفید هستند.

استفاده از مام یا ضدعرق‌های بدون آلومینیوم

با توجه به این که بسیاری از لکه‌های زرد عرق به دلیل واکنش با آلومینیوم ایجاد می‌شود، بهتر است از ضدعرق‌ها یا مام‌های بدون آلومینیوم آن هم به میزان کم استفاده کرد. از آنجایی که زیاد استفاده کردن از این مام‌ها هیچ تأثیری در کاهش میزان عرق ندارد، تنها موجب می‌شود لباس به زیر بغل بچسبد و لک زردی بر روی آن بر جای بماند‌.

استفاده از پودر بچه

اگر بعد از شستن لباس‌، آن را پشت و رو کرد و در قسمت‌های از لباس که مستعد جذب عرق هستند مانند زیر بغل، دور گردن و… پودر بچه پاشید، این کار مانع از ایجاد لکه عرق روی لباس می‌گردد.

استفاده از لکه بر در همه شستشوها

اگر از لکه برهای خانگی مانند ترکیب سرکه سفید با آب، لیمو با آب و … در هر شستشو برای رفع لکه‌های تازه عرق استفاده کرد، جای این لکه‌های خیلی سریع رفع می‌شود.

پاک كردن لكه عرق از لباس - تی شرت طوسی

ترفند پاک کردن لکه عرق از لباس

لکه عرق روی لباس، نه تنها رنگ لباس را تغییر می‌دهد و بوی ناخوشایندی دارد، بلکه به مرور باعث از بین رفتن بافت لباس زمان می‌شود. از این جهت توصیه می‌کنیم در از بین بردن لکه عرق روی لباس، به سرعت اقدام کنید تا ماندگار نشود. .

پاک کردن لکه زرد عرق با جوش شیرین

گاهی اوقات لکه ناخوشایند زردی زیر بغل لباس ایجاد می‌شود، اما نگران نباشید. شما می‌توانید پاک کردن لکه زرد عرق را با کمک جوش شیرین تجربه کنید. در واقع با این روش نه تنها لکه زردی باقی نمی‌ماند، بلکه اثری از بوی عرق روی لباس نیز نخواهد ماند.

ابتدا مقداری جوش شیرین را با کمی آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) ترکیب کنید تا جوش شیرین در آن حل شود. سپس لکه عرق لباس را به مدت 30 دقیقه داخل ظرف محلول جوش شیرین و هیدروژن پراکسید قرار دهید.

شما می‌توانید از یک مسواک نرم برای پاک کردن لکه زرد عرق لباس نیز استفاده کنید. هنگامی که لکه عرق از روی لباس پاک شد، شما می‌توانید با توجه به بافت لباس، آن را با درجه آب و ماده شوینده مناسب بشویید.

پاک كردن لكه عرق از لباس - جوش شیرین

پاک كردن لكه عرق از لباس سفید با سفیدکننده

در میان تمام لباس‌ها، لباس سفید لکه زرد، لکه تعریق یا هر گونه لکه را کاملا نمایش می‌دهد. از این جهت توصیه می‌کنیم برای پاک کردن لکه عرق از لباس سفید، از پاک‌کننده‌های قوی‌تر همچون سفیدکننده استفاده کنید.

برای پاک کردن لکه عرق از لباس سفید شما به مقداری سفیدکننده لباس، تشت آب ولرم و یک مسواک نرم نیاز دارید. ابتدا کمی سفیدکننده لباس داخل یک تشت آب ولرم بریزید و قسمت لکه عرق لباس سفید را به مدت 5 دقیقه داخل آن قرار دهید.

توصیه می‌کنیم از رنگ ندادن یا از بین نرفتن بافت لباس دربرابر سفیدکننده لباس مطمئن شوید تا لباستان سالم باقی بماند. سپس با کمک یک مسواک بسیار نرم، لکه عرق را بسایید تا اقدامات پاک کردن لکه زرد عرق روی لباس را کاملا انجام دهید. در پایان لباس سفید را به روش صحیح و معمول بشویید.

پاک كردن لكه عرق از لباس با گوشت

قرار دادن گوشت یکی از این راه ها برای از بین بردن لکه عرق است. قبل از شستن لکه های عرق، لکه ها را مقداری مرطوب کنید و گوشت را روی لکه ها قرار دهید، سپس لباس را بشوئید.

پاک كردن لكه عرق از لباس - لک زیر بغل

پاک كردن لكه عرق از لباس با آسپرین

قبل از اینکه همه امیدتان را از لباس سفیدی که با عرق بدن زرد شده است از دست دهید، این روش را امتحان کنید. پودر درون دو کپسول آسپرین را در نصف فنجان آب گرم حل کنید و لکه های زرد را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در محلول بگذارید.

پاک كردن لكه عرق از لباس با مایع ظرفشویی

به نسبت یک به ۲ از مایع ظرفشویی و آب اکسیژنه ترکیب کنید و لباس را به مدت یک ساعت در محلول قرار دهید.

پاک كردن لكه عرق از لباس با نمک

نمک جادویی برای پاک کردن لکه های زرد عرق بدن برروی لباس ها دارد

نمک جادویی برای پاک کردن لکه های زرد عرق بدن برروی لباس ها دارد. ۴ قاشق غذاخوری نمک را در یک لیتر آب داغ حل کنید و با استفاده از اسفنج  روی لکه ها آنقدر بمالید تا لکه ها محو شوند.

پاک كردن لكه عرق از لباس - نمک

پاک كردن لكه عرق از لباس با لیمو

از هزینه های بالای خشک شویی برای پاک کردن این لکه ها دوری کنید. لکه های زرد عرق به راحتی با محلول مساوی آبلیمو و آب از بین می رود.

پاک کردن زردی لکه عرق با سرکه

چند قطره سرکه مستقیماً بر روی لکه های زرد بریزید و بگذارید کاملاً سرکه به خورد لباس برود. سپس آنرا بشوئید. همچنین می توانید لکه های عطر بروی لباس هایتان را با این روش از بین ببرید.

پاک کردن لکه زرد عرق با بکینگ پودر

یک خمیر با ۴ قاشق غذاخوری بکینگ پودر با ۱/۴ فنجان آب گرم درست کنید.

خمیر را روی لکه های زرد عرق لباس قرار دهید و بگذارید کاملاً به خورد لباس برود، در حدود ۲ ساعت بعد وقتی که خمیر خشک شد، لباس را آبکشی کنید. برای یقه لباس بهتر است موقع شستشو مقداری سرکه به آب آن اضافه کنید.

پاک كردن لكه عرق از لباس - تی شرت آبی

پاک كردن لكه عرق از لباس با آمونیاک

لکه های عرق، خون و یا ادرار را می‌توان با محلول نسبتاً قوی آمونیاک و آب از بین برد. لکه‌ها را با محلول آمونیاک مالش دهید و سپس آبکشی کنید.

پاک كردن لكه عرق از لباس با آب سرد

لکه های عرق را زیر آب سرد قرار دهید و به ملایمت آن را بمالید. اگر لباستان در آستانه زرد شدن لکه های عرق است از آب گرم برای شستن استفاده نکنید چون باعث تثبیت لکه ها می شود.

پاک کردن لکه عرق لباس مشکی با جوش شیرین و سرکه سفید

ممکن است لباس مشکی، لکه تعریق را به رنگ سفید نمایان کند. برای پاک کردن لکه عرق لباس مشکی، ابتدا مقداری پودر جوش شیرین را روی لکه تعریق لباس بریزید. سپس با کمک یک مسواک نرم، جوش شیرین را روی لباس بسایید.

در مرحله بعد مقداری سرکه سفید روی لکه تعریق لباس مشکی بریزید و دوباره با کمک مسواک آن را بسایید تا اقدامات لازم را برای پاک کردن لکه عرق لباس مشکی کاملا انجام دهید. سپس لکه عرق را با کمک آب سرد بشویید تا اثری از آن باقی نماند. در مرحله آخر لباس مشکی را با روش معمول و مناسب بشویید.

پاک كردن لكه عرق از لباس با آب اکسیژنه

در این مورد، فقط برای لباس های سفید توصیه می شود، زیرا این ماده سفید کننده و باعث تغییر رنگ می شود ، آب اکسیژنه باعث می شود که لباس شما بدون لکه شود، اگر آن لک ها جدید باشند و کهنه نشده باشند. در این روش، به طور مستقیم آن را روی لکه لباس بریزید و به مدت 15 دقیقه اجازه دهید بماند اگر لکه بسیار تیره نیست، می توانید به قسمت مساوی آب جوش مخلوطش کنید. 

مواد لازم: 

آب اکسیژنه (250 میلی لیتر)

محصولات شست و شوی معمولی.

چگونه استفاده کنیم ؟ 

آب اکسیژنه (250 میلی لیتر) را به طور مستقیم بر روی لکه ها بریزید. 

15 دقیقه صبر کنید. 

به طور معمول آن را بشویید. 

جلو آفتاب قرار دهید تا خشک شود. 

از بین بردن لکه های عرق با لیمو و جوش شیرین

ما قبلا ذکر کردیم بی کربنات سدیم، که ضد عفونی کننده قوی ای است، اگر ما آن را با لیمو ترکیب کنیم، که دارای خواص ضد باکتری و سفید کننده است، می توانیم یک خمیری داشته باشیم که لکه های عرق را از لباس ها حذف می کند فقط کافی است ،که روی لباس ها بزنید و اجازه دهید تا عمل کند ؛ اگر لکه ها قوی بودند و نیازمند زمان بیشتری هستند، برای نتیجه بهتر، میتوانید لباس را چنگ بزنید. 

مواد لازم

آب ؟ 2 عدد لیمو (210 میلی لیتر). 

1 قاشق غذاخوری بکینگ پودر(10 گرم) 

صابون خنثی برای شستن. 

چگونه استفاده کنیم ؟ 

آب لیمو را بگیرید و یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر (10 گرم) اضافه کنید. 

خوب مخلوط کنید تا یک خمیر تشکیل شود. 

خمیر را روی لکه قرار دهید. 

برای 30 دقیقه اجازه دهید بماند. 

با یک صابون خنثی لباس را بشورید و بقایای خمیر را پاک کنید. 

آماده است!

با لکه های عرق لباس ها خداحافظی کنید!

پاک كردن لكه عرق از لباس - لیمو

از بین بردن لکه عرق زیر بغل لباس سفید

با دیدن لکه عرق زرد رنگ زیر بغل لباس سفیدتان چه حسی دارید! احتمالا از دیدن این لکه‌ها خجالت‌زده می‌شوید، حتی ممکن است اعصابتان به هم بریزد و فکر کنید لباس سفیدی که تازه خریدید با این لکه‌ها زشت شده، حالا باید آن را دور بیندازید و به فکر خرید لباسی جدید و هزینه دوباره برای آن باشید! اما بر اعصابتان مسلط شوید، روش‌هایی عالی برای از بین بردن لکه ی عرق زیر بغل لباس سفید وجود دارد که لباستان را تمیز می‌کند مانند روز اولش!

بهتر است یک لکه بر درست کنید، برخی از لکه برهای مناسب برای رفع این لکه‌ها شامل:

  • ترکیب سرکه سفید با آب

  • مخلوط سه تا چهار قرص آسپرین با آب

  • ترکیب الکل با مایع ظرفشویی

  • مخلوط یک پیمانه آب با یک پیمانه آمونیاک

  • ترکیب جوش شیرین به همراه سرکه سفید با آب

  • مخلوط آب لیمو به همراه آب

با توجه به اثر ضعیف یا قوی لکه‌ی عرق می‌توان یک یا چند نوع از این ترکیبات را جهت رفع جای لکه به کار برد. محل لکه عرق زیر بغل را با لکه بر مورد نظرتان آغشته کنید. چند ساعت صبر کنید تا مواد لکه‌بر کار خود را انجام دهند، سپس با استفاده از مسواک یا فرچه نرم محل لکه‌ی لباس را بمالید. حال لباس را در یک تشت آب یا در ماشین لباسشویی با درجه مطلوب بگذارید و با ماده شوینده مناسب آن را شستشو دهید.

آیا روش خاصی برای از بین بردن لکه عرق زیر بغل لباس سفید وجود دارد ؟

همه راهکارهایی که در ابتدای این مطلب معرفی کرده ایم، در از بین بردن لکه عرق روی لباس سفید رنگ (چه لکه در قسمت زیر بغل باشد و چه در قسمت یقه) موثر هستند. با این وجود لکه های زرد رنگ عرق، خود را روی لباس های سفید کاملا نشان داده و از این جهت این لباس ها را باید به صورتی شست که هیچ اثری از آلودگی روی آنها پیدا نباشد. به این منظور، یک روش ویژه وجود دارد که فقط مخصوص لباس های سفید بوده و به از بین بردن لکه عرق زیر بغل لباس سفید کمک می کند.

در این روش که به کمک سفیدکننده انجام می گیرد، کافی است در ابتدا کمی سفیدکننده لباس داخل یک تشت آب ولرم بریزید و لباس سفید را به مدت تقریبا ۵ تا ۱۰ دقیقه داخل آن قرار دهید. سپس با کمک یک مسواک بسیار نرم، لکه عرق را پاک کنید تا لکه از روی لباس کاملا محو شد. در آخر نیز طبق معمول لباس را آب سرد و مواد شوینده تمیز کنید تا هیچ اثری از آلودگی روی لباس وجود نداشته باشد.

پاک كردن لكه عرق از لباس - تی شرت سفید

چند نکته در رابطه با پاک کردن لکه عرق از روی لباس

  • روش های بالا معمولا برای هر لباسی با هر رنگی به کار می آیند (به جز روش سفیدکننده که فقط مخصوص لباس های سفید است)، با این حال بهتر است برای لباس های رنگی اول روش سرکه سفید را امتحان کنید.
  • شستشوی لباس و آب کشی آن را همواره با آب سرد انجام دهید.
  • هر اندازه که زودتر به فکر از بین بردن لکه بیفتید، کار شما ساده تر می شود، زیرا لکه های قدیمی به تدریج به بافت لباس نفوذ پیدا می کنند و پاک کردن آنها بسیار دشوار می شود.
  • برای رفع بوی عرق لباس ها که با شستشوی عادی از بین نمی روند، می توانید از جوش شیرین استفاده کنید و بگذارید چند ساعت لباس با این ترکیب (آب ولرم و جوش شیرین) خیس بخورد.
  • فراموش نکنید که جلوگیری از لکه عرق روی لباس ساده ترین راهکار برای آن است که لباس هایی همیشه تمیز داشته باشید. به همین خاطر نکات مرتبط با آن را جدی بگیرید و در صورت امکان حتما از ضد عرق های بدون آلومینیوم استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link