تیز کردن چاقو بدون پاقو تیزکن در خانه


تیز کردن چاقو شاید برای خیلی از ما کار دشواری باشد و چاقو تیز کن دم دستمان نباشد.ما در این مطلب از روش هایی را برای تیز کردن چاقو بدون نیاز به چاقو تیزکن به شما آموزش می دهیم.

تیز کردن چاقو - جعفری

قبل از اینکه ابزار مختلفی که با آنها می توان چاقو را تیز کرد معرفی کنیم، به برخی علل کند شدن چاقو می پردازیم.

پیاز و لیمو خاصیت اسیدی دارند و خرد کردن آنها باعث کندی چاقو می شود، پس بهتر است چاقویی مختص خرد کردن مواد اسیدی در نظر بگیریم و پس از پایان کار، بلافاصله چاقو را آب بکشیم.

شستن چاقو با ماشین ظرفشویی یا سیم ظرف شویی موجب کند شدن آن می شود.

چگونه مانع کند شدن چاقو شویم ؟

راه حل اول: چاقوی پیاز خورد کن شما باید از بقیه چاقو ها جدا باشد.

پیاز ماده ای است که در اثر خرد شدن، چاقوی شما را به مرور زمان کند می کند. این اتفاق به علت ماندن قطرات اسیدی پیاز بر روی چاقو است. پس حتما بعد از خرد کردن پیاز سریعا چاقوی خود را بشویید تا اسید آن از بین برود.

راه حل دوم: برای شستن چاقو ها از ماشین ظرف شویی استفاده نکنید.

ماشین های ظرف شویی باعث کند شدن چاقو ها به مرور زمان می شود، پس تا حد امکان چاقو ها را با دست بشویید.

راه حل سوم: چاقو ها را در کنار قاشق و چنگال قرار ندهید. شستن چاقو به وسیله سیم ظرفشویی و قرار دادن چاقو در کنار قاشق و چنگال و برخورد آن ها باهم باعث کند شدن چاقوی شما می شود.

همچنین در بخوانید : ابزار کاربردی خانه چه چیزهایی هستند ؟

تیز کردن چاقو - هویج

روش های تیز کردن چاقو بدون نیاز به چاقو تیزکن

تیز کردن چاقو یکی از اعمالی هستند که همه افراد ناچارند آن را انجام دهند. چون نمی‌توان هر چاقویی که کند شد آن را کنار گذاشت و یک سرویس جدید را جایگزین کرد.

چاقو در اثر برخورد مداوم با مواد اسیدی مانند پیاز و لیمو کند می‌شوند و یا شستشوی مداوم این ابزار در ماشین ظرف‌شویی باعث می‌شود که از تیزی آن کاسته شود. اما این مشکلی نیست که قابل رفع نباشد. شما با یک وسیله دم دستی به راحتی می‌توانید انواع چاقوها را تیز کنید. برای انجام دادن این کار می توانید از وسایلی مانند روزنامه، نعلبکی یا ماگ چینی، مقوا، بیل، کمربند چرمی، ظروف سرامیکی و … استفاده کنید

تیز کردن چاقو با ماگ و فنجان

با استفاده از ماگ و فنجان سرامیکی یا چینی برای تیز کردن چاقو، می‌توانید مواد اضافه را از لبه‌ی تیغه جدا کرده و آن را دوباره تیز کنید. ماگ را وارونه کنید تا قسمت زیر ماگ به سمت بالا قرار داشته باشد. چاقو را آن‌قدر به قسمت پایه‌ی ماگ بکشید تا تیز شود. اگر پایه‌ی ماگ رنگی شد نگران نشوید. این یعنی مواد اضافه از روی تیغه جدا شده و چاقو در حال تیز شدن است.

تیز کردن چاقو با کمربند چرمی

کمربندهای چرمی یکی از مناسب‌ترین وسایل برای تیز کردن چاقو هستند و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. کمربند را در دست بگیرید و لبه‌ی تیغه‌ی چاقو را در حرکتی رفت و برگشتی روی قسمت داخلی کمربند بکشید. برای اینکه تسلط بیشتری روی این کار داشته باشید می‌توانید یک سر کمربند را روی صندلی یا پایه‌ی میز ثابت کنید.

تیز کردن چاقو با کاغذ سنباده

کاغذ سنباده وسیله‌ای نیست که در همه‌ی خانه‌ها پیدا شود اما آن‌قدر ارزان و کاربردی است که می‌توانید به‌راحتی آن را تهیه و استفاده کنید. یک ورق کاغذ سنباده‌ی دانه درشت بخرید و لبه‌ی تیغه را به شکل رفت و برگشتی، مثل روش قبلی، روی سنباده بکشید تا تیز شود.

تیز کردن چاقو - سمباده

تیز کردن چاقو با سوهان ناخن

اگر به کاغذ سنباده دسترسی ندارید می‌توانید از سوهان‌های ناخنی که با یک لایه کاغذ سنباده‌ی نازک و دانه ریز پوشیده شده‌اند استفاده کنید. لبه‌ی چاقو را روی قسمت زبر آن بکشید تا تیز شود.

تیز کردن چاقو با بند‌های نایلونی

همان‌طور که دیدیم استفاده از اجسام با سطح زبر برای تیز کردن چاقو مناسب است. پس به سراغ سطح زبر بعدی می‌رویم، یعنی بندهای پلاستیکی کیف. بندهای اغلب کوله‌پشتی‌ها پلاستیکی هستند و خیلی راحت می‌توانید از آن‌ها برای تیز کردن چاقوها استفاده کنید. به همان روشی که از کاغذ سنباده استفاده کردید از بند کیف استفاده کنید تا چاقو تیز شود.

مقوا

اگر حتی بند نایلونی هم نداشته باشید باز هم می‌توانید چاقوها را تیز کنید. یک تکه مقوا از جعبه‌ی مقوایی سفارش‌های دیجی‌کالا جدا کنید و تیغه‌ی چاقو را روی آن بکشید تا تیز شود. این روش نمی‌تواند به اندازه‌ی کمربند چرمی یا بند نایلونی در تیز کردن چاقو مؤثر باشد اما چاقو را تا حدی تیز می‌کند که کار با آن راحت باشد.

شیشه‌ی ماشین

این دیگر از آن روش‌ها است! شاید خنده‌دار به نظر برسد اما لبه‌ی بیرونی شیشه‌ی پنجره‌ی ماشین یکی از بهترین سطوح برای تیز کردن چاقو است. تیغه‌ی چاقو را از هر طرف ۸ تا ۱۰ بار روی لبه‌ی شیشه‌ی ماشین بکشید تا از تیزی بی‌نظیر آن شگفت‌زده شوید.

یک چاقوی دیگر

لبه‌ی پشتی چاقو، همان قسمتی که اصلا تیز نیست و در زمان کار رو به شما قرار دارد، یا کنار تیغه‌ی چاقو می‌تواند تیغه‌ی چاقوی دیگر را تیز کند. به همان روشی که چاقو را روی سنگ چاقو تیزکن می‌کشید، روی این قسمت از چاقو بکشید تا تیغه‌ی آن تیز شود. اگر چاقویی که به‌عنوان سنگ چاقو تیزکن از آن استفاده می‌کنید جنس فولادی داشته باشد، نتیجه‌ی کار بهتر خواهد بود.

تیز کردن چاقو - آشپز

بتن

اگر هیچ کدام از چند وسیله‌ای که معرفی کردیم را در اختیار ندارید از بتن ساختمان‌ها و بلوک‌ها کمک بگیرید. برای تیز کردن چاقو، لبه‌ی تیغه را روی بتن بکشید تا تیز شود. البته فراموش نکنید که باید در استفاده از بتن احتیاط کنید تا به چاقو آسیب نرسد. به همان روشی که از سنگ چاقو تیز کن استفاده می‌کنید از بتن هم استفاده کنید اما باید فشاری که روی چاقو می‌آورید کمتر باشد.

استفاده از بشقاب 

در آشپزخانه چیز های سرامیکی زیادی وجود دارد. انتهای بشقاب هم معمولا یکی از همین مواردی است که برای تیز کردن چاقو به درد می خورد؛ دقیقاً مانند روش قبل که بشقاب را برعکس می کنید. قسمت زبر دایره ای شکل را پیدا کنید و با همان روش، چاقو را تیز کنید.

لیوان 

آیا می دانستید که لیوان یک جسم سفت و سخت است ؟ به همین دلیل برای تیز کردن چاقو گزینه مناسبی می باشد. اگر لبه یک لیوان شکسته را مشاهده کرده باشید، قطعاً به زبری و سفتی داخل آن پی خواهید برد. کافی است که یک لیوان شکسته پیدا کنید و چاقو را روی آن بکشید. همچنین می توانید از پشت و قسمت زبر لیوان استفاده کنید.

آجر 

اگر انجام کار قبلی برایتان سخت است ، می توانید از آجر استفاده کنید. آجر می تواند مانند سنگ های چاقو تیزکن عمل کند و یک جسم ایده آل است. فقط کافی است که چاقو را به لبه های زبر آجر بکشید.

یک تکه سنگ صاف

اگر سنگ چاقو تیزکن ندارید می‌توانید از یک تکه سنگ صاف و معمولی استفاده کنید. این سنگ را می‌توانید به‌راحتی از کنار رودخانه، پارک یا کنار جاده‌های جنگلی پیدا کنید. برای تیز کردن چاقو، به همان روشی که از سنگ چاقو تیزکن استفاده می‌کنید از این سنگ معمولی استفاده کنید.

تیز کردن چاقو - سنگ

بیل

یکی دیگر از ابزار هایی که می تواند به تیز کردن چاقو کمک کند، سطح زبر و سفت بیل است. کافی است از لبه های صاف بیل استفاده کنید که دقیقاً مانند سنگ های چاقو تیز کن عمل می کنند. علت هم زبری آن هاست.

روزنامه

تکنیک جالب تیز کردن چاقو با روزنامه ؛ برای این کار به روزنامه ای که سطح آن پر از نوشته با جوهر مشکی باشد نیاز دارید. 

  • چاقوی خود کامل را تمیز و سپس خشک کنید و به صورت صاف روی برگه روزنامه قرار دهید.
  • بدون هیچ زحمتی و به سادگی چاقویتان را چندین بار با دقت و به آرامی روی روزنامه حرکت دهید، در واقع بکشید.
  • برای تیز کردن هر لبه از چاقو این کار را باید تکرار کنید و در انتها چاقو را شسته و خشک کنید.
  • مراحل تیز کردن چاقو با روزنامه تمام است و حالا چاقوی شما توسط موادی مثل کربن که در جوهر مشکی وجود دارد به سادگی تیز شده است.

اگر در جاده بودید از سطح جاده استفاده کنید

سطح جاده جنسی مانند بتن دارد. کافی است یک سطح صاف از سطح جاده را انتخاب کرده و مثل روش های قبل چاقو را به لبه صاف آن بکشید تا تیز شود. فقط دقت کنید که سطح انتخاب شده شما کمی صاف تر باشد تا به چاقوی شما آسیبی وارد نشود.

سوهان میله وسیله‌ای کاربردی برای تیز کردن چاقو

تیز کردن چاقو با سوهان میله‌ای هم یکی دیگر از روش‌هایی است که برای انواع چاقوها قابل استفاده است.

دسته‌ میله را به طوری که نوک آن روح سطح محکم ثابت شود نگه دارید: میله باید روی سطح سخت کاملا عمود باشد. برای امنیت بیشتر می‌توانید تکه ای حوله یا پارچه زیر نوک میله بگذارید که احتمال لغزش کم شود و همچنین سطح افقی از ضربه حفظ شود.

این بار هم زاویه مهم ترین نکته است: همانند سوهان سنگ زاویه ای که لبه‌ شیب دار را نگه می‌دارید نکته‌ مهمی در کل مراحل است. چاقو‌ها در سوهان‌های میله ای باید در زاویه‌ ۲۵ تا ۳۰ درجه نگه داشته شوند. اگر برای پیدا کردن زاویه‌ مناسب دچار مشکل شده اید می‌توانید از فروشنده‌ مغازه‌ آهن آلات کمک بگیرید.

یک سمت لبه‌ی چاقو را به میله بکشید: لازم نیست به تیغه فشار زیادی وارد کنید، بلکه باید آن را به آرامی ، از دسته‌ چاقو به سمت نوک تیغه روی میله بکشید. با توجه به کندی چاقو می‌توانید تعداد حرکات را تعیین کنید.

فراموش نکنید سمت دیگر را هم تیز کنید تا چاقو به طور یکنواخت تیز شود‌.

تیز کردن چاقو - شوهان میله ای

تیز کردن چاقو با استفاده از ظروف سرامیکی

دو طرف لبه چاقو را روی قسمت زبر زیر طرف بکشید. فنجان های سرامیکی و ماگ وسیله ای مناسب برای این کار هستند. برای کشیدن چاقو ابتدا ته چاقو را از قسمت تیغه آن را روی ته کاسه در قسمتی که زبری دارد، قرار دهید و به طرف سر چاقو محکم بکشید

استفاده از نعلبکی چینی

گردی زیر نعلبکی و کاسه چینی هم برای تیز کردن چاقو مناسب است.

سوهان سنگ

سوهان های سنگ‌ یا سنگ چاقو تیز کن در مغازه‌‌های آهن آلات قابل دسترسی هستند. این سنگ‌ها معمولا دو صفحه دارند: سنگ نرم و سنگ سخت. می‌توانید با گرفتن دو سنگ مختلف و انتخاب این که چقدر سخت یا نرم است نرخ را تغییر دهید. معمولا باید تیز کردن چاقو را با صفحه‌ سخت شروع کنید، سپس از صفحه‌ نرم استفاده کنید تا تیز شدن چاقو به خوبی انجام شود.

آلومینیوم

چیزهایی که از آلومینیوم ساخته شده اند، صیقل‌ دهنده‌ خوبی برای تیز کردن نهایی هستند، زیرا لایه‌ خارجی آن‌ها اکسید آلومینیوم است.

تیز کردن چاقو - آلومینیوم

تیز کردن چاقو با سرما

یکی از روش های اشتباه برای تیز کردن چاقو قرار دادن آن در فریزر است. در این روش به دلیل دمای پایین فریزر لبه چاقو منقبض میشود و پس خارج کردن آن و گرم شدن به حالت اولیه برمیگردد و تیزی آن حداکثر برای پنج دقیقه باقی میماند پس میبینید این روش کارایی لازم را ندارد.

تیز کردن چاقوهایی با لبه دندانه دار

چاقوهایی با لبه‌های دندانه دار یا کمی دندانه دار باید به صورت متناوب و با ابزار و روش های مختلف تیز شوند‌. ابزار مورد نیاز میله ای شکل و شبیه سوهان‌هایی که برای تیز کردن اره برقی استفاده می‌شود است.

لبه‌ شیب دار چاقو را قرار دهید. برخلاف چاقو‌های لبه صاف با کمی شیب در دو سمت، چاقو‌های دندانه دار در یک سمت شیب برجسته تری دارند. فقط آن سمت که به طور واضح برجسته است را تیز کنید.

همه‌ شیارها را تیز کنید. سوهان میله ای را در هر یک از شیار‌ها قرار دهید، سوهان را در زاویه‌ خیلی کم قرار دهید و آرام حرکت دهید. مطمئن شوید که سوهان به طور کافی شیار‌های چاقو را پر می‌کند و آن را در جای مناسب تنظیم کنید.

برای امنیت بیشتر، سوهان را چند بار کوتاه و آرام به شیارها بکشید.

ناصافی ها را از بین ببرید. اگر دارید تیغه را تیز می‌کنید، تراشه‌های فلز یا ناصافی ها در سمت مقابل تیغه جمع می‌شوند. در انتها ناصافی های ایجاد شده را پاک کنید.

پشت چاقو را به سوهان سنگ نرم بکشید.

تیز کردن چاقو - چاقو

علت تیز شدن چاقو

چاقوی تیز سریع عمل می‌کند و چاقوی کند ممکن است حادثه‌ آفرین باشد. باید چاقوها را تیز نگه دارید تا راحت‌تر بتوانید مواد مختلف را برش بزنید. چاقوهای کند خطرناک هستند، چراکه برای کار با تیغه کند باید نیروی بیشتری وارد کنید و احتمال لغزش و عدم کنترل چاقو بیشتر می‌شود.

برای مثال غذاهایی که بد بریده می‌شوند، خوب نمی‌پزند. با چاقوی تیز می‌توان مواد غذایی را با ابعادی مساوی برش زد که در نتیجه با سرعت یکنواخت‌تری می‌پزند.

تیز کردن چاقو - کرفس

چطور بفهمیم چاقو به اندازه کافی تیز است ؟

تست تیزی تیغه چاقو با کاغذ

حتی بهترین چاقوها به مرور زمان کند می‌شوند، حالا چطور باید فهمید چاقو تیز است یا نه ؟ برای این کار می‌توانید از تست کاغذ کمک بگیرید. یک ورق روزنامه ی کاغذ معمولی تاشده و صاف را از یک سر آن نگه دارید و تیغه را روی لبه بالایی کاغذ به صورت زاویه‌دار قرار دهید و آن را به سمت بیرون ببرید. اگر چاقو تمیز برش نمی‌زند باید آن را با مصقل تیز کنید. اگر این روش هم جواب نداد، باید چاقو را با استفاده از روش‌های دیگر تیز کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



Source link