ابزار کاربردی خانه چه چیزهایی هستند ؟


ابزار کاربردی خانه بسیار زیاد است اما تعدادی از آن ها ضروری است که در هر خانه ای وجود داشته باشد.در این مطلب از با ابزار کاربردی خانه بیشتر آشنا میشوید.

ابزار کاربردی خانه - متر و چکش

ابزار کاربردی خانه چیست ؟

همه ما باید تا حدی با کارهای فنی و تعمیرات وسایل خانه آشنا باشیم تا در مواقع ضروری بتوانیم بدون نیاز به تعمیرکار مشکل را برطرف کنیم. به این منظور ابتدا باید ابزار و وسایل ضروری را بخریم. برای خرید ابزار صبر نکنید تا به آنها نیازمند شوید. بهتر است که از قبل این ابزارها را برای سناریوهای احتمالی بخرید، سناریوهایی که ممکن است برنامه‌ریزی‌شده یا غیرمنتظره باشند.

امروزه به دلیل بالا رفتن هزینه های تعمیرات و خدمات فنی افراد ترجیح می دهند تا خودشان کارهای فنی را در منزل یا محل کار انجام بدهند. به همین دلیل این افراد باید به دنبال ابزارهای دستی مهم و مورد نیاز برای مصارف خانگی باشند. ابزار کاربردی خانه به ما کمک می کنند تا با صرفه جویی در هزینه، کارهای فنی خانه را انجام دهیم. برای این کار نیاز است ابزار کاربردی در منزل را در اختیار داشته باشیم.

ابزار ها با توجه به کارایی که دارند به انواع و دسته های مختلفی تقسیم می شوند. این دسته بندی ها بر اساس کاربرد و منبع تغذیه می باشد. هنگام کار در منزل، نیاز است که ابزار کاربردی خانه همیشه در دسترس باشد. این ابزار ها اکثرا در داخل یک کیف یا جعبه ابزار قرار می گیرند تا دسترسی به آنها سریع تر باشد.

از ابزار کاربردی خانه می توان در مواردی نظیر، باز و بسته کردن پیچ ها، نصب تابلو و آینه به دیوار، تعمیر کولر، شستشو و نظافت سطوح، تعمیر شیر آلات و… استفاده کرد. برخی افراد هستند که توان فنی بالاتری دارند و می توانند از ابزار های حرفه ای نیز استفاده کنند. از این ابزار آلات می توان بر اساس نیاز و مهارت استفاده کرد.

پیچ‌ گوشتی از ابزار کاربردی خانه

یکی از معمول‌ترین ابزار کاربردی خانه موجود در هر جعبه‌ابزاری پیچ‌گوشتی است. یک ست پیچ‌گوشتی باکیفیت باید شامل پیچ‌گوشتی‌های چهارسو و دوسو در اندازه‌های مختلف باشد. اگر می‌خواهید کارتان را ساده‌تر کنید، می‌توانید از پیچ‌گوشتی با سری‌های مغناطیسی تعویض‌پذیر استفاده کنید.

معمولا می‌توان از این سری‌ها در دریل‌های شارژی نیز استفاده کرد که موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. پیچ‌گوشتی چندسر ضامن‌دار با سرهای تعویض‌پذیر گزینه بسیار خوبی است. ضامن‌داربودنش هم موجب می‌شود که به مچ دست فشار کمتری وارد شود و بتوانید ۲ برابر سریع‌تر آن را بچرخانید.

ابزار کاربردی خانه - پیچ گوشتی

متر از ابزار کاربردی خانه

متر ابزاری مهم در جعبه‌ ابزار شماست. حتی اگر قصد بازسازی و تعمیر خانه را نداشته باشید، متر برای تشخیص اینکه اثاثیه و مبلمان خود را کجا قرار دهید یا اینکه اندازه فرشی که می‌خرید چقدر باید باشد، به کارتان می‌آید. متر برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر در خانه نیز ضروری است.

