معرفی روش ‌های مختلف برای جذب و انتخاب نیرو‌های متخصص در بازار کنونی


همان طور که امروزه برای کاریابی و جستجوی شغلی جدید دیگر از روش‌های سنتی استفاده نمی‌شود، روش‌های استخدام نیروی کار نیز در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته‌اند و راه‌های جدیدتری برای جذب نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما مدیر یک سازمان یا شرکت هستید، ممکن است که برای جذب نیروی کار جدید با مشکلات مختلفی مواجه شده باشید.

بسیاری از روش‌های سنتی استخدام، امروزه برای یافتن کارجویان متخصص و ماهر کارآمد نیستند و لازم است که از انواع روش‌های جدیدتری برای جذب نیروی انسانی استفاده کنید. اگر نمی‌دانید که چگونه افراد توانا را استخدام کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش درج آگهی استخدام را بررسی کنیم.

استخدام با استفاده از شبکه رویداد‌ها

بسیاری از کارفرمایان به دنبال یافتن بهترین روش درج آگهی استخدام نیروی انسانی هستند. از نظر بسیاری از مدیران، در کنار استفاده از سایتهای کاریابی، شبکه‌های اجتماعی و…، استفاده از شبکه رویداد‌ها در این زمینه بسیار کارآمد است. معمولاً همه افراد متخصص و باتجربه، بسته به علاقه‌مندی‌های مشابه و حوزه شغلی خود با یکدیگر ارتباط دارند.

امکان ثبت آگهی جذب نیروی کار در این سایت کاریابی معتبر وجود دارد.

در دنیای امروزی، یافتن نیرو‌های متخصص یا کاریابی، در اغلب موارد در رویداد‌های تخصصی و جمعی انجام می‌شود. بسیاری از سازمان‌ها با برگزاری رویداد‌ها و سمینار‌های مختلف، افراد علاقه‌مند به یک حوزه منحصر به فرد را جمع کرده و از این طریق، شرکت‌کنندگان می‌توانند با یک دیگر شبکه‌سازی کنند.

شبکه‌سازی، یکی از بهترین روش‌های یافتن و جذب نیروی انسانی متبحر در حال حاضر بوده و سازمان‌های بزرگ و مطرح با استفاده از این روش متخصص‌ترین نیرو‌ها در حوزه کاری خود را استخدام می‌کنند.

به همین خاطر، برای استخدام فروشنده، استخدام بازاریاب یا در صورت نیاز به جذب نیرو در هر زمینه دیگر، از اهمیت شبکه رویداد‌ها غافل نشوید.

درج آگهی در سایت‌های کاریابی

یکی از روش‌های نه چندان جدیدی که شرکت‌های زیادی از آن برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند، درج آگهی در سایت‌های کاریابی است. آشنایی با سایت‌های تخصصی در این زمینه می‌تواند به دیده شدن هر چه بیشتر آگهی استخدامی شما کمک کند.

شاید برایتان این سوال به وجود آمده باشد که چگونه می‌توانم نمونه متن آگهی دعوت به همکاری را به صورت تخصصی بنویسم؟ برای این کار می‌توانید از فرم خام آگهی استخدام استفاده کنید.

سایت ‌های درج آگهی استخدام، منبع بسیار خوبی برای یافتن افراد متخصص هستند. با درج آگهی در این سایت‌ها معمولاً رزومه زیادی به دست شما می‌رسد که می‌توانید از میان کارجویان، متخصص‌ترین و ماهرترین افراد را پیدا کنید. با توجه به تعداد زیاد سرچ‌های مربوط به پیدا کردن موقعیت‌های شغلی در گوگل، با استفاده از این سایت‌ها می‌توانید علاوه بر افزایش آگهی از برندتان، کارکنان ماهری را برای فعالیت در مجموعه خود استخدام کنید.

مزایای استفاده از سایت‌های کاریابی برای جذب نیرو عبارت‌اند از:

  • دسترسی به کارجویان بیشتر و بازار بزرگ‌تر
  • شناخته شدن شرکت و برندسازی
  • کاهش هزینه‌های مورد نیاز برای استخدام نیرو
  • صرفه‌جویی در زمان یافتن نیروی مورد نظر

استخدام با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین نحوه درج آگهی استخدام چیست، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک گزینه مناسب در نظر بگیرید.

امروزه، رسانه‌های اجتماعی بخش مهمی از زندگی همه افراد جامعه هستند. خرید، سپری‌ کردن اوقات فراغت، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و بسیاری از جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی ما به شبکه‌های اجتماعی گره خورده است. در نتیجه، جای تعجب ندارد که استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی، یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های جذب نیروی انسانی و استخدام باشد.

شما می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند توییتر، لینکدین، فیسبوک و… نیرو‌های متخصص را پیدا کرده و استخدام کنید. از مزایای این روش، می‌توان به تأثیرگذاری آن، دسترسی به مخاطبان گسترده و امکان درج آگهی استخدام رایگان یا با تعرفه بسیار کم اشاره کرد. برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی جهت جذب نیرو، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تشخیص کاندیدا‌ها در سایت لینکدین
  • ارسال پیام به کاندیدا‌ها در اینستاگرام، فیسبوک و…
  • ساخت هشتگ و تولید محتوای مرتبط
  • شرح فضای کاری مجموعه و فرهنگ کاری آن
  • ساخت ویدیو‌های جذاب از سازمان و انتشار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی

روش هد هانتینگ

یکی دیگر از روش‌های جدید و محبوب در حوزه استخدام، استفاده از روش Headhunting یا همان شکار استعداد است. هد هانتینگ، به پروسه استخدام مدیران ارشد برای موقعیت‌های شغلی سطح بالا و مدیریتی گفته می‌شود. این افراد در حوزه تخصصی خود شغلی معتبری داشته، شناخته‌شده و متبحر هستند و معمولاً در جستجوی شغلی دیگر نیستند. به همین دلیل، جذب آن‌ها در اغلب اوقات هزینه‌بر و دشوار است.

مؤسسه‌ها و افراد خاصی به صورت تخصصی در زمینه هد هانتینگ فعالیت دارند. این مؤسسات و افراد به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا با بررسی بهترین و کارآمدترین مدیران متخصص در زمینه‌های کاری خاص، مناسب‌ترین و بهترین گزینه‌ها را پیدا کرده و جذب کنند.

البته شما به عنوان یک مدیر کسب و کار یا مجموعه این امکان را دارید که به صورت مستقل از این روش برای استخدام نیرو‌های خود استفاده کنید. برای انجام این کار، باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • جست ‌و جوی دقیق افراد شاغل در حوزه مد نظر خود و بررسی سوابق شغلی هر یک از گزینه‌ها
  • ارائه پیشنهاد به صورت مؤدبانه و رسمی برای جلوگیری از هر گونه سوء تفاهم
  • انجام پیگیری‌های مستمر در بازه‌های زمانی مختلف به دلیل احتمال تغییر نظر فرد
  • ارائه اطلاعات دقیق و کامل درباره موقعیت شغلی
  • ناامید نشدن با اولین پاسخ‌های منفی و ادامه دادن فرآیند هدهانتیگ

استخدام با استفاده از آزمون نمونه کار

قطعاً شما به عنوان مدیر یک سازمان از این موضوع مطلع هستید که برخی از کارجویان بدون هیچ گونه تجربه کاری می‌توانند با شرکت در دوره یک کارآموزی و کسب تجربه در محیط کار، تبدیل به بهترین نیرو‌های مجموعه شما شوند. با این حال، استخدام نیروی انسانی بدون ارزیابی میزان تسلط فرد بر حوزه‌های تخصصی و نحوه فعالیت او چندان کارآمد نخواهد بود.

برای یافتن و استخدام چنین افرادی، می‌توانید روش استخدام با استفاده از آزمون نمونه کار را در نظر بگیرید. با برگزاری چنین آزمون‌هایی می‌توانید متوجه شوید که متقاضیان و کارجویان تا چه میزانی در حوزه تخصصی خود مهارت دارند.

روش‌های مختلفی برای برگزاری آزمون نمونه کار وجود دارند. شما به عنوان مدیر یک مجموعه این امکان را دارید که با توجه به حوزه فعالیت کسب و کارتان آزمونی عملی با زمان محدود از چند ساعت تا چند هفته را طراحی کرده و از کارجویان بخواهید که با استفاده از دانش و تخصص خود در این آزمون شرکت کنند. این شیوه، یکی از جدیدترین روش‌های استخدام نیروی انسانی بوده و کاربرد زیادی در حوزه‌های مختلف دارد.

جمع‌بندی

با توجه به پیشرفت جوامع و افزایش استفاده از فناوری در سال‌های اخیر، همه ابعاد زندگی ما تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. فرآیند استخدامی نیز با وجود این تغییرات دچار تحولات زیادی شده و ممکن است که روش‌های قدیمی جذب نیرو دیگر کارآمد و مقرون به صرفه نباشند. برای پیدا کردن بهترین روش درج آگهی استخدام، شیوه‌های ثبت آگهی استخدام ذکرشده در این مقاله را بررسی کرده و بهترین روش را با توجه به اهداف سازمان و ترجیحات خود انتخاب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link