بهترین راهکار درمان اسپاسم عضلانی پا !

احتمالا برای شما نیز پیش آمده باشد که دچار گرفتگی و درد در ماهیچه‌ها و عضلات خود بشوید؛ به این حالت اسپاسم عضلانی می‌گویند. ممکن است اسپایم عضلانی در بارداری اتفاق بیفتد ویا هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید. همچنین برخی از افراد دچار اسپاسم عضلانی عصبی هستند. در این مطلب از غفاری دایت راجع به این بیماری صحبت می‌کنیم و با اینکه اسپاسم عضلانی چیست، علت اسپاسم عضلانی در خواب و درمان اسپاسم عضلانی آشنا می‌شویم.

اسپاسم عضلانی چیست

 

اسپاسم عضلانی چیست ؟

اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلانی، مشکلی است که شخصی ممکن است در زندگی حداقل یک‌بار با آن روبه‌رو شود. اسپاسم عضلانی در واقع نوع انقباض عضله به‌صورت ناگهانی و شدید که بسته به علت آن، ممکن است برای هر قسمت از بدن پیش بیاد و ممکن است چند ثانیه تا چند دقیقه ویا بیشتر طول بکشد. اسپاسم عضلانی در واقع مشکل غیرقابل حلی نیست؛ اما برطرف کردن همین مشکل ساده زمان زیادی را از شما می‌گیرد و چنانچه به دنبال درمان اسپاسم عضلانی نباشید، ممکن است مشکلات جدی‌تری را برای شما پیش بیاورد.

اسپاسم عضلانی در اثر تحریک اعصاب کنترل کننده مفاصل نخاعی و دیسک ایجاد می‌شود. این اعضا همان مواردی هستند که باعث کاهش انقباض عضلات می‌شوند. وقتی‌که در بدن فعال می‌شوند اعصاب با ارسال پیام و ایجاد رفلکس باعث توقف حرکات بدن به منظور حفاظت از بدن می‌شوند. در واقع می‌توان گفت استفاده بیش  از حد از عضلات یکی از عوامل ایجاد گرفتگی و به‌خصوص اسپاسم عضلانی پا است. عوامل زیادی علت اسپاسم عضلانی هستند و باعث تشدید آن می‌شوند که عبارتند از:

  • خستگی ماهیچه‌ای (استفاده بیش از حد از عضلات)
  • کشش نامناسب
  • کم آبی
  • اعصاب ناقص
  • کمبود ویتامین و مواد معدنی
  • ورزش در گرما

در هنگام تمرینات ورزشی و یا فعالیت‌های کاری و بدنی باید به موارد فوق توجه داشته باشید و زمینه‌های اسپاسم عضلانی را در خودتان کاهش دهید.

اسپاسم عضلانی عصبی

اسپاسم عضلانی عصبی در واقع همان اسپاسم عضلانی است؛ اما هنگامی که اسپاسم یا گرفتگی در عضلاتی به‌جز عضله پا رخ دهد، مثلاً در عضلات دست، گردن یا کمر، معمولاً منشا عصبی دارد که به علت استفاده نامناسب و طولانی مدت، تحت فشار قرار گرفتن و کمبود الکترولیت‌هایی مثل منیزیم و پتاسیم، کم آبی بدن و به‌طور کلی کمبود ویتامین، عدم تحرک کافی در طولانی‌مدت و تحرک زیاد و ناگهانی ایجاد می‌شود.

معمولاً اسپاسم دست در هنگام کار یکنواخت و طولانی‌مدت با دست‌ها ویا حمل بار سنگین و طولانی‌مدت  پیش می‌آید. عضله گردن با نگه داشتن یکنواخت گردن در طولانی‌مدت (استفاده از کامپیوتر یا گوشی)، حمل بار سنگین و فشار به عضلات دست و شانه، نشستن در وضعیت نامناسب و یکنواخت برای طولانی‌مدت، ضعف عضلات کمربند شانه‌ای و بعلت نداشتن تمرینات ورزشی مناسب و موارد کم آبی و عدم تعادل الکترولیت‌ها ایجاد می‌شود. تمام این مواد به دلیل فشاری است که به اعصاب وارد می‌گردد، به همین دلیل جزو اسپاسم عضلانی عصبی قرار می‌گیرند.

همچنین ممکن است به دلیل عصبی شدن، برخی از افراد دچار گرفتگی عضلانی شوند و این نیز گونه‌ای دیگر از اسپاسم عضلانی است که اغلب برای کسانی که استرس و فشار زیادی تحمل می‌کنند و تغذیه مناسب ندارند و آب کافی نمی‌نوشند، پیش می‌آید.

