هر آنچه که باید در مورد درمان کبد چرب بدانید


علت اصلی کبد چرب معمولاً مصرف بیش از حد الکل، اضطراب از راه‌های مختلف و یا اختلالات متابولیکی مرتبط با چربی‌های خون مانند افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید است. اگر کبد چرب نادرست تشخیص داده شود و درمان مناسب اجرا نشود، می‌تواند به آسیب به کبد و نهایتاً به سیروز و بیماری‌های کبدی مزمن منجر شود. به همین دلیل، شناخت درست علائم، علت و درمان کبد چرب از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به تجمع بیش از اندازه چربی در بافت کبد بیماری کبد چرب یا التهاب کبدی می گویند. کبد یا جگر سیاه یکی از بزرگترین اندام های بدن انسان است؛ که حکم یک تصفیه خانه بزرگ برای بدن ما دارد. اما در بیش از 60% افراد این اندام خود دچار نارسایی و التهاب می شود.

در واقع اینگونه به نظر میرسد؛ که فیلترهای این تصفیه خانه کثیف شده و نیاز به شستشو و مراقبت و نظافت اساسی دارند. اینجاست که داروهای شستشوی کبد یا قرص کبد چرب به کمک بیماران می آیند، و کبد انسان را از نارسایی و سموم پاکسازی میکنند.

کبد چرب در بیماران به بیماری خاموش معروف است. هیچ گونه علامت درد، سوزش و یا خون ریزی ندارد که آه و ناله افراد در بیاید. مثلا مثل دندان درد یا کلیه درد نیست که ناله مریض ها از شدت درد به عرش برسد. برعکس بیماری کبد چرب مرموز، پیشرونده، پنهان و مرگ آور و خطرناک است.

خوب ممکنه این سوال پیش بیاید که ما چطور باید متوجه نارسایی کبد خود شویم؟ اگر تا پایان این مقاله با من همراه باشید به درک و راه حلی درستی از این بیماری می رسید.

علائم کبد چرب در افراد چیست؟

معمولا بیماری کبد چرب با یک سری آزمایش های پزشکی و سونوگرافی مشخص می شود. اما اگر شما دارای هر یک از علائم زیر هستید. به این معنیه که کبد شما چرب و سمی است. و باید برای درمان و کمک به آن هر چه سریعتر اقدام کنید.

  • خستگی ، بدخلقی، عصبانیت

  • احساس ناراحتی و افسردگی حال و حوصله و انگیزه انجام دادن هیچ کاری را ندارند.

  • تیره گی و سیاهی زیر چشم که در اکثر مواقع بعلت بی خوابی ویا بد خوابی چشمها گود رفته و آثار سیاهی زیر چشم کاملا مشهود است.

  • ایجاد رگه های خون در قسمت سفیدی و مردمک چشمها

  • گزگز کردن دست و پا ( خواب رفتن بیش از اندازه دست و پا)

معمولا علائم کبد چرب در زنان با آقایان متفاوت بوده و ممکنه به یکی از اشکال زیر خود را نشان دهد.

  • نامنظم شدن دوره تخمک گذاری و دوره پریودی

  • ظاهر شدن کک و مک و لک فراوان در صورت زنان

  • حرارت بالای معده و روده و داشتن یبوست دائمی

  • تا هر میزان که به بدن خود استراحت میدهند. و یا میخوابند بازهم احساس خستگی و کوفتگی عضلات بدن دارند.

  • افزایش وزن بالا و بوی بد دهان و زردی پوست صورت و سیاه شدن زیر چشم

  • وجود کک و مک و جوش در صورت و گردن و بعضی از نواحی بدن

  • دائم خواب آلود و بی حال و کسل هستید. و خواب منظمی ندارید

  • حساسیت پستان ها و سندروم قائدگی

  • خارش و کهیر در پوست بدن

اگر شما دارای هر کدام از علائم فوق هستید. شک نکنید که تجمع چربی در بافت کبد شما بسیار بالا است. و یک جورایی کبد شما قادر به تصفیه مواد زائده از بدن نیست. و سمی شده است. در این وضعیت هر چه سریعتر باید برای انجام معاینات و آزمایش های پزشکی اقدام کرده و خود را تحت درمان و مراقبت های بهداشتی قرار دهید.

درمان کبد چرب با استفاده از داروهای گیاهی

علت اصلی کبد چرب معمولاً مصرف بیش از حد الکل، اضطراب از راه‌های مختلف و یا اختلالات متابولیکی مرتبط با چربی‌های خون مانند افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید است. اگر کبد چرب نادرست تشخیص داده شود و درمان مناسب اجرا نشود، می‌تواند به آسیب به کبد و نهایتاً به سیروز و بیماری‌های کبدی مزمن منجر شود. به همین دلیل، شناخت درست علائم، علت و درمان کبد چرب از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در ادامه، به برخی از داروهای گیاهی که ممکن است در کمک به کنترل کبد چرب مؤثر باشند، اشاره خواهیم کرد. در پاسخ به سوال آندسته از کاربران که می گویند برای کبد چرب چی بخوریم باید گفت تبعیت از داروهای گیاهی زیر تا حد زیادی به درمان و سلامت شما کمک خواهد کرد.

۱. زرشک: این گیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از کبد چرب کمک کند.

۲. آلوئه‌ورا: یکی دیگر از گیاهان با خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند به بهبود وضعیت کبد کمک کند. عصاره آلوئه‌ورا را می‌توانید به صورت محلول یا کپسول مصرف کنید.

۳. پنیرک: گیاه پنیرک دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و ممکن است به بهبود عملکرد کبد کمک کند.

۴. کنگر فلفلی (فرنگی): این گیاه دارای ترکیبات فعالی است که می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و کاهش سطح چربی‌ها در آن کمک کند.

۵. دارچین: از دارچین نیز می‌توان برای کمک به کاهش کبد چرب استفاده کرد. این گیاه خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد.

۶. زنجبیل: زنجبیل به عنوان یک ضد التهاب طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند.

سایر روش های درمانی که باید مورد توجه قرار بگیرد

در نهایت، بهتر است به همراه مصرف داروهای گیاهی، نیز به نکات زیر توجه کنید:

– رعایت رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و شکرهای ساده.

– ممانعت از مصرف الکل و مشروبات غیرسالم.

– وزن‌گیری کنترل شده و کاهش وزن در صورت لزوم.

– مشاوره با پزشک یا تغذیه‌شناس در خصوص نوع و میزان مصرف داروهای گیاهی.

لازم به ذکر است که این داروهای گیاهی ممکن است تأثیرات جانبی داشته باشند. یا با داروهای دیگر تداخل کنند. بنابراین، مهم است که قبل از هرگونه درمان جدید، با پزشک خود مشورت کرده، و نظر ایشان را در این زمینه جویا شوید.

درمان کبد چرب با استفاده از قرص های گیاهی یا شیمیایی

امروزه در بازار دارویی کشور قرص های زیادی با برندها و آرم های مختلف بریا درمان کبد چرب و سمی وجود دارد. ذکر اسایم این داروهای صرفا جهت بالا بردن اطلاعات عمومی شما عزیزان می باشد. و هیچگاه به منزله تجویز نیست. لازمه بریا استفاده از این داروها حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  • قرص لیور کر 30عددی ساخت کشور ایران تحت لیسانس کشور انگلستان

  • قرص لیو ۵۲ دی اس هیمالیا

  • کپسول گیاهی اوکسین جی ساخت کشور پاکستان تحت لیسانس شرکت داروسازی بایر اند جی آلمان

  • کپسول لیوردتوکس Liver Detox

  • قرص میلک تیستل شاری

  • کپسول سیناکر اچ تی اس

  • قرص سینارکول شرکت دینه ساخت ایران

  • کپسول های لایور ساپورت پلاس ساخت کشور آمریکا گیاهی

موجود بودن یا نبودن این داروها که به عنوان بهترین قرص برای درمان کبد چرب معروف هستند. بستگی به بازار دارویی کشور دارد. البته بعضی از داروخانه ها و فروشگاههای آنلاین ممکنه بعضی از این اقلام دارویی را داشته باشند. که در اینصورت می توانید پس از مشورت با پزشک معالج خود آنها را ثبت سفارش کنید.

سخن پایانی

امروزه به علت استفاده از غذاهای فرآوری شده، مصرف داروهای شیمیایی مانند انواع آنتی بیوتیک ها، استفاده از قرص های ضد بارداری و هزاران داروی دیگر و از همه مهمتر در معرض هوای آلوده قرار گرفتن و….کبد مردم پر از مواد سمی است.

اگر شما دچار نارسایی کبد هستید، و یا یکی از علائم کبد چرب را در خود مشاهده میکنید. قبل از هر تصمیمی برای شروع درمان خود سرانه در منزل حتما از پزشک معالج خودتان مشورت بگیرید. و در صورت لزوم معاینات و آزمایش پزشکی لازم را انجام دهید.

برای شروع درمان و رهایی از وضعیتی که به آن دچار هستید. تنها مصرف داروهای گیاهی و یا قرص های شیمیای کبد چرب کفایت نمیکند. و باید از یک الگوی غذایی مناسب که تحت نظر کارشناس تغذیه باشد تبعیت کنید.

برای درمان کبد چرب علاوه بر اصلاح سبک زندگی نیاز به تغییر اساسی در عادات غذایی خود هم دارید.

هیچ گاه بصورت خودسرانه در منزل اقدام به دارو درمانی نکنید.و بدون نظارت کارشناس ارائه دهنده مراقبت های بهدشتی رژیم غذایی را دنبال نکنید. زیرا ممکنه نتیجه عکس در درمان شما داشته باشد.



Source link