رژیم غذایی کتوژنیک چگونه رژیمی است؟

رژیم کتوژنیک یک برنامه رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم است که برای مبتلایان به صرع یا تشنج نمونه و اطلاعات برنامه کیتوژنیک دایت طراحی شده است. این بنیاد همچنین، پشتیبانی مالی از یک مطالعهی پژوهشی در چندین مرکز را به عهده گرفت که نتایجش در ۱۹۹۶ میلادی منتشر شد و آغازی برای توجه علمی دوباره به این رژیم غذایی درمانی بود. یک مطالعهی کوچک در زنان مبتلا به دیابت نوع دوم همچنین نشان داد که پیروی از یک رژیم کتوژنیک به مدت ۹۰ روز، بهطور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C را که اندازهگیری مدیریت قند خون در طولانیمدت را بر عهده دارد، کاهش میدهد. حتی میتوانید برای دسر نیز یک تخته پنیر مخلوط یا انواع توتها را با خامه سفارش بدهید. علاقهمندان به برنامههای غذایی کتوژنیک باور دارند که با استفاده از چربی احساس انرژی بیشتری دارند، هوشیارتر هستند و حتی از عملکردهای بهتر مغزی برخوردار میشوند. افزایش کتونها، کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین نیز ممکن است در کاهش وزن نقشی اساسی داشته باشد.

انواع غذاهای رژیم کتوژنیک

اگر هنوز ایده رژیم کم کربوهیدرات را دوست دارید، پس یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک، ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد. ترفند درست کردن یک گواکامولی عالی استفاده از آووکادوی خوب و رسیده است. رژیم غذایی کتوژنیک یک انتخاب عالی برای افرادی است که دچار اضافه وزن شدید یا دیابت هستند و یا به دنبال این هستند که وضعیت متابولیسمی بدن خود را بهبود ببخشند. استفاده کرد. بااینحال بهطور کلی، میان وعدههای عالی برای رژیم کتو شامل تکههای گوشت، پنیر، زیتون، تخممرغ آبپز، آجیل، سبزیهای خام و شکلات تلخ است.

همچنین میتوانید سیبزمینی سرخشده را با سبزیها عوض کنید و بهجای آن آووکادو، پنیر، بیکن یا تخممرغ اضافه کنید. ممکن است برای ورزشکاران نخبه یا کسانی که مایل به اضافه کردن مقدار زیادی عضله یا وزن هستند کمتر مناسب باشد. آنفولانزای کتویی: برخی افراد که این رژیم را شروع می کننده ممکن است عوارض ناشی از رژیم کتویی را تجربه نمایند که اصطلاحا آنفولانزای کتویی نامیده می شود. او گزارش کرد سه مادهٔ محلول در آب به نامهای بتا-هیدروکسیبوتیریک اسید، اسید استواستیک و استون (که در مجموع و با هم اجسام کتونی نامیده میشوند) در کبد افراد سالم، هنگامی که گرسنه بمانند یا رژیم غذایی کمکربوهیدرات و پُرچرب داشته باشند، تولید میشوند. این امر میتواند مهار ولع مصرف و پایبند بودن به برنامهی غذایی را بسیار آسان کند. یکی از علتهای انتخاب چربی در این نوع رژیمها این است که چربی بسیار سیرکننده است؛ بنابراین برنامهی غذایی که سرشار از چربی باشد کمک میکند برای طولانیمدت احساس سیری داشته باشید.

با این حال توصیه میکند با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشید تا برنامه غذایی مناسبی در چنین شرایطی را به شما ارائه بدهد. نمایهی گلایسمی (glycemic index) شامل یک سیستم امتیازبندی از ۱ تا ۱۰۰ است که نسبت جذب هریک از کربوهیدراتهای غذایی به جریان خون را نشان میدهد. با این وجود، به نظر میرسد که کارایی هر دو رژیم، به یک اندازه باشد. تامین ویتامین D به اندازه کافی برای سلامت هر شخص از جمله افرادی که رژیم کتوژنیک را دنبال میکنند، اهمیت دارد. هنگامی که وقت کافی ندارید به وعدههای غذایی کتو یخزده سالم نگاه کنید هنگام رفتن به میهمانیهای اجتماعی یا ملاقات با خانواده و دوستانتان، ممکن است بخواهید غذای خود را بیاورید. تاکو، غذای سنتی مکزیک است. گواکامولی، سسی است که از آووکادو درست میشود و در اصل متعلق به کشور مکزیک است. با اینکار از تبدیل شدن کربوهیدرات به چربی جلوگیری می شود.

در دورههای رژیم کتوژنیک از هر غذایی که سرشار از کربوهیدرات است، باید اجتناب کرد و مصرف آن را حداقل رساند. این غذا از نان تورتیلای پختهشده از آرد ذرت یا گندم تشکیل میشود که با مواد مختلفی آن را پر میکنند؛ از گوشت گرفته تا مرغ و غذای دریایی و سبزیها و حتی پنیر. با زومیت همراه باشید تا برنامهی وعده غذایی کتو به مدت یک هفته را بررسی کنیم. بهطور خلاصه میتوان گفت در دورههای رژیم کتو حتی اگر قراری در رستورانها داشتید نیز میتوانید یک غذای مبتنی بر گوشت، ماهی یا تخم مرغ انتخاب کنید. به علاوه برای مبتلایان به بیماری های قلبی ، بیماری های خاص مغزی و حتی سرطان نیز توصیه می شود ولیکن دراین زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. در این نوع رژیم غذایی، همیشه سعی کنید سبزیها و گوشت را به مدت طولانی چرخ کنید؛ زیرا هر نوع مواد مغذی و فواید مختلف سلامتی را فراهم میکند.

