ویتامین C ، فواید آن و مقدار مورد نیاز

اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، مکمل های ویتامین C ممکن است در برابر بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کننده باشند. با این حال ، برای درک تأثیرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی ، مطالعات بیشتری در مورد انسان لازم است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C از نظر علمی فواید زیادی دارد ، اما ادعاهای بی اساس بسیاری نیز دارد که توسط شواهد ضعیف یا هیچ مدرکی تأیید می شوند. در اینجا به برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C میپردازیم:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبودی را در بزرگسالان ۸٪ و در کودکان ۱۴٪ کاهش می دهد ، اما از ابتلای آن جلوگیری نمی کند

خطر سرطان را کاهش می دهد
تعداد اندکی از مطالعات مصرف ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان مرتبط دانسته اند. با این حال ، بیشتر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
از بیماری چشم محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطرات بیماری های چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن ارتباط دارد. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری در روند این بیماریها ندارند یا حتی ممکن است مضراتی هم به همراه داشته باشند

ممکن است مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه به نظر می رسد افراد مبتلا به مسمومیت با سرب سطح ویتامین C کمی دارند ، اما هیچ مدرک قوی از مطالعات انسانی نشان نمی دهد که ویتامین C می تواند سمیت سرب را درمان کند

در کل ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این ماده با بسیاری از مزایای چشمگیر سلامتی ، مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل مرتبط است.

آیا ویتامین C زیاد باعث عوارض جانبی می شود؟

ویتامین C ماده مغذی بسیار مهمی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. دریافت کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. همچنین در ترمیم زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز نقش مهمی دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C مزایای بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از مواد غذایی دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود ، از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع

از آنجا که ویتامین C باعث افزایش جذب آهن می شود ، مصرف بیش از حد آن میتواند مشکلاتی برای افرادی که به طور طبیعی تجمع آهن در بدن آنها بالاست شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد ، که احتمال دارد منجر به سنگ کلیه شود.

چه مقدار ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن ظرف چند ساعت پس از مصرف مقدار زیادی از آن را دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت برای بدن مشکل ایجاد میکند. در حقیقت ، تقریباً غیرممکن است که ویتامین C اضافی ناشی از مواد غذایی مشکل ساز شود. در افراد سالم ،ویتامین C اضافی که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به بیان بهتر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای مصرف کنید تا به بالاترین حد مجاز آن برسید.
با این وجود ، خطرات مصرف بیش از حد ویتامین C در هنگام مصرف مکمل در افراد بیشتر است و در برخی شرایط مصرف بیش از حد ویتامین ممکن است.

به نظر می رسد تمام عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله ناراحتی های گوارشی و سنگ کلیه ، هنگامی رخ می دهد که افراد آن را در دوزهای بالاتر از ۲۰۰۰ میلی گرم مصرف کنند. بنابراین در شرایطی که فقط پزشک ویتامین C را تجویز کرده باشد به صورت مکمل مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. مخصوصا اگر به جای مکمل از منابع غذایی آن استفاده شود. افرادی که ویتامین C را به صورت مکمل مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر مصرف زیاد آن و تجربه عوارض جانبی قرار میگیرند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تر ، مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه ، نیز ممکن است در اثر مصرف مقادیر زیاد ویتامین C ایجاد شود.

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید