کالباس مرغ خانگی چگونه درست میشود ؟


کالباس مرغ خانگی به هیچ عنوان ضررهای کالباس های شرکتی و صنعتی را ندارد و شما میتوانید با خیال راحت مصرف کنید.در این مطلب از با چند طرز تهیه کالباس مرغ خانگی آشنا خواهید شد.

کالباس مرغ خانگی - کالباس و گوجه و خیارشور

کالباس یکی از محبوب ترین مواد غذایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. البته خیلی افراد به دلیل اینکه از طریقه تهیه آن مطمئن نیستند سعی می کنند کمتر سوسیس و کالباس مصرف کنند. با تهیه کالباس خانگی سالم با گوشت مرغ می توانید با اطمینان از این ماده غذایی استفاده کنید.

با تهیه کالباس مرغ خانگی می توانید غذاهای محبوبی مثل پیتزا مخلوط  ، اسنک کالباس ، ساندویچ کالباس و … را با سالم ترین مواد غذایی تهیه کنید. این کالباس سالم و خانگی را می توانید در فریزر به مدت طولانی نگهداری کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای یک رول کوچک کالباس خانگی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کالباس خانگی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

همچنین در بخوانید : آموزش تهیه سوسیس خانگی بی نظیر همراه با ویدیو

روش اول طرز تهیه کالباس مرغ خانگی

مواد لازم 

سیر ۲ حبه
قارچ بزرگ ۴ عدد
زرده تخم مرغ ۳ عدد
هویج متوسط ۱ عدد
سینه مرغ کامل ۱ عدد
آرد گندم ۱/۴ پیمانه
نشاسته ذرت ۱/۴ پیمانه
روغن مایع ۴ ق غذا خوری
دارچین ، هل و جوز هندی به مقدار لازم
نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه  به مقدار لازم
آویشن ، پودر سیر و تخم گشنیز به مقدار لازم

طرز تهیه کالباس مرغ خانگی

برای تهیه کالباس خانگی ابتدا استخوان های سینه مرغ را خارج کنید و آنرا بشویید سپس پوست سیرها را بگیرید. در ادامه سینه مرغ را به همراه سیر ها دو مرتبه چرخ کنید و داخل یک کاسه مناسب بریزید. در مرحله بعد تمام ادویه ها را آسیاب کنید و به کاسه اضافه کنید.

در مرحله بعد زرده تخم مرغ را به همراه نشاسته ذرت و روغن مایع به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه کنید. در این مرحله مواد موجود در کاسه را یک مرتبه دیگر چرخ کنید تا به طور کامل یکدست شوند و ادویه ها به خورد مایه کالباس بروند.

پس از اینکه مواد را چرخ کردید آرد را کم کم اضافه کنید و مایه کالباس را کمی ورز دهید. در مرحله بعدی هویج را آبپز کنید و به صورت حلقه ای یا نگینی ریز خرد کنید. قارچ را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه هویج به مایه کالباس اضافه کنید.

در این مرحله اگر مایه کالباس شل بود کمی آرد اضافه کنید و ورز دهید تا خودش را بگیرد. پس از اینکه مایه کالباس آماده شد آنرا روی سلفون پهن کنید و مانند شکلات محکم بین سلفون بپچانید تا شکل رول به خود بگیرد.

پس از اینکه رول کالباس آماده شد چند دور دیگر سلفون دور آن بپیچید تا در زمان پخت ، آب به داخل سلفون نفوذ نکند. یک قابلمه بزرگ را از آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید ، اجازه دهید آب موجود در قابلمه به جوش بیاید سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

سپس رول کالباس را در یک ظرف فلزی کوچکتر قرار دهید و داخل آب جوش قرار دهید ( مانند روش بنماری ). کالباس باید به مدت یک ساعت در این حالت بماند تا به طور کامل بپزد. پس از اینکه کالباس آماده شد اجازه دهید خنک شود سپس آنرا در فریزر نگهداری کنید.

کالباس مرغ خانگی - کالباس

روش دوم طرز تهیه کالباس مرغ خانگی

مواد لازم

مواد مقدار
قارچ ۳۰۰ گرم
هویج یک‌ عدد
سینه و ران مرغ (دوبار چرخ شده و نیمه منجمد) یک کیلو
سیر ۱۲ حبه
ادویه‌ی پاسترامی ۲۰ گرم
پودر تخم گشنیز یک و نیم قاشق چای‌خوری
فلفل سفید آسیاب شده یک قاشق چای‌خوری
جوز هندی نوک قاشق چای‌خوری
آویشن یک قاشق چای‌خوری
نمک ۲۰ گرم
یخ خرد شده ۵۰۰ گرم
شیر خشک ۴۵ گرم
پودر نشاسته‌ی گندم ۸۵ گرم
روغن مایع ۲۵۰ گرم

طرز تهیه کالباس مرغ خانگی

۱.ابتدا قارچ و هویج را خرد کنید. قارچ‌ها را بلانچ کنید؛ یعنی به مدت دو الی سه دقیقه داخل آب جوش قرار دهید و سپس دو الی سه دقیقه داخل آب یخ قرار دهید.

۲.گوشت مرغ که ترکیبی از ران مرغ و سینه مرغ است را دوبار چرخ کنید و داخل فریزر قرار دهید تا نیمه منجمد شود. داخل میکسر قرار دهید و سیرها را به گوشت اضافه کنید. ادویه‌ها که شامل ادویه‌ی پاسترامی، پودر تخم گشنیز، فلفل سفید، آویشن، جوز هندی و نمک است را به گوشت اضافه کنید. سپس نصف مقدار یخ خرد شده را داخل میکسر بریزید. سه الی چهار دقیقه هم بزنید تا کاملا خمیری و یک‌دست شود.

کامل که خمیری شد، شیر خشک و پودر نشاسته گندم هم به مواد اضافه کنید. مابقی یخ را نیز اضافه کرده و به مدت سه الی چهار دقیقه هم بزنید تا کاملا خمیری و یک‌دست شود. سپس روغن مایع را کم کم روی مواد بریزید و هم بزنید تا خمیری شود و رنگ آن نیز روشن شود. در آخر قارچ و هویج را اضافه کرده و ترکیب کنید. یک نکته‌ی مهم در تهیه‌ی کالباس این است که همه‌ی مواد از قبل باید آماده باشند و دمای گوشت نباید بالا رود و در تهیه‌ی آن باید سرعت عمل داشته باشید.

۳.کالباس‌ها را می‌توانید داخل غلاف‌های کالباس با کمک قیف بریزید و دو سر آن را محکم ببندید. دقت کنید که داخل کالباس نباید هوا باشد بنابراین هنگام بستن آن کاملا هواگیری کنید. اگر غلاف ندارید می‌توانید از لیوان استفاده کنید. داخل یک لیوان را چرب کنید و مواد کالباس را داخل آن بریزید و روی آن را فویل بکشید. یک روش دیگر استفاده از سلفون است. مواد کالباس را داخل سلفون بریزید و چندین لایه سلفون بکشید و دو سر آن را محکم ببندید فقط دقت کنید کالباس را داخل سه لایه فویل هم بپیچید و سپس مرحله‌ی پخت آن را انجام دهید که آب داخل آن نرود.

۴.غلاف‌های فرم گرفته را دو ساعت داخل آب ۸۰ درجه بپزید (آب ۸۰ درجه خیلی خیلی داغ است ولی نجوشیده است). بعد از دو ساعت که پخت تمام شد، کالباس‌ها را داخل آب و یخ قرار دهید. بعد از آب و یخ بهتر است دو ساعت هم کالباس‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

کالباس مرغ خانگی - کالباس در ظرف

روش سوم طرز تهیه کالباس مرغ خانگی 

مواد لازم کالباس مرغ
سینه و ران مرغ هر کدام ۱ عدد
قارچ ۲۰۰ گرم
هویج پخته ۱ عدد
مغز پسته ۵۰ گرم
سیر ۵ حبه
سس کچاپ ۱ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ۳ قاشق غذاخوری
ادویه کالباس ۱ قاشق غذاخوری
جوز هندی ۱ عدد
خردل ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
گوشت قرمز (اختیاری) ۵۰ گرم
یخ ½ لیوان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه کالباس مرغ ساده

مرحله اول

برای تهیه کالباس مرغ خونگی ابتدای کار قارچ را می شوییم و پوست اضافی آن را جدا می کنیم، سپس آنرا  به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه درون یک قابلمه مناسب آب اضافه می کنیم، سپس روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب جوش بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله قارچ های خرد شده را به قابلمه آب در حال جوش اضافه می کنیم، سپس پس از گذشت ۲ تا ۳ دقیقه قارچ ها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود، بلافاصله قارچ را درون آب سرد می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله درون یک لیوان آب جوش می ریزیم، سپس مغز پسته را اضافه می کنیم تا کمی نرم شوند. در ادامه پوست هویج را جدا می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت می گذاریم و به آن آب اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله هویج را درون قابلمه می گذاریم تا نیم پز شود، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه سینه و ران مرغ را به تکه های ریز خرد می کنیم، سپس درون غذا ساز یا چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سیر، نشاسته ذرت، خردل، سس کچاپ، جوز هندی، روغن مایع، ادویه کالباس، نمک و فلفل سیاه را به گوشت مرغ چرخ شده اضافه می کنیم، و به خوبی میکس می کنیم تا مواد مخلوط و یکدست شود.

مرحله ششم

حالا برای بهتر میکس شدن مایه کالباس، چند تکه یخ را اضافه می کنیم، سپس مجددا میکس می کنیم تا مواد مخلوط و یکدست شود. مایه کالباس مرغ را از غذا ساز خارج می کنیم، سپس درون یک ظرف جادار می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله قارچ بلانج شده، هویج نیم پز، مغز پسته و به دلخواه گوشت قرمز را به مایه کالباس مرغ اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد به خوبی ترکیب و یکدست شود. در ادامه به دو روش می توانید کالباس مرغ را بپزید.

مرحله هشتم

روش اول، روی سطح کار دو لایه سلفون پهن می کنیم، سپس از مایه کالباس مرغ روی سلفون می ریزیم، دو لایه سلفون را روی هم قرار می دهیم، سپس دو طرف آن را محکم می بندیم به طوری که آب به آن نفوذ نکند.

مرحله نهم

سعی کنید تمام هوای اضافی بین مواد کالباس مرغ را خارج کنید. در ادامه کالباس مرغ را در دو لایه فویل آلومینیومی بسته بندی می کنیم، سپس به صورت شکلات پیج رول می کنیم مجددا دو طرف فویل را محکم گره می زنیم.

مرحله دهم

روش دوم، ابتدا یک لیوان مناسب که مقاوم در برابر حرارت باشد انتخاب می کنیم، سپس کم کم مواد را به لیوان اضافه می کنیم. در ادامه پس از ریختن مقداری مایه کالباس مرغ آن را با جسمی فشار دهید تا منسجم شود و هوای بین مواد گرفته شود.

مرحله یازدهم

در این مرحله روی لیوان را با دو لایه فویل آلومینیومی می پوشانیم تا از ورود آب جلوگیری کنیم. در ادامه یک قابلمه بزرگ حاوی آب را روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید، سپس لیوان یا رول کالباس مرغ را درون قابلمه می گذاریم.

مرحله دوازدهم

حالا اجازه می دهیم کالباس مرغ به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون قابلمه آب جوش بپزد. پس از پخت کالباس مرغ، آن را به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال می گذاریم تا منسجم شود. در نهایت کالباس مرغ را برش زده و به همراه نان ساندویچی و خیارشور میل کنید. نوش جان.

کالباس مرغ خانگی - کالباس و گوجه گیلاسی

روش چهارم طرز تهیه کالباس مرغ خانگی

مواد لازم 

مواد لازم میزان لازم
مرغ 500گرم
سیر 2 حبه
زرده تخم مرغ 1 عدد
هویج 1 عدد
قارچ  50 گرم
آرد گندم  1 ق غ سر پر
روغن زیتون 2 ق غ
نمک 1 ق چ
فلفل سیاه و قرمز 1/2 ق چ
آویشن 1/2 ق چ
زنجبیل 1/2 ق چ
پودر سیر 1/2 ق چ
جوز هندی 1/2 ق چ
تخم گشنیز 1/2 ق چ
پاپریکا 1/2 ق چ
پودر هل  1/2 ق چ
پودر دارچین 1/2 ق چ

طرز تهیه 

مرحله اول : 

برای تهیه کالباس خانگی ابتدا مرغ را از استخوان جدا کنید سپس سه مرتبه آن را چرخ کنید و در ظرفی مناسب بریزید.

مرحله دوم :

یک عدد زرده تخم مرغ را به مرغ چرخ شده اضافه کنید. 

مرحله سوم : 

2 حبه سیر را پوست بگیرید سپس آن را شسته و صورت ریز رنده کنید و به مرغ اضافه کنید. 

مرحله چهارم : 

ادویه های گفته شده که شامل (نمک، فلفل سیاه و قرمز،پاپریکا، تخم گشنیز، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر دارچین، جوز هندی، آویشن، پودر سیر) را به مرغ اضافه کنید. بسیاری از افراد از مقدار میخک نیز در تهیه کالباس استفاده می کنند این کار ذائقه ای می باشد. شما می توانید برخی از ادویه ها را حذف برخی دیگر را اضافه کنید. 

مرحله پنجم : 

آرد گندم را نیز به مواد مرغ اضافه کنید و شروع کنید به ورز دادن تا مواد کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. برای راحتی کارتان می توانید از غذاساز نیز استفاده کنید این کار سلیقه ای می باشد.

مرحله ششم : 

پس از این که تمام مواد را ورز دادید روغن را به مواد اضافه کنید و شروع به ورز دادن بکنید.

مرحله هفتم : 

قارچ هایی را که شسته اید را به صورت اسلایسی خرد کنید. و به مرغ اضافه کنید. شما می توانید در این مرحله قارچ ها را بلانچ کنید بدین منظور روی قارچ ها آب جوش بریزید و 3 دقیقه صبر کنید. هم اکنون قارچ ها را در آب یخ فرو ببرید.

مرحله هشتم : 

یک عدد هویج را پوست بگیرید سپس آن را بشویید و با مقداری آب بگذارید تا بپزد. 

کالباس مرغ خانگی - کالباس در سلفون

مرحله نهم :

هویج پخته شده را نگینی ریز خرد کنید. در ادامه هویج خرد شده را به مرغ اضافه کنید. نحوه خرد کردن هویج نیز کاملا سلیقه ای می باشد. 

مرحله دهم : 

مواد مرغ را خوب ورز دهید تا هویج و قارچ در مرغ ترکیب شود. شما می توانید از پسته درسته و یا خلالی نیز استفاده کنید. 

مرحله یازدهم : 

مواد کالباس را در سلفون یا ورقه های آلومینیومی بریزید و حالت مستطیل شکل به آن بدهید. برای راحتی کارتان می توانید از کاور های مخصوص کالباس استفاده کنید. مواد را در آن بریزید و دو طرف آن را به کمک نخ کلفت محکم ببندید تا هوای در کاور نماند. 

اگر از ورقه های آلومینیومی استفاده کردید ابتدا یه ورقه در سطح کارتان باز کنید سپس مواد را در آن بریزید. 

مرحله دوازدهم :

 با کمک ورقه آلومینیومی کالباس را رول کنید سعی کنید کمی مواد را در آن فرم دهید و آن را به ابتدای ورقه بیاورید. سپس 7 دور ورقه آلومینیومی را بپیچید. 

مرحله دوازدهم : 

کاملا ورقه را سفت کنید و کناره های آن را بپیچانید و با کمک یک نخ کناره های آن را محکم ببندید و سفت کنید. 

مرحله سیزدهم : 

در یک قابلمه مقدار مناسبی آب بریزید و کالباس را درون آن قرار دهید. میزان آب باید به اندازه ای باشد که روی سطح کالباس را بگیرد. درب قابلمه بگذارید تا حدود 1/5 ساعت با حرارت ملایم بپزد. 

مرحله چهاردهم : 

پس از پخت از قابلمه خارج کنید و حدود 6 الی 7 ساعت درون یخچال قرار دهید تا کالباس کاملا خنک شود. اگر عجله نداشت باشید 12 ساعت ماندن در یخچال زمان مناسبی برای خنک شدن کالباس می باشد.

مرحله پانزدهم : 

کالباس شما پس از خنک شدن حاضر است شما می توانید آن را برش بزنید و همین گونه استفاده کنید و اگر دوست داشتید آن را سرخ کنید. 

کالباس مرغ خانگی - کالباس

نکات مهم در طرز تهیه کالباس خانگی ساده 

شما می توانید از میخک برای تهیه این مواد غذایی استفاده کنید. 

به جای مرغ می توانید از هر گوشت دیگری استفاده کنید. 

می توانید از آرد نشاسته نیز به جای آرد گندم استفاده کنید.  

مواد درون مرغ سلیقه ای می باشد شما میتوانید هر کدام را که دوست دارید استفاده کنید. 

شما میتوانید از پسته ،بادام ، باقلا سبز خام یا هر افزودنی دلخواه دیگری در مرحله آخر استفاده کنید چون در طعم و مزه کالباس تاثیری ندارد و فقط برای زیبایی کالباس استفاده میشود.

برای اینکه کالباس خوب منسجم شود رول های آن را محکم تر بپیچید و سر آن را خوب و محکم ببندید.

آب را بگذارید داخل فریزر و به مرحله یخ زدن که رسید بیرون بیاورید و هم بزنید و دوباره داخل فریزر بگذارید تا یک حالت آب و یخ درست شود مثل یخ در بهشت و یا آب و یخ پودری را میتوانید با گوشت کوب برقی درست کنید.

برای اینکه بافت کالباس از هم جدا نشوند منتظر بمانید تا کالباس کاملا سرد شود و بعد برش بزنید.

میزان استفاده از سیر بسته به ذائقه افراد می تواند بیشتر باشد.به‌جای سیر از پودر سیر هم میتوانید استفاده کنید.

از فلفل  سفید هم می توانید استفاده کنید.

در هنگام استفاده از گوشت قرمز در تهیه ی کالباس باید گوشت را بخارپز کنید.

اگر بخواهید در کالباس از پسته استفاده کنید باید حتما پسته را از شب قبل در آب خیس کنید.

کالباس مرغ خانگی - کالباس در ظرف

نکات تکمیلی در مورد کالباس مرغ خانگی

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30دقیقه میباشد .
کالباس را می توانید در وعده نهار – میان وعده – شام – پیش غذا – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link