فرش وینتیج را بهتر بشناسید!


با تغییراتی که در سبک طراحی و دکوراسیون منازل پیش آمده است، اکثر افراد طراحی مدرنیته را به سنتی ترجیح می‌دهند. با این حال استثناهایی نیز وجود دارد که سنت و قدمت بر مدرنیته پیروز می‌شود، یکی از این کالاها فرش است. فرش وسیله‌ای است که در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شود و نشان از زیبایی و فرهنگ این کشور است. فرش علاوه بر پوشش کف اتاق‌ها باعث زینت دهی به آن می‌شود. به دلیل اهمیت فرش، این محصول در انواع مدل‌ها و طرح‌ها تولید می‌شود؛ یک نوع از فرش‌های محبوب، فرش وینتیج است. قیمت فرش وینتیج می‌تواند براساس اندازه و ابعاد، جنس الیاف، تراکم بافت، نوع بافت، برند، طرح و غیره متفاوت باشد.
اگر شما هم علاقمند به خرید فرش کهنه نما یا وینتیج هستید ولی اطلاعاتی در این زمینه ندارید، این مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید تا آگاهانه خرید کنید.

فرش وینتیج چیست؟

 فرش وینتیج را بهتر بشناسید!

اگر بخواهیم به توضیح فرش وینتیج بپردازم، ابتدا کلمه وینتیج را برای شما شرح می‌دهیم. وینتیج در لغت به معنی اجسام قدیمی و عتیقه است که قدمت و ارزش زیادی دارد. فرش وینتیج نیز با این توصیف مطابقت داشته و به فرش‌های کهنه نما گفته می‌شود که طرح و رنگشان نشان از قدمت طولانی و عتیقه بودن آن‌ها دارد. در نظر کارشناسان فرش و بسیاری از افراد جامعه فرش هر چقدر کهنه‌تر بوده و پاخوری بیشتری داشته باشد، با ارزش‌تر و بهتر است. همین دلیل باعث شده است که صنعت فرش به سمت تولید فرش‌های وینتیج یا کهنه نما برود. قیمت فرش وینتیج از فرش‌های عتیقه که قدمت بسیار طولانی دارند، مناسب‌تر بوده و همین امر باعث محبوبیت این فرش‌ها شده است.

نحوه قدیمی کردن فرش‌ها

نحوه قدیمی کردن فرش‌ها

همانطور که گفتیم فرش جز کالاهایی است که کهنه و قدیمی بودن آن ارزشمندتر است، از این رو افراد به دنبال راهی برای قدمت دادن به فرش‌هایشان هستند. این علاقه از زمان‌های گذشته وجود داشته و تاکنون نیز ادامه دارد، در ادامه به توضیح روش‌هایی که برای قدیمی کردن فرش‌ها استفاده می‌شود می‌پردازیم.

کهنه کردن فرش در گذشته

افراد در آن زمان برای اینکه قدمت و ارزش فرش خود را بالا ببرند، آن را درمحل عبور عابران و زیر نور مستقیم آفتاب پهن می‌کردند. به مرور زمان به دلیل پاخوری زیاد، پرزهای فرش کاهش می‌یافت و از آن طریق فرش کهنه می‌شد. همچنین نور مستقیم آفتاب باعث تغییر رنگ و کدری آن می‌شد، که این مورد نیز جز مراحل کهنه کردن فرش به شمار می‌آمد.

کهنه کردن فرش به روش دواشور

در این روش طی چند مرحله فرش تازه را به فرش کهنه تبدیل کرده و ارزش و قیمت فرش را افزایش می‌دهند. ابتدا در این روش فرش را با محلول آب، خاکستر و چوبک شستشو می‌دهند، این کار باعث از بین رفتن درخشندگی آن می‌شود. سپس با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام هیپوکلریت کلسیم حالت ساییدگی و پاخور بودن به فرش می‌دهند. به این ماده شیمیایی پودر سفیدگری نیز گفته می‌شود که برای عملیات دواشور کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش تنها برای فرش‌های جدید کاربرد داشته و اکثرا در کارخانه‌های تولید فرش استفاده می‌شود. با این روش حتی می‌توان تنها قسمت‌هایی از فرش را کهنه کرد و قسمت‌های دیگر همانگونه پرزدار و با رنگ طبیعی خود باقی بمانند.

