12 خواص شیر سویا، مضرات و روش مصرف آن

شیر سویا منبع خوبی برای پروتئین گیاهی است، در واقع این شیر یکی از شیرهای بدون لاکتوز است، افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و توانایی هضم آن را ندارند میتوانند شیرسویا را جایگزین کنند. این شیر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و از این رو خواص بیشماری دارد. پروتئین سویا می‌تواند به پایین آوردن میزان کلسترول خون کمک کند و در نهایت خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می یابد. در ادامه به بررسی خواص ومضرات شیر سویا خواهیم پرداخت.

ویتامین ها ومواد معدنی شیر سویا

ویتامین Dکلسیم
ویتامین Kمنیزیم
ویتامین Cفسفر
ویتامین Bپتاسیم
ویتامین Aسدیم

خواص شیرسویا برای بدن

1- کاهش سطح کلسترول

نوشیدن مداوم شیرسویا باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود. برخلاف شیر لبنی، شیرسویا هیچ کلسترول و چربی اشباع شده‌ای ندارد. سویا حاوی اسیدهای چرب غیر اشباعی است که مانع از انتقال کلسترول به جریان خون می‌شود. مصرف مداوم سویا کلسترول خون را کاهش می‌دهد. اگر کلسترول بالایی دارید و مشکلات قلبی شما را تهدید می‌کند، مصرف شیرسویا بسیار مفید خواهدبود.

2- کمک به کاهش وزن

شیرسویا برای کاهش وزن مفید است. شیرسویا کمتر از شیر معمولی قند دارد. هر فنجان شیر گاو دارای 12 گرم قند است درحالیکه شیرسویا دارای 7 گرم است. یک فنجان شیرسویا دارای 80 کالری است. بعلاوه شیرسویا حاوی فیبر است. فیبر نقش مهمی برای سیر نگه‌داشتن شما و کاهش وزن دارد.

3- تقویت رگ‌های خون

رژیم نامتاسب باعث آسیب دیدن رگ‌ها و خونریزی و ایجاد زخم می‌شود. شیرسویا سرشار از امگا 6 و امگا 3 و فیتو آنتی‌اکسیدان است که به تقویت رگ‌ها کمک می‌کند. این ترکیبات همچنین باعث افزایش انعطاف پذیری و سیالیت رگ‌ها می‌شود.

4-کاهش خطر سرطان پروستات

این امر بخاطر وجود فیتواستروژن در شیرسویا است. این ترکیب باعث کاهش ایجاد تستوسترون در مردان می‌شود. هرچه میزان تستوسترون بیشتر باشد خطر سرطان پروستات نیز بیشتر است. مصرف مداوم سویا می‌تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد.

5- جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان بخاطر سن و هورمون ایجاد می‌شود. سویا و شیر سویا سرشار از فیتواستروژن هستند که منجر به جذب بیشتر کلسیم در بدن و استحکام استخوان‌ها می‌شود. شیر سویا همچنین حاوی ویتامین D نیز هست.

6- پیشگیری از سندروم‌های یائسگی

در دوران یائسگی، میزان استروژن در زنان کاهش می‌یابد. کاهش استروژن می‌تواند خطر سندروم‌های یائسگی را افزایش دهد. زنانی که سندروم یائسگی دارند در معرض ابتلا به دیابت، مرض قلبی و چاقی قرار دارند. همچنین در معرض ابتلا به مشکلات روانی مثل استرس، افسردگی و جنون قرار دارند. مصرف مداوم شیر و شیر سویا می‌تواند خطر سندروم‌های یائسگی را کاهش‌دهد. این امر بخاطر وجود فیتواستروژن است که می‌تاند جایگزینی برای استروژن در بدن باشد.

7- پیشگیری از امراض کلیوی و دیابت

سویا در پیش‌گیری از امراض کلیوی و دیابت بسیار مفید است؛ زیرا سویا و شیرسویا دارای گیلمی پایینی هستند. بعلاوه، سویا حاوی فیبر است که می‌تواند از جذب قند ممانعت کند.

8- کاهش خطر سرطان سینه

کاهش خطر سرطان سینه زنانی که سویا و شیر سویا مصرف می‌کنند خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه تهدیدشان می‌کند.

9- محافطت از سلامت روحی

استرس، افسردگی و دیگر مشکلات روانی منجر خودکشی و مرگ می‌شوند. مصرف شیر سویا بخاطر وجود ویتامین‌های دی و بی و منیزیم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روحی را کاهش دهد.

10- بهبود سیستم ایمنی بدن

شیرسویا برای بهبود سیستم ایمنی بدن مفید است. پروتئین شیرسویا در بدن تبدیل به پادتن می‌شود. مصرف روزانه شیرسویا میتواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.

11- جایگزین شیرگاو

اگر به شیر گاو آلرژی دارید، شیرسویا یک جایگزین مناسب است. برخی افراد به لاکتوز حساسیت دارند، بنابراین نمی‌توانند شیر گاو مصرف کنند. شیرسویا چون لاکتوز ندارد جایگزین مناسبی است. بعلاوه شیرسویا حاوی قند پروبیوتیک است که به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

12- افزایش انرژی

افراد ورزش می‌کنند تا چربی و کالری بسوزانند. با این وجود، ممکن است انرژی هم از دست بدهید. شیرسویا حاوی آنزیم‌ها و ریبوفلاوین است که به بازیابی انرژی کمک می‌کنند

عوارض مصرف شیرسویا

  • در صورتی که شیر سویا حاوی مواد افزدونی و شیرین کننده باشد خطر دیابت را افزایش می‌دهند.
  • ایزوفلاون در شیرسویا استروژن طبیعی بدن را بلاک می‌کند و سطوح استروژن محافظ دربرابر سرطان سینه و رحم را پیش از یائسگی از بین می‌برد. همچنین میتواند در برخی افراد سرطان‌های هورمونی ایجاد کند.
  • سویا آنزیم‌های مورد نیاز برای هاضمه را بلاک می‌کند. این موضوع میتواند منجر به نفخ، عدم هضم و یبوست بشود.
  • ایزوفلاون شیرسویا باعث ازبین رفتن سطوح یدی در بدن می‌شود. بدون یدین کافی، تیروئید نمیتواند بخوبی عمل کند و دچار کم‌کاری تیروئید می‌شوید.

طرز تهیه شیر سویا در منزل

1- ابتدا لوبیای سویا را تمیز کنید و 10 تا 15 ساعت در آب خیس دهید.

2- بعد از خیس خوردن دانه های سویا میتوانید پوست آن ها را به راحتی بگیرید. گرفتن پوست دانه های سویا باعث میشود مراحل تهیه شیر از سویا بهتر انجام بگیرد.

3- برای اینکه طعم لوبیا از سویا گرفته شود باید سویا را پس از خیس دادن به مدت 2 دقیقه در مایکروویو یا داخل فر حرارت دهید.

4- لوبیاهای سویای خیس داده شده را با 1 لیتر آب داخل پارچ دستگاه مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید و یا آنها را آسیاب کنید و بعد با آب مخلوط کنید. بعد مایع مخلوط شده را از صافی رد کنید.

5- مایعی که پس از خرد کردن دانه های سویا از صافی رد شده همان شیر سویا است که باید به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشد.بعد از اینکه شیر سویا جوشید آن را از حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. شیر سویای بدست آمده را میتوانید 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

2 اسموتی خوشمزه و فوق العاده مقوی

1-اسموتی شیرسویا و سیب

مواد مورد نیاز:

  • ۳ عدد سیب (خرد شده)
  • ۱ فنجان شیر سویا سرد
  • ۲ فنجان شیر کم چرب
  • نصف قاشق چایخوری پودر دارچین
  • شکر جایگزین
  • تکه های یخ

روش تهیه:

  • سیب و شکر را در مخلوط کن ریخته و با کمی شیر ترکیب کنید.
  • پودر دارچین، شیر سویا و شیر کم چرب را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید.
  • حالا در لیوان های جداگانه بریزید و تکه های یخ را به آن اضافه کنید.

2-اسموتی شیر سویا و توت فرنگی

مواد مورد نیاز:

  • یک عدد موز رسیده
  • 2 پیمانه توت فرنگی یخ زده
  • یک پیمانه شیر سویا
  • 2 قاشق غذاخوری عسل

روش تهیه:

تمامی مواد لازم را درون مخلوط کن ریخته و آن ها را تا حدی که نرم و یکدست شوند با هم مخلوط کنید.

یک ویدیو عالی راجب شیر سویا

نتیجه

شیرسویا در واقع یک پروتئین گیاهی است و هیچ شباهتی به محصولات حیوانی ندارد، اما این نوشیدنی میتواند جایگزین خوبی برای شیر گاو باشد. وجود مواد معدنی و ویتامین ها در شیر سویا موجب بهبود و پیشگیری بیماری ها شود. شما میتوانید این نوشیدنی را در خانه تهیه کنید.

9 خوراکی برتر برای افزایش سیستم ایمنی تا حداکثر

دیدگاهتان را بنویسید