ورق سیاه چیست و چه فرقی با ورق رنگی دارد؟


شاید تا به امروز نام ورق سیاه را شنیده باشید؛ اما، اطلاعات زیادی در رابطه با این نوع از ورق نداشته باشید. و تفوات این ورق با ورق رنگی را ندانید. این محصول از جنس آهن و فولاد ساخته شده و به خاطر ظاهری که دارد و عدم شفافیت سطح اش، به آن ورق سیاه گفته می شود. ورق سیاه در سه نوع صنعتی، معمولی و رولی ساخته شده و می توان از هر سه نوع آن در صنایع مختلف، استفاده کرد. اما، این مسئله سبب شده تا قیمت ورق سیاه در هر سه نوع، با دیگری متفاوت باشند. به طور کلی برخی از کاربردهای این ورق، شامل: صنعت ساختمان سازی، صنعت راه و شهرسازی، صنعت خودروسازی، برای ساخت صنایع فلزی مختلف و.. می باشند. برای آشنایی بیشتر و اطلاع از قیمت و نحوه خرید ورق سیاه، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه به نوعی ورق فولادی می باشد که با نامHot Rolled Sheet ، نیز در بین مردم شهرت یافته است. این ورق، همواره از ترکیب آهن، فولاد و سایر عناصر و فلزات، تولید می شود که همین مسئله نیز موجب شده تا در مقایسه با سایر ورق های فولادی، پر کاربردتر و پرفروش تر باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که دلیل اصلی نام گذاری این ورق، ظاهر آن بوده است که هیچ گونه روغنی ندارد و همچنین سطح آن برق نمی زند و کاملا مات می باشد. برای ساخت ورق سیاه، تولیدکنندگان از دو شیوه فابریک و پرسی استفاده می کنند که در شیوه اول، نوردهای گرم در یک کوره مخصوص با دمای بیش از 900 درجه قرار می گیرند تا زمانی که به خوبی ذوب شوند. در مرحله بعد، عملیات فرم پذیری آغاز می شود که در این فرایند از استوانه های بزرگی برای تحت فشار قرار دادن مواد، استفاده می کنند. از این طریق، به ورق ها شکل داده و ضخامت آن ها را نیز تا حد زیادی کم می کنند. در مرحله نهایی، ورق ها را در ابعاد و اندازه های مورد نظر و همچنین براساس استاندارد، برش می زنند.

آشنایی با انواع ورق سیاه

انواع ورق سیاه، از نظر شکل ظاهری، از نظر جنس مواد تشکیل دهنده، از نظر ضخامت و سایز و ابعاد و از نظر موارد این چنین، با هم متفاوت هستند که تعدادی از پرکاربردترین و اصلی ترین نوع این ورق ها، شامل موارد زیر می باشند:

ورق سیاه صنعتی

ورق سیاه صنعتی، یکی از پرکاربرد ترین نوع ورق های سیاه می باشد که در کارخانه های مختلف بر اساس استاندارد DIN 17100 ساخته می شود. آلیاژهای اصلی سازننده این ورق، مس و نیکل هستند؛ اما، از سایر آلیاژها و عناصر نیز برای تولید آن استفاده می کنند. این محصول، از میزان مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و همچنین دارای خاصیت ارتجاعی می باشد. تامامی این مسائل سبب شده اند تا از ورق سیاه صنعتی برای تولید پروفیل هایی با ابعاد بالا، در صنایع پتروشیمی، در صنایع کشتی سازی، در صنعت ساختمان سازی، در صنعت خودرو سازی و … نیز استفاده شود.

ورق سیاه معمولی

علاوه بر نوع صنعتی، نوع دیگری از ورق سیاه وجود دارد که به آن معمولی یا ساده می گویند که دارای دو گرید st37 و st52 است. دلیل اصلی به وجود آمدن دو گرید ورق سیاه معمولی، تفاوت در میزان کربن آن ها است. در واقع، ورق سیاه معمولی با گرید st52 کربن بیشتری دارد و در مقابل تمامی عوامل محیطی و شیمیایی مقاوم است. لذا، می توان مقاومت بالای این محصول را به عنوان دلیل اصلی استفاده از این ورق در صنعت های بزرگ و پروژه های سنگین بیان کرد. کربن به کار گرفته شده در ورق سیاه با گرید st37 کم است و به همین دلیل، میزان مقاومت آن پایین بوده و در نتیجه فقط در بخش ها و سازه های سبک، از آن استفاده می کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که ورق سیاه معمولی در مقایسه با نوع صنعتی، قیمت کمتری دارد و به همین خاطر،پرفروش تر می باشد.

ورق سیاه رولی

نوع دیگری از انواع ورق های سیاه، نوع رولی است که قطر کمتری در مقایسه با سایر ورق های سیاه معمولی و صنعتی دارد. در واقع، ضخامت ورق سیاه رولی معمولا، 1.5 میلی متر است و همین ضخامت کم  سبب شده تا قابلیت شکل پذیری آن زیاد باشد. علاوه بر این، نوع رولی به راحتی فرم گرفته و تغییر شکل می دهد. به یاد داشته باشید که این نوع از ورق، در سایز و ابعاد مختلفی تولید می شود که رایج ترین آن ها، شامل موارد زیر هستند:

  • ورق سیاه رولی 100 سانتی متری
  • ورق سیاه رولی 125 سانتی متری
  • ورق سیاه رولی 150 سانتی متری
  • ورق سیاه رولی 200 سانتی متری

مزایا و فواید استفاده از انواع ورق سیاه

خرید و استفاده از انواع ورق های سایر همانند ورق رنگی و سایر ورق ها، دارای مزیت ها و فوایدی می باشد که تعدادی از اصلی ترین مزیت ها، عبارتند از

  • ورق سیاه در مقایسه با سایر ورق های فولادی، قیمت کمتری دارد و از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه تر می باشد.
  • انجام فرایند جوشکاری بر روی انواع ورق ها سیاه، کار مشکلی نیست و افراد را دچار دردسر نمی کند.
  • انجام عملیات ماشین کاری و سنگ زنی نیز با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد و به راحتی می توان آن ها را به سرانجام رساند.

کاربرد ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه همواره در سایز و ابعاد و جنس های مختلفی ساخته می شود که به همین خاطر، از تنوع بالایی برخودار می باشد. لذا، زمانی که تنوع یک محصول زیاد باشد، کاربرد آن نیز گسترده می شود. به همین دلیل، می توانیم بیان کنیم که ورق سیاه در صنایع مختلفی، کاربرد دارد که تعدادی از مهم ترین آن ها، شامل مواردا زیر می باشند:

  • در صنعت ساختمان سازی
  • د ر صنعت خودرو سازی برای ساخت و یا تعمیر قطعات مختلف
  • در صنعت راه و شهرسازی
  • برای ساختن انواع تجهیزات کشاورزی
  • در تعمیر و یا ساختن انواع تانکر
  • برای ساخت صنایع فلزی مختلف

برای ساختن انواع سیلوها، سدها، ادوات جنگی و ….

ورق سیاه و ورق رنگی چه فرقی با هم دارند؟

برخی از افراد فکر می کنند که ورق سایه و ورق رنگی فقط از نظر ظاهری با هم متفاوت هستند که این تفکر کاملا نادرست است. زیرا، این دو ورق از نظر نحوه تولید، کاربرد، مدت زمان تولید و…. با هم متفاوت هستند. به طور مثال: ورق سیاه به نوعی ورق فولادی پایه در نظر گرفته می ‌شود؛ اما، ورق رنگی یک ورق فولادی ثانویه به شمار می آید. کاربرد این دو ورق نیز با هم متفاوت هستند؛ به نحوی که اغلب برای تولید پروفیل گالوانیزه، ساخت در و انواع چهارچوب ضدزنگ، استفاده در صنایع الکترونیک و … از ورق رنگی استفاده می کنند. اما، ورق سیاه معمولا برای ساخت مقاطع فولادی مختلف، از جمله: نبشی، ناودانی، مخازن ذخیره سازی مشتقات نفتی، ساخت تانک و … کاربرد دارد. علاوه بر این، ورق سیاه دارای ظاهر مات و خشنی بوده و در سمت مقابل، ورق رنگی دارای ظاهری شفاف و صاف است.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما عزیزان را با ورق سیاه آشنا کرده و هر آن چیزی که باید در رابطه با این محصول بدانید را بیان کردیم. به یاد داشته باشید که علاوه بر موارد ذکر شده، ورق سیاه و ورق رنگی از نظر مدت زمان تولید نیز با هم متفاوت هستند. به نحوی که ورق رنگی با سرعت بالایی ساخته شده و زمان کمتری برای تولید آن نیاز می باشد. اما، ورق سیاه دارای ابتدایی ‌ترین مراحل تولید بوده و زمان زیادی برای ساخت آن نیاز است. علاوه بر این، قیمت این دو محصول نیز با هم متفاوت می باشند. لذا، برای اطلاع از قیمت می توانید به سایت فولادکو مراجعه کرده و از طریق این سایت، از نرخ روز ورق سیاه، نرخ روز ورق گالوانیزه و سایر ورق ها یا محصولات فولادی، مطلع شوید. همچنین، می توانید با پرداخت کمترین مبلغ، باکیفیت ترین مقاطع فولادی را تهیه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link