کهنه کردن فرش به روش مدرن

کهنه کردن فرش به روش مدرن

این روش را می‌توان ترکیبی از دو روش قبلی دانست. در این روش ابتدا ریشه‌های سفید دور تا دور فرش با پوست انار رنگ آمیزی می‌شوند تا رنگ طلایی و قدیمی داشته باشند. سپس پرزهای فرش گرفته می‌شود و مرحله دواشور کردن روی فرش انجام می‌گیرد. بعد از این مرحله فرش را دور دستگاه غلطتک مانندی می‌پیچند تا به خوبی ساییده شده و پرزهای آن از بین برود. در نهایت آن را در مقابل نور آفتاب پهن می‌کنند تا رنگ آن به سمت سفیدی مایل شود، می‌توان برای کیفیت بیشتر برای چندین بار متوالی فرش را رنگ کرده و سپس دواشور کرد تا رنگ آن ثابت بماند.

مزایای فرش وینتیج

مزایای فرش وینتیج

تا این قسمت اطلاعات مفیدی در مورد فرش وینتیج به دست آوردید، حال در این بخش درباره مزایای آن توضیح می‌دهیم.

  • این فرش‌ها دارای جلوه‌ای زیبا و شیک هستند، به همین دلیل با بیشتر دکوراسیون‌های منازل هماهنگ می‌شوند.
  • فرش‌های وینتیج دارای طراح‌های اصیل و ایرانی هستند، این باعث می‌شود سنت و فرهنگ ایران حفظ شود.
  • قیمت فرش وینتیج در مقایسه با فرش‌های عتیقه موجود در بازار بسیار کم است. با توجه به قیمت فرش وینتیج می‌توان گفت یکی از فرش‌های مقرون به صرفه و اقتصادی در بازار است.
  • امکان تبدیل فرش‌های خانگی به کهنه نما وجود دارد. با این روش دیگر شما مجبور به پرداخت هزینه خرید فرش نیستید. با توجه به قیمت فرش وینتیج، تبدیل فرش موجود در خانه به فرش کهنه نما نوعی صرفه جویی در مخارج به شمار می‌آید.
  • به دلیل از بین رفتن پرزها و ساییده شدن آن‌ها، این فرش‌ها وزن سبکی دارند و امکان انتقال و جابجایی آن‌ها آسان‌تر است.

سخن پایانی

در این مقاله توضیحات کاملی درباره فرش وینتیج یا کهنه نما و همچنین روش‌های کهنه کردن و مزایای آن مورد بررسی قرار گرفت. حال نوبت آن رسیده است به معرفی یکی از کارخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر فروش فرش بپردازیم. فرش ستاره کوروش یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین کارخانه فرش کاشان در ایران است. این کارخانه دستگاه‌های 1200 شانه، 700 شانه و 500 شانه دارد و فرش‌هایی در ابعاد مختلف در اختیار مشتریان و طرفداران قرار می‌دهد. امکان خرید مستقیم از کارخانه یکی از مزایای تولید این فرش‌ها به شمار می‌آید. از دیگر مزایای خرید از فرش ستاره کورورش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع فرش در این کارخانه بالا است، شما می‌توانید فرش وینتیج، فرش افشان، فرش طلاکوب و غیره را از این کارخانه تهیه کنید.
  • کیفیت محصولات این کارخانه با توجه به قیمت فرش بسیار مناسب است.
  • تمامی فرش‌های این کارخانه دارای نشان استاندارد ملی و اروپایی هستند.
  • امکان خرید علاوه بر روش مستقیم از کارخانه، از طریق وب سایت آن نیز وجود دارد.
  • قیمت فرش در کارخانه فرش ستاره کوروش بسیار مناسب‌تر از سایر رقبا است.
  • متریال‌های استفاده شده در فرش‌ها همگی درجه یک بوده، از این رو باعث افزایش عمر محصولات می‌‌شود.
  • تمامی فرش‌های تولید شده در این کارخانه دارای ضمانت نامه 5 ساله هستند.

شما می‌توانید برای دیدن طرح‌ها و سفارش محصولات به صورت حضوری مراجعه کرده یا از طریق سایت قیمت فرش وینتیج و سایر محصولات را دانسته و سپس سفارش خود را ثبت کنید.



Source link