ست کنترل پمپ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


امروزه و با توجه به کمبود فشار آب شهری، نصب پمپ آب ضروری به نظر می رسد؛ اما در مورد ست کنترل چطور؟ آیا ست کنترل بهتر است یا منبع؟

در حقیقت ست کنترل پمپ آب وظیفه اتومات و قطع وصل پمپ را بر عهده دارد. خرید ست کنترل از آن جهت مهم است که به صورت مداوم جریان آب و برق را تنظیم می کند و مانع از اختلال در عملکرد پمپ می شود، ولی آیا همه پمپ ها به ست نیاز ندارند؟ در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

عملکرد ست کنترل پمپ آب چگونه است؟

کارکرد ست کنترل به طور کامل با جریان برق مرتبط است؛ به عبارتی دیگر تنظیم ست کنترل به وسیله جریان برق صورت می گیرد و از سویی دیگر برد الکترونیکی این دستگاه به دیافراگم اتصال دارد، یعنی جایی که وظیفه اش تنظیم شدت جریان فشار آب است.

با برخورد جریان آب به دیافراگم، برد الکترونیکی نیز فعال خواهد شد و سپس موتور پمپ اژ آب روشن می شود. تکرار این فرایند نیز پس از باز شدن شیر آب و برخورد جریان با دیافراگم رخ می دهد.

اجزای ست کنترل پمپ آب

بهتر است پیش از معرفی متر و معیار انتخاب بهترین ست کنترل، نگاهی به اجزای این عضو حیاتی در دستگاه پمپ آب داشته باشیم. به طور کلی شناخت جزئیات این وسیله، ملاک های انتخاب وسیله ای مرغوب را نیز برای ما روشن تر خواهد کرد.

ست کنترل پمپ آب از پیچ تنظیم فشار، بدنه رویی، فشار سنج، بدنه میانی، پنل بورد، بدنه زیرین، بورد سیرکیوت، لاستیک ای پی دی ام و فنر فشار تشکیل شده است.

تنظیم ست کنترل و فشار آب

برای اینکه پمپ آب عملکرد بهتری داشته باشد، باید فشار آب درون آن همواره از فشار ست کنترل بیشتر باشد. البته در بیشتر مواقع فشار آب لوله کشی شهری برای ست کنترل قابل قبول است، لذا در ا کثر مواقع فشار جریان آب عملکردی مطلوب برای ست کنترل خواهد داشت.

البته می توان برای تنظیم ست کنترل آب از پنل تعبیه شده بر روی آن بهره گرفت. برای این منظور دکمه ای بر روی پنل قرار گرفته است که با آن می توانید میزان بار را تنظیم کنید. معمولاً این میزان بار بین ۲ تا ۱۰ بار است.

انواع ست کنترل پمپ آب

در یک تقسیم بندی کلی، ست کنترل به انواع بدون پیچ تنظیم، دارای پیچ تنظیم و دارای منبع تحت فشار تقسیم می شود، که توضیح کوتاه آن به صورت زیر است:

  • فاقد پیچ تنظیم: این ست کنترل ها پیچ تنظیم فشار ندارند و برای فشار آب زیر ۲ بار طراحی شده اند و اگرچه ارزان هستند اما تنها برای مصارف آب باغ ها و ویلاها و همچنین پمپهای ۰.۵ اسب بخار قابل استفاده هستند.
  • دارای پیچ تنظیم: رایج ترین ست کنترل پمپ آب همین نوع دارای پیچ تنظیم شونده است. عملکرد این ست ها بسیار بهتر از نوع فاقد پیچ تنظیم است.
  • دارای منبع تحت فشار: این ست ها به هیدروتانک نیز معروف هستند و برای ساختمان های دارای واحد زیاد استفاده می شوند. بنابراین اگر ساختمان شما یک مجتمع است، ست کنترل پمپ آب هیدروتانک بهترین انتخاب است.

ست کنترل بهتر است یا منبع؟

این سوال که ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط برای خریداران زیاد پرسیده میشود و بسیاری بین انتخاب و نصب منبع انبساط و ست کنترل مردد می شوند و البته برای هر دو قطعه مزایا و معایبی وجود دارد. به عنوان مثال ست کنترل تا ارتفاع 25 متر جوابگو است و در نتیجه برای ساختمان های بلند چندان قابلیت استفاده ندارد.

به عبارتی دیگر برای ساختمان های بلند باید از مخزن تحت فشار و کلید اتوماتیک استفاده کرد. اما به طور کلی ست کنترل بهتر از منبع است.

توجه به فشار و دما در انتخاب بهترین ست کنترل پمپ آب

اگر به دنبال انتخاب بهترین ست کنترل هستید باید حتما ستی را انتخاب کنید که با توان پمپ شما برابری داشته باشد و در نتیجه حتماً باید میزان قدرتی که توسط ست کنترل پشتیبانی می شود را بدانید. پمپ های آپارتمانی بین نیم تا ۲ اسب بخار توان دارند.

اگر می خواهید از قدرت پمپ خودتان مطمئن شوید، معمولاً با عنوان HP روی بدنه مشخص شده است. همچنین در نظر بگیرید که ست های کنترل دمای ۴۰ تا ۷۰ درجه را می توانند تحمل کنند.

برای پمپ جتی از ست استفاده نکنید

دست آخر اینکه پیشنهاد می شود برای پمپ آب جتی از ست کنترل استفاده نکنید. دلیل این است که استفاده از ست کنترل سبب وارد آمدن فشاری بسیار شدید به لوله کشی و تأسیسات ساختمان شما خواهد شد.

هر پمپ می تواند میزانی از آب را از قسمت بالاسری پمپاژ کند که عددی معین است و به آن هد می گویند. هد پمپ آب خانگی جتی چیزی برابر با ۴۸ تا ۵۸ متر است که ترکیب آن با ست کنترل سبب ایجاد فشاری بالا خواهد شد و پس از مدتی خود را به صورت ترکیدگی لوله، سوراخ شدن لوله ها و آسیب دیدن شیر آلات نشان خواهد داد.

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد به این سؤال پاسخ بدهیم که ست کنترل پمپ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ این نکته را نیز در نظر بگیرید که برای انتخاب بهترین ست کنترل می توانید پیش از خرید مشاوره کنید. برای این منظور و همچنین خرید بهترین ست ها، فروشگاه نارنج لند در خدمت شماست.

فروشگاه آنلاین نارنج لند به طور تخصصی انواع ادوات و لوازم فنی و برقی مورد نیاز مشاغل و صنایع مختلف را از برندهای معتبر و مطرح دنیا با گارانتی اصالت کالا و قیمت های شرکتی عرضه می کند.

نارنج لند ارائه دهنده  ابزارهای برقی و شارژی و  لوازم کشاورزی و باغبانی با قیمت های شرکتی و ارائه گارانتی اصالت کالا است.همچنین شما می توانید برای انتخاب بهتر محصول مورد نیاز خود از طریق شماره های درج شده در وبسایت با کارشناسان این مجموعه ارتباط گرفته و از مشاوره تخصصی بهره مند شوید.

آدرس وب سایت : https://narenjland.com/

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link