 

اسپاسم عضلانی در بارداری

اسپاسم عضلانی در بارداری یکی از مشکلات شایع است که علت خاصی هم ندارد و به‌خاطر موقعیت ویژه بانوان به وجود می‌آید و معمولاً در عضله پا رخ می‌دهد؛ اما ممکن است در کمر یا شکم نیز رخ بدهد. ویژگی این اسپاسم انقباضی یا سفتی غیرارادی، این است که به‌طور ناگهانی و درد شدید و تیز در عضله است. معمولاً گرفتگی یا اسپاسم عضلانی در بارداری در سه ماهه دوم یا سوم بارداری شروع می‌شود. علت عمده گرفتگی‌های عضله حین بارداری عبارتند از:

  • زیاد کار کشیدن از عضله (به دلیل اضافه وزن ناشی از بارداری یا ورزش)
  • دهیدراته یا کم آب شدن بدن
  • تغییر در جریان  یا گردش خون
  • کشش ندادن به عضلات قبل از ورزش یا استفاده زیاد از عضله
  • فشردگی عصب
  • کمبود مواد معدنی در بدن (پتاسیم، کلسیم یا منیزیم)

چنانچه اسپاسم عضلات شما به‌صورت مکرر اتفاق می‌افتد، بهتر است با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید .

 

علت اسپاسم عضلانی در خواب

 

علت اسپاسم عضلانی در خواب

اسپاسم و انقباض دردناک ماهیچه پا در خواب اغلب در عضلات ساق پا پیش می‌آید؛ اما ممکن است در ماهیچه ران نیز اتفاق بیفتد. علت اسپاسم عضلانی در خواب مشخص نیست و معمولاً این گرفتگی بی‌خطر است. باید توجه داشت با افزایش سن، خطر ابتلا به این مشکل بیشتر می‌شود و همچنین خانم‌ها در زمان بارداری بیشتر از بقیه افراد دچار این نوع گرفتگی می‌شوند. این گرفتگی معمولاً دلیل بیماری خاصی نیست، اما بعضی داروها مثل آهن تزریقی، استروژن‌ها و ناپروکسن می‌تواند علت اسپاسم عضلانی در خواب گردد. عوامل دیگری نیز ممکن است باعث اسپاسم عضلانی پا در خواب بشود که عبارتند از:

اختلالات ساختمانی

  • بیماری عروق محیطی
  • تنگی کانال نخاع 

مشکلاتی متابولیکی

  • بیماری آدیسون
  • سیروز کبدی
  • پرکاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید
  • نارسایی مزمن کلیه
  • دیابت نوع یک
  • دیابت نوع دو

داروها و روش‌های درمانی

  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهای ادرارآور
  • قرص‌های جلوگیری از بارداری
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول خون (استاتین‌ها)
  • دیالیز کلیه 

سایر شرایط و مشکلات

  • کم آبی بدن
  • اسهال
  • خستگی عضلات
  • آسیب اعصاب مثلاً در اثر درمان سرطان
  • استیوارتریت
  • بیماری پارکینسون
  • بارداری

 بیشتر گرفتگی‌های عضلات پا علت خاصی ندارد و خودبه‌خود برطرف می‌شود اما چنانچه یکی از موارد زیر را مشاهده کردید، حتما برای درمان اسپاسم عضلانی به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی شدید و دائمی عضلات پا
  • گرفتگی شبانه عضلات، بعد از تماس با یک ماده سمی مثل سرب
  • کاهش کارایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه
  • مشاهده ضعف و تحلیل عضلات پا همراه با گرفتگی آن‌ها

 

درمان اسپاسم عضلانی

 

درمان اسپاسم عضلانی

چنانچه هیچ‌یک از موارد ذکر شده در بالا را ندارید و تنها یک اسپاسم عضلانی پا شبانه دارید، می‌توانید با انجام اعمال زیر از گرفتگی عضلات پا در هنگام خواب پیشگیری به عمل آورید:

  • نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن
  • انجام تمرینات ورزشی کشش عضلات پا یا پا زدن با دوچرخه ثابت به مدت چند دقیقه قبل از خوابیدن
  • مالیدن عضله گرفته شده با دست‌ها ویا گذاشتن کیسه یخ بر روی آن
  • حمام کردن با آب گرم
  • تغییر کفش‌ها (بعضی اوقات ممکن است کفشی پای شما را تحت فشار قرار داده و شب، موجب گرفتگی عضلات پای شما بشود)
  • تامین الکترولیت‌های بدن شامل پتاسیم و منیزیم

چنانچه تحت رژیم لاغری هستید و به تازگی دچار اسپاسم عضلانی شده‌اید و به میزان کافی آب می‌نوشید، احتمالا رژیم شما نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. به همین دلیل بهتر است آن را تغییر دهید و چنانچه هنوز اقدام به رژیم گرفتن نکرده‌اید، از ابتدا اصولی شروع کنید. رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها سبب ایجاد عوارض نمی‌شوند، بلکه سلامتی شما را ارتقا می‌دهند و به همین دلیل طرفداران بسیاری دارند. برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید و برای آشنایی بیشتر با رژیم‌ها، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید