خشک کردن گوشی آیفون خیس شده با چند ترفند ساده


خشک کردن گوشی آیفون خیس شده باید سریع انجام شود تا آسیبی به گوشی شما وارد نشود.شما میتوانید تنها با استفاده از چند ترفند ساده که در این مطلب از آورده ایم گوشی آیفون خیس شده خود را خشک کنید.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - دست

وقتی گوشی آیفون خود را در دست دارید و هر روزتان را با آن می‌گذرانید، یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند بیافتد، خیس شدن آن است. این را باید یکی از کابوس‌های کاربران گوشی‌های هوشمند دانست اما شما و آیفون‌تان می‌توانید امیدوار باشید که حتی اگر این کابوس به واقعیت بدل شود، این پایان راه نخواهد بود. گرچه هیچ تضمینی برای نجات قطعی گوشی‌های آیفون از شر مایعات مزاحم وجود ندارد اما بی‌شک شما می‌خواهید همه‌ی شانس‌های موجود را برای دوباره زنده کردن آیفون خود بیازمایید. نگران نباشید. راه‌های موثری برای این کار وجود دارد و در این مقاله ما همه‌ی نکاتی که لازم است در این زمینه بدانید را به شما خواهیم گفت.

همچنین در بخوانید : علت داغ شدن گوشی | رفع مشکل داغ شدن گوشی اندروید و آیفون

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - گوشی سفید

راه های خشک کردن گوشی آیفون بعد از افتادن در آب

اگر آیفون مقاوم در برابر آب شما برای چند ثانیه در آب بود یا آب پاشیده بود، چند نکته اولیه که در زیر ذکر شده کافی است. با این حال، اگر آیفون غیر مقاوم در برابر آب شما در آب افتاد یا آیفون مقاوم در برابر آب شما برای مدت طولانی در مایع غوطه ور ماند، باید تقریباً تمام نکات ذکر شده در اینجا را رعایت کنید.

۱. بعد از افتادن آیفون در آب بلافاصله آن را خاموش کنید

لحظه ای که آیفون خود را از آب بیرون می آورید یا مایع را تکان می دهید خاموش کنید. خاموش کردن آن ضروری است زیرا از اتصال کوتاه و خرابی های بزرگ در صورت نفوذ آب به داخل دستگاه جلوگیری می کند. پس از خاموش کردن آیفون، راه حل های باقی مانده را دنبال کنید.

احتیاط: تحت هیچ شرایطی آیفون خیس خود را به شارژ وصل نکنید!

۲. بعد از افتادن آیفون در آب کیس را بردارید

آب در شکاف بین قاب و آیفون گیر می کند. ممکن است به آرامی داخل سینی سیم‌کارت نفوذ کند یا اتصال مقاوم در برابر آب را ضعیف کند و وارد شود. بنابراین، قاب را بردارید و به نوک بعدی بروید.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - آب

۳. بعد از افتادن آیفون در آب، آیفون را با دقت پاک کنید

برای خشک کردن گوشی آیفون  یک حوله نرم یا تکه پارچه نخی بردارید و آیفون خود را پاک کنید تا آب از سطح آن خشک شود. از شر آبی که ممکن است در اطراف دکمه های تنظیم صدا گیر کرده خلاص شوید.

۴. سینی سیم کارت را بیرون بیاورید و کابل ها و لوازم جانبی را جدا کنید

هنگامی که گوشی از بیرون پاک و خشک شد، آن را به گونه ای نگه دارید که شیار سیم کارت رو به پایین باشد. این کار باعث می‌شود که هر مایعی که ممکن است در تابوت سینی سیم‌کارت گیر کرده باشد، به دلیل جاذبه زمین می‌لغزد و داخل آن نمی‌رود.

در مرحله بعد، در حالی که آیفون را به همین صورت نگه داشته اید، ابزار سیم کش یا  یکی از جایگزین های آسان آن  را دریافت کرده و سینی سیم کارت را خارج کنید. آیفون خود را در حالی که شیار سیم کارت رو به پایین است تکان دهید تا قطرات ریز آبی که ممکن است داخل آن فرو رفته باشد را فشار دهید.

در حال حاضر سینی سیم کارت را خارج از آیفون نگه دارید. همچنین سیم کارت را به آرامی پاک کرده و کنار بگذارید.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - دریا

۵. اجازه دهید آیفون خشک شود

پس از رعایت نکات بالا، کافی است آیفون خود را خشک کنید. آن را روشن نکنید یا سینی سیم کارت را وارد نکنید.

۶. آیفون خود را داخل برنج نگذارید. به جای آن از کیسه های سیلیکاژل استفاده کنید

برای مدت طولانی، مردم فکر می کردند که قرار دادن تلفن یا لوازم الکترونیکی خیس در برنج کمک می کند. اما این کاملا درست نیست. برای بسیاری از مردم ناشناخته است، قرار دادن آیفون خود در برنج برای خشک کردن آن می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند زیرا ذرات ریز برنج شکسته یا جلا یا نشاسته بیرونی آن ممکن است گریل اسپیکر را مسدود کند و خود را در اطراف آیفون قرار دهد. به طور کلی، این یک راه حل غیر عملی و بدون هیچ سود واقعی است.

کاری که باید انجام دهید این است که یک جعبه دربسته مانند جعبه ناهار تهیه کنید، چند بسته ژل سیلیکا را در آن قرار دهید و آیفون خود را حدود ۲۴ ساعت در این جعبه نگه دارید. هنگام خرید کفش و سایر محصولات خانگی اغلب بسته های سیلیکاژل دریافت می کنید. 

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - پرومکس

۷. آب را از سوراخ های بلندگو خارج کنید

در مرحله بعد، از این  روش های رایگان برای خارج کردن آب از کوره های بلندگو استفاده کنید. اما آنها شامل روشن کردن آیفون شما هستند. بنابراین، این کار را تنها در صورتی انجام دهید که آیفون شما برای مدت طولانی در آب غوطه ور نبوده و زمانی که روشن کردن آن بی خطر است.

۸. برای یک زمان معقول مانند ۲۴ ساعت صبر کنید و اکنون آماده استفاده از آیفون خود هستید

پس از انجام مراحل بالا، باید یک استراحت اجباری از آیفون خود بگیرید و آن را حدود ۲۴ تا ۳۶ ساعت خاموش نگه دارید.

پس از انجام این کار، آیفون خود را روشن کنید و اگر بوت شد، به شما تبریک می‌گوییم. برای چند دقیقه از آن استفاده کنید و مطمئن شوید که صفحه لمسی، بلندگوها، گوشی و پورت لایتنینگ به درستی کار می کنند. سپس سیم کارت خود را وارد کنید، قاب را دوباره در آن قرار دهید و مانند قبل از آیفون خود لذت ببرید.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - گوشی آبی

۹. دستگاه خود را بازرسی کنید، اما لطفا با Apple Genius بحث نکنید. آنها می دانند که آیا شما دروغ می گویید

در صورتی که آیفون شما برای مدت طولانی غیرمنطقی در آب غوطه ور بود یا قدرت مقاومت در برابر آب آن وجود نداشت و آسیب مایعی را متحمل شد که خارج از محدوده نکات بالا قابل تعمیر است، تنها گزینه شما این است که آن را توسط یک تکنسین بررسی کنید.

با استفاده از دستگاه دیگری با پشتیبانی اپل گپ  بزنید یا از یک فروشگاه اپل/مرکز خدمات دارای گواهی اپل در نزدیکی بازدید کنید و آیفون خود را تعمیر کنید.

به امید اینکه دستگاه تحت گارانتی تعمیر شود، برخی از افراد با تکنسین بحث می کنند و از اینکه (به طور تصادفی یا عمدی) آیفون خود را برای مدت طولانی در آب نگه داشته اند، خودداری می کنند.

با این حال بحث و جدل فایده ای ندارد! آیفون ها دارای نشانگر تماس مایع (LCI) در نزدیکی اسلات سیم کارت (یکی از واضح ترین نقاط ورود آب) هستند. اگر آسیب آب وجود نداشته باشد، LCI سفید یا نقره ای است. اما اگر آب وارد آیفون شود و با نشانگر تماس مایع تماس پیدا کند، رنگ آن به قرمز تغییر می کند. حتی شما می توانید این موضوع را با بیرون آوردن سینی سیم کارت و تابش نور روشن به داخل آن برای دیدن رنگ بررسی کنید.

هنگامی که نشانگر تماس مایع قرمز شد، با کارکنان فروشگاه اپل اختلافی وجود ندارد زیرا آسیب مایع تحت ضمانت نیست. فرقی نمی کند اپل ۵۰ تبلیغ را به شما نشان دهد که نشان می دهد آیفون در برابر آب مقاوم است یا یک آیفون گران قیمت خریداری کرده اید، مخصوصا برای محافظت در برابر آب. آسیب آب به این معنی است که شما باید هزینه تعمیرات را بپردازید! مگر اینکه شما یا دولتتان با موفقیت از اپل شکایت کنید، چیزی شبیه به کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) با سامسونگ در رابطه با تلفن های گلکسی با ادعاهای دروغین ضد آب. سامسونگ با پرداخت جریمه موافقت کرد .

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - قطره آب

نکاتی برای آینده برای ایمن نگه داشتن در برابر افتادن آیفون در آب

  • حتی اگر آیفون شما در برابر آب مقاوم است، با آن طوری رفتار کنید که انگار اینطور نیست و تمام اقدامات احتیاطی را برای دور نگه داشتن آن از آب انجام دهید.
  • هنگام عکاسی در نزدیکی استخر، سواحل، وان حمام و غیره مراقب باشید.
  • اگر سبک زندگی شما اغلب شامل استفاده از آیفون در نزدیکی آب است،  روی یک قاب ضد آب سرمایه گذاری کنید . همچنین می توانید تحقیق کنید و بیمه ای بخرید که خسارت مایع را پوشش می دهد.امیدوارم آیفون خیس شما آسیب جدی ندیده باشد و پس از رعایت نکات بالا به خوبی کار کند. اگر چیز دیگری برای به اشتراک گذاشتن دارید که ممکن است برای خوانندگان مفید باشد، لطفاً آن را در بخش نظرات زیر قرار دهید.

چرا باید برای خشک کردن گوشی آیفون خیس را خاموش کنیم ؟

برای خشک کردن گوشی آیفون  علاوه بر موارد فوق توصیه می کنیم که آیفون خود را خاموش کنید، چراکه این امر از فعال شدن مدارهای داخل آیفون، اتصال کوتاه و آسیب طولانی مدت دستگاه جلوگیری می کند. اگر آیفون خاموش شده بود، آن را خاموش نگه دارید و به هیچ وجه وسوسه نشوید که دستگاه را روشن کنید تا ببینید آیا آیفون شما هنوز کار می کند یا خیر. ممکن است دقیقاً به این دلیل که شما نگاهی به آن انداختید و آن را روشن کردید، برای همیشه کار آیفون را متوقف کند. اگر آیفون شما روشن است توصیه می کنیم سریعا دستگاه را خاموش کنید.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - ایفون

خشک کردن گوشی آیفون با برنج نپخته

اکنون باید تا حد امکان مایعی که به داخل دستگاه رفته است را بیرون بکشیم. توصیه می کنیم در مقابل وسوسه استفاده از سشوار یا سایر عملیات حرارتی مقاومت کنید، زیرا این کار می تواند به اجزای داخلی آیفون آسیب برساند. برای خروج رطوبت از داخل آیفون به یک ماده خشک کن نیاز دارید. از برنج نپخته به عنوان ماده ی خشک کننده می توان استفاده کرد و توصیه می‌ شود آی‌پد یا آیفون مرطوب خود را در یک کاسه بزرگ از برنج قرار دهید (به طوریکه آن را کاملاً بپوشاند) و آن را برای 48 ساعت یا بیشتر در آنجا بگذارید. برنج رطوبت را به طور موثری جذب می کند و بیشتر ما مقداری برنج نپخته در خانه داریم (یا می توانیم مقداری از آن را به راحتی بدست آوریم).

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - برنج

خشک کردن گوشی آیفون با سیلیکاژل

یک گزینه بهتر از برنج نپخته، اگر آن را دارید یا بتوانید تهیه کنید، سیلیکاژل است. سیلیکاژل را به صورت بسته های کوچک (و غیرقابل خوردن) که در داخل کیف های دستی جدید، جعبه کفش ها، بسته بندی قطعات الکترونیکی، به خصوص اگر از یک کشور خارجی واردشده باشند، پیدا خواهید کرد. کیسه های ژل سیلیکا آیفون خیس را به طور موثرتر و در زمان کمتر از برنج خشک می کنند، اما همچنان باید حداقل 48 ساعت به آیفون زمان دهید تا کاملا خشک شود.

برای خشک کردن گوشی آیفون آیا باید آیفون را باز کرد تا خشک شود ؟

اگر واقعاً نگران وجود مایع در داخل آیفون خود می باشید و از انجام تعمیرات آن مطمئن هستید، همیشه این گزینه وجود دارد که دستگاه را باز کرده و آن را خشک کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این امر احتمالاً  گارانتی آیفون شما را بی اعتبار می کند و این ریسک وجود دارد که دستگاه شما دچار آسیب شود. با این حال موثرترین راه برای خشک کردن آب از داخل آیفون این است که آن را باز کرده و از داخل خشک کنید. برای باز کردن آیفون برای خشک کردن آن باید به مراکز معتبر تعمیر آیفون مراجعه نمایید.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - گوشی مشکی

نحوه خارج کردن آب از بلندگوی آیفون

در حالی که اکثر آیفون ‌ها در برابر آب مقاوم هستند، اما مانع از ورود آب به شبکه اسپیکر نمی ‌شود. اپل واچ ها دارای یک ویژگی داخلی هستند که می توان آن را با پخش فرکانس خاصی تغییر داد تا آب از آن خارج شود و در این فرآیند شبکه های اسپیکر را خشک می کند. اینکه چرا آیفون‌ ها گزینه مشابه این ندارند یک راز است، اما یک راه نسبتا آسان برای به دست آوردن نتایج مشابه از طریق یک برنامه رایگان به نام Sonic وجود دارد. می توانید به سادگی برنامه را دانلود کنید و روی نماد قطره آب در وسط صفحه ضربه بزنید. این کار باید باعث شود که آب از بلندگو “پرش” کند تا بتوانید با دستمال آن را جذب کنید.

آیفون‌های ضد آب

احتمالا ساده‌ترین (اما نه ارزان‌ترین) راه برای تعمیر آیفون آب خورده این است که در همان هنگام خرید، آیفونی را تهیه کنید که در برابر آب مقاوم باشد. مدل‌های آیفون ۷، سری آیفون ۸، آیفون X  در برابر آب مقاوم هستند. این مدل‌ها دارای رتبه IP67 هستند؛ به این معنی که می‌توانند از ۱ تا ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقه زیر آب دوام بیاورند.

حتی بهتر از آن، سری آیفون XS و XR، سری آیفون ۱۱، ۱۲ و ۱۳، همگی رتبه IP68 دارند. یعنی می‌تواند به ترتیب تا عمق‌های ۲، ۴ و ۶ متری آب، به ۳۰ دقیقه دوام بیاورند.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - آیفون 13

این کارها را با آیفون آب خورده انجام ندهید

اگر آیفون شما خیس شده است، کارهای که نباید انجام دهید، به اندازه کارهایی که باید انجام دهید مهم هستند. اگر مراقب نباشید، ممکن است به طور تصادفی کاری انجام دهید که به دستگاه شما آسیب بیشتری وارد شود. بنابراین، به هیچ عنوان کارهای زیر را انجام ندهید:

  1. هرگز دستگاه را روشن نکنید. اگر آیفون شما خیس شده است؛ هرگز آن را روشن نکنید. ممکن است وسوسه شوید که این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که دستگاه کار می‌کند یا نه؛ اما انجام این کار باعث می‌شود تا قطعات الکترونیکی آسیب ببینند. در واقع، باید از هر چیزی که باعث می شود تا دستگاه کار کند (مانند دریافت اعلان‌های که صفحه را روشن می‌کنند) اجتناب کنید. اگر گوشی شما هنگام خیس شدن خاموش بود، خوب است. اگر دستگاه روشن بود، آن را خاموش کنید (این کار کمی خطرناک است؛ اما بهتر از روشن کردن گوشی وقتی همه عملکردها کار می‌کنند، است).
  2. از سشوار استفاده نکنید. با اینکه استفاده از سشوار برای برخی افراد موثر بوده است، این کار همچنان می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند یا آب را بیشتر در اطراف گوشی پخش کند. پس بهتر است به همین دلیل، از سشوار کشیدن گوشی اجتناب کنید. دستگاه را روی رادیاتور نیز رها نکنید؛ چون باعث می‌شود تا گوشی بسیار داغ شود و از راه‌های دیگر به آن آسیب می‌رساند.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - توصیه

تکنیک‌های حرفه‌ای برای تعمیر آیفون آب خورده

ساده‌ترین و احتمالا ایمن‌ترین روش برای نجات آیفون آب خورده این است که اجازه دهید تا به طور طبیعی خشک شود. به این حال، چند روش وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای سرعت بخشیدن به خشک گوشی امتحان کنید:

  1. از بسته‌های سیلیکاژل استفاده کنید. تا به حال بسته‌هایی را دیده‌اید که داخل جعبه برخی مواد غذایی و محصولات قرار دارند و روی‌شان نوشته شده که آن‌ها را نخورید ؟ این بسته‌های سیلیکاژل، رطوبت را جذب می‌کنند. اگر بتوانید از آن‌ها به اندازه کافی پوشاندن آیفون آب خورده استفاده کنید، به جذب رطوبت دستگاه کمک می‌کنند. پیدا کردن مقدار مناسب ممکن است دشوار باشد؛ اما گزینه عالی و مناسبی خواهند بود.
  2. گوشی را درون برنج قرار دهید. این کار، معروف‌ترین تکنیک است البته نه لزوما بهترین. یک کیسه زیپ‌دار به اندازه کافی بزرگ بگیرید تا آیفون آب خورده و مقداری برنج را درون آن قرار دهید. سیم‌کارت دوباره داخل دستگاه بگذارید و بیشتر کیسه را با برنج نپخته پر کنید و چند روز گوشی را داخل کیسه نگه دارید تا برنج رطوبت را از دستگاه خارج کند. بسیاری از آیفون‌های خیس با این روش نجات پیدا کرده‌اند. البته، فقط باید مراقب ورود تکه‌های برنج به داخل گوشی باشید.

اخطار: از برنج غنی شده استفاده نکنید. این برنج‌ها می‌توانند گرد و غباری از خود به جا بگذارند که وارد آیفون شما شوند.

خشک کردن گوشی آیفونخشک کردن گوشی آیفون - کاسه برنج

اگر از تعمیر گوشی ناامید شدید این کار را انجام دهید

اگر از خشک و درست شدن گوشی ناامید شدید یا واقعا ماهر هستید، می‌توانید روش زیر را امتحان کنید؛ اما بهتر است بدانید که چه کار می‌کنید. این کار ممکن است باعث خراب شدن آیفون شما شود. همچنین، گارانتی دستگاه نیز باطل می‌شود.

گوشی را از هم باز کنید. آیفون خود را از هم باز کنید تا قطعات خیس آن خشک شوند. قطعات را جدا کنید تا در هوا خشک شوند یا یکی دو روز آن‌ها را کیسه برنج بگذارید و سپس دستگاه را دوباره سرهم کنید.

اخطار: این کار خیلی ریسک دارد؛ اگر واقعا ندانید چه کار می‌کنید، احتمالا بیشتر ضرر می‌کنید تا سود و بهتر است که از انجام آن اجتناب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link