تمیز کردن کف خانه با چند روش عالی


تمیز کردن کف خانه روش های زیادی دارد که همه ما هر روزه در حال استفاده از این روش ها هستیم.در این مقاله از ما قصد داریم بهترین روش های تمیز کردن کف خانه را به شما آموزش دهیم.

تمیز کردن کف خانه - تمیز کزدن با دستکش

هنگام راه رفتن در منزل، هیچ چیز لذت بخش تر از پا گذاشتن بر روی کفی پاک و براق نیست؛ برعکس کف های کثیف احساس ناخوشایندی را به ما منتقل می کنند حتی اگر کف منزل شما از جنس یا سبک مورد علاقه شما نباشند، بازهم می توانید با تمیز نگاه داشتن شان، آنها را زیباتر کنید.

کاشی و سرامیک‌ها شیک و کاربردی هستند، به طوری که امروزه برای منازل و محل کار خود از آن ها بسیاراستفاده می کنیم، اما این سرامیک ها همیشه همینطور تمیز و درخشان نمی مانند. روش تمیز کردن کاشی و سرامیک یکسان است و با تمیز نگه داشتن کف خانه به صورت اصولی و در فاصله زمانی های مشخص، می توان هم طول عمر سرامیک  یا کاشی ها را افزایش داد و هم آنها را به زیبایی روز اول نگاه داشت.

اغلب ما شیوه درست تمیز کردن کف خانه را نمی دانیم. در این مطلب با برخی از بهترین روش های تمیز کردن سرامیک  یا اصطلاح رایج آن یعنی کفسابی آشنا می‌شویم.

انواع بی شماری از کاشی و سرامیک ها وجود دارد. رایج ترین انواع کاشی های سرامیکی مانند کاشی های سنگی ظریف، کاشی های لعاب دار، کاشی سنگ طبیعی و مصنوعی هستند. جزء اصلی تمام کاشی های موجود در بازار خاک رس است که بسته به نوع آن از سنگدانه های مختلفی تشکیل شده و در دماهای مختلف می سوزد.

با این حال، گهگاه کاشی‌های سنگی طبیعی و مصنوعی را در خانه‌های شخصی نیز پیدا می‌کنید و اینجاست که باید مراقب فرآیند نظافت باشی.

مراحل تمیز کردن کف خانه در نظافت هفتگی

√  ابتدا سرامیک ها را جارو کنید، جارو کردن باعث می‌شود گرد و غبار، خاک و سایر خرده های آشغال از روی سرامیک‌های کف برداشته شود.

√  سپس سرامیک ها را با دستمال یا تی‌های پارچه‌ای پاک کنید. نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست. با این کار کاشی‌های سرامیکی شما درخشان تر می شوند.

√  با یک پارچه خشک بلافاصله آن را خشک کنید تا گردو غبارهای جدید روی مناطق مرطوب ننشیند و همچنین از خود در برابر لغزش محافظت کنید.

√  هر چیزی که روی زمین می‌ریزد، را فورا پاک کنید؛ حتی آب.

تمیز کردن کف خانه - تی و سطل

شوینده های مناسب برای تمیز کردن کف خانه سرامیک و کاشی

آب بهترین شوینده برای تمیز کردن کف خانه کاشی های سرامیکی است که می تواند لجوج ترین لکه ها را نیز از بین ببرد. اگر تولیدکننده توصیه کرده از شوینده های ملایم تری استفاده کنید یا می توانید مخلوط نصف به نصف آب و سرکه برای ایجاد برق روی سرامیک ها به کار ببرید.

برای تمیز کردن کف خانه سرامیک باید از ابزارها و شوینده‌ای استفاده کنید که دارای کمترین میزان سایندگی باشند. بهتر است برای تمیز کردن کاشی‌های سرامیکی، همیشه کار را با آب شروع کنید.

قبل از اینکه مواد شوینده را روی همه سرامیک‌ها بریزید ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک و دور از چشم امتحان کنید تا مطمئن شوید که این شوینده باعث تغییر رنگ و یا آسیب رساندن به سرامیک‌ها نمی‌شود.

تذکر : از تمیزکننده‌های ساینده یا کرم‌هایی که حاوی مواد ریز مانند سیلیکات هستند استفاده نکنید.

مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن سرامیک

بدیهی است که برای تمیز کردن سرامیک‌ها، شما به مواد شوینده نیاز دارید تا بتوانید آن‌ها را کاملا تمیز و براق کنید. شوینده‌های مختلف و گوناگونی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

توجه داشته باشید که انتخاب شوینده باید بر اساس نوع و جنس سرامیک باشد، به عنوان مثال سرامیک‌های گرانیت را به هیچ عنوان نباید با شوینده‌های اسیدی تمیز کرد. شوینده‌های موجود برای تمیز کردن کف خانه سرامیک، در دو دسته کلی قرار می‌گیرند که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شوینده‌های غیر صنعتی

در این دسته از شوینده‌ها، شما می‌توانید از مواد غیر صنعتی مختلف که آسیب کمتری به دنبال دارند استفاده کنید. ترکیبات مختلف و گوناگونی در این دسته جای می‌گیرند که همه آن‌ها توانایی بسیار بالایی در تمیز کردن کف خانه سرامیک کف سالن و سایر بخش‌های خانه یا محل کار شما دارند. از ترکیبات موجود در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که همواره در دسترس هستند و تهیه کردن آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر است.

  • لیمو ترش و سرکه با آنزیم‌های قوی
  • جوش شیرین، لکه بر قدرتمند
  • سرکه و لیمو شیرین برای براق کردن
  • ترکیب جوش‌شیرین، سرکه و آمونیاک برای از بین بردن لکه‌های قدیمی

شوینده‌های صنعتی

دسته دیگر از مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن کف خانه سرامیک، باید به مدل‌های صنعتی موجود در بازار اشاره کنیم که شما می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و مورداستفاده قرار دهید. توجه داشته باشید

که قبل از استفاده یک شوینده برای کل سرامیک‌ها، ابتدا برای قسمت کوچکی آن را امتحان کرده و در صورتی که تغییر رنگ یا آسیبی مشاهده نشد، از آن برای کل سرامیک‌ها استفاده کنید. شوینده‌های مختلف و گوناگونی در این زمینه وجود دارند ه از بین آن‌ها می‌توانیم به وایتکس و انواع لکه برها و … اشاره کنیم.

وسایل موردنیاز برای تمیز کردن کف خانه سرامیک

برای درست انجام دادن هر کاری و دستیابی به مطلوب‌ترین نتیجه، باید به ابزار و وسایل کاربردی آن، دسترسی داشته باشید. بدیهی است که برای تمیز کردن سرامیک کف منزل و یا تمیز کردن سرامیک حمام و دستشویی نیز شما به لوازم مناسبی احتیاج دارید تا بتوانید این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. در این بخش قصد داریم تا لوازم موردنیاز و کاربردی برای این کار را معرفی کنیم.

  • دستکش
  • دستمال پارچه‌ای
  • تی
  • اسفنج
  • دستمال‌کاغذی
  • برس شست‌وشو
  • مسواک برای لکه‌های قدیمی و سخت
  • مواد شوینده مختلف

تمیز کردن کف خانه - تی

نکات مهم در تمیز کردن کف خانه سرامیک

در کنار مواد شوینده مناسب برای تمیز کردن سرامیک و لوازم موردنیاز در این زمینه، شما باید درباره نکات مهم و مؤثر در این راستا نیز اطلاعات خود را ارتقا دهید تا بتوانید این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. در این قسمت چند نمونه از مهم‌ترین نکات موجود در این زمینه را معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید بر اساس آن‌ها، به تمیز کردن سرامیک بپردازید بدون اینکه کمترین آسیبی به سرامیک‌ها و یا خودتان برسد. مهم‌ترین نکات در این زمینه به شرح زیر هستند.

توجه به دستورالعمل کارخانه

به دستورالعمل کارخانه تولیدکننده سرامیک توجه داشته باشید. میدانیم که امروزه برندهای مختلفی در زمینه تولید کاشی و سرامیک فعالیت می‌کنند و تنوع در بین آن‌ها بسیار گسترده است. برخی از برندها دستورالعمل‌های مخصوص خود را برای تمیز کردن دارند که بهتر است بر اساس آن‌ها پیش بروید.

استفاده از دستکش

چنانچه از شوینده‌های قوی برای تمیز کردن سرامیک استفاده می‌کنید، بهتر است که در زمان نظافت از دستکش استفاده کنید. در این حالت می‌توانید از پوست خود در برابر آسیب‌های واردشده از مواد شوینده، محافظت کنید.

امتحان کردن مواد بر روی یک قسمت کوچک

مواد شوینده را بر روی قسمت کوچکی از سرامیک‌ها که خارج از دید شماست امتحان کنید. در صورتی که شاهد هرگونه تغییر رنگ یا تغییر حالت در آن قسمت بودید، به هیچ عنوان از آن ماده یا ترکیب برای تمیز کردن باقی قسمت‌ها استفاده نکنید.

برطرف کردن کامل رطوبت

بعد از تمیز کردن سرامیک‌ها، با استفاده از دستمال تمیز و خشک، رطوبت روی آن‌ها را بگیرید تا سطحشان حالت لغزنده نداشته باشد.

مخلوط نکردن شوینده ها با هم

به هیچ عنوان دو یا چند شوینده صنعتی مانند وایتکس و جرم‌گیر و … را برای تمیز کردن سرامیک با یکدیگر ترکیب نکنید. ترکیب این مواد در محیط‌های بسته، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد.

در بخوانید : اصول گردگیری خانه چیست ؟

تمیز کردن کف خانه از هر نوع جنسی

کف ها کاملا بخشی از دکور خانه هستند اگر بتوانید آنها را زیبا نگه دارید، بدون نیاز به تغییر و یا سرمایه گذاری زیادی، یک نمای بصری جذاب خواهید داشت. برای تمیز کردن کف خانه، باید بدانید که جنس آن چوب، گرانیت، کاشی های سرامیکی، و غیره است. چراکه چگونه از کف پوش ها حفاظت کردن بستگی به جنس کف دارد. در این بخش برخی از ترفندهای ساده برای تمیز و درخشان نگه داشتن کف پوش ها را با شما به اشتراک گذاشته ایم. 

تمیز کردن کف خانه با کف پوش های درخشان چوبی

اگر بخواهید کف های چوبی خود را زیبا و براق نگه دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از پدهای چسبی برای همه ی مبلمان (صندلی ها، میزها، تخت ها و …) استفاده کنید. با استفاده از این پدها، هنگامی که شما مبلمان را حرکت می دهید، این برپسب ها هستند که از ایجاد خراش روی کف پوش ها جلوگیری می کند. 

کف پوش های چوبی نیاز به پولیش شدن در طی زمان های مختلف دارند، زیرا چوب به مرور، تیره و کدر می شود. هنگام تمیز کردن این دسته کف پوش ها، نباید از آب زیاد و یا تمیز کننده ها استفاده کنیم، زیرا رطوبت می تواند به چوب آسیب برساند بنابراین، از این مواد زیاد استفاده نکنید.

مواد لازم برای تمیز کردن کف خانه با کف پوش های براق چوبی

  • آب (3 لیتر)
  • سطل آب
  • سرکه (10 میلی لیتر)
  • آب لیمو (5 میلی لیتر)
  • روغن زیتون (30 میلی لیتر) اختیاری
  • جارو (ما توصیه می کنیم که از جاروبرقی استفاده کنید).

دستورالعمل برای تمیز کردن کف خانه با کف پوش های درخشان چوبی

  1. اول، تمام گرد و غبار را از کف پاک کنید. به منظور انجام این کار، بهترین کار استفاده از جارو برقی است؛ با این حال، شما می توانید بین جارو دستی یا برقی، یکی را انتخاب کنید.
  2. 3 لیتر آب و سرکه را داخل سطل بریزید و با هم مخلوط کنید.
  3. آب لیمو و روغن زیتون را به سطل اضافه کنید.
  4. طی کف شوی را در سطل بگذارید تا کامل خیس شود، مطمئن شوید که کاملا خیس شده است.
  5. بعد، فشار دهید تا آب اضافی خارج شود.
  6. با محلولی که درست کرده اید، کفپوش ها را تمیز کنید و بعد خشک کنید.

تمیز کردن کف خانه با کفپوش کاشی سرامیکی

کاشی های سرامیکی محبوب ترین گزینه کف پوش در این روزها هستند؛ این کاشی های سرامیکی مزایای زیادی دارند و تمیز کردن آنها بسیار آسان است. آنها برای هر محیطی مناسب هستند و برای آشپزخانه و حمام بهترین گزینه اند. 

برای تمیز کردن این دسته کف پوش ها اگر از ترفندی ما ذکر کرده ایم استفاده کنید، قادر خواهید بود تا کف پوش های خود را به راحتی و با صرفه جویی در بودجه خود، به زیبایی نگه دارید. 

مواد لازم برای تمیز کردن کفپوش کاشی سرامیکی

  • جارو
  • پارچه
  • سطل
  • آب تمیز (3 لیتر)
  • سرکه سیب سرکه (3 میلی لیتر)
  • بکینگ پودر (1 گرم)

دستورالعمل برای تمیز کردن کفپوش کاشی سرامیکی

  1. اول، کل کف را از هر گونه گرد و غبار پاک کنید.
  2. 3لیتر آب را در سطل بریزید.
  3. بکینگ پودر را اضافه و مخلوط کنید تا حل شود. سپس، سرکه را به مخلوط اضافه کنید.
  4. پارچه را در مخلوط فرو ببرسد و کف را تمیز کنید.
  5. دوباره، پارچه را در مخلوط بشویید و مطمئن شوید که آب اضافی را با فشار از آن خارج کرده اید.
  6. حالا با کمک آن کل کف را بشویید و سپس اجازه دهید تا کاشی ها خشک شوند.

تمیز کردن کف خانه - تی آبی

تمیز کردن کف خانه از جنس کاشی های چینی براق

کاشی های کف چینی براق به طور طبیعی درخشش دارند بنابراین، وسواسی بر زیاد تمیز کردن آنها نداشته باشید. برای حفظ آنها در شرایطی عالی، سعی کنید ترفندهای ما را برای کاشی های چینی استفاده کنید:

مواد لازم برای پاک کردن کاشی های چینی براق

  • سطل
  • آب پاک (3 لیتر)
  • گردگیر
  • جارو دستی یا برقی
  • مواد شوینده یا مایع صابون مایع (3 میلی لیتر)

دستورالعمل تمیز کردن کاشی های چینی براق

  1. هر گرد یا کثیفی را با جارو دستی یا برقی پاک کنید.
  2. آب و مواد شوینده را در سطل باهم مخلوط کنید.
  3. اجازه دهید تا تمام صابون به طور کامل حل شود.
  4. طی کف شو را در سطل قرار دهید تا کامل خیس شود و بعد آب اضافی اش را بگیرید.
  5. کل کف را با طی کف شوی بشورید و اجازه دهید تا خشک شود.
  6. هر زمان که نیاز بود، تکرار کنید.

تمیز کردن کف خانه با کفپوش های سیمانی

در اصل، کفپوش سیمان فقط دارای کاربردهای صنعتی هستند با این حال، این روزها، آنها در دکور خانه ها نیز میتوانند بسیار زیبا باشند. هرچند این کف پوش ها کاملا درخشان نیستند، اما شما هنوز هم می توانید مراقبت ویژه ای برای آنها داشته باشید. مراقب باشید از مواد و وسایل زبر و اسیدی روی کف سیمانی استفاده نکنید. فقط با استفاده از آب و صابون، شما می توانید کف را کاملا زیبا کنید.

مواد لازم تمیز کردن کفپوش های سیمانی

  • جارو
  • گردگیر
  • آب تمیز
  • سطل
  • صابون 

دستورالعمل تمیز کردن کفپوش های سیمانی

  1. تمام گرد و غبار را با جارو پاک کنید.
  2. آب و صابون را در سطل بریزید و باهم مخلوط کنید.
  3. طی کف شو یا پارچه بزرگی را در داخل سطل بگذارید و آب اضافی اش را بگیرید. کل کف را با طی کف شو یا پارچه خیس بشورید.
  4. اجازه دهید تا خشک شوند.

۲ روش طبیعی لکه گیری و جرم گیری سرامیک

روش اول

  • ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۱ عدد لیمو ترش آبگیری‌شده
  • ۲ قاشق غذاخوری آب اکسیژنه

این ترکیب یکی ازمناسب‌ترین راه های تمیز کردن سرامیک کف و سرویس بهداشتی‌ست. مواد بالا را در یک ظرف پلاستیک به‌خوبی با هم ترکیب کنید تا خمیری و یک‌دست شوند. خمیر را روی سطح مورد نظر بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی آن باقی بماند. پس از گذشت این زمان، به‌کمک یک فرچه مناسب و آب سطح را تمیز کنید.

روش دوم

  • ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۵ قاشق غذاخوری نمک دریا
  • ۱/۲ پیمانه سرکه سفید
  • ۱ پیمانه آب جوش

در قدم اول جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید و روی سطح مورد نظر بپاشید. سرکه سفید را در یک بطری آب‌پاش بریزید و روی سطح اسپری کنید. پس از گذشت ۲۰ دقیقه روی سطح آب جوش بریزید و با تی خشک کنید.

تمیز کردن کف خانه - اسپری و اسکاچ

معرفی قویترین براق کننده و تمیز کردن کف خانه سرامیک

وقتی صحبت از براق‌کننده‌ها و بهترین روش برای تمیز کردن سرامیک کف خانه به‌میان می‌آید، اکثر افراد تنها به ‌استفاده از شوینده‌های گران‌قیمت فکر می‎کنند. برند‌های مختلفی از براق‌کننده‌ها و شوینده‌های صنعتی در بازار وجود دارد؛ با این حال تعداد زیادی از براق‌کننده‎های ارزان و در دسترس با کارایی فوق‌العاده وجود دارند که استفاده از آن‌ها از بهترین راه های تمیز کردن سرامیک به‌شمار می‌رود.

سرکه و لیمو ترش

لیمو و سرکه سفید هر دو از مواد اسیدی قوی هستند که تاثیر شگف‌انگیزی روی براق‌شدن سرامیک‌ها می‌گذارند. بهتر است به‌جای استفاده از آبلیمو، لیمو ترش را از وسط نصف کنید و به‌صورت مستقیم روی محل مورد نظر بکشید. پس از این کار باید یک دستمال مناسب را به‌ مقداری از سرکه سفید آغشته کنید و روی محل بکشید. در نهایت سرامیک را با دستمال نم‌دار پاک کنید و سپس از یک دستمال تمیز برای خشک‌کردن این محل استفاده کنید.

جوش شیرین

در دسترس‌ترین و بهترین روش برای تمیز کردن سرامیک کف خانه، استفاده از جوش شیرین است. مواد براق‌کننده صنعتی بسیار قوی عمل می‌کنند؛ با این حال استفاده مکرر از این مواد به‌علت وجود بخارهای سمی، می‌تواند در بلندمدت به سلامت انسان آسیب وارد کند. جوش شیرین می‌تواند جایگزین مواد صنعتی و یکی از راه های تمیز کردن سرامیک و براق‌کردن آن باشد.

برای براق‌کردن سرامیک به‌کمک جوش شیرین، باید ابتدا غلظت آن را با استفاده از آب تنظیم کنید. مخلوط آب و جوش شیرین را روی سطح مورد نظر بپاشید و به‌کمک یک تی طنابی سطح را به‌خوبی تمیز کنید. در نهایت با استفاده از یک تی یا دستمال، سطح براق‌شده را خشک کنید.

وایتکس

استفاده از وایتکس یکی از راه های تمیز کردن سرامیک و انواع سطوح است. قدرت براق‌کنندگی و نظافت وایتکس بر هیچکس پوشیده نیست؛ با این حال به‌دلیل بوی نامطلوب و حساسیت‌های پوستی بهتر است به‌صورت مداوم مصرف نشود. بهتر است از وایتکس به‌تنهایی و بدون ترکیب‌کردن با آب استفاده شود؛ اما هنگام کار با این ماده حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و در و پنجره‌ها را باز بگذارید.

برای براق‌کنندگی حداکثری، وایتکس را با هیچ ماده دیگری مخلوط نکنید و آن را مستقیما روی سطح مورد نظر بریزد. اگر وایتکس مورد استفاده بوی خیلی تندی داشت، می‌توانید آن را با مقداری آب رقیق کنید. وایتکس را به‌کمک یک تی روی سرامیک‌ها پخش و پس از گذشت چند دقیقه سطح را آبکشی و خشک کنید.

ترکیب سرکه، آمونیاک و جوش شیرین

استفاده از هر یک از این مواد به‌تنهایی قدرت براق‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد؛ با این حال اگر سطح مورد نظر کثیفی زیادی داشته باشد، می‌توانید از ترکیب‌کردن سرکه با آمونیاک و جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار حتما از بطری آب‌پاش استفاده کنید و توجه داشته باشید که این ترکیب تنها مناسب سرامیک و کاشی‌ست و نباید برای سطوح گرانیتی مورد استفاده قرار گیرد.

تمیز کردن کف خانه - تی و سطل قرمز

پاک کردن لکه های کهنه و سخت از روی سرامیک

√ نیم فنجان فنجان (۱۱۷ میلی لیتر) سرکه سفید یا سرکه مخصوص تمیزکاری را با یک گالن ( ۳.۷ لیتر) آب گرم مخلوط کنید. بعد با استفاده از این محلول سرامیک‌ها را بشویید. اگر سرکه نداشته باشید می‌توانید از الکل استفاده کنید.

√  آب گرم را با مقدار مساوی پودر شستشو مخلوط کنید. پودر شستشو یک ماده تمیز کننده است که به شما کمک می‌کند سطوح سخت مانند کاشی‌های سرامیکی را تمیز کنید.

√  با استفاده از یک پارچه، مخلوط را روی لکه قرار دهید. اجازه دهید مخلوط به مدت پنج تا ده دقیقه بر روی لکه بماند. پارچه را برداشته و با یک قلم مو یا فرچه نرم روی لکه بکشید. در نهایت، محدوده لکه را با یک پارچه خیس تمیز کنید. اگر رنگ پس از یک بار شستشو باقی بماند، روند را تکرار کنید.

تمیز کردن فواصل بین کاشی ها و سرامیک ها

برای تمیز کردن خط دوغاب مرزهای بین کاشی و سرامیک ها از بخارشوهای با فشار بالا و وسایل شستشوی قوی استفاده کنید.

درز بین سرامیکها و کاشیها را با محلول جوش شیرین، آب و سرکه تمیز کنید

اگر بخارشو ندارید روش های زیر را امتحان کنید:

√ مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کرده و روی دوغاب‌ها بریزید. اجازه دهید مخلوط برای چند ساعت (یا حتی یک شب) روی دوغاب بماند. سپس دوغاب را با یک فرچه و یا مسواک قدیمی محکم بشویید و در نهایت باقی مانده مخلوط را با یک اسفنج خیس شده در آب گرم پاک کنید.

√ اگر می خواهید قدرت تمیز شدن چند برابر شود، یک بطری اسپری را با سرکه پر کنید و پس از اعمال مخلوط جوش شیرین روی دوغاب سرکه را روی آن اسپری کنید.

√ مقدار کمی ماده شوینده به یک لیتر آب اضافه کنید. سپس با اسفنج آغشته به این محلول، با دقت خطوط میان سرامیک‌ها را پاک کنید تا لکه‌ها و مواد زائدی که در این خطوط میان سرامیک‌ها به وجود آمده است با استفاده از همان محلول یا حتی آب خالص پاک شوند.

لکه گیری سرامیک

√  پاک کردن سرامیک از لکه‌های قهوه، چای و یا آب میوه

آن را با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. سپس رنگ باقی مانده را با یک محلول درست شده از ۱۰ میلی لیتر (۲/۳ قاشق  غذاخوری) سفید کننده و یک قوطی (یک لیتر) آب یا با پراکسید هیدروژن از روی سرامیک تمیز کنید.

√  پاک کردن لکه های خون

می‌توانید از سفید کننده (وایتکس) یا آب اکسیژنه استفاده کنید. لکه های خون را می‌توان با یک پارچه یا اسفنج و محلول سفید کننده و آب از بین ببرید.

به عنوان مثال، مخلوطی از ۱۰ میلی لیتر (۲/۳ قاشق غذاخوری) سفید کننده و نصف لیتر (نیم قوطی) آب مخلوط کنید. اسفنج یا پارچه را در محلول بزنید و روی لکه های رنگی بچرخانید تا زمانی که از بین بروند.

√  تمیز کردن لکه‌های آدامس، قیر و یا شمع

می‌توانید از یخ استفاده کنید. مکعب‌های یخی را در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید. کیسه را روی لکه‌های چسبناک سرامیک قرار دهید پس از پنج تا ده دقیقه، قوام یا استحکام لکه را بررسی کنید. آدامس باید یخ زده باشد تا جایی که امکان دارد آن را بخراشید و رنگ باقی مانده آن را از روی سرامیک پاک کنید.

√  پاک کردن لکه های جوهر از روی سرامیک

باید از سفید کننده استفاده کنید. یک پارچه تمیز را با سفید کننده خیس کنید. پارچه را روی لکه قرار دهید. تا وقتی که لکه ناپدید شود هر  یک دقیقه یا بیشتر آن را چک کنید. پارچه خیس را بیش از حد بر روی کاشی یا سرامیک قرار ندهید.

تمیز کردن کف خانه - جارو

چگونه خراش های سطح سرامیک را از بین ببریم ؟

وجود خط‌وخش روی سرامیک، ظاهری نامطلوب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که سرامیک‌ها کهنه به‌نظر برسند. یکی از راه های تمیز کردن سرامیک از خط‌وخش‌ها، استفاده از خمیردندان است که می‌تواند به‌راحتی خطوط سطحی را بپوشاند.

خمیر جوش شیرین یکی دیگر از راه های تمیز کردن سرامیک و از بین بردن خراش‌های روی سطح آن‌هاست. برای این کار باید ابتدا ۲ قاشق غذاخوری سر پر از جوش شیرین را با آب داغ مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. این خمیر را روی سرامیک بمالید و پس از چند ساعت با یک دستمال خشک تمیز کنید.

استفاده از بخارشو برای کاشی و سرامیک

یکی از روش های عالی برای تمیز کردن سرامیک کف استفاده از بخارشو است. آنها بخار داغ تولید می کنند و با دمای بالا، تا ۹۹.۹۹ درصد از باکتری ها و ویروس ها بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی حذف می شود. بخار داغ همچنین کثیفی های سرسخت و چربی ها را از بین می برد، به این معنی که نقاط قوت بخارشوی به ویژه در آشپزخانه مشخص می شود.

بخارشورها برای افراد مبتلا به آلرژی و خانواده هایی با کودکان کوچک که نباید با مواد شوینده تهاجمی روی زمین تماس پیدا کنند، بسیارمناسب است. از آنجایی که تولید بخار آب را غیر معدنی می کند، بخار هیچ گونه باقیمانده ای برجا نمیگذارد و به لطف گرما، کف به سرعت خشک می شود و می توان زودتر دوباره روی آن راه رفت.

تمیز کردن کف خانه - زن و تی

 

نکات استفاده از بخارشو برای تمیز کردن کف خانه 

پارکت‌های لمینتی که دارای لایه‌ی مقاومِ بیشتری هستند و مانع نفوذ آب به بخش زیری می‌شوند، برای استفاده از بخارشوی مناسب هستند. استفاده از بخارشوی برای پارکت‌هایی که سطحشان روغنی یا مومی است توصیه نمی‌شود زیرا استفاده‌ی مداوم از آن باعث از بین رفتن سطح مومی و روغنی شده، به لایه‌های زیرین نفوذ می‌کند و باعث تخریب پارکت می‌شود.

سطح چوب یا پارکت‌های معمولی هم در اثر تماس بیش از حد با آب متورم می‌شوند و به اصطلاح باد می‌کنند. استفاده از بخارشو باعث می‌شود که این امر سریعتر اتفاق افتد و برآمدگی‌های نامناسبی روی سطح ظاهر شود.

هنگام تمیز کردن کف با دستگاه بخارشو دقت کنید که سطح پارکت در همه‌ی نقاط صاف و سالم باشد، در صورتِ وجودِ ترک‌خوردگی یا خراش، بخار آب به قسمت‌های زیرین نفوذ کرده و باعث تخریب سایر قسمت‌ها می‌شود.

قبل از استفاده از بخارشوی، حتما سطح پارکت را به دقت با جارو برقی تمیز کنید، زیرا خاک، ذرات درشت و غبار همزمان با بخار کشیدن، باعث خراش روی پارکت می‌شود و همچنین کمترین میزان فشار و بخار را هنگام استفاده از بخار شوی، برای تمیز کردنِ پارکت در نظر بگیرید.

 

اصول و قواعد اولیه تمیز کردن کف خانه سرامیک 

برای پاکیزه و براق کردن سرامیک کف، باید آنها را به طور منظم  تمیز کرد به طوری که جارو زدن سرامیک ها در ابتدا باشد زیرا  جارو کردن باعث می‌شود گرد و غبار، خاک و سایر خرده های آشغال از روی سرامیک‌های کف برداشته شود و سپس سرامیک ها را با تی یا دستمال‌ خیس پاک کرده و بعد آن را با یک پارچه خشک نمایید تا گرد و غبارهای جدید روی مناطق مرطوب ننشیند.

با این کار کاشی های سرامیکی شما درخشان تر می شوند. برای تمیز کردن سرامیک ‌آشپزخانه که دارای لکه‌های سخت است و به سادگی محو نمی‌شوند، بهتر است از بخارشور برند کارچر استفاده کنید تا آسان تر سرامیک را تمیز کنید. خرید کف شوی باطری دار کارچر یکی از راهکار هایی است که میتواند در حفظ نظافت و تمیزی کفپوش های محیط خانگی تاثیر گذار باشد.

 

بهترین راه و وسیله تمیز کردن کف خانه سرامیک خانه چیست ؟

کف ساختمان ها عموما بخش زیادی از دکور و جلوه خانه هستند، اگر بتوانید آنها را زیبا نگه دارید، بدون نیاز به تغییر و یا سرمایه گذاری زیاد، میتوانید یک خانه جذاب داشته باشید. در ادامه بهترین روش هاس پاکیزه و براق کردن سرامیک کف را خواهیم داشت: 

مایع ظرفشویی، ساده و در دسترس

یکی از بهترین روش های تمیزکاری سرامیک، استفاده  از مایع ظرف شویی است با این حال که  شوینده تخصصی سطح سرامیک نیست اما از آن جایی که قدرت پاک کنندگی و چربی زدایی بالایی دارد به کمک آن می توانید سرامیک را تمیز کنید.

در یک روش ابتدا آب گرم و مایع ظرفشویی را با هم ترکیب کرده و سرامیک‌ها را با آن بشویید. پس از اتمام پاکسازی، اجازه دهید تا سرامیک ها خشک شود و در این حین اصلا روی سرامیک‌های خیس قدم نگذارید.

روش دیگر ترکیب الکل و مایع ظرفشویی است به این صورت که یک چهارم پیمانه الکل را با سه تا چهار قطره مایع ظرفشویی را در کمی آب حل میکنیم و سپس محلول را روی سطح اسپری می نمایید. پس از مدت کمی با دستمال میکروفایبر سطح را پاک می نماییم.

تمیز کردن کف خانه - تی سفید

جاروبرقی آب و خاک

یکی دیگر از روش های تمیزکاری سرامیک، استفاده از انواع جاروبرقی آب و خاک است، فقط توجه داشته باشید که برای پاکیزه و براق کردن سرامیک کف به هیچ عنوان از جاروی زبر استفاده نکنید تا گرد و غبار و خرده‌های سنگ، به سطح آن‌ آسیب نرساند.

 

سرکه، بهترین چربی زدا برای سرامیک کف

 یکی دیگر از بهترین روش های تمیزکاری سرامیک، استفاده از سرکه است. سرکه به علت خاصیت اسیدی به خوبی از عهده پاک کردن چربی‌ها برمی‌آید. با وجود این خاصیت به میزان مساوی سرکه و آب را ترکیب کرده و بر روی سرامیک ها اسپری کنید  و با ازبین رفتن لکه ها، سرامیک ها رو به خوبی شسته و سپس خشک نمایید.

 

تمیز کردن درز کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک در ابعاد مختلفی تولید و عرضه می شود که شما می توانید با توجه به فضای مورد نظر خود و سلیقه ای که دارید، از هر یک از این ابعاد استفاده کنید. هر چه اندازه کاشی کوچکتر باشد، میزان تعداد کاشی و سرامیکی که به کار میگیرید، بیشتر خواهد بود و این تعداد بالا باعث افزایش درزهای بین کاشی و سرامیک نیز میشود.

درزهای بین کاشی و سرامیک با استفاده از دوغاب سیمان یا پودرهای بندکشی پوشانده می شود. تمیز کردن درزهای کاشی و سرامیک یکی از مهمترین بخش هاست چون با گذر زمان، بر اثر جمع شدن انواع میکر‌وب در درز‌ها، تغییر رنگ داده و موجب از بین رفتن جلوه زیبای خانه می‌شود.

برای تمیز کردن درزها و بندکشی ها، جرم گیرها و مایعات سفید کننده کاربرد بسیار زیادی دارد اما همیشه نمی توان به آنها تکیه نمود. شما می توانید برای این درزها از خمیر جوش شیرین و سرکه استفاده نمایید. جوش شیرین و آب را به طور مساوی با هم مخلوط کرده و سپس اجازه دهید خمیر برای چند ساعت (یا حتی برای تمام شب) روی درزها باقی بماند.

با مسواک زدن یا یک قلم مویِ سفت با قدرت، این درزها را تمیز کنید و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کرده‌اید، خمیر را پاک کنید.این خمیر بدون ایجاد مشکلات تنفسی به راحتی می تواند جای شوینده های صنعتی را بگیرد.

 

پاک کردن گچ از روی سرامیک کف

در طی ساخت و ساز بنا، مصالح زیادی مورد استفاده قرار می گیر که در برخی مواقع این مصالح بر روی سرامیک هایی که در کف بنا شده اند، ریخته خواهند شد و باعث لکه دار شدن سرامیک های کف میشود. یکی از مواردی که در پاک کردن گچ از روی کفپوش های سرامیکی باید مدنظر قرار دهید، زمان تمیز کردن است که باید در اولین فرصت و پیش از خشک شدن گچ روی زمین عمل پاکسازی صورت بگیرد.

چون ساختار گچ از سیمان نرم تر است و محلول آن آب است. سریع تر آن را میتوان از بین برد که در ادامه به برخی از این روش ها اشاره شده است:

روش اول محلول آب گرم و مواد شوینده است.  محلول را با استفاده از یک اسکاج روی آثار گچ قرار داده و حداقل یک ربع این کار را ادامه داده  تا تکه‌های گچ خیس بخورند. پس از آن با استفاده از یک فرچه‌ی نرم روی سرامیک را برس بکشید و در نهایت با استفاده از یک حوله‌ی نمناک سطح سرامیک را تمیز کنید.

روش دوم استفاده از سرکه یا آبلیمو است زیرا استفاده از مواد اسیدی مانند سرکه و آبلیمو می‌تواند باعث متلاشی شدن ساختار گچ شود. مواد اسیدی را با آب گرم مخلوط کنید، اجازه دهید زمانی روی لکه‌ها باقی بمانند و سپس نسبت به پاک کردن‌شان اقدام کنید.

 روش سوم استفاده از بخار شوی برند کارچر است .بخارشوی‌ها می‌توانند اثرات ناشی از گچ یا برخی دیگر از مصالح را از روی سرامیک به خوبی پاک کنند.

روش چهارم مخلوط جوش شیرین و پراکسید هیدروژن است. هرچه گچ هایی با سختی بالاتری بر روی سرامیک وجود داشته باشد، با این ترکیب از بین میروند. به این صورت که این دو ماده رو ترکیب کرده و خمیر به دست آمده را روی لکه گذاشته و بعد از بین رفتن لکه، سرامیک را تمیز می نماییم.

تمیز کردن کف خانه - اسپری زدن

 

نظافت سریع و آسان کف با زمین شوی خانگی

تمیز نگه داشتن کف خانه کاری بسیار سخت و زمان‌بر می باشد چه بسا رفت و آمدهای زیاد روزمره و همچنین نگهداری از حیوانات خانگی را هم به آن اضافه کنید، سخت تر هم میشود.

 استفاده از دستگاه زمین شوی خانگی در نظافت کف زمین نه تنها فرایند نظافت را آسان‌تر می‌کند، بلکه ابزارها و محصولاتی را که برای نظافت نیاز دارید را نیز کاهش می‌دهد. دستگاه های زمین‌شور عموماٌ کارکردی شبیه به جاروبرقی دارند. انواع صنعتی این دستگاه‌ها اغلب سرنشین‌دار هستند اما نوع خانگی این دستگاه‌ها معمولاٌ ایستاده هستند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link