کتلت عدس بدون گوشت یک غذای گیاهی سالم


کتلت عدس از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که بدون گوشت درست می شود و برای گیاهخواران مناسب است.شما در این مطلب از با طرز تهیه این غذای عالی آشنا خواهید شد.

کتلت عدس - سبزی

طرز تهیه کتلت عدس

مواد لازم کتلت عدس
عدس ۲ پیمانه
سیب زمینی ۳ عدد
پیاز ۱ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
آرد سوخاری یا ارد سفید ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر به مقدار کافی

همچنین در بخوانید : کتلت ماهی سالمون و سیب زمینی+ نکات کلیدی

کتلت عدس - گوجه

مراحل طرز تهیه کتلت عدس

مرحله اول تهیه کتلت عدس

برای تهیه کتلت عدس خوشمزه ابتدای کار عدس را می شوییم تا گرد غبارش شسته شود، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم تهیه کتلت عدس

در این مرحله یک عدد سیب زمینی را می شوییم، سپس درون یک قابلمه کوچک قرار می دهیم و تا اندازه ای که روی سیب زمینی را بگیرد آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله سوم تهیه کتلت عدس

حالا اجازه می دهیم سیب زمینی درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شده و مغز آن نرم شود. در ادامه زمانی که عدس به طور کامل پخت، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله چهارم تهیه کتلت عدس

در این مرحله عدس را با گوشتکوب برقی کاملا میکس می کنیم تا پوره شود. در ادامه زمانی که سیب زمینی کاملا پخت آن را از قابلمه خارج می کنیم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و با گوشتکوب می کوبیم تا له شود.

مرحله پنجم تهیه کتلت عدس

حالا پوره سیب زمینی را به پوره عدس اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم. در ادامه پوست سیب زمینی های باقی مانده را جدا  کرده و می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می کنیم.

کتلت عدس - سیب زمینی

مرحله ششم

در این مرحله پیاز را می شوییم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه سیب زمینی و پیاز را از صافی رد می کنیم تا آب اضافی آن ها گرفته شود، سپس به مخلوط پوره عدس اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله هفتم

حالا تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و آرد سوخاری یا آرد سفید را به مایه کتلت اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه روی مایه کتلت را با سلفون می پوشانیم.

مرحله هشتم

در این مرحله اجازه می دهیم مایه کتلت به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند. در ادامه پس از گذشت این زمان مایه کتلت را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله نهم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه با دست مرطوب مقداری از مایه کتلت بر می داریم، سپس در دست فرم می دهیم و درون تابه قرار می دهیم.

مرحله دهم

به همین صورت تمام کتلت ها را به صورت یکدست سرخ می کنیم، سپس روی دستمال آشپزخانه قرار می دهیم و اجازه می دهیم روغن اضافی آن ها کشیده شود. در آخر کتلت های عدس را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و سرو می کنیم.

کتلت عدس - جعفری

فوت کوزه‌گری در پخت کتلت عدس

برای گرفتن روغن کتلت‌ها می‌توانید پس از سرخ شدن آن را روی دستمال تمیز نخی آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن کشیده شود.

در صورت وارفتن کتلت‌ها احتمالا میزان تخم‌مرغ آن کم است، می‌توانید یک تخم‌مرغ را به همراه کمی آرد به مواد کتلت افزوده و با هم مخلوط کنید.

برای خوش‌طعم شدن کتلت عدس می‌توانید کمی جعفری خرد شده به آن اضافه کنید.

عدس‌ها را زیاد نپزید که موجب وارفتن کتلت می‌شود.

به جای آرد سوخاری یا آرد سفید می‌توانید از آرد نخودچی استفاده کنید، اما آرد زیادی به آن اضافه نکنید که کتلت سفت نشود.

کتلت عدس - لیمو

اگر دید کتلت وا می رود میزان تخم مرغ کم بوده یک تخم مرغ دیگر اضافه کنید به همراه کمی آرد اضافه کنید.

می توانید کمی جعفری هم اضافه کنید.

اگر عدس ها زیاد پخته شدن احتمال وا رفتن کتلت عدس هست.

با این مقدار حدود ۱۲ عدد کتلت عدس خواهید داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link