حمله پانیک چیست و چه راه های درمانی دارد ؟


حمله پانیک زمانی اتفاق می‌افتد که در معرض حملات ناخواسته و غیر منتظره ترس قرار می‌گیرید.شما در این مطلب از قرار است به طور کامل با حمله پانیک و روش های درمانی آن آشنا شوید.

حمله پانیک - زن

اختلال پانیک چیست ؟

همه‌ی ما در طول زندگی بارها دچار احساساتی چون ترس و اضطراب شده‌ایم، زیرا این واکنش‌ها کاملا طبیعی هستند و بدن در مواقع لازم این واکنش‌ها را از خود نشان می‌دهد. اختلال هراس یا پانیک (panic) نیز شرایط مشابهی دارد،

یعنی فرد دچار این اختلال به‌طور منظم حملات ناگهانی وحشت و ترس را تجربه می‏‌کند که اغلب این واکنش‌ها بدون دلیل خاصی هستند، اما حمله پانیک یا اختلال هراس چیست ؟ در ادامه مقاله تصمیم داریم به سوال اختلال هراس چیست پاسخ دهیم و هرآنچه باید درباره‌ی این اختلال (panic disorder) بدانید را نیز در اختیارتان قرار دهیم.

اما حمله پانیک چیست ؟ 

حمله پانیک یک نوع ترس یا هراس شدید است که در صورت عدم وجود خطر واقعی یا علت ظاهری باعث واکنش‌های شدید جسمی می‌شود. حملات پانیک بسیار ترسناک هستند، زیرا ممکن است فکر کنید که کنترل خود را از دست داده‌اید، تنفس شما متوقف شده است، دچار حمله قلبی شده‌اید یا حتی در حال مرگ هستید.

طبق ویرایش پنجم دستورالعمل تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، منظور از حمله پانیک افزایش ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید است که در عرض چند دقیقه به اوج خود می‌رسد.

بسیاری از افراد در طول زندگی خود فقط یک یا دو بار این مسئله را تجربه می‌کنند و مشکل برطرف می‌شود. اگر شما بیش از چهار بار دچار حملات پانیک غیر منتظره شوید، ممکن است به بیماری مبتلا شده باشید که اختلال هراس نامیده می‌شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، دو تا چهار درصد افراد در جهان دارای اختلال هراس هستند. علائم اختلال هراس اغلب در جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله ظاهر می‌شوند.

اگرچه حملات پانیک تهدیدکننده زندگی نیستند اما می‌توانند ترسناک باشند و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند. پس در صورت ابتلا به اختلال هراس باید با پزشک مشورت کنید. درمان صحیح مهمترین بخش در کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شما است.

همچنین در بخوانید : کاهش استرس و فشار عصبی و کنترل آن در ۱۰ دقیقه !

حمله پانیک - لباس آبی

علائم حمله پانیک چیست ؟

اکنون که  تا حدی متوجه شدیم که حمله پانیک چیست، بهتر است به این نکته بپردازیم که نشانه های بروز آن چیست. علائم حملات پانیک در هر فردی متفاوت است. برخی از افرادی که دچار حمله پانیک می شوند، در ابتدا گمان می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و یا در حال مرگ هستند. برخی از افراد آن چنان احساسات بدی را تجربه می کنند که حتی از بازگو کردن آن برای دیگران نیز واهمه دارند. برای رهایی از پانیک، باید ابتدا دقیقا بدانیم پانیک چیست، چه علائمی دارد و از بیان احساسات خود به پزشک و درمانگر هراسی نداشته باشیم.

علائم و نشانه های پانیک ناگهان ایجاد می شود و معمولا تا 10 دقیقه بعد به اوج خود می رسد. طول حملات به ندرت بیش تر از یک ساعت طول می کشد و معمولا بین 20-30 دقیقه به پایان می رسد. حمله پانیک در هر زمان و مکانی رخ می دهد. برای مثال، ممکن است شما در حال خرید از فروشگاه باشید، در اتوموبیل خود را حال رانندگی باشید و یا حتی روی مبل در حال تماشای تلوزیون باشید. حمله پانیک به سراغ شما خواهد آمد و موجب می شود تا برای لحظاتی احساسات بسیار تلخی را تجربه کنید.
 برای رهایی از پانیک ، ابتدا باید بدانیم حمله پانیک چیست و چه علائمی دارد. علائم حمله پانیک به شرح زیر است:

  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب (تپش قلب)
  • درد قفسه سینه یا احساس سنگینی
  • احساس لرزش
  • احساس خفگی
  • احساس جدا شدن از محیط اطراف
  • عرق کردن
  • احساس حالت تهوع و ناراحتی معده
  • احساس سرگیجه
  • گرگرفتگی
  • ترس از مرگ
  • از دست دادن کنترل و انجام دیوانه وار امور

برای رهایی از پانیک، شما باید مجموعه رفتارهایی را برای هنگام بروز حمله و قبل از رخ دادن آن تمرین نمایید. هم چنین داروی بیماری پانیک نیز به رفع بهبود علائم این اختلال کمک قابل توجهی می کند.

حمله پانیک - علائم

علت حمله پانیک چیست ؟

دانستن نکاتی در این باره که حمله پانیک چیست  و چه مجموعه عواملی که منجر به بروز حمله پانیک می شود، کمک می کند تا بهتر بتوانیم برای رهایی از پانیک اقدام کنیم. اگرچه علت قطعی حمله های پانیک مشخص نیست اما به نظر می رسد مبتلا شدن به این اختلال در برخی موارد ارثی است. هم چنین به نظر می رسد با وقوع تحولات مهم در زندگی فرد مانند فارغ التحصیل شدن، ورود به محل کار جدید، ازدواج و یا فرزند دار شدن ارتباط داشته باشد. تحمل استرس های شدید، مانند مرگ یک دوست یا فامیل نزدیک، طلاق و یا از دست دادن ناگهانی شغل نیز می تواند از دیگر دلایل بروز حمله های پانیک باشد.
یکی دیگر از دلایلی که موجب به وجود آمدن حمله های پانیک می شود، بروز برخی بیماری های جسمی است. توجه به این نکته برای رهایی از پانیک امری ضروری است. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید
  • هیپوگلاسمی (قند خون پایین)
  • مصرف محرک (آمفتامین، کوکائین، کافئین)
  • قطع مصرف ناگهانی دارویی خاص
  • پرولاپس قلبی (یک مشکل جزئی قلبی که موجب می شود تا گاهی اوقات دریچه های قلب به خوبی بسته نشوند)

حمله پانیک - نقاشی

با انواع حمله پانیک بیشتر آشنا شوید

تا‌به‌اینجا در پاسخ به سوال اختلال پانیک اتک چیست مواردی را مورد بررسی قرار دادیم و علائم و علل ایجاد این مشکل را نیز بررسی کردیم، اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این اختلال انواع متفاوتی دارد و فرد در مواجهه با عوامل مختلف دچار این احساسات می‌شود. حال در ادامه به بررسی انواع اختلال هراس می‌پردازیم تا با شرایط هر یک آشنا شوید.

۱. اختلال هراس خاص (Specific phobias)

فوبیا یکی از اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود و منظور از فوبیا احساس شدید ترس ناشی از یک موضوع خاص است. فردی که دچار فوبیا است گمان می‌کند که با روبرو شدن با موضوعی که از آن فوبیا دارد بدترین اتفاق ممکن رخ خواهد داد، از همین‌رو هنگام مواجهه با موقعیت دچار استرس و ترس شدیدی می‌شود.

برای مثال آراکنوفوبیا یا عنکبوت هراسی یکی از انواع اختلال هراس خاص است، به‌طوری‌که فرد در مواجهه با عنکبوت و حتی تصور آن دچار ترس شدید می‌شود. البته اختلال هراس اختصاصی انواع دیگری نیز دارد که می‌توان به ترس از مار، ارتفاع، رعد و برق، هواپیما، خون، اختلال هراس ثبت نام کنکور و … اشاره کرد. حال اگر شما دچار این دست از فوبیاها هستید، می‌توانید موضوع را با یک دکتر ترس‌ های خاص درمیان بگذارید تا راهنمایی‌های لازم صورت گیرد.

۲. اختلال هراس اجتماعی (Social Anxiety Disorder)

از دیگر انواع اختلال هراس می‌توان به اختلال هراس اجتماعی اشاره کرد، اما منظور از اختلال هراس اجتماعی چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت افراد مبتلا به اختلال جمع هراسی از انجام فعالیت در اجتماع و حتی ظاهر شدن در جمع می‌ترسند و اگر در اجتماع ظاهر شوند دچار حملات استرسی و اضطرابی خواهند شد.

در واقع می‌توان گفت اختلال جمعیت هراسی نوعی احساس خجالت شدید در فرد است که باعث می‌شود فرد از گفتگو با مردم، غریبه‌ها یا افرادی که صاحب قدرت هستند مانند استاد دانشگاه، رئیس حوزه کاری و غیره اجتناب کنند، زیرا انجام این کارها باعث ایجاد نگرانی و ترس شدید در فرد می‌شود.

حال افراد دچار این اختلال به دلیل اینکه ترس کمتری را تجربه کنند و آرام‌تر باشند، معمولا از اجتماع و موقعیت‌های اجتماعی دوری می‌کنند. توصیه می‌شود این افراد از یک مشاور ترس کمک بگیرند تا بتوانند این مشکل را حل کنند و به‌درستی در اجتماع حاضر شوند.

۳. هراس از مکان‌های شلوغ یا آگورافوبیا (Agoraphobia)

از دیگر انواع اختلال هراس و ترس می‌توان به آگورافوبیا که با نام‌های دیگری چون اختلال برون هراسی و گذر هراسی شناخته می‌شود اشاره کرد، اما اختلال گذر هراسی چیست ؟

منظور از این اختلال این است که فرد هنگام حضور در مکان‌های ناآشنا یا فضاهای باز دچار ترس و استرس می‌شود، از همین رو تمام تلاش خود را می‌کنند که در محیط خانه و محل کار بماند و به محیط بیرون و محیط‌های ناآشنا رفت و آمد نداشته باشد. برخی از افراد که دچار چنین فوبیایی هستند، ممکن است حملات هراس را نیز تجربه کنند؛ بنابراین زمانی که در مکان‌های عمومی حاضر می‌شوند دچار این حملات خواهند شد.

حمله پانیک - شلوغی

۴. ترس از تنهایی و تنها ماندن

ترس از تنها ماندن یکی از انواع اختلال هراس در کودکان است. البته این اختلال تنها به کودکان مختص نیست و بزرگ‌سالان نیز می‌توانند آن را تجربه کنند. این اختلال در اکثر مواقع زمانی پیش می‌آید که فرد یا کودک در یک زمان با از دست دادن عزیزان یا دوستان خود با مشکل نیز مواجه شده‌ است. این موضوع در برخی از مواقع به یک اختلال تبدیل می‌شود و می‌تواند تنش و حملات عصبی را به همراه داشته باشد.

برای مثال اگر فرد در یک موقعیت تنها بماند، دائم به این فکر می‌کند که ممکن است در معرض خطر باشد، به‌همین‌دلیل سطح اضطراب و نگرانی بالا می‌رود و فرد دچار حملات پانیک خواهد شد.

۵. اختلال پانیک در خواب

اختلال هراس در خواب معمولا در شب اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که فرد از خواب با ترس و دلهره بیدار شود. در چنین موقعیتی فرد از لحاظ نفس کشیدن با مشکل مواجه خواهد شد و تپش قلب نیز پیدا خواهد کرد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که هراس و پانیک در شب با یکدیگر تفاوت دارند.

در رابطه با تفاوت اختلال هراس و پانیک شبانه باید گفت افرادی که هراس شبانه را تجربه می‌کنند از آن بی‌اطلاع هستند و امکان دارد هنگامی که خواب هستند از رختخواب بیرون بیایند، داد بزنند، گریه کنند و کارهایی مشابه به این موارد را انجام دهند و دوباره پس از آنکه هراس شبانه تمام شد به خواب بروند.

حمله پانیک اما متفاوت است و فرد پس از آنکه این حمله را تجربه می‌کند از خواب بیدار می‌شود و علائم حمله را مشاهده می‌کند و مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره بتواند بخوابد. تابه‌حال متخصصان نتوانسته‌اند دلیل اختلال هراس شبانه را به‌طور دقیق متوجه شوند، اما طبق تحقیقات انجام شده، زمانی که یک موضوع در پردازش مغز و سیستم عصبی تاثیر منفی بگذارد و باعث ترس و اضطراب شود اختلال هراس در خواب رخ خواهد داد.

۶. اختلال بدشکلی هراسی

اختلال بدشکلی هراسی یک نوع اختلال روانی به شمار می‌آید که می‌تواند یک عارضه شدید باشد و باعث شود که فرد به دلیل شرم و اضطراب از حضور در جمع اجتناب کند. فرد دچار این اختلال معمولا ساعت‌های زیادی را جلوی آینه می‌ایستد تا ظاهر و تصویر بدن خود را در آینه چک کند و مدام فکر می‌کند که زیبایی کافی برای حضور در اجتماع و موقعیت‌های مختلف را ندارد و به همین دلیل اغلب دچار احساس ترس و اضطراب می‌شود.

اکثر افرادی که دچار این اختلال هستند معمولا سعی می‌کنند با استفاده از آرایش‌های غلیظ نقص‌هایی که گمان می‌کنند دارند را پوشش دهند. اختلال بدشکلی هراسی بیشتر در سنین نوجوانی دیده می‌شود و هر دو جنس دختر و پسر می‌توانند این اختلال را تجربه کنند.

حمله پانیک - نقاشی

فاکتورهای خطر بروز اختلال پانیک

علائم اختلال هراس اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شوند و زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین، احتمال بیشتری دارد که گروه‌های خاصی به آن مبتلا شوند. معمولا فاکتورهایی که ممکن است خطر ابتلا به حملات پانیک یا اختلال هراس را افزایش دهند، عبارتند از:

  • داشتن سابقه خانوادگی حملات پانیک یا اختلال هراس
  • مواجهه با استرس‌های عمده زندگی مانند مرگ یا بیماری جدی یکی از عزیزان
  • برخورد با یک رویداد آسیب‌زا مانند تجاوز جنسی یا یک حادثه جدی
  • بروز تغییرات عمده در زندگی مانند طلاق یا اضافه شدن یک نوزاد جدید
  • سیگار کشیدن یا مصرف زیاد کافئین
  • داشتن سابقه سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی

آیا حمله عصبی پانیک خطرناک است ؟ عوارض احتمالی اختلال پانیک

در صورت عدم درمان، حملات و اختلال هراس می‌توانند تقریباً بر روی همه زمینه‌های زندگی شما تأثیر بگذارند. عوارض مرتبط با حملات پانیک معمولا عبارتند از:

  • ایجاد فوبیاهای خاص، مانند ترس از رانندگی یا ترک خانه
  • نیاز به مراقبت‌های پزشکی مکرر برای رفع نگرانی‌های مربوط به سلامتی و سایر شرایط پزشکی
  • اجتناب از حضور در موقعیت‌های اجتماعی
  • بروز مشکلات در محل کار یا مدرسه
  • بروز افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات روانی
  • افزایش افکار خودکشی یا انجام آن
  • سوءمصرف الکل یا سایر مواد مخدر
  • مشکلات مالی

در برخی از افراد، اختلال هراس ممکن است با آگورافوبیا همراه شود. در واقع نگران هستند که در صورت بروز حمله پانیک نتوانند فرار کنید یا کمک بگیرند و به‌همین‌دلیل تمایلی به خروج از منزل ندارند.

پانیک در کودکان می‌تواند باعث تاخیر در روند رشد شود. زیرا ترس از حمله ممکن است حضور در مدرسه یا حفظ روابط اجتماعی را دشوار کند.

حمله پانیک - قلب درد

آیا امکان پیشگیری از حملات پانیک وجود دارد ؟

اختلال پانیک اغلب یک بیماری طولانی‌مدت است که روند درمان دشواری دارد. اکثر افراد مبتلا به اختلال هراس از طریق درمان، برخی از علائم خود را تسکین می‌دهند. بنابراین، پیشگیری از بروز علائم بهترین رویکرد است.

مثلا می‌توانید با اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر، علائم خود را کاهش دهید. برنامه درمانی خود را رعایت کنید تا از عود یا تشدید علائم حمله پانیک جلوگیری کنید. فعالیت بدنی منظم داشته باشید زیرا ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. به هر روشی، استرس روزانه خود را مدیریت کنید.

انواع روش‌های درمان اختلال پانیک

درمان پانیک به صورت صددرصد امکان‌پذیر نیست و در اکثر مواقع دکتر متخصص مغز و اعصاب از روش‌هایی استفاده می‌کند که بتواند علائم بیماری را تحت کنترل در بیاورد. در واقع این روش‌ها به‌گونه‌ای هستند که فرد می‌تواند با استفاده از آن‌ها افکار و اعمال خود را تغییر دهد و عملکرد بهتری در برابر ترس‌های خود داشته باشد.

یک روش درمانی صحیح می‌تواند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کرده و عملکرد شما را در زندگی روزمره بهبود بخشد. معمولا گزینه‌های اصلی درمان عبارتند از روان درمانی و دارو درمانی. بسته به سابقه و شدت اختلال هراس، ممکن است یک یا هر دو نوع روش درمانی توصیه شود. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

حمله پانیک - زن

روان درمانی حملات پنیک

روان درمانی اولین درمان موثر برای حملات پانیک و اختلال هراس محسوب می‌شود. روان درمانی می‌تواند به شما در درک حملات پانیک و اختلال هراس کمک کرده تا نحوه مقابله با آن‌ها را بیاموزد.

نوعی روان درمانی به نام درمان رفتاری-شناختی می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق تجربه شخصی علائم پانیک را دسته‌بندی کنید. بدین شکل، درمانگر به شما کمک می‌کند تا به تدریج علائم حمله پانیک را به شیوه‌ای ایمن کنترل کنید. درمان موفقیت‌آمیز همچنین می‌تواند به شما در غلبه بر ترس از موقعیت‌هایی که به‌دلیل حملات پانیک از آن‌ها اجتناب کرده‌اید، کمک کند.

مشاهده نتایج حاصل از درمان به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد. ممکن است در عرض چند هفته علائم حمله پانیک کاهش یابند و یا طی چند ماه برطرف شوند. بنابراین، برای اطمینان از کنترل حملات پانیک خود یا درمان عود اختلال، بهتر است از همین الان برنامه‌ریزی کنید.

دارو درمانی پانیک اتک

داروهای ضد پانیک می‌توانند به کاهش علائم مرتبط با حملات پانیک و همچنین افسردگی کمک کنند. در حال حاضر چندین نوع دارو برای مدیریت علائم حملات پانیک موثر است، از جمله:

  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs). به طور کلی داروهای ضد افسردگی SSRI به‌دلیل داشتن خطر کم عوارض جانبی جدی، به‌عنوان اولین انتخاب برای درمان حملات پانیک توصیه می‌شوند. SSRI‌های تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان اختلال هراس شامل فلوکستین، پاروکستین و سرترالین هستند.
  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs). این داروها دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند که توسط FDA برای درمان اختلال هراس تأیید شده‌اند.
  • بنزودیازپین‌ها. این داروها آرام‌بخش سیستم عصبی مرکزی هستند. بنزودیازپین‌هایی که توسط FDA برای درمان اختلال هراس تأیید شده‌اند شامل آلپرازولام و کلونازپام هستند. بنزودیازپین‌ها به طور کلی فقط به‌صورت کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا می‌توانند عادت ایجاد کنند و باعث وابستگی روحی یا جسمی شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

اگر یکی از داروها برای شما موثر عمل نمی‌کند، پزشک ممکن است برای افزایش اثربخشی و تعیین موثرترین دارو برای پانیک، تغییر دارو یا ترکیب داروهای خاص را توصیه کند. به خاطر داشته باشید که پس از شروع اولین دارو، چند هفته طول می‌کشد تا متوجه بهبود علائم شوید. بنابراین درمان سریع پانیک ممکن نیست و در هر دو روش روان درمانی و دارو درمانی نیاز به گذشت زمان است.

توصیه می‌شود قرص های اختلال هراس را بدون مشورت با دکتر متخصص مغز و اعصاب مصرف نکنید، زیرا این قرص‌ها می‌توانند عوارض بیشتری را برای شما به همراه داشته باشند. 

شما می‌توانید درصورت مشاهده‌ی علائم اختلال هراس با یک مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید، گاهی‌اوقات درمان‌های دیگری جز قرص نیز به شما پیشنهاد می‌شود.

درمان خانگی اختلال پانیک

علاوه بر این درمان‌ها، کارهایی وجود دارند که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به تسکین علائم کمک زیادی شود. مواردی مانند:

  • به برنامه درمانی خود پایبند باشید. اگرچه مواجهه با حملات ممکن است دشوار باشد اما درمان می‌تواند به شما کمک کند تا احساس کنید که در خانه خود گروگان نیستید.
  • به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. پیوستن به گروهی از افراد مبتلا به حملات هراس یا اختلالات اضطرابی می‌تواند باعث کاهش نگرانی شما شود.
  • از مصرف کافئین، الکل، مواد مخدر و سیگار کشیدن خودداری کنید. همه این‌ها می‌توانند حملات هراس را تحریک یا بدتر کنند.
  • تکنیک‌های مدیریت استرس و آرامش را تمرین کنید. به عنوان مثال، یوگا، تنفس عمیق و آرامش پیشرونده ماهیچه‌ها (کشش یک عضله و سپس رهایی کامل آن تا زمانی‌که همه ماهیچه‌های بدن شل شوند) نیز ممکن است مفید باشند.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت هوازی ممکن است بر روحیه شما تأثیر آرام‌بخشی داشته باشد.
  • خواب کافی داشته باشید. به اندازه کافی بخوابید تا در طول روز احساس خواب‌آلودگی نکنید.

حمله پانیک - زن

درمان اختلال پانیک با داروهای گیاهی

مطمئنا مصرف برخی از داروهای گیاهی زیر می‌تواند به پیشگیری یا کاهش علائم حملات پانیک کمک زیادی کند:

  • دمنوش اسطوخودوس
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش گل گاوزبان
  • عرق بیدمشک
  • عرق بهارنارنج

قبل از استفاده از داروهای گیاهی یا مکمل‌های غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این محصولات می‌توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

درمان اختلال پانیک با طب سنتی

متخصص طب سنتی معتقد است که افرادی با سابقه خشونت رفتاری و عصبانیت‌های آنی بیشتر در معرض حملات یا اختلال پانیک هستند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنند که علاوه بر مصرف دمنوش‌های آرامش‌بخش و ضد افسردگی، مصرف غذاهای با طبع گرم را کاهش دهند و بیشتر میوه آلو مصرف کنند.

علاوه بر این، طب سوزنی یا ماساژ بدن با روغن‌های اساسی مانند روغن زیتون یا کنجد نیز کمک زیادی به کاهش استرس و محرک‌های حملات پانیک می‌کند. در مقاله ای دیگر با عنوان ۱۲ داروی گیاهی برای درمان پانیک اتک یا اختلال هراس در طب سنتی بیشتر در اینباره راهنمایی کرده ایم.

حمله پانیک - کیسه

غذاهای مضر برای حمله پانیک

غذاهایی که می توانند حملات پانیک را تشدید کنند شامل موارد زیر می باشند:

  • مصرف قهوه، چای و سایر نوشیدنی های دارای کافئین
  • مصرف غذاهای چرب و سنگین، مانند غذاهای سرخ شده، فست فود و پیتزا
  • مصرف مواد شیرین کننده مصنوعی مانند آسپارتام و سایر شیرین کننده های مصنوعی
  • مصرف غذاهای حاوی گلوتن برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند
  • مصرف غذاهای حاوی بیش از حد شکر، مانند شکلات و آدامس
  • مصرف الکل و مواد مخدر

البته باید توجه داشت که این غذاها به تنهایی نمی توانند عامل حملات پانیک باشند و تاثیرات آنها برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

حمله پانیک - مرد مریض

غذاهای مفید برای حمله پانیک

غذاهای زیر می توانند در کاهش حملات پانیک مفید باشند:

  • غذاهای حاوی تریپتوفان مانند مرغ، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، کنجد و بادام
  • مواد غذایی حاوی اسید آمینه گلوتامات مانند ماهی، قارچ، پنیر و سوپ
  • مصرف میوه هایی مانند موز، آناناس و خرما که حاوی پتاسیم هستند
  • مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج و برگ کلم برای دریافت اسید فولیک، آهن و منیزیم
  • مصرف غذاهای حاوی ویتامین  C مانند نارنج، لیموترش و پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی
  • مصرف غذاهای حاوی مواد معدنی مانند پروتئین، کلسیم و منیزیم، مانند ماهی، پنیر، شیر، بادام، مغزهای روغنی و سبزیجات

در کل، تغذیه سالم و متعادل و مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا می تواند به کاهش حملات پانیک کمک کند. در هر صورت، قبل از تغییر در رژیم غذایی خود، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link