صبحانه برای زخم معده چه نوع صبحانه ای باید باشد ؟


صبحانه برای زخم معده ویژگی های خاصی دارد که می تواند به درمان زخم معده کمک کرده و علائم را در فرد بیمار تا حدودی کاهش دهد.در این مطلب از با انواع صبحانه برای زخم معده آشنا خواهید شد.

صبحانه برای زخم معده - معده درد

زخم معده یک بیماری نسبتاً شایع است که در شدت‌های مختلف مثل خفیف یا شدید بروز پیدا می‌کند. زخم معده شدید، بسیار آزاردهنده است و باعث بروز درد و ناراحتی خواهد شد. اکثر افراد به زخم معده خفیف مبتلا هستند. این افراد معمولاً علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند. به همین دلیل ممکن است به رژیم غذایی خود بی‌توجه باشند.

 افرادی که به زخم معده شدید مبتلا هستند، ممکن است علائمی مثل درد، حالت تهوع، اسهال یا نفخ را تجربه کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد، عفونت‌های باکتریایی تاثیر بسیار زیادی بر بروز بیماری زخم معده دارند. البته برخی موارد دیگر مثل بی توجهی به رژیم غذایی یا مصرف غذاهای ناسالم، بر بروز این بیماری موثر هستند. 

برخی مطالعات نشان داده است، تغییر رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر درمان این بیماری دارد. مصرف صبحانه برای زخم معده و کاهش علائم آن اهمیت بسیار زیادی دارد. البته به شرط اینکه صبحانه سالم مصرف کنید.

زخم معده چیست ؟

زخم معده نوعی زخم باز است که در پوشش یا دیواره معده ایجاد می‌شود. این زخم‌ها معمولاً در قسمت بالایی معده و در بخشی از روده ایجاد می‌شوند. شایع‌ترین علائم این بیماری شامل درد، سوزش یا نفخ شکم است. البته این بیماری در اغلب موارد دردناک نیست و علائم خاصی ندارد. رایج‌ترین علائم آن شامل سوء هاضمه، حالت تهوع و سوزش سر دل هستند. اگر احساس می‌کنید به این بیماری مبتلا هستید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 اگر به صورت مکرر علائم زخم معده را تجربه می‌کنید یا استفراغ شدیدی دارید، باید سریعاً برای درمان اقدام کنید. روش‌های مختلفی برای درمان زخم معده وجود دارد. رایج‌ترین روش برای درمان قطعی زخم معده، مصرف دارو یا تغییر رژیم غذایی است. در برخی موارد شدید، باید از روش‌هایی مثل جراحی کمک گرفت. توجه داشته باشید که سبک زندگی شما تاثیر بسیار زیادی بر این بیماری دارد‌. بنابراین بهتر است رژیم‌های غذایی سالم را دنبال کنید.

همچنین در بخوانید : درمان ترش کردن معده ؛ سریع و خانگی

صبحانه برای زخم معدهغلات

ویژگی صبحانه مناسب برای بیماری زخم معده 

صبحانه بیماران مبتلا به زخم معده باید از برخی ویژگی‌ها برخوردار باشد. در ادامه این ویژگی‌ها را برای شما بیان می‌کنیم: 

اسیدی نباشد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صبحانه بیماران مبتلا به زخم معده، این است که به هیچ وجه اسیدی نباشد. غذاهای اسیدی باعث تحریک پوشش معده می‌شوند. این مواد غذایی می‌توانند علائم زخم معده را افزایش دهند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم غذاهایی مصرف کنید که اسیدیته کمی دارند. البته نوع واکنش بیماران مبتلا به زخم معده نسبت به مصرف غذاهای اسیدی با یکدیگر متفاوت است. برخی افراد به هیچ وجه نمی‌توانند غذاهای اسیدی مصرف کنند. برخی دیگر ممکن است کمی تحمل داشته باشند و واکنش کمتری نشان دهند.

کم چرب باشد

صبحانه بیماران مبتلا به زخم معده باید کم چرب باشد. غذاهای پرچرب به سختی هضم می‌شوند. در نتیجه فعالیت معده برای هضم و تجزیه این مواد غذایی افزایش پیدا خواهد کرد. همین مسئله باعث تحریک معده و بروز دردهای گوناگون می‌شود.

 زمانی که غذای پرچرب مصرف می‌کنید، فرایند تخلیه معده با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین بهتر است غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی مقدار بسیار کمی چربی هستند. چربی طبیعی جایگزین بهتری نسبت به چربی سرخ شده یا اشباع شده است.

صبحانه برای زخم معده - کاسه آبی

غذاهایی که هضم آسانی دارند

صبحانه افرادی که به بیماری زخم معده مبتلا هستند، باید به راحتی هضم شود. به طور کلی مواد غذایی که بافت نرمی دارند، راحت‌تر از مواد غذای سفت و خشک هضم می‌شوند. زیرا این مواد غذایی فشار کمتری به معده وارد می‌کنند. در نتیجه، معده به راحتی می‌تواند این ترکیبات غذایی را تجزیه کند.

غذاهایی که حاوی مقدار کمی ادویه هستند

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل آسیب دیدن معده، مصرف غذاهای سرشار از ادویه است. هر چقدر صبحانه ادویه کمتری داشته باشد، معده فعالیت بهتری خواهد داشت و کمتر آسیب می‌بیند. غذاهای حاوی ادویه باعث تحریک معده و افزایش ترشح اسید معده یا آنزیم‌ها می‌شوند.

صبحانه برای زخم معده - آبمیوه

لیستی از صبحانه ها برای زخم معده

قدرت شگفت‌انگیز جو دوسر در درمان زخم معده

بلغور جو دو سر یا غلات صبحانه سرشار از فیبر هستند و می‌توانند در درمان زخم معده نقش مهمی ایفا کنند. در یک آزمایش، محققان هاروارد، شرکت کنندگان را به‌مدت شش سال تحت نظر گرفتند و دریافتند که خطر ابتلا به زخم معده در افرادی که بیشترین فیبر مصرفی را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان فیبر را مصرف می‌کردند، ۴۵ درصد کمتر بود.

فیبر موجود در غلات صبحانه،‌ضمن کمک به التیام زخم‌ها، در کنترل اسید معده نیز موثر است. علاوه بر این، مصرف غلات صبحانه، انرژی لازم برای شروع روز را به شما می‌دهد. در کنار بلغور جو دو سر، نان‌های قهوه‌ای یا سبوس‌دار نیز گزینه‌ی مناسبی برای صبحانه هستند که افراد مبتلا به زخم معده می‌توانند به‌جای نان‌های سفید مصرف کنند. این نان‌ها نیز با داشتن فیبر کافی، به بهبود این عارضه کمک می‌کنند. 

صبحانه برای زخم معده - جو دوسر

صبحانه برای زخم معده : ماست یونانی، ناجی معده شما

ماست یونانی منبع خوبی از پروتئین و پروبیوتیک است. مطالعات نشان می‌دهد که پروبیوتیک موجود در ماست می‌تواند با عفونت هلیکوباکتر پیلوری که یکی از علل شایع زخم معده است مبارزه کرده و به بهبودی زخم معده کمک کند.

به‌عنوان صبحانه می‌توانید یک پیمانه ماست یونانی ساده‌ی بدون شکر را با میوه‌های کم اسید مانند موز، سیب، گلابی، هلو یا توت فرنگی و ۱ قاشق چای‌خوری عسل میل کنید.

صبحانه برای زخم معده : سیب‌زمینی شیرین، معدن ویتامین A برای سلامتی معده

سیب زمینی شیرین یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین A است. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد، رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین A با ۵۴ درصد کاهش خطر ابتلا به زخم معده همراه هستند.

