درمان خارش سر با چند روش خانگی


درمان خارش سر که دلایل مختلفی محیطی و فردی دارد به چند روش ساده خانگی امکان پذیر است.در این مطلب از با شما را با دلایل خارش سر و روش های درمان آن آشنا میکنیم.

درمان خارش سر - خاروندن سر

علت خارش سر چیست ؟

پوست سر شما از دیگر مناطق بدنتان نازک‌تر و احتمالاً حساس‌تر است. از طرفی شامپو، نرم‌کننده و دیگر محصولات مو دارای موادی هستند که می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را در پوست سر شما تحریک کنند. حتی مواد طبیعی نیز ممکن است عامل خارش و حساسیت پوست سر شود. اما جدای از اثرات مخرب محصولات شیمیایی، مهم‌ترین عوامل خارش پوست سر عبارتند از:

شوره سر

این بیماری شایع باعث خارش پوستی، خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. پس اگر خارش سر دارید، دنبال پوسته های سفید بر روی مو یا لباس خود باشید. شوره سر مزمن یا مسری نیست، اما می‌تواند آزار دهنده باشد. اگر به دنبال درمان شوره سر هستید بدانید که در بیشتر افراد شامپو مخصوص شوره سر و پوست سر این مشکل را تحت کنترل خود درمی‌آورد. شوره سر شدید به عنوان درماتیت سبورئیک شناخته می‌شود.

چگونه از شر شوره سر خلاص شویم ؟

مؤثرترین روش برای کنترل و درمان خارش و شوره سر، استفاده از شامپو ضد شوره است. برای دستیابی به بهترین نتیجه، توصیه‌های متخصصان پوست را دنبال کنید:

1. دستورالعمل‌های درج‌شده روی شامپوهای ضدشوره سر را دنبال کنید

شامپوهای ضدشوره مختلفی وجود دارند و هر کدام حاوی مواد مؤثر متفاوتی برای کنترل علائم شوره هستند. برای دست یافتن به نتیجه بهتر، همیشه دستورالعمل‌های درج‌شده روی بطری شامپوها را دنبال کنید.

برای مثال، طبق برخی از این دستورالعمل‌ها، هنگام شستن پوست و موهای سرتان با شامپو اجازه دهید شامپو پنج دقیقه روی پوست سر و موهایتان بماند و سپس سر و موهارا آبکشی کنید. نوع دیگری از این شامپوها نباید بر روی پوست و مو باقی بمانند و باید بلافاصله شسته شوند.

2. شامپو ضد شوره تان را در صورت نیاز عوض کنید

موهای خود را هر روز بشویید و از شامپوهای ضدشوره تنها دوبار در هفته استفاده کنید. اگر یک نوع شامپوی ضدشوره مؤثر واقع نشد، می‌توانید انواع مختلف آن با مواد مؤثر متفاوت را امتحان کنید.

3. هنگام استفاده از شامپوهای ضدشوره حاوی قطران زغال، دقت کنید

این شامپوها می‌توانند رنگ موهای بلوند، خاکستری یا سفید را تغییر دهند. بنابراین اگر موهایی با رنگ روشن دارید، بهتر است شامپوی ضدشوره متفاوتی را انتخاب کنید. حتی ممکن است این گونه شامپوها پوست سر شما را به نور خورشید حساس کنند.

اگر شما از این نوع شامپوی ضدشوره استفاده می‌کنید، تا جای ممکن با پوشیدن کلاه در فضای باز یا قرار گرفتن در سایه، از پوست سر خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

در بسیاری از موارد، شوره سر نیاز به مراقبت و درمان پزشکی ندارد. اما با وجود این، گاهی اوقات پوسته پوسته شدن و خارش می‌تواند نشانه شوره نباشد. بیماری هایی مانند درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، عفونت های قارچی پوست سر و یا اگزما نیز علائمی شبیه به شوره دارند.

درمان خارش سر - موی سر
علت خارش پوست سر

همچنین در بخوانید : درمان شوره سر | شناخت انواع شوره سر

شپش موی سر

این حشرات کوچک بالدار روی سر و گردن بیمار زندگی می‌کنند و باعث خارش قابل توجهی در این ناحیه می‌شوند. شپش‌ها از خون انسان تغذیه کرده و تخم‌های خود را در پایه شافت مو قرار می‌دهند. این حشرات با خزیدن جا به جا می‌شوند و می‌توانند بسیار مسری باشند. به خصوص هنگامی که شما در تماس نزدیک با فرد مبتلا هستید و یا از حوله، شانه، بالش و مواردی از این دست به صورت مشترک استفاده می‌کنید، احتمال درگیری شما هم وجود دارد.

نحوه درمان

برای درمان خارش سر باید شپش را از بین ببریم. محصولات متنوعی در داروخانه‌ها وجود دارد که می‌تواند شپش‌ها و لاروهای آنها را از بین ببرد. این محصولات بدون نسخه پزشک در دسترس هستند.

اگر از درمان خانگی شپش سر نتیجه نگرفتید و خودتان از پس شپش‌ها برنیامدید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است درمان دارویی دیگری را برایتان تجویز کند.

بیماری فولیکولیت

مو از فولیکول‌های واقع در پوست رشد می‌کند. اگر یک فولیکول دچار عفونت باکتریایی یا قارچی شود، ملتهب و تحریک‌پذیر نیز خواهد شد. این بیماری به نام فولیکولیت شناخته شده و می‌تواند به فولیکول‌های دیگر گسترش یابد. این شرایط اغلب باعث ایجاد آکنه، خارش و درد می‌شود. فولیکولیت خفیف ممکن است طی چند روز بدون درمان خاص برطرف شود. اما در موارد حاد از داروی آنتی بیوتیک یا ضد قارچ در درمان این بیماری استفاده می‌کنند.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس یک بیماری مزمن خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته بر روی پوست می‌شود. حدود نیمی از افرادی که به این بیماری دچارند، بر روی سر خود احساس خارش دارند. داروهایی برای این بیماری وجود دارد که توسط پزشک داروخانه نیز تجویز می‌شود. اما اگر این داروها مؤثر نبودند، یک متخصص پوست می‌تواند درمان های قوی تری را تجویز کند.

نحوه درمان

درمان های متفاوتی برای پسوریازیس پوست سر وجود دارد. بعضی افراد با استفاده از شامپوهای دارویی یا سایر درمان‌های بدون نسخه بهبود می‌یابند.
اگر پسوریازیس پوست سر پس از استفاده از این نوع درمان ها همچنان باقی بماند، متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند.

رفع علایم پسوریازیس حتی برای آنها که دچار نوع حاد آن شده‌اند یا برای مدت طولانی علائم این بیماری را داشته‌اند، با یاری متخصص پوست طولانی نخواهد بود. متخصصان پوست می‌توانند به افراد دچارشده به خارش، پوسته پوسته شدن پوست سر، ریزش مو و خونریزی ناشی از پسوریازیس کمک کنند.

درمان خارش سر - مو

اختلال عصبی در پوست سر

تا به حال تصادف رانندگی یا آسیب دیدگی گردن داشته اید ؟ معمولاً منطقه آسیب‌دیده علاوه بر دردناک و سوزناک بودن، خارش نیز دارد. این خارش مربوط به عصب پوست سر است. آرتریت و بیماری دیسک دژنراتیو در گردن، تمام حواس را در بخش بزرگی از پوست سر توزیع می‌کند و احساس ناراحت کننده‌ای را بر روی پوست سر ایجاد می‌کند. این حالت معمولاً به عنوان خارش تعبیر می‌شود.

خشکی و اگزما

گاهی دلیل خارش سر بسیار ساده است. خشکی پوست سر معمولاً در اثر استفاده از مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها، شامپوها و انواع محصولات مو ایجاد می‌شود. البته دلایل دیگری نیز برای این عارضه وجود دارد. به هر حال عدم آبرسانی و مرطوب کردن پوست سر می‌تواند به خشکی و خارش سر منتهی شود.

نحوه درمان

پوست سر شما با پوست بقیه قسمت‌های بدن‌تان متفاوت است؛ بنابراین توصیه می‌شود با پزشک متخصص در این زمینه درباره نحوه درمان مشورت کنید.

تغییر در دمای بدن

در طول خواب، نوسانات طبیعی در دمای پوست ممکن است با ایجاد خارش همراه باشد.

نوسانات هورمونی

ساعت داخلی بدن سطح هورمون‌ها را به گونه‌ای خاص تنظیم می‌کند. در شب، تولید هورمون‌های ضد التهابی به نام کورتیکواستروئیدها به طور طبیعی کاهش می‌یابد. در نتیجه شما ممکن است در طول شب مدام احساس خارش کنید.

عرق کردن

ساعاتی از روز ریزش آب ترانس اپیدرمال افزایش می‌یابد. به بیان ساده تر آب از بیرونی‌ترین لایه پوست عبور می‌کند و از سطح پوست تبخیر می‌شود. این سرایط به راحتی می‌تواند خشکی پوست را افزایش دهد. خشکی پوست نیز که یکی از عوامل اصلی تحریک‌پذیری و خارش پوست سر است.

عدم آبکشی صحیح موها در حمام

خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر، به شما می‌گوید که باید موهایتان را بعد از شامپو زدن، بهتر آبکشی کنید. باقی ماندن شامپو یا کف حاصل از آن می‌تواند باعث تحریک پوست سر شود.

درمان خارش سر - سر مرد

درماتیت تماسی آلرژیک

این عارضه که همان واکنش پوست به محصولات مراقبت از مو است، به خصوص در بین افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند، رایج است. ماده‌ای به نام پارا فنیل دیامین (PPD) در رنگ مو وجود دارد، که پوست سر به آن واکنش نشان می‌دهد. همچنین شما ممکن است به شامپو، نرم کننده یا سایر محصولاتی که در تماس مستقیم با پوست سر هستند، حساسیت داشته باشید. نشانه درماتیت تماسی آلرژیک، جوش‌های خارش‌دار روی پوست سر است.

کهیر پوستی

این عارضه شامل برجستگی‌های قرمز و بسیار خارش‌دار است، که می‌تواند در هر نقطه از پوست از جمله پوست سر ایجاد شود. کهیر پوستی در عرض چند ساعت ظاهر و ناپدید می‌شود. اگر کهیر بیشتر از 6 هفته ماندگار شود، کهیر مزمن نامیده می‌شود. با این وجود کهیر اغلب خود به خود از بین می‌رود.

گال

این عارضه توسط یک حشره کوچک به نام کنه انسانی ایجاد می‌شود. اگر این کنه‌ها در پوست سر شما نفوذ کنند، پوست سر دچار خارش شدید می‌شود. خارش شایع‌ترین علامت گال است و می‌تواند آنقدر شدید باشد، که شما را نیمه شب از خواب بیدار کند. برای درمان این عارضه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نحوه درمان

برای آنکه اطمینان یابید که به جرب مبتلا شده‌اید یا خیر، حتما باید توسط پزشک عمومی یا متخصص پوست معاینه شوید. درمان‌های مورد نیاز برای گال، تنها با نسخه پزشک در دسترس هستند.

کرم حلقوی پوست سر

کرم حلقوی توسط کرم‌ها ایجاد نمی‌شود. این عارضه یک عفونت ناشی از نوعی قارچ است. اگر روی پوست سر خود کرم حلقوی داشته باشید، یک جوش قرمز و شدید خارش‌دار خواهید داشت. درمان کرم حلقوی روی پوست سر نیاز به تجویز دارو دارد، بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید.

درماتیت آتوپیک

این عارضه نوعی اگزما به نام درماتیت آتوپیک است، که می‌تواند روی پوست سر شما ایجاد شود. لکه‌های قرمز و پوسته پوسته شدن روی پوست سر، نشانه این عارضه است. در بعضی از افراد پوست سر دچار سوزش و خارش شدید می‌شود. از آنجایی که پوست سر شما با پوست سایر نقاط بدن متفاوت است، بهتر است برای برنامه درمانی به یک متخصص پوست زبده مراجعه کنید.

خشکی پوست اصلی ترین علت خارش سر

یکی از علل اصلی خارش سر، شوره سر است که به دلیل خشکی پوست اتفاق می‌افتد، اما در معاینه بیمار باید رنگ پوست، نوع پوسته‌ریزی، قرمزی و هرگونه تغییرات ظاهری پوست بررسی شود.

نوع شوینده سر

برای علت یابی، باید به نوع شوینده نیز دقت کرد. شوینده مناسب باید بر اساس مقدار چربی پوست انتخاب شود. در صورتی که شامپو نامناسب باشد، بعد از حمام پوست سر فرد خارش پیدا می‌کند. بعضی افراد هم برای شستن موی سر از صابون استفاده می‌کنند. صابون شوینده مناسبی برای موی سر نیست و باعث کدر شدن موها می‌شود.

حساسیت در پوست سر

حساسیت در پوست سر نیز از علت خارش پوست سر است. بعضی افراد نسبت به رنگ مو و مواد آرایشی مثل فرکننده‌ها و مش‌کننده‌ها حساس هستند که باعث ایجاد درماتیت در آنها می‌شود.استفاده از گردنبند فلزی نیز می‌تواند باعث خارش گردن و نواحی اطراف آن شود. حساسیت به فلزات بین افراد زیادی دیده می‌شود.

عفونت های قارچی در پوست سر

عفونت‌های قارچی از علت خارش سر است. این عفونت گاهی به صورت پراکنده است و گاهی هم به صورت موضعی در بخشی از سر دیده می‌شود. پوست سر دارای ترشح و پوسته‌ریزی‌های چرب است و ممکن است فرد دچار ریزش مو شود. بعضی عفونت‌های قارچی از انسان به انسان و بعضی هم از حیوان به انسان قابل‌انتقال است.

سرطان پوست

طبق گزارش آکادمی درماتولوژی آمریکا، اگر سرطان پوست بر پوست سر گسترش یابد، ممکن است موجب خارش آن می‌شود.

نحوه درمان

متخصص پوست باید شما را معاینه کند. پزشکی که در زمینه تشخیص سرطان پوست تخصص داشته باشد می‌تواند به شما بگوید که آیا باید برای سرطان تحت آزمایش قرار بگیرید یا مورد دیگری ممکن است باعث خارش پوست سرتان شده باشد.

درمان خارش سر - سر زن

ترکیبات طبیعی برای درمان خارش سر

ترکیبات طبیعی و در دسترس یا محصولات بدون نسخه متنوعی وجود دارند که بسته به علت ایجاد خارش سر، می‌توانند در رفع این مشکل به شما کمک کنند. در صورتی که از علت خارش پوست سر خود اطلاع دارید و پزشک به شما اطمینان داده که این مشکل آزارنده، ناشی از بیماری پوستی خاصی که نیازمند به درمان باشد، نیست، می‌توانید ترکیبات طبیعی را امتحان کنید. در هرحال توصیه ما این است که حتی برای استفاده از محصولات طبیعی نیز نظر یک پزشک متخصص پوست و مو را جویا شوید؛ به خصوص اگر در حال استفاده از شامپو یا داروهای موضعی ضد قارچ، ضد خشکی یا محصولات درمانی دیگر هستید. 

روغن زیتون گرم برای درمان خارش سر

استفاده از روغن زیتون گرم روی پوست سر می‌تواند به نرم و شل شدن پوسته‌ها‌ی خارش‌دار سطح پوست و در نهایت رفع خارش سر کمک کند.

ابتدا شیشه روغن زیتون را با کمی مالش گرم کنید و سپس روی پوست سرتان ماساژ دهید. اجازه دهید روغن زیتون برای چند ساعت روی پوست سرتان بماند و سپس آن را با شامپوهای درمانی مثل شامپوی “کول تار یا قطران زغال سنگ” یا “سالیسیلیک اسید” بشویید.

روغن نارگیل ارگانیک برای درمان خارش سر

روغن نارگیل ارگانیک به طور طبیعی از نارگیل رسیده استخراج می‌شود و حاوی لوریک اسید است که یک روغن اشباع با خاصیت آنتی باکتریال می‌باشد. لوریک اسید، باعث جذب موثر روغن نارگیل در پوست می‌شود. این کار روغن نارگیل را به یک درمان خانگی خارش سر تبدیل ‌می‌کند.

روغن نارگیل احتمالا برای خارش پوست سر ناشی از اگزما مفید است. همچنین ممکن است برای بر طرف کردن شپش سر نیز موثر باشد. مطالعه‌ای در سال 2010 قدرت درمانی مخلوطی از روغن نارگیل با انیسون یا بادیان رومی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

محققین دریافتند که این ترکیب برای ازبین بردن شپش و خارش پوست سر موفق‌تر و موثرتر از داروی اصلی درمان شپش سر یعنی “پرمترین” است.

روغن کرچک برای درمان خارش سر

روغن کرچک از دیرباز برای جلوگیری از ریزش مو یا کمک به رشد مجدد موها مورد استفاده بوده است. این خواص به علت کمک روغن کرچک به بهبود گردش خون و افزایش جریان آن است.

روغن کرچک دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌میکروبی نیز هست. خواص ضد‌قارچی و تغذیه‌کنندگی این روغن به علت وجود دو ماده ریسین و ریسینولئیک‌اسید است. همچنین، ریسینولئیک‌‌اسید‌ و مشتقات آن به روغن کرچک خاصیت مرطوب‌کنندگی می‌بخشد که می‌تواند در تسکین خارش سر مفید باشد.

به طور کلی روغن کرچک یکی از معدود مواد طبیعی است که می‌تواند:

  • رشد مو را تحریک کرده و به آن سرعت ببخشد.
  • با موخوره مبارزه کند.
  • موها و پوست سر را مرطوب کند.
  • به موها براقیت و درخشندگی بخشد.
  • از ریزش یا شکستگی مکرر موها جلوگیری کند.
  • موها را ضخیم کند.
  • با خشکی و شوره سر مبارزه کند.

جو دوسر کلوئیدی برای درمان خارش سر

برخی شامپوهای ضد شوره حاوی یک ماده موثره طبیعی به نام جو دوسرکلوئیدی یا بلغور جو دو سر هستند. این ترکیب در واقع جو دوسر آسیاب شده بسیار ریز محلول در آب است. این محلول یک لایه نازک و محافظ روی سطح پوست تشکیل می‌دهد که رطوبت آن را حفظ کرده و مانع خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

جو دوسر کلوئیدی به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته شده و همچنین خاصیت ضد التهابی دارد، که هردوی این موارد، به کاهش سوزش پوست کمک می‌کنند.

طرز تهیه ترکیب ضد خارش جو دو سر کلوئیدی

برای تهیه این ترکیب به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. یک مشت جو دوسر را در یک پارچه چیت یا نخی بپیچانید.
  2. پارچه را زیر شیر آب ولرم نگه داشته و آبی که از پارچه بیرون می‌آید را در یک ظرف جمع آوری کنید.
  3. آب حاصل را به آرامی و به طور یکنواخت روی کل پوست سرتان بریزید.

درمان خارش سر - سر مرد

سرکه سیب برای درمان خارش سر

سرکه سیب حاوی مقادیر بالایی ” اسید استیک ” است که یک ماده طبیعی به شمار می‌آید. این سرکه به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ، هزاران سال است که به عنوان ضد عفونی کننده زخم استفاده می‌شود.

همچنین ممکن است سرکه سیب برای درمان خانگی خارش سر (ناشی از پسوریازیس) نسبتا موثر و مفید باشد. بنا به گفته “بنیاد ملی پسوریازیس” می‌توانید سرکه سیب و آب را به نسبت مساوی ترکیب کنید و روی پوست سرتان بریزید و بعد از چند دقیقه یا بعد از خشک شدن، آن را با آب ولرم بشوئید.

اگر پوست سر ترک خورده یا تاول زده باشد، سرکه سیب موجب احساس سوزش می‌شود. افرادی که روی پوست سرشان زخم باز دارند، از این روش درمانی اجتناب کنند. سرکه سیب می‌تواند سوختگی شیمیایی ایجاد کند، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

موز له شده برای درمان خارش سر

تحقیقات نشان می‌دهد که پتاسیم، چربی‌ها و ویتامین‌های موجود در موز می‌توانند به مرطوب کردن پوست سر، درمان شوره سر و بهبود سلامت مو کمک کنند.

ماست و تخم مرغ برای درمان خارش سر

ترکیب این دو محصول به عنوان یک درمان خانگی سنتی برای خشکی پوست سر و موهای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماست و تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و به صورت موضعی استفاده می‌کنند. اگر به تخم مرغ یا شیر حساسیت یا آلرژی دارید، از این درمان اجتناب کنید.

روغن نعناع فلفلی برای درمان خارش سر

روغن نعناع فلفلی حاوی غلظت بالایی “منتول”(یک ماده طبیعی) است. منتول روی پوست اثر خنک کننده دارد. این ماده ممکن است (به خصوص) برای تسکین خارش ناشی از آلرژی‌های پوستی، مفید و موثر باشد.

مطالعه‌ای در سال 2012 به بررسی تاثیرات مخلوطی از روغن نعناع فلفلی و روغن کنجد برای خارش سر در زنان باردار پرداخت. نتایج این طور نشان داد که استفاده از این اسانس روغنی دو بار در روز و به مدت دو هفته، در مقایسه با دارونما (پلاسبو)، خارش را کاهش می‌دهد.

مانند سایر اسانس‌های روغنی، روغن را باید به صورت رقیق شده برای پوست سر استفاده کنید. می‌توانید چند قطره از روغن را به شامپو اضافه کنید، آن را روی پوست سرتان بمالید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

روغن علف لیمو برای درمان خارش سر

بر اساس نتایج کارآزمایی کنترل شده تصادفی در سال 2015، روغن علف لیمو ممکن است برای درمان شوره سر موثر و مفید باشد. در این مطالعه، تعداد 30 شرکت کننده روی نیمی از سر خود محلول روغن علف لیمو و روی نیمه دیگر آن، دارونما زدند.

بعد از دو هفته، که به صورت روزانه دوبار از این دو ماده استفاده شد، مشخص گردید که روغن علف لیمو در مقایسه با دارونما موجب کاهش شوره سر می‌شود. همچنین نتایج نشان داد محلول 10 درصد روغن علف لیمو موثرتر از محلول 5 درصد است.

درمان خارش سر - مرد

روغن درخت چای و نرولیدول ( NEROLIDOL )

روغن درخت چای ممکن است روش طبیعی موثری برای درمان خانگی خارش سر ناشی از شپش باشد. طی یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2012 ثابت شد که غلظت یک درصد روغن درخت چای بعد از 30 دقیقه، به طرز موثری می‌تواند همه شپش سر را از بین ببرد.

محققین یک ماده طبیعی دیگر به نام” نرولیدول” را امتحان کردند که در برخی گیاهان یافت می‌شود. نتایج این طور نشان داد که غلظت یک درصد نرولیدول بعد از 4 روز، موجب از بین رفتن نیمی از تخم شپش‌ها و مانع تبدیل شدن آنها به شپش می‌شود.

همچنین محققان دریافتند که مخلوطی از یک بخش روغن درخت چای (غلظت نیم درصد) و دو بخش نرولیدول( غلظت یک درصد) در کشتن شپش سر و تخم شپش‌ها بسیار موثر است.

روغن جوجوبا برای درمان خارش سر

روغن جوجوبا یک درمان طبیعی برای خشکی پوست سر، اگزما و شوره سر است. روغن جوجوبا همچنین سرعت التیام زخم را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر دلیل خارش سر شما زخم و جراحت است، روغن جوجوبا کمک زیادی به شما خواهد کرد. این روغن علاوه بر آنتی اکسیدان و ضدالتهاب بودن، ضد قارچ و ضد عفونت نیز است. خاصیت ضدقارچی می‌تواند به درمان انواع عارضه های پوست سر که عامل خارش است، کمک کند.

روغن بنفشه پایه زیتون

این روغن نیز دارای ویتامین E و خواص آنتی اکسیدانی است. طولی نمی‌کشد که استفاده از روغن بنفشه پایه زیتون خارش سر شما را بهبود می‌بخشد. این روغن یک آبرسان قوی و مرطوب‌کننده پوست سر محسوب می‌شود. بنابراین اگر پوست سر شما دچار خشکی و اگزما و خارش ناشی از آن شده است، استفاده از این روغن به شما توصیه می‌شود.

سالیسیلیک اسید

” سالیسیلیک اسید ” نوعی ماده شیمیایی طبیعی موجود در گیاهان است که خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد و به لایه برداری پوست کمک می‌کند. این ماده، یکی از مواد موثره رایج موجود در شامپو ضد شوره است.

این اسید باعث نرم شدن قسمت‌هایی از پوست می‌شود که سفت و ضخیم شده اند و باعث می‌شود پوسته‌ها به راحتی کنده ‌شوند. سالیسیلیک اسید همچنین، موجب درمان خارش سر ناشی از شوره و سایر مشکلات مربوط به پوست سر می‌شود.

سلنیوم سولفید

استفاده از شامپو ضد شوره حاوی “سلنیوم سولفید” روش دیگری برای درمان خانگی خارش سر است. این نوع شامپوها با کم کردن سرعت مرگ سلول‌های پوستی و جلوگیری از تجمع پوسته‌ها روی سطح پوست سر موجب بهبود شوره سر می‌شوند.

سلنیوم سولفید نیز به کاهش تعداد مخمر مالاسزیا در پوست سر کمک می‌کند. این مخمر در بروز شوره سر، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس پوست سر مشارکت می‌کند.

به دستورالعمل شامپو دقت کنید، زیرا ممکن اسدلیلت توصیه کند آن را به مدت چهارده روز و دو بار در هفته استفاده کنید؛ و سپس آن را به یک بار در هفته کاهش داده و در ادامه هر زمان که نیاز بود، برای یک مرتبه از آن استفاده کنید.

سلنیوم سولفید ممکن است باعث تغییر رنگ پوست سر شود. البته این اتفاق ضرری در پی نداشته و بعد از توقف مصرف شامپو برطرف می‌شود.

درمان خارش سر - مو

زینک پیریتیون

شامپو “زینک پیریتیون” با جلوگیری از رشد مخمر مالاسزیا (عامل شوره سر) اثر خود را اعمال می‌کند. این شامپو را باید حداقل هفته‌ای دوبار و یا بر اساس توصیه پزشک یا متخصص پوست استفاده کنید.

شامپو کتوکونازول

طبق این مقاله، “کتوکونازول” نوعی عامل ضد قارچ است که به کاهش مخمر مالاسزیا در پوست سر کمک می‌کند که بر اساس دستورالعمل شامپو، باید هفته‌ای دوبار استفاده شود. اگر شوره بدتر شد یا بعد از یک ماه اثری از بهبود آن مشاهده نشد، مصرف را متوقف کنید.

شامپو کتوکونازول برای بچه‌های زیر 12 سال و زنان باردار یا شیرده مناسب نیست. افرادی که پوست آسیب دیده یا التهاب پوست سر دارند، از مصرف هر گونه محصولات حاوی کتوکونازول خودداری کنند.

مراقبه

شاید جالب باشد بدانید فعالیت‌هایی مثل مراقبه که موجب کاهش استرس می‌شود، به عنوان یک درمان خانگی خارش سر ناشی از اضطراب نیز موثر است. همچنین خارش ناشی از اگزما را نیز بهبود می‌بخشد.

مطالعه‌ای درباره مراقبه و تاثیر آن بر اگزما نشان می‌دهد که با استفاده از این روش باستانی، احساس خارش با ارائه مکانیزم مقابله و حس کنترل بهبود می‌یابد. مراقبه را می‌توان به تنهایی یا در کنار سایر درمان‌های مربوط به خارش پوست سر امتحان کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link