متری بخرید که محکم و بادوام باشد و بتوانید از آن در تمام پروژه‌های آینده‌تان استفاده کنید. بهتر است که در کنار متر دفترچه‌یادداشتی نیز داشته باشید تا بتوانید اندازه‌ها را یادداشت کنید و محاسبات ریاضی را انجام دهید.

ابزار کاربردی خانه - متر

تراز از ابزار کاربردی خانه

تراز ابزاری ضروری برای نصب تابلو روی دیوار یا حتی نصب اجاق گاز جدید است. در مواقع ضروری می‌توانید از تراز به‌جای لبه‌ای صاف استفاده کنید و چیزهای مدنظرتان را با کمک آن تراز و تنظیم کنید. ترازهایی که حدود ۳۰ سانتی‌متر طول دارند، دقیق‌ترند. در کل مدل‌های دارای حباب شناور ترازهایی دقیق و ارزان‌اند.

کاتر یا تیغ موکت‌بری

کاتر از ابزار کاربردی خانه است که فقط برای بازکردن جعبه‌ها استفاده نمی‌شود و کاربردهای فراوانی دارد. در خرید کاتر دقت کنید که دسته آن راحت و مناسب باشد و تیغ‌های اضافی داشته باشد. استفاده از تیغ نو ایمن‌تر از این است که به‌سختی با کاتری کار کنید که تیغ آن کند شده است.

چکش از ابزار کاربردی خانه

چکش استاندارد که چکش دوشاخ یا میخ‌کش نیز نامیده می‌شود، از ابزار کاربردی خانه در هر خانه‌ای است. در زمان خرید چکش حتما به دسته آن نیز توجه کنید. دسته چکش باید طوری باشد که گرفتن آن در دست راحت باشد و لرزش را به حداقل برساند. سر چکش نیز باید صاف و بدون فرورفتگی یا پستی‌وبلندی باشد تا به سطوح آسیب نزند. چکشی را انتخاب کنید که کارکردن با آن راحت و وزنش کم باشد.

یک سر چکش دوشاخ یا میخ‌کش شکافی دارد که برای بیرون‌کشیدن میخ به کار می‌رود.

انبر از ابزار کاربردی خانه

انبر فقط برای فشردن یا خم‌کردن اشیای فلزی و شکل‌دادن به آنها به کار نمی‌رود. انبردست برای محکم نگه‌داشتن اشیای کوچکی مانند میخ یا پیچ در جای خود نیز بسیار مفید است. با انبردست می‌توانید اشیا را محکم در جای خود نگه دارید یا سیم‌ها را خم کنید، لخت کنید یا ببُرید.

مجموعه‌ای شامل انبر دم‌باریک (long-nose pliers)، انبردست ترکیبی (combination pliers) و انبرقفلی (locking pliers) بیشتر نیازهای خانگی شما را برآورده می‌کند. هریک از این انبرها کاربردی خاص دارند و می‌توانند سخت‌ترین کارها را آسان کنند.

ابزار کاربردی خانه - انبردست

آچارفرانسه از ابزار کاربردی خانه

آچارفرانسه در واقع ابزاری است که کار ۳ ابزار مختلف را انجام می‌دهد. بنابراین از ابزار کاربردی خانه و در جعبه‌ابزار به شمار می‌رود. آچارفرانسه از لوازم ضروری برای مونتاژکردن مبلمان و سایر وسایل دکوری خانه محسوب می‌شود.

ابزار کاربردی خانه - آچار فرانسه

دریل از ابزار کاربردی خانه

دریل ابزاری مفید است که ۳ حالت معمولی، چکشی و پیچ‌گوشتی دارد. برای کارهایی مانند نصب چوب‌پرده روی دیوار و بازکردن و بستن پیچ دریل به کارتان می‌آید. با دریل می‌توانید پروژه‌های بزرگ‌تر را با صرف نیروی کمتر و سریع‌تر انجام دهید. در حالت پیچ‌گوشتی دقت کنید که وقتی پیچ محکم شده است، دیگر ادامه ندهید تا سرپیچ هرز نشود.

در زمان خرید نیز دریلی را انتخاب کنید که کیفیت خوبی دارد و همراه با مجموعه‌ای از مته‌ها عرضه می‌شود. همیشه چند مته اضافه دم‌دست داشته باشید تا در صورت شکستن یکی از مته‌ها در وسط کار به مشکل برنخورید. قبل از خرید دریل شارژی حتما بررسی‌ها و نقدهای مربوط به عمر باتری را بخوانید.

ابزار کاربردی خانه - دریل

سیم رابط

انواع گوناگونی از سیم رابط وجود دارد، بنابراین باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شما باشد. سیم‌های رابط داخلی و خارجی تفاوت‌هایی دارند و نمی‌توان از یک سیم رابط برای داخل و خارج ساختمان استفاده کرد. سیم‌های رابط مخصوص فضای باز عایق‌بندی و محافظت بیشتری دارند تا در برابر عوامل موجود در فضای باز مقاومت کنند.

این سیم‌ها همچنین دوشاخه یا سر متفاوتی دارند (معمولا سه‌شاخه هستند) تا بتوان برای پریزهای بیرون ساختمان استفاده‌شان کرد. اگر قصد دارید که برای کارهای بیرون از خانه سیم رابط بخرید، حتما سیم رابط مخصوص فضای باز بخرید. سیم‌های رابط داخلی معمولا برای تجهیزات کامپیوتری، لامپ‌ها و مانند اینها مناسب‌اند.

چراغ‌ قوه از ابزار کاربردی خانه

قطع‌شدن برق خانه مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین خرید یک چراغ‌قوه باتری‌خور ضروری است. همیشه چراغ‌قوه (و باتری‌های اضافی) را برای مواقع اضطراری دم‌دست داشته باشید. بهتر است چراغ‌قوه باکیفیتی بخرید که سال‌ها برایتان کار کند. چراغ‌قوه‌های LED با حداقل مصرف باتری نور خوبی تولید می‌کنند. می‌توانید در هریک از اتاق‌های خانه یک چراغ‌قوه داشته باشید تا در مواقع نیاز به‌راحتی در دسترس باشند.

ابزار کاربردی خانه - جعبه ابزار

در بخوانید : این لیست وسایل ضروری سفر را حتما باید همراه داشته باشید !

 نردبان کوچک تاشو

داشتن یک نردبان کوچک تاشو برای انجام کارهای مختلفی مانند عوض‌کردن لامپ، نصب پرده، رنگ‌کردن سقف، گردگیری یا صرفا برداشتن چیزی از قفسه بالایی کابینت ضروری و از ابزار کاربردی خانه است. در زمان خرید، حتما به مقدار وزنی که نردبان تحملش را دارد توجه کنید و همیشه دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کنید.

 نردبان از ابزار کاربردی خانه

انواع گوناگونی از نردبان در بازار وجود دارد. بنابراین بهتر است به مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف سر بزنید تا نردبانی را بخرید که نیازهایتان را به‌خوبی برآورده می‌کند.

اسکنر دیوار (Stud finder)

حتی اگر بخواهید تابلویی را روی دیوار نصب کنید، باید بدانید که سیم‌ها و لوله‌های داخل دیوار در کجا قرار دارند. اسکنرهای مغناطیسی ساده‌ای برای این کار وجود دارند و حتی بعضی از آنها می‌توانند دیوار را با لیزر اسکن کنند. البته هریک از این مدل‌ها می‌توانند نیازهای شما را تأمین کنند.

عینک ایمنی

از عینک ایمنی می‌توان در بسیاری از پروژه‌های خانگی استفاده کرد، از بازسازی و تعمیر گرفته تا کار در حیاط یا باغچه. عینکی را انتخاب کنید که راحت باشد و روی صورت شما سر نخورد.

ابزار کاربردی خانه - کلاه ایمنی

میخ و پیچ

مجموعه‌ای از میخ‌ها و پیچ‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف برای انجام بسیاری از کارها در خانه به کارمان می‌آید و از ابزار کاربردی خانه است. معمولا می‌توانید میخ و پیچ را در مجموعه‌های بسته‌بندی‌شده با اندازه‌های مختلف بخرید.

گیره سی‌شکل (Clamps)

گیره سی‌شکل نیز ابزار عالی دیگری است که بهتر است در جعبه‌ابزارتان داشته باشید. از این گیره می‌توانید در پروژه‌های نجاری و کار با چوب (مانند ساخت میز و صندلی) یا حتی کارهای برقی مانند جوشکاری یا هر کار دیگری استفاده کنید که در آن به یک جفت دست اضافه نیاز دارید.

نوارچسب برزنتی (Duct tape)

با نوارچسب برزنتی می‌توان تقریبا هرچیزی را تعمیر کرد. نوارچسب برزنتی بافتی ضخیم و بافته‌شده دارد که موجب می‌شود ضخیم‌تر از نوارچسب‌های دیگر باشد و به‌راحتی پاره شود. این نوارچسب‌ها تقریبا به هر چیزی می‌چسبند و ضدآب هستند. بنابراین می‌توانید از آنها برای تعمیرات سریع استفاده کنید.

کاردک از ابزار کاربردی خانه

کاردک برای هر کاری مفید است، از بازکردن سطل رنگ گرفته تا تراشیدن رنگ روی پنجره. این ابزار ارزان‌قیمت با تیغه‌ای انعطاف‌پذیر ابزاری مفید و ابزار کاربردی خانه در مجموعه ابزارتان خواهد بود.

سیم چین از ابزار کاربردی خانه

سیم چین ها و یا قیچی های سیم بر از جمله ابزار کاربردی خانه هستند که وجودشان در هر خانه ای لازم و ضروری است و به منظور بریدن و قطع کردن سیم ها و کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند. وجود این وسیله در خانه موجب میشود تا بتوانید اموری مانند کوتاه کردن سیم لامپ، عوض کردن دو شاخه یک وسیله برقی و یا کارهایی از این قبیل را به سادگی انجام دهید. پس به هنگام تهیه ابزار مناسب منزل خود سیم چین را فراموش نکنید.

ابزار کاربردی خانه - جعبه ابزار

فازمتر از ابزار کاربردی خانه

فازمتر از مهم‌ترین ابزار کاربردی خانه و یک ابزار مناسب منزل است. فازمترها بیشتر به شکل پیچ گوشتی ساخته می شوند و علاوه بر باز و بسته کردن پیچ، برای تشخیص سیم فاز از سیم نول نیز بکار میروند. هر گاه نوک فازمتر را داخل یکی از خانه های پریز یا روی سر سیمی که برق در آن جریان دارد بگذاریم و انگشت دست را روی پیچ انتهایی دسته آن قرار دهیم، اگر لامپ فازمتر روشن شود آن سیم فاز است.

علاوه بر تشخیص جریان، این محصول جهت حفظ ایمنی کاربر تولید شده است چرا که برق یک منبع انرژی خیلی مفید، ولی بسیار خطرناک است.
پس شما به یک فازمتر احتیاج دارید تا سیم های بدون روکش را ابتدا قبل از کار بررسی نمایید تا برق نداشته باشند، یا با اشتباه وصل کردن سیم ها باعث سوختن و انفجار چیزی نشوید.

آچار کلاغی

شما در کنار دم باریکی که برای خود تهیه کردید می توانید یک آچار کلاغی هم تهیه کنید. شما می توانید از دم باریک برای گرفتن میخ ها و خم کردن سیم هایی که ابزارهای بزرگتر و حجیم تر یا انگشتان نمی توانند به آن ها برسند استفاده کنید. آچار کلاغی هم به عنوان یک ابزار مناسب منزل برای کارهایی که شامل سفت کردن و پیچش دادن است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
البته آچار کلاغی برای افراد کمی فنی تر کاربرد دارد و اگر هنوز تجربه زیادی در موارد فنی ندارید شاید بتوانید کمی دیرتر این آچار را تهیه کنید.

منگنه دستی صنعتی

منگنه برای نیازهای معمول مانند نصب کردن صفحات مختلف، مستقر کردن پارچه، نصب ورق های عایق و همچنین برای کارهای اتصال سریع دیگر بسیار مناسب است.
منگنه دستی یک ابزار مناسب منزل کمی حرفه‌ای تر برای بیشتر صاحب خانه ها است. زیرا می توان بسیاری از این کارها را با یک میخ ریزتر و همان چکشی که قبلا تهیه کرده‌اید انجام داد.

ابزار کاربردی خانه - ابزار

تفنگ چسب حرارتی از ابزار کاربردی خانه

این ابزار با توجه به اینکه با نیروی برق کار می کند، چسبندگی قدرتمندی را ایجاد می کند. از این ابزار می توان در مواردی که نیاز به چسباندن دارد؛ استفاده کرد. در این ابزار چسب پلاستیکی با حرارت آب شده و باعث اتصال بین دو قطعه می شود. این ابزار بسیار کاربردی بوده و دوام بالایی نیز دارد.

قیچی فولادی (باغبانی)

یکی از ابزار هایی که می تواند در هر خانه ای مورد استفاده قرار گیرد؛ قیچی فولادی یا باغبانی است. این ابزار به خاطر تیغه های فولادی که دارد می تواند برای بریدن سطوح سخت و شاخه ها مناسب باشد. از قیچی های فولادی می توان در موارد مربوط به هرس کردن و کارهای باغبانی استفاده کرد.

نوار تفلون از ابزار کاربردی خانه

این وسیله یکی از ابزار هایی که از آن برای آب بندی بین اتصالات لوله ها انجام می شود. هنگامی که لوله های آب را می خواهیم تعویض کنیم نیاز است که برای بستن راه نفوذ آب از نوار تفلون استفاده کنیم. این ابزار بیشترین کاربرد را در لوله کشی دارد. از این ابزار در لوله های فلزی و پلاستیکی می توان استفاده کرد.

اره دستی از ابزار کاربردی خانه

داشتن اره دستی به شما امکان کار با چوب را می دهد. در هنگام خرید اره دستی به یاد داشته باشید که اره ها دارای دندانه هایی با سایز های متفاوت هستند و توانایی های آن ها با توجه به ابعاد دندانه ها متفاوت است. اره های دستی با دندانه های بزرگ مناب چوب و اره دستی با دندانه ریز مناسب برش آهن می باشند.

اورگانایزر تقسیم

همیشه باید مجموعه ای از پیچ ها و میخ ها را در دسترس داشته باشید. داشتن یک اورگانایزر با قسمت های مجزا به شما کمک می کند که پبچ و مهره هایتان را مرتب نگهداری کنید.

ابزار کاربردی خانه - جعبه ابزار

چسب چوب و چسب  123

چسب چوب و چسب 123 برای ساختن و تعمیرات در هرمکان و زمانی مورد نیاز است ،همیشه در دسترس داشته باشید. همچنین برای چسباندن قطعات کوچکی که وصل کردن آن ها بسیار دشوار است، می تواند مفید باشد.

اسپری WD40

در محل کار خود برای نداشتن اسپری WD40 خودتان را گرفتار نکنید. 40-WD یک روان کننده چند منظوره است که برای زدودن زنگ لولهای زنگ زده ، پیچ و تاب و کاهش صدای جیر جیر چفت در عالی است.

جارورقی صنعتی

شما می توانید آشغال ها را به سرعت با یک جاروبرقی صنعتی جمع کنید. بهتر است مدلی را انتخاب کنید که علاوه برا مواد خشک، مایعات را هم نیز جمع آوری کند. این مدل از جارورقی ها برای تمیز کردن مایعات ، گرد و غبار و باقی مانده اشیاء شکسته بسیار کاربردی هستند.

کش موتور

از کش موتور فقط در بستن مرسوله به پشت موتور استفاده نمی شود. شما می توانید از این طناب برای نگهداشتن اشیاء برای جلوگیری از سقوط و لغزیدن استفاده کنید.

پلاستیک

برای پوشش وسایلتان برای جلوگیری از خیس شدن در باران و حتی گرد و غبار بسیار کاربردی است.

فرز مینیاتوری

از یک فرز مینایتوری می توان در موارد مختلف مانند برش ، سنباده کشیدن و براق کردن استفاده کرد. استفاده از فرز میناتوری سبب می شود که کار شما نسبت به استفاده از ابزار مشابه، سریعتر پیش رود.

کارواش خانگی

یکی از ابزارهای مدرن که به وسیله آن می توان کار شست و شو خانه را انجام داد، کارواش خانگی است. به طور کلی با استفاده از این وسیله می توان جرم گیری سطوح را با دقت بالا انجام داد. برای راحتی انجام کارها می توان از سایز کوچک آن استفاده کرد. چرا که کارواش خانگی دو نوع بزرگ و کوچک دارد. با توجه به نوع و حجم کار می توان آن را در ابعاد مختلف خریداری کنید.

اما با این حال کاربرد کارواش خانگی متفاوت است. مثلا آن را می توان برای شست و شوی نمای ساختمان، جرم گیری سطوح، پاک کردن آلودگی، شست و شو اتومبیل و غیره استفاده کرد. مکانیزم کار با این وسیله به این صورت است که از طریق آبی که توسط نازل ها و موتورها با فشار بالا، پاشیده می شود می توان سطوح را تمیز کرد. با استفاده از این وسیله می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد.

کیف ابزار از ابزار کاربردی خانه

پس از انجام چند پروژه و کار در خانه به‌سرعت متوجه خواهید شد که به کیف ابزار مناسبی نیاز دارید تا بتوانید ابزارتان را داخل آن قرار دهید. کیف ابزار موجب کاهش رفت‌وآمدها برای دسترسی به ابزار می‌شود و زمان لازم برای مرتب‌کردن و تمیزکاری را کاهش می‌دهد. بهتر است کیف ابزار کفه‌داری تهیه کنید که به کف خانه آسیبی نمی‌رساند.

ابزار کاربردی خانه - جعبه ابزار

ابزار هایی که شما در منزل به آن ها نیازی ندارید!

یک قانون کلی وجود دارد که می‌گوید، اگر دو انگشت شست خود را دوست دارید از استفاده از وسایل تیز و سنگین اجتناب کنید. اگرچه اره رومیزی، اره گردبر و اره برقی ابزارهایی مفید و پرکاربرد هستند، اما باید با احتیاط با آن ها کار کرد و جزو ابزار کاربردی خانه نیستند.
بر اساس دستاورد های کارشناسان، هر ساله افراد بسیاری با صدمات حاصل از استفاده غیر درست از ابزارآلات صنعتی حرفه ایی تر به اورژانس ها مراجعه می کنند. این بدان معنا است که در صورت علاقه به استفاده از محصولات حرفه ایی صنعتی مانند انواع فرز ها و… باید ابتدا توسط فردی مسلط آموزش های لازم را دیده و سپس با سنجیدن جوانب احتیاط مشغول به کار شوید.

سخن پایانی

در واقع ابزار کاربردی خانه جزو نیازهای ضروری هر خانه ای است و باید در هر خانه ای این ابزارها وجود داشته باشند. البته نوع، حجم و ابعاد این ابزارها بستگی به نیاز شما دارد. در این مقاله در ارتباط با انواع ابزارهای خانگی صحبت کردیم و آن ها را از مهم ترین ابزار تا ساده ترین ابزار معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link