همه خواص و عوارض ثابت شده روغن کلزا و نحوه مصرف آن

روغن کلزا برای سلامتی مزایایی دارد که برخی فقط در حد حرف هستند و بعضی هم از نظر علمی ثابت شده اند. در این مطلب ما فقط راجب خواص ثابت شده و نه آنهایی که نظر شخصی هستند! صحبت می کنیم: ازجمله: سلامت مغز، چشم، پوست و مو، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق، سلامت استخوان و مفصل و کمک کننده بهبود سیستم تنفسی است.

روغن کلزا چیست؟

  • روغن کلزای اصلی را از اینجا خریداری کنید!
  • این روغن از دانه های سیاه گیاه کلزا تولید و به این نام: Brassica napus نیز شناخته میشود.
  • این گیاه شبیه گیاهانی از خانواده؛ کلم، کلم بروکلی و گل کلم میباشد،
  • گیاه کلزا در فصل بهار دارای چشم انداز دوست داشتنی وعالیست و زیبایی شگفت انگیزی دارد. روغن این گیاه دارای کاربردهای فراوانی است.
  • روغن کلزا در مقایسه با روغنهای دیگر، چربی اشباع شده کمتری دارد.
  • در مقایسه با روغن زیتون، تنها به اندازه نصف آن، دارای چربی اشباع شده میباشد.
  • روغن کلزا دارای روغن رژیمی است و برای گیاهخواران بسیار توصیه می شود.
  • این روغن درمقایسه با روغن زیتون با حرارتی برابر 230 درجه سانتیگراد برای پخت و پز مقاومتر میباشد.
  • روغن کلزا به میزان قابل توجهی از سایر روغنها، سالمتر است.

در اینجا مزایای بیشتری از این روغن ناشناخته اما سودمند بیان شده است.

حتما بخوانید: روغن آویشن چیست؟ خواص و بهترین روش استفاده از آن کدام است؟

1- سرشار از اسید های چرب ضروری

واقعیتی جالب توجه که باید بدانید این است که روغن کلزا مانند ماهی و دیگر محصولات دریایی، دارای روغن امگای فراوان میباشد. اسید چرب امگا 3 یکی از بهترین مواد مغذی برای سلامت مغز است. این روغن در سلولهای مغز نفوذ میکند و ارتباط این سلولها را افزایش میدهد. امگا 3 همچنین یک آنتی اکسیدان قوی و برای سلامت مفصلها عالی است.

امگا 6 اسید چرب ضروری دیگری است که به سیستم تنفسی، گردش خون و مغز کمک می کند. طبق مطالعات انجام شده باید امگا 6 و 3 را با نسبت 2 به 1 مصرف کنیم. روغن کلزا به دلیل اینکه این دو اسید چرب را با هم به مقدار فراوان دارد، گزینه خوبی برای مصرف میباشد. راجب امگا 3 بیشتر بخوانید!

2- سرشار از ویتامین E

ویتامین E در انواع خوراکیها مانند بادام زمینی، کلم بروکلی، اسفناج، بادام، سیب زمینی شیرین و آووکادو، وجود دارد. لازم به ذکراست که روغن های گیاهی یکی از بزرگترین منابع این آنتی اکسیدان عالی هستند. ویتامین E در روغن کلزا بسیار فراوان است که برای چشم ها، پوست، مو و همچنین سیستم ایمنی مناسب میباشد. راجب ویتامین ای بیشتر بخوانید!

3- چربی اشباع شده اندک

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حدود 1.6 گرم چربی اشباع شده دارد. در مقایسه با آن، روغن کلزا کمتر از نیمی از این مقدار یعنی 0.7 گرم دارای چربی اشباع شده است. گرچه امروزه روغن زیتون از محبوبیت زیادی برخورداراست، یک قاشق سوپخوری روغن نارگیل حدود 12 گرم چربی اشباع شده دارد.

واقعیتی را باید مرتب تکرار کرد و گفت: روغن کلزا حاوی میزان کمی چربی اشباع شده نسبت به سایر روغنها میباشد. محصولی با کیفیت، برای داشتن وزنی ایدهآل و آرامش قلب. روغن کلزا غنی از چربیهای غیراشباع، یعنی چربی مفید بدن میباشد و میزان کمتری کلسترول LDL (کلسترول بد) در آن دیده می شود.

4- مقاوم در برابر حرارت و عالی برای آشپزی

احتمالا، مانند بسیاری از مردم، پخت و پز را با انواع روغنها انجام میدهید. برای اینکار باید روغنی بکار ببرید که در برابر حرارت مقاوم باشد وعطر و طعم و مواد مغذی خود را از دست ندهد. محصولی که استفاده میکنید باید تضمین کند که رادیکالهای آزاد خطرناک را در هنگام پخت و پز آزاد نمیکند. روغن کلزا دارای مقاومت بسیار بالاتری در برابر حرارت، نسبت به سایر روغن های محبوب مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان میباشد.

5- غنی از فیتوسترول

اگر ما غذاهایی را مصرف کنیم که غنی از فیتوسترولها باشد، سبب حفظ فعالیتهای مثبت سلولها میشود، به این ترتیب سیستم ایمنی بدنمان به صورت مطلوب عمل می کند. راجب فیتوسترول بیشتر بخوانید!

6- فاقد چربیهای ترانس و نگهدارنده های مصنوعی

صنایع غذایی، محصولات فاقد ارزش غذایی تولید میکنند که باعث مشکلاتی برای مردم سراسر جهان شدهاند. با افزودن روغن کلزا به سبدغذایی خانوادهها، می تواند به راحتی جایگزین روغنهایی شود که باعث ایجاد بیماریهایی مانند چاقی، ناراحتیهای قلبی عروقی و سندرم متابولیک میشوند.

حتما بخوانید: روغن اسطوخدوس چیست؟ چه خواصی برای بدن، پوست و مو دارد؟

7- ایده آل برای رژیم غذایی فاقد گلوتن و گیاهخواری

در راستای رژیم غذایی که امروزه رایج شده است، مردم به انواع رژیم های غذایی روی آورده اند. روغن کلزا که ایده آل برای رژیم غذایی حلال، فاقد گلوتن و مناسب برای گیاهخواری میباشد، به روغنی برای پخت و پز و استفاده ی چند منظوره و گزینه عالی برای چربیهای اشباع نشده، تبدیل شده است.

8- دسترسی آسان

روغن کلزا در حال حاضر در بسیاری از سوپرمارکتها موجود است. برای پیدا کردن این محصول نیازی نیست به فروشگاههای مواد غذایی خاص مراجعه کرد. دو نوع مختلف دارد و هر دو سالم هستند و برای پخت و پز روزمره مفیدند. نوع رایج آن معمولا به عنوان روغن نباتی شناخته می شود. برای خرید روغن کلزا کلیک کنید!

9- برخلاف روغن زیتون، در دمای بالا، سم تولید نمیکند

روغن کلزا همواره با روغن زیتون مقایسه می شود و در حالی که هر دو ممکن است به نوعی برای سلامتی ما مفید باشند. روغن کلزا برای پخت و پز بهتر است چرا که در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد. به این معنی که بر خلاف روغن زیتون می تواند درحرارت بالاتر بدون تولید سم استفاده شود. راجب روغن زیتون در اینجا توضیح داده ایم!

نکات مهم در مورد این روغن

  • دسترسی: تابستان، زمان برداشت محصول کلزا است اما روند تولید روغن آن بسیار طولانی است. می توان از سوپرمارکت ها خریداری کرد. روغن کلزا از تولید کنندگان محلی در سراسر انگلستان به صورت آنلاین تهیه شود، زیرا کسانی هستند که مایلند موادغذایی خود را از جاهای معتبر تهیه کنند.
  • بهترین انتخاب: روغن کلزا باید دارای رنگ زرد درخشان باشد، اما این تنها نشانگر کیفیت نیست. به دنبال تولید کنندگان محلی باشید، زیرا احتمالا آنها درمجموعههای کوچک این محصول را بهتر تولید می کنند.
  • نگهداری: روغن کلزا را مانند بسیاری از روغن های دیگر به مدت چند ماه می توان نگهداری کرد تا زمانی که در ظرفی در بسته و به دور از نور و در دمای اتاق باشد.
  • پخت آن: طعم لطیف اما دلپذیر روغن کلزا به این معنی است که می توان آن را به شکل سرد و طبیعی مصرف کرد. با این حال، می توان آنرا به صورت گرم نیز استفاده کرد، سرخ کردن و پخت و پز. طعم آن در طول فرآیند پخت و پز از بین نمی رود، بنابراین چربی آن خوب و طبیعی است. دستور غذایی خاص برای مصرف کلزا وجود ندارد، می توان آن را به جای روغن های دیگر، مخصوصا روغن زیتون استفاده کرد.

حتما بخوانید: 15 تا از خواص روغن بنفشه طبق تحقیقات جدید بهمراه روش مصرف اصولی

  • جایگزین های روغن کلزا: روغن زیتون، روغن آووکادو یا روغن دانه کدو را امتحان کنید. باز هم هرگونه سوال، نظر یا تجربه ای راجب روغن کلزا دارید در بخش نظرات با ما مطرح نمایید.

ویدیوی زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید