نان کدو حلوایی چگونه درست میشود ؟


نان کدو حلوایی یکی از خوشمزه ترین نان هایی است که شما میتوانید به راحتی در خانه درست کنید.در این مطلب از با چند روش درست کردن این نان آشنا میشوید.

نان کدو حلوایی - نان

یکی از نان های بین المللی می باشد که در سراسر دنیا تهیه می شود همچنین در ایران نیز در استان گیلان نیز تهیه می شود این نان بافت بسیار نرمی دارد. این نان دارای مواد میانی است و می توانید آن را به صورت مغزدار تهیه کنید. این نان اصلا طعم و مزه کدو حلوایی را نمی دهد پس برای تهیه این نان دست بکار شوید و یک میان وعده سالم را در منزل تهیه کنید شما به دلخواه می توانید روی نان را با کمی عسل رقیق شده کاور کنید تا براق شود. شما می توانید نان کدو حلوایی را بدون فر و با فر تهیه کنید. 

همچنین در بخوانید : طرز تهیه نان قهوه به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

نان کدو حلوایی - نان در ظرف

نان کدو حلوایی در فر

مواد لازم 
آرد ۳ صفر ۲۵۰ گرم
شیر ۷۵ گرم
دارچین ½ قاشق چایخوری
پوره کدو حلوایی پخته ۷۵ گرم
شکر ۱۲ گرم
نمک ۲ گرم
کره ۱۸ گرم
مایه خمیر فوری ۳ گرم

دستور پخت

مرحله اول

برای تهیه نان کدو حلوایی خوشمزه ابتدا آرد را به همراه دارچین، شکر، نمک و پودر خمیر مایه فوری داخل یک کاسه بزرگ با هم ترکیب می کنیم، سپس شیر را به کاسه اضافه می کنیم و با همزن مخلوط می کنیم تا مواد با هم یکدست شوند.

مرحله دوم

پس از اینکه شیر با مواد خشک یکدست شد، پوره کدو حلوایی را به همراه کره هم دمای محیط به کاسه اضافه می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه مخلوط می کنیم تا خمیری لطیف و نرم به دست بیاید که به دست نچسبد.

مرحله سوم

در صورتی که خمیر به دست می چسبید، کمی آرد اضافه می کنیم و با خمیر مخلوط می کنیم. پس از اینکه خمیر آماده شد، یک کاسه مناسب را با کمی روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را درون کاسه قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس آنرا به مدت یک تا دو ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر تقریبا دو برابر شود. پس از اینکه خمیر به خوبی ور آمد، آنرا به سطح کار منتقل می کنیم و هوای اضافی آنرا می گیریم.

نان کدو حلوایی - کدو

مرحله پنجم

در این مرحله یک قالب مناسب را با روغن جدا کننده یا کاغذ روغنی پوشش می دهیم، سپس خمیر را درون قالب قرار می دهیم و به سلیقه خود روی آن نقش ایجاد می کنیم. برای نقش انداختن روی نان می توانیم از چاقو استفاده کنیم.

مرحله ششم

حالا مقداری آرد روی خمیر می پاشیم و روی آن یک پارچه تمیز می اندازیم. این بار به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برای بار دوم به خمیر استراحت می دهیم. حالا فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود.

مرحله هفتم

در این مرحله قالب را داخل طبقه وسط فر قرار می دهیم. برای پخت نان حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز داریم. پس از اینکه نان به طور کامل پخت، آنرا از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود، سپس به صورت دلخواه برش می زنیم.

نان کدو حلوایی - نان بزرگ

طرز تهیه نان کدو حلوایی گیلانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم خرفه یا شنبلیله پودر شده ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک نوک قاشق چای‌خوری
پوره کدو حلوایی پخته ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مخلوط آرد برنج و آرد گندم ۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار

*به ازای هر لیوان آرد برنج باید از ۲ لیوان آرد گندم استفاده کنید.

مراحل طرز تهیه

نان کدو حلوایی محلی در شمال به روشی خاص تهیه می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه نان کدو حلوایی شمالی یا نان خرفه شمالی آشنا شوید.

مرحله اول؛ خمیر نان کدو حلوایی را آماده کنید

در یک ظرف مخلوط آرد برنج و آرد گندم، تخم شنبلیله پودر شده، پوره کدو حلوایی، نمک، شکر و در صورت نیاز کمی آب را ترکیب کنید و خوب هم بزنید. خمیر را با دست ورز دهید تا کاملا یکدست شود.

در صورت تمایل آرد برنج را به روش‌های اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید از افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ خمیر را برای پخت آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه نان کدو حلوایی بدون فر باید بعد از این که خمیر نان خرفه آماده شد، آن را ۲ ساعت در محیط آشپزخانه قرار دهید و روی آن پارچه بیندازید تا استراحت کند.

مرحله سوم؛ نان کدو تنبل را بپزید

برای پخت نان کدو حلوایی باید خمیر را به گلوله‌های کوچک تقسیم کنید. بهترین روش پخت نان سنتی کدو حلوایی این است که آن را روی قابلمه سفالی یا گمج درست کنید. برای این کار باید قابلمه سفالی را برعکس روی گاز قرار دهید تا داغ شود. حالا باید خمیر را روی یک سینی به اندازه یک بشقاب پهن کنید.

خمیر را روی قابلمه سفالی داغ قرار دهید و سپس یک بشقاب یا درب قابلمه روی نان بگذارید تا نان شما بپزد. بعد از این که یک سمت نان کدو حلوایی پخت آن را برگردانید تا طرف دیگر نان هم بپزد. نان کدو حلوایی شمالی شما آماده است!

نان کدو حلوایی - نان در سبد

نان کدو حلوایی با تخم مرغ

مواد لازم

آرد سفید ۴۵۰ گرم (۴ پیمانه)
خمیر مایه ۷ گرم (۱.۵ ق مربا خوری)
پوره کدو حلوایی ۱۵۰ گرم (۱/۲ پیمانه)
آب ولرم ۶۰ میلی لیتر (۱/۴ پیمانه)
شیر ولرم ۸۰ میلی لیتر (۱/۳ پیمانه)
شکر ۵۰ گرم (۳ ق غذا خوری)
کره ۵۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
نمک نوک ق چای خوری

طرز تهیه 

مرحله اول: تهیه پوره کدو حلوایی

برای تهیه پوره کدو حلوایی باید ۲۰۰ گرم کدو حلوایی را پوست کنید و خرد کنید سپس داخل قابلمه به همراه کمی آب گذاشته تا پخته و نرم شود سپس بعد از پختن داخل غذاساز ریخته و پوره کنید.

مرحله دوم: عمل آوری خمیر مایه

آب ولرم را داخل یک لیوان یا کاسه ریخته سپس به آن یک ق غذا خوری شکر و خمیر مایه اضافه کنید و هم بزنید و درپوش روی لیوان بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه خمیر مایه عمل کند و کف کند (دمای آب حتما باید به مقداری باشد که نه خیلی داغ نه خیلی سرد باشد که خمیرمایه عمل بیاد).

مرحله سوم: تهیه خمیر

داخل یک کاسه تخم مرغ را ریخته و با چنگال و همزن دستی بزنید تا کمی از لختگی خارج شود سپس به آن شیر ولرم و کره نرم شده و مابقی شکر و پوره کدو حلوایی و نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا کمی یکدست شود در ادامه خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و بعد به تدریج شروع به اضافه کردن آرد کنید.

مرحله چهارم: استراحت خمیر

میزان افزودن آرد تقریبی می باشد پس به تدریج اضافه کنید تا مانند خمیر وسط کاسه جمع شود بیش از حد آرد نریزید زیرا خمیر سنگین می شود و پف نمی کند و سعی کنید چسبندگی خمیر را با ورز دادن از بین ببرید به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید سپس داخل یک کاسه قرار دهید و روی کاسه را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در جای گرم قرار دهید تا پف کند.

نان کدو حلوایی - تخم مرغ

مرحله پنجم: تهیه نان کدو حلوایی

بعد از اینکه خمیر پف کرد حجم آن را با مشت بگیرید سپس به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم کنید و سپس چونه بگیرید سپس روی چونه ها برش هایی ایجاد کنید و وسط خمیر را سوراخ کنید سپس داخل سینی فر به مدت ۲۵ دقیقه قرار دهید تا دوباره حجم بگیرد.

مرحله ششم: پخت نان 

روی نان ها را با کمی زعفران و قلمو رومال کنید سپس در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۹۰ قرار دهید تا نان ها پخته شوند سپس برای طلایی شدن روی نان ها ۲ دقیقه گریل را روشن کنید بعد از خنک شدن از روی سینی فر جدا کنید.

نان کدو حلوایی - نان کوچک

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه نان کدو حلوایی

  • برای تهیه نان کدو حلوایی پف‌دار باید از کره نرم شده استفاده کنید. برای این کار باید کره را از یک ساعت قبل از فریزر خارج کنید تا به دمای محیط برسد.
  • برای این که نان کدو حلوایی شما در فر بهتر پف کند، بهتر است آرد را ۳ بار الک و بعد با سایر مواد ترکیب کنید.
  • اگر دوست دارید سطح نان کدو حلوایی شما طلایی رنگ شود، می‌توانید بعد از این که نان پخت، برای ۳ تا ۴ دقیقه گریل یا حرارت بالای فر را روشن کنید.
  • برای تهیه نان کدو حلوایی شمالی می‌توانید از رومال زرده تخم و کمی شیر استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید نان کدو حلوایی مغزدار به روش اول درست کنید، می‌توانید مقداری شکر، کره، دارچین و مغز گردو را ترکیب کنید و داخل خمیر نان قرار دهید.
  • برای خوش عطر شدن نان کدو حلوایی پف‌دار می‌توانید از مقداری پودر هل استفاده کنید.
  • برای این که نان کدو حلوایی پف‌دار شما نرم‌تر شود، می‌توانید موقع پخت آن در فر یک ظرف آب در فر قرار دهید.
  • برای پخت نان خرفه گیلانی یا نان کدو حلوایی شمالی باید از قابلمه سفالی یا گلی استفاده کنید. اما اگر به قابلمه سفالی دسترسی ندارید، می‌توانید این نان را در یک ماهیتابه نچسب نیز درست کنید.
  • برای تهیه نان خرفه شمالی باید خمیر را به صورت نازک پهن کنید و بعد بپزید.
  • در طرز تهیه نان کدو حلوایی می‌توانید میزان شکر را بنا به سلیقه خودتان کم یا زیاد کنید.
  • برای طعم دادن به نان کدو حلوایی پف‌دار می‌توانید از انواع مغزها و دانه‌های خوراکی در نان استفاده کنید.
  • زمانی که کدو را خرد می‌کنید، دانه‌های آن را خوب بشویید و در آبکش خشک کنید و بعد در ماهیتابه یا فر بو بدهید. می‌توانید از این تخمه‌های مفید و خوشمزه برای مزه‌دار کردن نان کدو یا به صورت مغز تخمه استفاده کنید و لذت ببرید. در این صورت بعد از آماده شدن خمیر نان کمی روی آن مغز تخمه کدو بپاشید و بعد نان را بپزید.
  • برای پهن کردن نان کدو شمالی حتما دست و سطح مورد نظر را آردپاشی کنید تا خمیر به دست یا سطح کار نچسبد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link