علاوه بر ویتامین A، ترکیبات ضد التهابی طبیعی موجود در این ماده غذایی، التهاب دیواره معده را کاهش و درد و سوزش ناشی از زخم را تسکین می‌بخشند. همچنین، سیب زمینی شیرین با ایجاد یک لایه محافظ بر روی مخاط معده، از آسیب بیشتر توسط اسید معده جلوگیری کرده و به ترمیم زخم کمک می‌کند. فیبر موجود در آن نیز با بهبود هضم غذا و گردش خون در ناحیه‌ی معده، فرآیند بهبودی را تسریع می‌بخشد.

صبحانه برای زخم معده : عسل، یک درمانگر طبیعی برای زخم معده

اگر به‌دنبال بهترین صبحانه برای زخم معده هستید می‌توانید عسل را به فهرست غذایی خود بیفزایید. این شیرین‌کننده طبیعی و خوشمزه، باکتری هلیکوباکتر پیلوری که عامل اصلی ایجاد زخم معده است را از بین می‌برد، همچنین التهاب و تورم موجود در معده را کاهش داده و با ایجاد یک لایه‌ی محافظ بر روی مخاط معده، از آن در برابر اسید معده محافظت می‌کند.

صبحانه برای زخم معده - عسل

صبحانه برای زخم معده : خرما و شیره خرما، دو یار همیشگی برای معده

اگر به‌دنبال یک شیرینی طبیعی برای صبحانه هستید که برای زخم معده هم مفید باشد، خرما و شیر خرما را انتخاب کنید. خرما با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی خود، می‌تواند نقش مؤثری در تسکین درد و التهاب ناشی از زخم معده داشته باشد. این میوه‌ی ارزشمند حاوی منیزیم و تانن است که التهاب و ورم معده را کاهش می‌دهد. همچنین با مبارزه با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، از عوامل اصلی ایجاد زخم معده، به بهبود این عارضه کمک می‌کند. حضور فیبر در خرما باعث ایجاد یک لایه محافظ بر روی مخاط معده می‌شود و از آن در برابر اسید معده محافظت می‌کند. پتاسیم موجود در خرما نیز به تنظیم اسید معده و کاهش سوزش سر دل کمک می‌کند. این میوه هضم آسانی دارد و به بهبود سوء هاضمه و نفخ یاری می‌رساند. علاوه بر این، خرما با سرشار بودن از ویتامین‌های A و C، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به مبارزه با عفونت‌های بدن کمک می‌کند؛ بنابراین فرآیند ترمیم زخم‌ها را نیز تسریع می‌بخشد.

صبحانه برای زخم معده : نان‌های مخمری و تهیه شده از آرد گندم کامل

اولین موضوعی که باید در انتخاب صبحانه برای کسانی که زخم معده دارند در نظر بگیرید، سبک و قابل‌ هضم بودن آن است. غذاهای سنگین برای معده مضر هستند و منجر به تشدید علائم زخم معده می‌شوند. به‌طورکلی نان‌های تازه مخمری که از گندم تهیه می‌شوند، هضم راحتی دارند و به دلیل فیبر بیشتر برای افراد مبتلا به ضخم معده مفید هستند. پس بهتر است مصرف نان‌های زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

  • نان تازه و مخمری
  • نان تست
  • نان تهیه‌شده از آرد گندم کامل

صبحانه برای زخم معده - نان

صبحانه‌های سرشار از پروتئین

پروتئین‌ها نقش مهمی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده دارند. زخم معده باعث آسیب و تخریب بافت معده می‌شود و مصرف پروتئین به عنوان سازنده اصلی بافت‌های بدن می‌تواند به ترمیم و بهبود زخم کمک کند. از طرف دیگر پروتئین‌ها برای رشد بافت‌ها و سلول‌ها نیز ضروری هستند. با مصرف مقدار کافی پروتئین، می‌توان به تسریع فرآیند رشد بافت‌های آسیب‌دیده و بهبود سریع‌تر زخم معده کمک کرد.

همچنین زخم معده ممکن است باعث ایجاد التهاب و تحریک در معده شود. پروتئین‌ها سازنده مولکول‌های ضروری برای کنترل التهاب و التیام زخم‌ها موثر هستند و مصرف مقدار کافی از آن‌ها به کاهش التهاب در بدن کمک و از افزایش اسید معده جلوگیری می‌کند. هضم پروتئین‌ها مدت زمان زیادی طول می‌کشد و همین موضوع موجب می‌شود تا بعد از مصرف پروتئین احساس گرسنگی کمتری کنید. بهترین مواد پروتئینی برای صبحانه عبارت‌اند از:

  • تخم مرغ آب‌پز با نان تازه
  • ماست به همراه مغزهای خردشده
  • پنیر

صبحانه برای زخم معده - تخم مرغ

صبحانه برای زخم معده : میوه‌های تازه

هر چند افراد مبتلا به زخم معده مجاز به مصرف همه انواع میوه‌ها نیستند، اما به هر حال برخی از میوه‌ها به شدت برای کاهش علائم زخم معده و بهبود آن مفید هستند. میوه‌ها منابع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E و مواد معدنی و فیبر موجود در میوه‌ها به بهبود سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

از طرف دیگر میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که می‌توانند التهاب بدن را کاهش دهند و فرآیند ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده را تسریع کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌های اکسیداتیو در بدن جلوگیری می‌کنند و جلوی حمله رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن را می‌گیرند.

برخی از میوه‌ها، مانند انواع توت و تمشک دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند. این مواد ضد التهابی می‌توانند به تسکین التهابات معده کمک کنند و در فرآیند بهبود زخم معده موثر باشند. به‌طورکلی میوه‌هایی که اسیدیته بالایی نداشته باشند نیز می‌توانند برای زخم معده مناسب باشند. بنابراین بهترین میوه‌های مفید به عنوان صبحانه برای زخم معده عبارت‌اند از:

  • میوه‌هایی مثل توت‌ها، تمشک، هلو، آلو، خرما و سیب
  • آبمیوه‌های تازه و بدون افزودن شکر
  • موز
  • پوره آووکادو با نان تست و ماست

صبحانه برای زخم معده : دمنوش زعفران

دمنوش زعفران می‌تواند خواص التیام‌بخش داشته باشد و به بهبود زخم معده کمک کند. برای تهیه این دمنوش باید زعفران دم‌کرده را با یک لیوان آب جوش و یک قاشق عسل طبیعی ترکیب کنید. سپس صبحانه خود را با این دمنوش خوش‌طعم زعفرانی شروع کنید.

دمنوش زردچوبه

زردچوبه خواص ضد التهابی دارد و می‌تواند در بهبود زخم معده مفید باشد. یک قاشق پودر زردچوبه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و صبحانه خود را با این مخلوط شروع کنید تا علائم زخم معده شما بهبود پیدا کند.

صبحانه برای زخم معده - میز صبحانه

سبزیجات بخارپز

سبزیجات نرم و ملایم مانند اسفناج و کدو سرشار از فیبر و مواد معدنی هستند که می‌توانند به تسکین علائم زخم معده کمک کنند. همچنین، این سبزیجات دارای خواص ضد التهابی و آرام‌بخش هستند. می‌توانید سبزیجات نرم و ملایم را به صورت آب‌پز، بخارپز یا تفت داده در وعده صبحانه مصرف کنید. می‌توانید آن‌ها را با ماست، سس زردچوبه، یا روغن زیتون نیز ترکیب کنید.

صبحانه برای زخم معده : لبنیات کم‌چرب

لبنیات کم‌چرب مانند پنیر و ماست، سرشار از پروبیوتیک هستند و می‌توانند با متعادل کردن میکروب‌های مفید معده، علائم زخم معده را کاهش دهند. همچنین لبنیات کم‌چرب منابعی خوب از پروتئین هستند که می‌توانند به تامین نیازهای غذایی بدن کمک کنند. می‌توانید صبحانه خود را با یک لیوان ماست یا پنیر کم‌چرب شروع کنید.

موز، میوه‌ای معجزه‌گر برای التیام زخم معده

موز میوه‌ای غنی از نشاسته، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فیبر است که مصرف آن برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید است. این میوه پس از جذب توسط بدن، باعث ایجاد تعادل در pH معده می‌شود و با خنثی‌سازی اسید اضافی، از بروز زخم در لایه محافظت‌کننده معده جلوگیری می‌کند. حضور فیبر در موز به هضم بهتر غذاهای سنگین کمک کرده و مانع از تخمیر آن‌ها در روده می‌شود. علاوه بر این، موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت بافت‌های آسیب‌دیده است. مصرف این میوه به تسکین ناراحتی‌های ناشی از رفلاکس اسید معده و ورم معده نیز کمک شایانی می‌کند.

صبحانه برای زخم معده - موز

چای سبز، جایگزینی برای چای سیاه و قهوه

برای جلوگیری از تشدید علائم زخم معده، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قهوه به صورت مداوم خودداری کنید. کافئین می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید معده شده و موجب رفلاکس (برگشت اسید از معده به مری) گردد. به‌جای این نوشیدنی‌ها، مصرف چای سبز و سایر دمنوش‌های گیاهی و طبیعی را می‌توان پیشنهاد کرد. چای سبز سرشار از ترکیبات پلی‌فنولی است که خواص ضد التهابی قوی دارند. این ترکیبات می‌توانند در کاهش التهاب و ورم مخاط معده و تسکین علائم زخم نقش مؤثری ایفا کنند. بنابراین، جایگزینی چای سبز و دمنوش‌های گیاهی به جای نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به زخم معده باشد.

نوشیدنی‌های آرام‌بخش

برخی از نوشیدنی‌ها مانند دمنوش چای سبز یا عصاره آلوئه‌ورا خواص ضد التهابی دارند و ممکن است به تسکین علائم زخم معده کمک کنند. می‌توانید این نوشیدنی‌ها را به صورت گرم یا سرد برای صبحانه مصرف کنید. برای شیرین کردن این نوشیدنی‌ها بهتر است از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل استفاده کنید. دمنوش‌های آرام‌بخش برای معده عبارت‌اند از:

  • دمنوش گل گاو زبان
  • دمنوش نعنا
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش رازیانه
  • دمنوش زیره سبز
  • دمنوش پونه
  • دمنوش چای سبز

زیره سبز

زیره سبز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند به کاهش التهاب معده کمک کرده و فرآیند بهبود زخم را تسریع کند. می‌توانید زیره سبز را به همراه نان و پنیر مصرف کنید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به تسریع فرآیند بهبود زخم معده و کاهش علائم آن کمک می‌کنند. می‌توانید گوجه‌فرنگی را به صورت تازه یا به صورت آبمیوه مصرف کنید یا آن را در کنار پنیر و زیره برای صبحانه میل کنید و لذت ببرید.

صبحانه برای زخم معده - ظرف سفید

نکاتی مهم در مورد انواع صبحانه برای زخم معده

  • سعی کنید صبحانه را به‌طور مرتب و در زمان‌های مشخصی مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای چرب، فرآورده‌های شیرین و غذاهای حاوی ادویه‌های قوی و اسیدی برای صبحانه خودداری کنید.
  • مصرف مواد قلیایی مانند شیر، ماست و دوغ می‌تواند در کاهش درد زخم معده موثر باشد.
  • برای خوردن صبحانه، زمان کافی را در نظر بگیرید و به آرامی و در آرامش غذای خود را میل کنید.

مصرف این صبحانه‌ها با احتیاط انجام شود !

مصرف برخی از مواد غذایی، باعث می‌شود که معده، رفلاکس پیدا کند و در نتیجه، درد بیشتری را تجربه کنید. به همین دلیل، باید در تغذیه و وعده صبحانه خود دقت بیشتری به خرج دهید  و از روی عجله و سرسری هر چیزی را برای سیر‌شدن نخورید. در ادامه لیست مواد غذایی ممنوعه برای افراد مبتلا به زخم معده را خواهیم آورد. 

شیر و خامه

در گذشته باور داشتند که شیر به بهبود زخم‌های معده کمک خواهد کرد؛ اما در سال‌های بعدی، عکس این موضوع ثابت شد. اگر زخم معده دارید، باید در نوشیدن شیر احتیاط کنید. در واقع شیر ممکن است اسید معده شما را بیشتر کند و در نتیجه، زخم معده‌تان بدتر شود. این موضوع در مورد خامه نیز صدق می‌کند. 

صبحانه‌های چرب و سرخ‌کردنی

 شاید به نظرتان غذاهای چرب، خوشمزه‌تر باشند و در صبح انرژی زیادی به شما بدهند؛ اما در واقع، این مواد غذایی، بدترین صبحانه برای شروع روزتان هستند! هضم صبحانه‌هایی مانند کله‌پاچه، املت‌های چرب و مواد سرخ‌کردنی مانند سوسیس یا بیکن، زمان‌بر است و به‌اصطلاح، به معده‌تان فشار خواهد آورد. اگر زخم معده دارید، این مواد غذایی احتمالاً باعث نفخ و بدتر‌شدن درد خواهند شد. 

صبحانه برای زخم معده - بلوبری

مصرف بی‌وقفه قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار

مصرف مداوم نوشیدنی‌های کافئین‌دار، اسید معده را افزایش می‌دهد و زخم معده را بدتر می‌کند. اگر عادت به نوشیدن قهوه در صبح‌ها دارید، سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید. در ضمن، چای را به‌صورت کمرنگ مصرف کنید تا کافئین کمتری به معده وارد شود. 

غذاهای تند و ادویه‌دار؛ مراقب باشید

تا مدت‌ها باور بر این بود که غذاهای تند، باعث زخم معده می‌شوند؛ اما این نظریه رد شده است. با‌این‌حال، غذاهای تند ممکن است باعث رفلاکس و افزایش اسید معده شوند. به همین دلیل، سعی کنید تا حد امکان از ادویه‌های تند استفاده نکنید.

شکلات؛ سرآغاز رفلاکس و معده‌درد

درست است که خوردن شکلات برای بدن فایده‌هایی دارد؛ اما بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده، با مصرف شکلات دچار رفلاکس و معده‌درد خواهند شد. علاوه بر این، در برخی از مواقع، شکلات، اسید معده را بیشتر می‌کند. پس سعی کنید تا جای ممکن از مصرف خامه‌های شکلاتی، شکلات صبحانه و مواد غذایی این‌چنینی خودداری کنید. 

صبحانه برای زخم معده - ماست

بدترین صبحانه برای زخم معده چیست ؟

تا به‌اینجای مقاله متوجه شدید که مواد غذایی به‌عنوان صبحانه برای زخم معده مناسب هستند. حال می‌‌خواهیم شما را با مواد غذایی مضر برای زخم معده آشنا کنیم.

  • الکل: از خوردن شراب، آبجو و الکل خودداری کنید زیرا محرک معده هستند و بهبودی زخم معده را به تاخیر می‌اندازند.
  • کافئین: نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های کافئین دار را کاهش دهید یا آن را متوقف کنید زیرا تولید اسید معده را افزایش می‌دهند.
  • شیر: تحقیقات نشان داده است که خوردن شیر نیز اسید معده را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید.
  • غذاهای پرچرب: سعی کنید از خوردن غذاهای پرچرب (چربی ناسالم) خودداری کنید، زیرا می‌توانند اسید معده را افزایش دهند و باعث رفلاکس شوند.
  • غذاهای تند: از هر خوردن غذاها، سس‌ها و چاشنی‌های تند بپرهیزید.
  • غذاهای شور: محققان دریافته‌اند که غذاهای شور، رشد هلیکوباکتر پیلوری را افزایش می‌دهند. بنابراین از خوردن غذاهای شور و خوراکی‌های فراوری شده از نمک مثل انواع ترشی‌ها، زیتون و… پرهیز کنید.
  • شکلات: شکلات نیز می‌تواند تولید اسید معده را افزایش دهد و باعث ایجاد علائم رفلاکس شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link