در یک نمونه از رژیم کلاسیکِ کتوژنیک موسوم به «رژیم کتوژنیک امسیتی» از گونهای روغن نارگیل استفاده میشود که غنی از تریگلیسریدهای زنجیرهی متوسط است و نیمی از کالری مورد نیاز را فراهم میکند. گرچه کربوهیدرات ها باید محدود باشند، میوه های کم گلیسمی مانند انواع توت ها تا زمانی که شما یک دامنه ریز مغذی دوست داشتنی را حفظ کنید، می توانید در مقادیر محدودی از آن لذت ببرید. سعی کنید مواد غذایی مانند اسفناج ، آووکادو ، گوجه فرنگی ، کلم و قارچ را افزایش دهید تا پتاسیم مورد نیاز شما تامین شود. هرچند رژیم کتوژنیک نسبت به دو روش طبیعی برای کنترل حملات محسوب میشود ولی خود رژیم نیز مستلزم انتخاب های غیر طبیعی غذا و تحت فشار قرار دادن بدن در تامین انرژی مورد نیاز خود از روشهای غیر طبیعی است.دیگر موارد احتیاط مهم پیشگیری از دریافت احتمالی قند توسط کودک از طریق داروهای بدون نسخه، خمیردندانها، دهانشویه ها و محصولات این چنینی است.

مصرف کردن صبحانه در ابتدای روز، تامین نشاط به صورت متناوب، در دوره ۲ روز پایین اوج هم را به همان اندازه حد زیادی متعادل می سازد. گلبول های قرمز و کبد به ترتیب به دلیل کمبود میتوکندری و آنزیم دیافوراز از کتون استفاده نمی کنند. 2: اجتناب از کم آبی یکی از بزرگترین دلایل کمبود شیر، ننوشیدن آب کافی در طول روز است. کافی میکس چه مضراتی دارد؟ رژیم اولیهی درمانی که در صرع کودکان بکار میرود، فقط آن اندازهای پروتئین دارد که برای رشد و ترمیم بدن و تأمین کالری لازم برای تناسب قد و وزن در آن سن، کافی باشد. در این مورد، این کربوهیدرات ها نیست، بلکه پروتئین – یا به طور خاص تر، اسیدهای آمینه – هستند که باعث افزایش انسولین می شوند. رعایت محدودیت کربوهیدرات برای کتوز مهم است.

در رژیم کتوژنیک چقدر بخوریم

بااینحال در رژیم کتوژنیک با کمتر خوردن و القای کتوز بدن راحتتر به سراغ ذخایر انرژی خود میرود و در بین وعدهها پرانرژی باقی میماند. در این رژیم کربوهیدرات بسیار کمتری دریافت میکنید، مصرف پروتئین را در حد متوسط حفظ کرده و ممکن است مصرف چربی را افزایش دهید.کاهش مصرف کربوهیدرات، بدن را در وضعیت متابولیکی به نام کتوز قرار میدهد، در این صورت برای تأمین انرژی بدن بهجای سوختن کربوهیدرات، چربیها سوزانده میشوند.بهتر است توضیح دادن در مورد رژیم کتوژنیک را با یک مثال ساده شروع کنیم.

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

یک بررسی از ۱۳ مطالعه نشان داده است که پیروی از کربوهیدرات بسیار کم در رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن طولانیمدت نسبت به رژیم کمچربی، کمی مؤثرتر است. بنابراین این رژیم برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تاثیر شگفتانگیز این رژیم غذایی بر کاهش وزن، افرادی که شرایط جسمانی خاصی ندارند براحتی میتوانند از کتوژنیک پیروی کنند. معمولا افرادی که رژیم کتوژنیک می گیرند چندان علاقه ای به مصرف فیبر ندارند. هنگامیکه کتون ها افزایش می یابند، در نهایت بهبود حساسیت به انسولین و قند خون حاصل میگردد و این رژیم می تواند نقش کلیدی برای برطرف نمودن این دسته از بیماری ها به دنبال داشته باشد. ​This content h᠎as been cre ated  wi᠎th GSA C ontent Generator D emover sion !

از دیگر فواید رژیم کتوژنیک نیز میتوان به افزایش کتون، کاهش مقدار قند خون و حساسیت نسبت به انسولین اشاره کرد. علاوه بر این، این افراد همچنین بهبود مدیریت قند خون را تجربه کردند و استفاده از داروهای خاص قند خون در میان شرکتکنندگان در طول دورهی مطالعه نیز کاهش یافت. عوارض جانبی ممکن است در برخی افراد مصرف کنندهی داروهای ضد تشنج دیده شود. همچنین ممکن است که یک رژیم غذایی با پروتئین و چربی بالا ، شما را بیشتر راضی کند. کتواسیدوز وقتی رخ می دهد که کتوز بسیار بالا برود. صدها نوع پنیر وجود دارد که اکثر آنها دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی هستند که این ویژگی آنها را در گروه غذاهای مجاز برای مصرف در رژیم کتوژنیک قرار داده است. همان طور که می دانید چربی ها بسیار سیر کننده هستند. بهطور کلی سیستم بدن انسان به گونهای است که اگر رژیم غذایی در درجهی اول از کربوهیدرات تشکیل شده باشد، بدن آن را بهعنوان منبع اصلی سوخت استفاده میکند؛ اما زمانیکه در رژیم غذایی کتوژنیک، بدن با کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و القای کتوز مواجه میشود، مجبور به استفاده از چربی بهجای کربوهیدرات خواهد شد.