امگا ۳ (فواید امگا ۳،منابع غذایی امگا ۳ و مقدار مورد نیاز برای بدن)

مگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری حساب میشود. این اسیدهای چرب از آن جهت ضروری هستند که بدن انسان نمی تواند آنها را تولید کند و باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تأمین شود. دو نوع از اسیدهای چرب امگا۳ ضروری EPA و DHA هستند که در انواع خاصی از ماهی ها یافت میشوند. ALA یا آلفا لینولنیک اسید نیز نوع دیگری از امگا ۳ است که در منابع گیاهی مثل دانه ها و مغذها وجود دارد.

امگا ۳ چطور در سلامت بدن نقش دارد؟

🔷️نقش در سطح تری گلیسرید یا چربی خون: مطالعات زیادی اثبات کرده اند که مکمل روغن ماهی یا امگا ۳ میتواند سطح تری گلیسرید خون افزایش یافته را که میتواند منجر به احتمال خطر بیماری قلبی و یا سکته شود، کاهش دهد.

🔷️آرتریت روماتوئید(روماتیسم):  روماتیسم یک بیماری خودایمنی است که امگا ۳ باعث کاهش اثرات التهابی این بیماری میشود و درد مفاصل را کاهش میدهد.

🔷️افسردگی: تعدادی از مطالعات به موثر بودن اثر مکمل امگا ۳ در کاهش افسردگی اشاره کرده اند که نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه است.

🔷️رشد نوزادان: امگا ۳ در سلامت بینایی و عصبی جنین و نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

🔷️آسم: یک رژیم غذایی سرشار از امگا۳ میتواند التهاب موجود در بیماری آسم و ریه را کاهش دهد. به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

🔷️آلزایمر و فراموشی: امگا۳ ممکن است در برابر آلزایمر و فراموشی محافظت کننده باشد و اثرات مفیدی بر فراموشی تدریجی ناشی از افزایش وزن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید