ماکارونی با سویا جایگزینی عالی برای گوشت و مرغ


ماکارونی با سویا گزینه مناسبی برای کسانی است که کیاه خوارند و به ماکارونی علاقه مند هستند.در این مطلب از ما روش هایی را برای درست کردن ماکارونی با سویا به شما آموزش می دهیم.

ماکارونی با سویا - ماکارونی

ماکارونی با سویا، انتخابی مناسب برای گیاهخواران

ماکارونی می‌تواند با استفاده از سویا، گوشت یا مرغ تهیه شود. برخی افراد ترجیح می‌دهند ترکیباتی مانند قارچ، سیب‌زمینی، نخود فرنگی و ذرت را هم به آن اضافه کنند تا طعمی خاص‌تر و لذیذتر به آن بدهند؛ اما عده‌ای نیز تمایل به استفاده از مواد اضافه در ماکارونی ندارند و ترجیح می‌دهند آن را به شکل ساده تهیه کنند. انتخاب این ترکیبات و میزان استفاده از آن‌ها، به سلیقه افراد بستگی دارد.

روش درست کردن ماکارونی با سویا نیز تقریبا مشابه مدل‌های سنتی است؛ تنها تفاوت در وجود سویاست که البته باعث کمی تغییر در دستور پخت می‌شود. برای درست کردن این غذا علاوه بر سویا، به رشته ماکارونی، سیر، پیاز، فلفل دلمه‌ای، رب، انواع ادویه و… هم نیاز دارید که باید با در نظر گرفتن میزان ماکارونی، اندازه مشخصی را برای آنها در نظر بگیرید.

همچنین در بخوانید : طرز تهیه ماکارونی بدون دم کردن / یکبار امتحان کنید!

ماکارونی با سویا - ته دیگ

مواد لازم برای طرز تهیه ماکارونی با سویا

برای طرز تهیه ماکارونی با سویا نیازمند مواد زیر خواهید بود. این ترکیبات برای حداکثر 4 نفر در نظر گرفته شده است؛ اما در صورت نیاز امکان کم و زیاد کردن آنها وجود دارد. همچنین می‌توانید سبزیجات مختلف و ادویه‌ها را به دلخواه اضافه یا حذف کنید.

  • ماکارونی: یک بسته
  • سویا: 250 گرم
  • سرکه: 3/1 پیمانه
  • پیاز درشت: 2 تا 3 عدد
  • فلفل دلمه‌ای: 1 عدد
  • سیر: 2 تا 3 حبه
  • نمک برای مواد ماکارونی: 1 قاشق مرباخوری
  • آب‌لیمو: 2 تا 3 قاشق غذاخوری
  • زرد چوبه: 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: 2/1 قاشق مرباخوری
  • فلفل قرمز یا پاپریکا: 2/1 قاشق مرباخوری
  • آویشن: 1 قاشق مرباخوری
  • پوست لیمو رنده‌شده: 1 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: به میزان دلخواه
  • سیب‌زمینی یا نان لواش برای ته‌دیگ: به میزان دلخواه

طعم‌دهی و آماده کردن سویا

برای آنکه بتوانید بهترین طعم را در ماکارونی خود ایجاد کنید، باید خوشمزه‌ترین مواد اولیه را برای آن در نظر بگیرید. سویا به تنهایی طعم خاصی ندارد و گاهی استفاده نادرست از آن، مزه غذا را هم تغییر می‌دهد. بنابراین باید با استفاده از روش‌های مخصوص، طعم آن را متعادل کنید. برای این کار کافی است سویا را قبل از استفاده، در مقداری آب گرم خیس و دوبار آبش را عوض کنید.

با این کار سویا نرم می‌شود؛ سپس باید آن را در ظرفی که حاوی پیاز رنده‌شده به همراه ادویه، نمک و رب‌گوجه است، بریزید و کاملا ورز دهید. در این مرحله 2 قاشق غذاخوری آبغوره را به آن اضافه کنید و کمی آب داخل آن بریزید. سپس این ترکیب را با درب بسته برای مدت زمان 5 دقیقه روی حرارت قرار دهید. سویا در این مرحله مزه‌دار می‌شود و می‌توانید برای بقیه مراحل درست کردن ماکارونی از آن استفاده کنید.

ماکارونی با سویا - سالاد

مراحل طرز تهیه ماکارونی با سویا

پس از آماده‌سازی سویا، می‌توانید مراحل پخت را آغاز کنید. ابتدا سویا را چرخ کنید و آن را کاملا چنگ بزنید تا به‌صورت نرم و یکدست دربیاید. اکنون باید پیاز را خرد کنید و درون تابه تفت دهید تا سبک شود. پس از آن سویا را روی این ترکیبات بریزید و آنها را خوب تفت دهید. در این مرحله فلفل، زردچوبه، سیر و پوست لیمو رنده‌شده را به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید. فلفل دلمه‌ای را هم به شکل نگینی خرد کنید و به همراه این مواد در داخل تابه تفت دهید. در مرحله بعدی باید آب‌لیمو را اضافه کنید و پس از آن نیز یک لیوان آب روی آنها بریزید و اجازه دهید با حرارت کم، کاملا پخته شوند. این فرایند نزدیک به 20 دقیقه طول می‌کشد؛ پس از گذشت این زمان، باید مواد را از روی حرارت بردارید.

در مرحله بعدی نوبت به پخت ماکارونی‌ها می‌رسد. بسته ماکارونی را درون قابلمه‌ای که آب درون آن جوش آمده است، بریزید. سپس نمک و کمی زردچوبه را هم به قابلمه اضافه کنید و پس از نرم شدن ماکارونی، آب آن را بکشید.

در قابلمه‌ای دیگر کمی روغن بریزید و نان یا سیب‌زمینی برای ته‌دیگ را ته آن بچینید؛ سپس یک لایه ماکارونی و یک لایه از مواد را تا جایی بچینید که مواد به پایان برسد. در پایان نیز درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا با دمای ملایم، کاملا دم بکشد.

ماکارونی با سویا - سیب زمینی

مواد لازم تهیه ماکارونی با سویا و جوانه ماش

  • ماکارونی 400 گرم
  • سویای دانه ریز – 1 پیمانه
  • سس گوجه  – 2 تا 3 قاشق غذاخوری
  • جوانه ماش – 1 پیمانه
  • آب لیمو – 1 قاشق غذاخوری
  • سیر – 2 تا 3 حبه
  • پیاز درشت – 1 عدد 
  • روغن زیتون  – 2 تا 3 قاشق غذاخوری 
  • فلفل دلمه ای متوسط – 1 عدد 
  • کاری، فلفل، زردچوبه و نمک

طرز تهیه 

ابتدا قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و با آب آن را پر کنید و روی شعله قرار دهید تا به جوش آید  و سپس مقداری نمک و روغن به آب جوش اضافه کنید و سپس ماکارونی ها را نصف کرده و درون قابلمه بریزید و بعد گذشت چند دقیقه که ماکارونی ها در آب جوش پخت آن را با آب سرد آبکش کنید و با مایه ماکارونی که در ادامه تهیه می کنید مخلوط کنید.

سویا را با آب ولرم به مدت 15 دقیقه خیس دهید تا نرم شود.بعد آن را آبکش کنید و با فشار دست آب آن را کاملا بکشید.

سپس تابه ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا گرم شود.بعد سویا را داخل روغن بریزید و آن را تفت دهید تا سرخ شود.بعد سس گوجه فرنگی را به همراه  مقداری نمک ، فلفل ، زردچوبه و ادویه کاری اضافه کنید و در سویا تفت دهید. بعد از تفت این مواد فلفل دلمه ای را اضافه کنید و چند دقیقه ای به تفت دادن مواد ادامه دهید.

در مرحله آخر جوانه ماش را به بقیه مواد تفت داده شده اضافه کنید و حدود 5 دقیقه در تابه را ببندید تا همه مواد کنار هم بپزند و به اصطلاح غذا جا بیفتد.وقتی مایه ماکارونی آماده شد آن را با ماکارونی آبکش شده مخلوط میکنیم و به مدت نیم ساعت با شعله کم می گذاریم تا به خوبی دم بکشد بعد 30 دقیقه می توانید این غذای خوشمزه را نوش جان کنید.

ماکارونی با سویا - گوجه

مواد لازم برای ماکارونی با سویا و قارچ

ماکارونی ۲۵۰ گرم
سویا ۱ پیمانه
قارچ ۲۵۰ گرم
سیب زمینی ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
رب ۲ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، آویشن و کمی پودر سیر به مقدار لازم

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا سویا را با آب ولرم نیم ساعت بخیسانید تا نرم شود بعد از گذشت نیم ساعت آب سرد بگیرید و آبکش کنید و کنار بگذارید. ۱ عدد از سیب زمینی ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید و داخل تابه با مقداری نمک و روغن خوب سرخ کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن داخل تابه تفت دهید سپس زردچوبه را بریزید و زمانی که کمی پیازها شیشه ای شدند سویا را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید و کمی فلفل سیاه بزنید سویا باید خوب تفت بخورد.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی

در ادامه قارچ های اسلایس شده را اضافه کنید و کمی حرارت را بالا ببرید تا آب قارچ کشیده شود سپس سیب زمینی سرخ شده را اضافه کنید و تفت دهید در انتها رب گوجه را اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود و بعد نوبت افزودن ادویه ها و نمک می باشد وقتی مواد یکدست شد از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: جوشاندن ماکارونی

در ادامه داخل یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید و داخل آب کمی زردچوبه و نمک و روغن بریزید و صبر کنید تا آب به جوش بیاد و قل بزند سپس رشته های ماکارونی را از وسط به دو نیم کنید و داخل قابلمه آب در حال جوش بریزید.

مرحله پنجم: دم گذاشتن ماکارونی سویا

وقتی رشته ماکارونی نرم شدند آن ها را آبکش کنید و کمی آب سرد روی آن ها بگیرید سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخل آن ریخته تا داغ شود و سیب زمینی را پوست بگیرید و حلقه کنید و کف قابلمه قرار دهید سپس مقداری از ماکارونی و مقداری از مواد میانی بریزید و هم بزنید همین طور لایه ها ادامه دهید سپس دمکنی روی در قابلمه قرار دهید و برای ۴۵ دقیقه بگذارید تا خوب دم بکشد. نوش جان

ماکارونی با سویا - قارچ

فوت و فن های دستور پخت ماکارونی با سویا و قارچ

  1. به دلخواه می توانید از کمی فلفل دلمه یا هویج استفاده کنید.
  2. می توانید با ترکیبی از گوشت چرخ کرده و سویا این غذا را درست کنید.
  3. افزودن قارچ اختیاری می باشد.
  4. می توانید نوک ق چای خوری آبلیمو به مواد میانی بزنید.
  5. سویا حتما باید در آب گرم خیس بخورد.

ماکارونی چه ارزش غذایی دارد ؟

این وعده غذایی خوشمزه دارای منبع قوی انرژی بوده و جزو کم چربی ترین ها نیز می باشد.

ماکارونی با سویا - قاشق چنگال

خواص استفاده سویا در تهیه غذاها

ماکارونی با سویا علاوه بر طعم بی‌نظیری که دارد، خواص زیادی را هم به همراه خواهد داشت. این امر به دلیل وجود مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و آهن و همچنین ویتامین K در سویاست که می‌تواند در جلوگیری از لخته شدن خون مؤثر باشد. علاوه بر این مصرف سویا به تامین فسفر بدن نیز کمک می‌کند. با وجود این مواد مغذی و مقدار بالای پروتئین در سویا، ماکارونی که با آن درست می‌شود نیز غذایی سالم و مفید برای بدن خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link